معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۱

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفتۀ دوم آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

چشم‌انداز اقتصادی فنلاند از دیدگاه S&P

آژانس رتبه‌بندی اعتباری S&P پیش‌بینی کرد که تورم در فنلاند در سال آینده، علی‌رغم افزایش دستمزدها (که به سطوح بالای اتحادیه‌گرایی در این کشور مرتبط است)، کمتر از میانگین منطقه یورو باقی می‌ماند. این آژانس، رتبه بدهی بلندمدت فنلاند را در سطح AA+ بدون تغییر نگه داشته است که تنها یک رتبه پایین‌تر از رتبه برتر AAA قرار دارد و نشان دهندۀ ریسک اعتباری بسیار پایین است. این موسسه، چشم‌انداز اقتصاد فنلاند را با ثبات توصیف کرده و پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد فنلاند پس از رکود در سال 2023، به لطف رشد دستمزد حقیقی، مصرف بالاتر و تقاضای قوی‌تر شرکای تجاری کلیدی خود، بهبود خواهد یافت. طبق برآوردهای این آژانس، اقتصاد فنلاند امسال به دلیل تورم، نرخ بهره بالا و تقاضای ضعیف شرکای تجاری کلیدی مانند آلمان و سوئد، رشد نخواهد کرد، اما پیش‌بینی می‌کند در سال آینده بهبود متوسطی داشته باشد و تولید ناخالص داخلی این کشور تا سال 2026 به طور متوسط 1.4 درصد رشد خواهد نمود.

این آژانس انتظار دارد که «تلاش‌های تحکیم مالی» دولت، کسری بودجه را به حدود 1.8 درصد تولید ناخالص داخلی بین سال‌های 2024 تا 2026 محدود کند و بدهی دولت را تا سال 2026 تقریبا نزدیک به 36 درصد تولید ناخالص داخلی ثابت نگه دارد. همچنین، کسری تراز تجارت خارجی فنلاند به طور متوسط حدود یک درصد از تولید ناخالص داخلی در مدت مشابه خواهد بود که به شدت نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که بخشی از آن به دلیل کاهش قیمت واردات انرژی است. S&P خاطرنشان کرد: فنلاند 40 درصد از انرژی موردنیاز خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر و 30 درصد آن را نیز از انرژی هسته‌ای تامین می‌کند و قصد دارد تا سال 2035 به انتشار خالص صفر برسد.

https://yle.fi/a/74-20057491

مازاد تراز تجاری در ماه آگوست

بر اساس آمار تجارت بین‌المللی کالا که توسط گمرک فنلاند منتشر شد، تراز تجاری این کشور در آگوست 2023 به میزان 16 میلیون یورو مازاد داشته است. طبق این داده‌ها، ارزش صادرات کالاهای فنلاند در ماه آگوست، 6.1 میلیارد یورو بوده و 9.6 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش یافته است که ناشی از افزایش حجم صادرات به میزان 1 درصد و کاهش قیمت‌های صادراتی به میزان 9.2 درصد بوده است. ارزش واردات در ماه آگوست نیز با 24.4 درصد کاهش نسبت به ماه مشابه سال قبل به 6.1 میلیارد یورو رسیده است. قیمت واردات نسبت به آگوست 2022، به میزان 14.1 درصد کاهش داشته و حجم واردات نیز 11.5 درصد کاهش یافته است. همچنین ارزش کل صادرات فنلاند بین ژانویه تا آگوست 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.1 درصد کاهش یافته و همزمان ارزش واردات نیز 17.4 درصد کاهش داشته است.

https://www.dailyfinland.fi/business/34720/Trade-balance-posts-%E2%82%AC16m-surplus-in-Aug

اروپایی‌ها به دنبال رقابت با آمریکا و چین در زمینه هوش مصنوعی

آلمان، فرانسه و ایتالیا می‌خواهند در زمینه هوش مصنوعی (AI) همکاری نزدیک‌تری داشته باشند تا اروپا بتواند به طور مؤثرتری با آمریکا و چین در این زمینه رقابت کند. در همین راستا، وزرای اقتصاد سه اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا (روبرت هابک، برونو لو مایر و آدولفو اورسو) در رم نسبت به وجود مقررات بیش از حد هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا هشدار دادند و هماهنگی استراتژیک اعضا را از منظر رقابت بین‌المللی، حیاتی دانستند. هابک در این خصوص گفت: ما شرکت‌هایی داریم که در بسیاری از زمینه‌ها بهتر از غول‌های فناوری ایالات متحده هستند. در عین حال، او خواستار تصمیم‌گیری سریعتر در سطح اروپا شد و هشدار داد که اگر تعجیل ننماییم، در نهایت بازاری را تنظیم خواهیم کرد که دیگر وجود ندارد. برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه نیز نسبت به آشفتگی نظارتی و بوروکراسی در این زمینه هشدار داد و گفت: قبل از اینکه به مقررات فکر کنیم، باید به نوآوری و تامین مالی فکر کنیم. وی گفت که جایگاه اروپا در قرن بیست و یکم در خطر است و خاطرنشان کرد که در ایالات متحده، در حال حاضر 10 برابر بیشتر از اروپا در زمینه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌شود. هر سه وزیر از بانک‌های توسعه دولتی مربوطه برای سرمایه‌گذاری در این بخش درخواست کردند.

https://www.dailyfinland.fi/worldwide/34745/Europeans-to-join-forces-to-compete-against-US-and-China-on-AI

انتقال دارایی‌ها به حساب‌های سپرده با نرخ بهره بالاتر

بانک (مرکزی) فنلاند در بیانیه‌ای اعلام کرد که با افزایش نرخ بهره، محبوبیت سپرده‌های با سررسید توافقی و سپرده‌های سرمایه‌گذاری در میان خانوارهای فنلاند افزایش یافته و محبوبیت سپرده‌های یک شبه کاهش یافته است. طبق اعلام این نهاد پولی، در ژانویه تا سپتامبر 2023، سهم سپرده‌های سررسید توافقی و سپرده‌های سرمایه‌گذاری در کل سپرده‌های خانوارها تقریبا 7 واحد درصد افزایش یافته است، زیرا خانوارها تقریبا 7 میلیارد یورو از دارایی‌های مالی خود را به حساب‌های سپرده با نرخ سود بالاتر منتقل کرده‌اند. در همین دوره، دارایی‌های نگهداری شده در حساب‌های سپرده یک شبه 8.5 میلیارد یورو کاهش یافته است.

طبق داده‌های ارائه شده در این بیانیه، در پایان سپتامبر 2023، کل موجودی سپرده‌های خانوارهای فنلاندی به 110.1 میلیارد یورو رسیده است. اکثر سپرده‌ها (74.6 میلیارد یورو) سپرده‌های یک شبه بوده که شامل حساب‌های معاملاتی (جاری) نیز می‌شود. بیشتر سپرده‌های یک شبه (49.2 میلیارد یورو) حساب‌های با نرخ ثابت با میانگین سود صفر درصد بوده است. از کل موجودی سپرده در پایان سپتامبر، سپرده‌های با سررسید توافقی، 9 میلیارد یورو و سپرده‌های سرمایه‌گذاری 26.5 میلیارد یورو بوده است. در پایان سپتامبر 2023، متوسط نرخ سود سهام سپرده خانوارها 0.91 درصد بود که در مقایسه با 0.05 درصد در سپتامبر سال گذشته افزایش داشته است. افزایش نرخ بهره منجر به افزایش اختلاف نرخ بهره بین حساب‌های سپرده مختلف شده است. متوسط نرخ سود در ماه سپتامبر برای سهام سپرده یک شبه 0.30 درصد، برای سهام سپرده‌های با سررسید توافقی 2.30 درصد و برای سهام سپرده‌های سرمایه‌گذاری 2.15 درصد بوده است. متوسط نرخ سود سپرده‌های سررسید جدید در ماه سپتامبر نیز به 3.18 درصد افزایش یافته است.

https://www.dailyfinland.fi/business/34770/Households-move-assets-to-deposit-accounts-with-higher-interest-rates

ساخت بلندترین ساختمان فنلاند

ساخت کابل‌های زیردریایی فشار قوی در کارخانۀ Kirkkonummi که وزن یک محمولۀ آن در حال حاضر به 10 هزار تن می‌رسد، تقریبا یک سال طول می‌کشد تا آماده بارگیری در کشتی شود، اما به زودی، رول‌های بزرگ‌تری نیز روی کشتی‌ها بارگیری می‌شوند، زیرا سکویی در دست ساخت است که می‌تواند یک رول کابل 20 هزار تنی را در خود جای دهد. این پروژه ساخت و ساز مربوط به سرمایه‌گذاری 220 میلیون یورویی کارخانه Prysmian (سازنده کابل) است که هدف آن دو برابر کردن تولید کارخانه Pikkalan Kirkkonummi است. در حال حاضر، این کارخانه می‌تواند سالانه حدود 600 کیلومتر کابل زیردریایی را فیلتر کند و به همین دلیل است که بلندترین ساختمان فنلاند در کارخانه Pikkalan ساخته می‌شود. برج 168 متری Näsinneula که در حال حاضر بلندترین ساختمان فنلاند است، در سال آینده این عنوان را به برج تولید کابل زیردریایی 185 متری خواهد داد. این برج برای ولکانیزاسیون عمودی کابل‌ها، که بخشی از فرایند تولید کابل است، مورد نیاز است.

چرخه عمر یک کابل زیردریایی فشار قوی حداقل 40 سال است، اما کابل‌های زیردریایی که بیش از 60 سال کار کرده‌اند، هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشتر کابل‌های زیردریایی تولید شده در فنلاند به اروپای شمالی و مرکزی مانند آلمان، بریتانیا و هلند صادر می‌شوند.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009940927.html

چشم‌انداز قیمت استثنایی اورانیوم

به گزارش بلومبرگ، به دلیل چشم‌انداز قیمت استثنایی، در حال حاضر بسیاری از صندوق‌های تامینی در سهام شرکت‌های تولید کننده اورانیوم سرمایه‌گذاری می‌کنند. متیو لنگسفورد، مدیر پورتفولیو در Terra Capital استرالیا به بلومبرگ می‌گوید که سهام شرکت‌های اورانیوم می‌تواند به میزان 50 تا 100 درصد یا حتی بیشتر افزایش یابد، زیرا چشم‌انداز قیمت اورانیوم بسیار روشن است. در سال‌های اخیر، انرژی هسته‌ای به ابزار مهمی‌ برای دور شدن از منابع انرژی فسیلی تبدیل شده است و به همین دلیل قیمت اورانیوم از سال 2020 تا کنون 125 درصد افزایش یافته است. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نیز پیش‌بینی کرده است که ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای در جهان تا سال 2050 نسبت به سال 2020 دو برابر خواهد شد تا انتشار دی ‌اکسید کربن در جهان کنترل شود. همچنین عمر راکتورهای هسته‌ای قدیمی در اروپا، آسیا و آفریقا در حال افزایش است و راکتورهای جدیدی نیز در چین ساخته می‌شود که همه اینها باعث افزایش تقاضا برای اورانیوم می‌شود. لانگسفورد از Terra Capital معتقد است که دهه 2030 می‌تواند به عصر طلایی انرژی هسته‌ای تبدیل شود.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009956214.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما