معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۲

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته چهارم آذرماه 1402 (بخش دوم) مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کاهش شاخص قیمت مصرف کننده با کاهش قیمت سوخت در آفریقای جنوبی

داده‌های تازه منتشر شده توسط مرکز آمار آفریقای جنوبی (Stats SA) نشان می دهد که پس از کاهش قیمت سوخت، قیمت کالاها در ماه نوامبرکاهش یافته است، شاخص قیمت مصرف کننده(CPI) از 5.9 درصد در ماه اکتبر به 5.5 درصد در ماه نوامبر 2023 کاهش یافته است. شاخص قیمت مصرف کننده، معیاری برای اندازه‌گیری تغییر در  قیمت میانگین کالا و خدمات مصرفی یک خانوار متوسط است. این شاخص نشان‌دهنده تورمی است که مصرف‌کنندگان در زندگی روزمره خود احساس می‌کنند. داده‌ها حاکی از آن است که سهم مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی، مسکن و آب و برق و کالاها و خدمات متفرقه و همچنین حمل و نقل در نرخ تورم 5.5 درصدی مشارکت داشته است. به گزارش مرکز آمار، این کاهش عمدتاً به دلیل کاهش 5.5 درصدی شاخص قیمت سوخت بود که باعث شد نرخ سالانه سوخت در نوامبر به 1.8 درصد کاهش یابد.

 

تغییرات عمده در ویزای آفریقای جنوبی به هدف جذب نیروی کار ماهر

به گزارش رسانه‌ها، هارون متصالدی، وزیرکشورآفریقای جنوبی تغییرات برنامه ریزی شده را در مورد مقررات مربوط به مجوز کار با هدف رفع مشکلات بوروکراتیک که بزرگترین سرمایه گذاران این کشور را ناامید کرده و بحران نیروی کار ماهر را در این کشور تشدیدکرده است، امضا کرد. این تغییرات قرار است طی روزهای آتی مورد بررسی قرار گرفته و برای اظهار نظر عمومی منتشر شود. قبل از تصویب شدن این تغییرات به قانون،  به مدت سی روز برای اظهار نظر عمومی منتشر می‌شود. طبق منابع آگاه از جمله این تغییرات، پیش بینی ویزای کار از راه دور است. طبق گزارشی که برای ریاست جمهوری این کشور تهیه شده است، بین سال های 2014 تا 2021، تنها 25298 ویزای مجوز کار ماهر تایید شده است و بیش از نیمی از درخواست ها به دلایلی از جمله اشتباه در روند پیچیده درخواست و ناتوانی وزارت کشور در رسیدگی به آنها رد شده اند. طبق این گزارش، پردازش ویزای کار در آفریقای جنوبی ممکن است حدود 48 هفته یا بیشتر طول بکشد، درحالیکه این پروسه در کنیا حداکثر 12 هفته و در نیجریه فقط هشت هفته است. نهادهای صنعتی، از جمله اتاق های بازرگانی و صنعت آفریقای جنوبی، هشدار داده‌اند که کمبود نیروهای ماهر ممکن است برنامه‌های توسعه برخی شرکت ها را متوقف کند و هزاران شغل را به خطر اندازد.  اتاقی به نمایندگی از شرکت‌های اتحادیه اروپا که در آفریقای جنوبی فعالیت می‌کنند، شکایت‌هایی را جمع‌آوری کرد که نشان می‌داد برخی از شرکت‌ها به دلیل ناامیدی، در حال بررسی انتقال مقر آفریقایی خود به کشورهای دیگر در این قاره هستند.

منبع: بیزنس تک، 14 دسامبر

 

35 برابر شدن تجارت  آفریقای جنوبی با چین

مراسم جشن بیست و پنجیمن سال برقراری روابط دیپلماتیک چین و آفریقای جنوبی روز سه‌شنبه این هفته با موضوع «رو به جلو با هم: به سمت دوران طلایی روابط چین و آفریقای جنوبی»برگزار شد. در این مراسم سفیر چین در آفریقای جنوبی، چن شیائودونگ اعلام کرد که حجم روابط تجاری آفریقایی جنوبی با چین طی 25 سال، با 35 برابر افزایش از 1.6 میلیارد دلار به 57 میلیارد دلار رسیده است و با برنامه‌های تبادل فرهنگی و سرمایه گذاری "دوران طلایی" خود را رقم می زند که معادل یک چهارم تجارت چین با قاره آفریقا می‌باشد. چین واردات گوشت،  محصولات کشاورزی و مواد معدنی را از آفریقای جنوبی افزایش داده است.

منبع: دی سیتی زن، 13 دسامبر

 

افزایش  تولیدات صنعتی و معدنی آفریقای جنوبی در ماه اکتبر

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار آفریقای جنوبی، تولید معدن در اکتبر 2023 نسبت به اکتبر 2022 به میزان 3.9 درصد افزایش یافت. ماه اکتبرشاهد اولین افزایش در فعالیت های صنعتی پس از سه ماه کاهش متوالی است. بیشترین سهم مثبت در جهش غافلگیرکننده تولید معدن در ماه اکتبر مربوط به فلزات گروه پلاتین، سنگ معدن منگنز و سنگ معدن کروم می‌باشد. رشد برخی تولیدات صنعتی نیز در آفریقای جنوبی در اکتبر سال 2023 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.1 درصد افزایش یافته که فراتر از انتظار است. بیشترین سهم مثبت در تولیدات صنعتی مربوط به نفت، محصولات شیمیایی، محصولات لاستیکی و پلاستیکی، و وسایل نقلیه موتوری و سایر تجهیزات حمل و نقل بوده است.

منبع: اس ای بی سی نیوز، 12 دسامبر

 

پیش بینی کاهش تورم و رشد اقتصادی آفریقای جنوبی در سال 2024

نظرسنجی انجام شده توسط رویترز بر اساس مصاحبه با ۱۹ اقتصاددان  نشان می هد که تورم در آفریقای جنوبی در سال آینده کاهش می یابد، زیرا روندهای جهانی که بر رشد قیمت ها تاثیر می‌گذارد با مخارج ضعیف مصرف کنندگان داخلی ترکیب می‌شوند. لذا انتظار می‌رود تورم از میانگین تخمینی ۵.۸ درصد در سال جاری، در سال آینده به ۵.۰ درصد و در سال ۲۰۲۵ به ۴.۵ درصد کاهش یابد.  پیش بینی بانک مرکزی آفریقای جنوبی (SARB) 3  تا 6 درصد است. به نظر جفری شولتز، اقتصاددان ارشد BNP Paribas، افزایش عرضه جهانی به همراه کاهش تقاضا در آفریقای جنوبی به کاهش قیمت کالاهای اصلی کمک می‌کند. بر اساس پیش‌بینی متوسط، انتظار می‌رود اقتصاد آفریقای جنوبی در سال آینده 1.3 درصد رشد کند، مشابه نظرسنجی ماه گذشته که از برآورد 0.7 درصدی برای سال جاری حاکی بود. کمبود برق و تنگناهای لجستیکی در بنادر به شدت بر تولید اقتصادی آفریقای جنوبی تاثیر منفی گذاشته است.

منبع: رویترز، 13 دسامبر

 

برنامه آفریقای جنوبی برای توسعه 2500 مگاوات برق هسته ای

آقای راموکگوپا(KgosientshoRamokgopa) وزیر برق آفریقای جنوبی در گفت و گو با رسانه‌ها  صبح امروز اعلام کرد که انرژی هسته ای ارزان ترین و مطمئن ترین منبع انرژی است که این کشور می‌تواند از آن بهره مند شود. وی افزود که شرکت برق دولتی اسکوم، بیش از 40 سال تجربه کار بدون حادثه در  نیروگاه هسته‌ای کوبرگ این کشور را دارد. در حال حاضر، کوبرگ به عنوان تنها نیروگاه هسته ای آفریقای جنوبی تحت تعمیر و نگهداری است تا مجوز عمر عملیاتی خود را تا 20 سال دیگر افزایش دهد.راموکگوپا همچنین خاطرنشان کرد تنظیم کننده ملی انرژی آفریقای جنوبی (نرسا) به وزیر برق اجازه داده است تا روند مناقصه برای تولید 2500 مگاوات انرژی هسته ای اضافی را تا ماه مارس آغاز نماید، زیرا این کشور تلاش می‌کند تا با بدترین قطعی برق خود مقابله کند. به نظر کارشناسان پس از آنکه توافق هسته ای 9600 مگاواتی با روسیه که در دوران ریاست جمهوری جاکوب زوما آغاز شد و در سال 2017 در دادگاه لغو شد، آفریقای جنوبی نسبت به برنامه هسته ای محتاط هست.درعین حال، کارشناسان محیط زیست می‌گویند، گزینه‌های تامین مالی و ذخیره سازی طولانی مدت زباله‌های رادیواکتیو همچنان یک نگرانی عمده در این کشور است.

منبع: اس ای بی سی، 12 دسامبر

 

تایید شرکت روسی گازپروم بانک برای راه اندازی مجدد پالایشگاه  جی تی ال علیرغم مخالفت محافل غربی

سساخو ماگادلا، مدیر عملیات پتروسا گفته است که  امنیت انرژی جزو معدود معافیت‌هایی است که از تحریم‌های اعمال‌شده بر شرکت‌های روسی، معاف می‌باشد ، لذا تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده علیه گازپروم بانک(Gazprombank)، شامل آفریقای جنوبی نمی‌شود. اظهارات او پس از تایید کابینه در روز جمعه این هفته برای اننتخاب شرکت روسی گازپروم بانک به عنوان شریک استراتژیک مطلوب برای راه اندازی مجدد پالایشگاه گاز به مایع خلیج موسل، صورت گرفت. منتقدین مدعی بودند که تحریم های ایالات متحده باعث تعمیق تنش بین آفریقای جنوبی و ایالات متحده می‌شود.

منبع: اس ای بی سی نیوز، 12 دسامبر

 

اخذ مجوز بین المللی برای چهارمین فرودگاه آفریقای جنوبی به هدف توسعه گردشگری پارک کروگر

شهردارشهر ماررلنگ(Maruleng)اعلام کرد که برنامه‌ها برای دریافت مجوز فرودگاه بین‌المللی برای فرودگاه هودسپرویت(Hoedspruit'sEastgate) در آخرین مراحل قرار دارد که با اخذ آن تعداد فرودگاه‌های اصلی بین‌المللی آفریقای جنوبی از سه به چهار خواهد رسید. هدف از این اقدام، تسهیل و جذابیت بیشتر برای گردشگران بین المللی است که برای بازدید از پارک ملی کروگر به آفریقای جنوبی سفر می‌کنند. این پارک هر سال تقریباً میزبان یک میلیون بازدیدکننده است. قبل از همه گیری کووید-19، فرودگاه هودسپرویت،پذیرای بیش از 71000 مسافر بود که بیش از 75 درصد آنها را گردشگران بین المللی از اروپای مرکزی و کشورهای اسکاندیناوی تشکیل می دادند. فرودگاه هودسپرویت با برخورداری از دومین باند طولانی به ابعاد 3.7 کیلومتر، در گذشته پروازهای مستقیم بین‌المللی را تجربه کرده است. دریافت مجوز بین‌المللی مزیتی برای دو بخش گردشگری و کشاورزی خواهد بود که پایه اصلی اقتصاد مارولنگ است. در حال حاضر، آفریقای جنوبی دارای سه فرودگاه اصلی بین المللی تامبو در ژوهانسبورگ، کیپ تاون و کینگ شاکا در دربان است.

منبع: بیزنس تک، 11 دسامبر

 

تدوین سند سیاستی آفریقای جنوبی در مورد تولید خودروهای الکتریکی

ابراهیم پاتل، وزیر بازرگانی آفریقای جنوبی، در روز دوشنبه، 4 دسامبر، سند سیاستی دولت در مورد خودروهای الکتریکی را ارائه کرد که چارچوب دولت را برای دور شدن از خودروهای بنزینی نشان می‌دهد. بر اساس این سیاست، آفریقای جنوبی قصد دارد با استفاده از 8.8 میلیارد دلار بودجه آب و هوایی ارائه شده توسط کشورهای غربی، خودروهای الکتریکی بسازد. رنای موتلال، مدیرعامل انجمن ملی قطعات خودرو و تولیدکنندگان وابسته در این زمینه گفته است، سیاست پیشنهادی خودروهای الکتریکی (EV) آفریقای جنوبی گامی درمسیر درست برای بخش خودرو  است، اما اگر به طور موثر اجرا نشود، می‌تواند هزاران شغل را در معرض خطر قرار دهد.به نظر وی، برای مدت طولانی، بخش خودرو آفریقای جنوبی بر روی موتورهای احتراق داخلی متمرکز بود و در صادرات قطعات خودرو، بخش مبدل‌های کاتالیزوری برای سال ها، زیربخش غالب بوده است و بدون موتورهای احتراق داخلی، این بخش جذابیت خود را از دست می‌دهد. اساسا بخش خودرو یک صنعت تولیدی حیاتی در آفریقای جنوبی است که در سال 2022 حدود 5 درصد به تولید ناخالص داخلی این کشور کمک کرد. این بخش بیش از 100000 شغل مستقیم را پشتیبانی می‌کند و به بیش از 155 کشور صادرات دارد.

منبع: سایت مای برودبند، 9 دسامبر

 

بیش از ۸. ۵ میلیون نفر از مردم آفریقای جنوبی دارایی رمزنگاری شده دارند

بر اساس گزارش اداره رفتار بخش مالی (FSCA) پس از مطالعه صنعت کریپتو و خطرات بالقوه آن برای اقتصاد و بخش مالی آفریقای جنوبی، بیش از ۱۰ درصد جمعیت این کشور دارای نوعی ارز دیجیتالی هستند. به گفته آقایAwelaniRahulani، رئیس بخش تنظیم کننده مقررات فین‌تک، این مطالعه برای کمک به FSCA برای درک بهتر خطرات پذیرش گسترده دارایی‌های رمزنگاری بر سیستم مالی سنتی و اقتصاد و چگونگی نظارت بر آن انجام شده است. راهولانی تاکید کرد که صنعت تجارت کریپتو در مقایسه با بخش مالی سنتی هنوز کوچک است و حدود 45 درصد تمام پلتفرم های رمزنگاری در کیپ تاون مستقر هستند. در این گزارش، آمده است که کشورهای جنوب صحرای آفریقا بیشترین پذیرش و استفاده از بیت کوین در جهان را دارند و تنظیم کننده‌های آفریقای جنوبی در دسترسی بیشتر به ارزهای دیجیتال پیشرو هستند.

منبع: دیلی اینوستر ، ۲۰ دسامبر

 

انتظار می رود مردم  آفریقای جنوبی 224 میلیاردرند در طول تعطیلات کریسمس هزینه کنند

بر اساس مطالعه الگوهای مصرف مردم آفریقای جنوی که توسط موسسه Wongaانجام شده است  انتظار می رود که مصرف کنندگان آفریقای جنوبی 224 میلیارد رند در طول جشن‌های کریسمس سال نو خرج کنند که بسیار کمتر از سال گذشته است، زیرا افزایش هزینه‌های زندگی ، مخارج مردم را کاهش داده است. Wonga انتظار دارد که الگوهای هزینه ای که در جمعه سیاه مشاهده شد در فصل جشن نیز تکرار شود که کمتر از سال گذشته بود. رئیس بازاریابیWonga، جیمز ویلیامز، گفته است که آنها به دلیل تورم انتظار دارند هزینه‌ها حدود 4 درصد کمتر از سال گذشته با 5700 رند برای هر نفر در مقایسه با ۶۰۰۰ هزار رند  در سال 2022 باشد. بخش عمده ای از هزینه‌های فصل جشن‌های سال نو صرف غذا و نوشیدنی می‌شود، به طوری که 33 درصد از کل هزینه‌ها در طول فصل جشن به این دسته اختصاص می یابد.

منبع: آفریکا نیوز،۹ دسامبر

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما