معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۶

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته دوم و سوم آبان‌ماه 1402 ، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

دستور رئیس جمهور شیلی برای توسعه روابط با هند:

خانم کلودیا سانهوزا، معاون اقتصادی وزیر خارجه شیلی که در 26 اکتبر سفر به هند را به پایان رساند و به سانتیاگو بازگشت گفت که وزارت خارجه شیلی در حال اجرا کردن اولویت های سیاست خارجی تعیین شده از سوی رئیس جمهور است و یکی از اولویت های تعیین شده تعمیق روابط اقتصادی – تجاری با هند بعنوان یکی از اقتصادهای مهم جهان است.

در این چارچوب دو کشور در نظر دارند که موافقتنامه مشارکت اقتصادی میان دو کشور را امضا و مذاکرات مربوطه را از نیمه سال 2024 در دهلی نو آغاز کنند. شیلی و هند در مارس 2006 یک توافقنامه محدود تجاری امضا کردند که در 17 اوت 2007 قوت اجرایی یافت.

این موافقتنامه متعاقباً در ماه مه 2017 تمدید شد. حجم تجارت دوجانبه در سال 2022 به 2.697 میلیارد دلار بالغ گردید. صادرات شیلی به 1.238 میلیارد دلار و واردات از هند به 1.459 میلیارد دلار است. عمده صادرات شیلی به هند شامل مس به مبلغ 826 میلیون دلار و عمده واردات از هند شامل خودرو به مبلغ 267 میلیون دلار بوده است.

امضای دو یادداشت توافقنامه تفاهم همکاری میان شیلی و کره جنوبی:

در سفر آقای بانگ مون کیو وزیر صنعت کره جنوبی به شیلی در روز سه شنبه 31 اکتبر دو یادداشت تفاهم همکاری میان آژانس دولتی شیلی برای تشویق سرمایه گذاری و آژانس توسعه تجارت و سرمایه گذاری کره جنوبی و شرکت ملی مس شیلی با بانک صادرات و واردات کره جنوبی به امضا رسید. یادداشت تفاهم میان دو آژانس دولتی به مدت دو سال اعتبار داشته و هدف آن گسترش همکاری اقتصادی و  تشویق سرمایه گذاری میان دو کشور است.

این یادداشت از هفت ماده تشکیل شده است که به بررسی فرصت های همکاری در همه زمینه‌های تجاری و اقتصادی و حمایت از توسعه پروژه‌های دوجانبه می‌پردازد. در مراسم امضای این یادداشت تفاهم نمایندگان شرکتهای کره ای مانند سامسونگ، ال جی، هیوندایی موتورز، لوته، اتاق بازرگانی و صنعت کره جنوبی و انجمن دریایی و کشتی سازی کره حضور داشتند. همچنین یادداشت تفاهمی میان شرکت ملی مس شیلی و بانک صادرات و واردات کره جنوبی برای تامین اعتبارات مورد نیاز شرکت ملی مس شیلی به امضا رسید.

کره جنوبی پنجمین شریک تجاری شیلی است. در سال 2022 حجم تجارت دوجانبه به 7.9 میلیارد دلار رسید. از این رقم 6 میلیارد دلار صادرات شیلی و 1.9 میلیارد دلار واردات شیلی بوده است. براساس گزارش صندوق بین المللی پول، در طول سال 2021، کره جنوبی دارای سهام سرمایه گذاری 572 میلیون دلاری در شیلی با مشارکت در بخش هایی مانند تجارت، انرژی، معدن و زیرساخت ها بود.

شاخص عدم قطعیت اقتصادی در شیلی به بالاترین سطح خود رسیده است:

براساس مطالعه مرکز سیاست های اقتصادی و اجتماعی دانشگاه کاتولیک شیلی، شاخص عدم قطعیت اقتصادی در شیلی به بالاترین سطح خود در یک سال گذشته رسیده است. نتایج این بررسی در 29 اکتبر منتشر شد وطبق آن به دلایل روند قانون اساسی، رکود اقتصادی و عدم توافق سیاسی پیرامون اصلاح نظام مالیاتی است شاخص عدم قطعیت اقتصادی در شیلی در یکسال گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است. برخی تحلیلگران اقتصادی علاوه بر شریط داخلی، شرایط بین المللی را نیز یکی از عوامل افزایش عدم قطعیت می دانند. این در حالی است که در خوش بینانه ترین سناریو رشد اقتصادی شیلی در سالجاری صفر خواهد بود. برخی ارزیابی‌ها نیز احتمال رشد منفی اقتصادی در سالجاری را منتفی نمی دانند.

افزایش نرخ بیکاری در شیلی طی سه ماهه ژوئیه – سپتامبر:

طبق گزارش  موسسه ملی آمار شیلی، نرخ بیکاری طی سه ماهه ژوئیه تا سپتامبر 2023 به 8.9 درصد افزایش یافته است که نشان دهنده افزایش 9 دهم درصدی در نرخ بیکاری طی 12 ماه گذشته است. دلیل اصلی این افزایش، بیشتر بودن افزایش نیروی کار نسبت به مشاغل ایجاد شده است.

درحالی که نیروی متقاضی کار 3 درصد افزایش یافته تنها 2 درصد مشاغل جدید بیشتر ایجاد شده است.  طی این مدت نرخ بیکاری برای زنان 9.2 درصد و برای مردان  8.7 درصد بوده است که در 12 ماه به ترتیب 9 دهم و 8 دهم درصد افزایش یافته است. در بخش متروپل سانتیاگو نیز طی این مدت نرخ بیکاری  9.6 درصد بود که 1.2 درصد در 12 ماه افزایش نشان می دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما