معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۱۰:۴۳

اخبار اقتصادی فنلاند و استونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند و استونی در هفتۀ چهارم اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد.

توسعۀ کسب‌و‌کار گوگل در فنلاند

گوگل اعلام کرد که سرمایه‌گذاری قابل توجهی در آنچه که در حال حاضر هفتمین توسعه مرکز داده خود در Hamina، جنوب فنلاند خواهد بود، انجام خواهد داد. جو کاوا، رئیس جهانی مراکز داده در گوگل گفت که ادامه سرمایه‌گذاری در مرکز داده به باز کردن پتانسیل هوش مصنوعی برای شرکت‌ها در سراسر فنلاند و اروپا کمک می‌کند. بر اساس ارزیابی Business Finland، انتظار می‌رود روند ساخت‌و‌ساز از حدود 1900 شغل مستقیم، 1650 غیرمستقیم و 640 شغل ساخت‌و‌ساز القایی در دو سال آینده پشتیبانی کند. پس از تکمیل، انتظار می‌رود این توسعه برای 100 شغل در تأسیساتی ایجاد کند که در حال حاضر برای تقریبا 400 حرفه‌ای از مهندسان برق و مکانیک گرفته تا کارکنان پذیرایی و امنیت شغل ایجاد می‌کند.

https://www.helsinkitimes.fi/business/25245-google-announces-1bn-expansion-in-hamina-finland.html

مشارکت استراتژیک اکتیا و سوئدبانک

بانک فنلاندی آکتیا و گروه بانکداری شمال اروپای بالتیک مستقر در استکهلم، وارد یک مشارکت استراتژیک شدند که یک همکاری بلندمدت را با هدف ارائه خدمات بهتر به مشتریان شرکتی هر دو بانک ایجاد می‌کند. آکتیا و سوئدبانک یک قرارداد مشارکت استراتژیک برای همکاری در بازار فنلاند امضا کردند. مشارکت استراتژیک بین بانک‌ها گام بعدی در رابطه طولانی مدت و سابقه انجام تجارت مشترک در فنلاند است. این همکاری مبنای سودمندی متقابلی برای هر دو طرف برای رسیدن به اهداف بلندمدت خود در بازار فنلاند با نیت ارائه خدمات بهتر به مشتریان خواهد بود. در ارتباط با این مشارکت، سوئد بانک خدمات مدیریت نقدی و خدمات پرداخت خود را در فنلاند متوقف خواهد کرد و به مشتریان شرکتی سوئد بانک در فنلاند این فرصت داده می‌شود تا توسط آکتیا خدمات دریافت کنند. علاوه بر این، آکتیا از طریق مشارکت استراتژیک، از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بسترهای لیزینگ و فاکتورینگ بیشتر استفاده خواهد کرد و این خدمات را به مشتریان شرکتی بزرگ سوئد بانک ارائه خواهد کرد.

https://www.dailyfinland.fi/business/37853/Aktia-Swedbank-enter-into-strategic-partnership

ملزومات تبدیل شدن فنلاند به ابرقدرت گذار سبز

بر اساس چشم‌انداز صنعت انرژی فنلاند، باید در مدت 15 سال میزان نیروی بادی 10 برابر شود و یک نیروگاه هسته‌ای بزرگ یا چند نیروگاه کوچکتر ساخته شود تا فنلاند به ابرقدرت صنعت سبز تبدیل شود. بر اساس چشم‌انداز صنعت انرژی، تا سال 2040 به انرژی هسته‌ای سه برابر بیشتر از انرژی Olkiluoto نیاز است. در بیانیه چشم‌انداز به سفارش صنعت انرژی، تلاش شده است تا محاسبه شود که فنلاند پگونه می‌تواند تا سال 2040 به یک ابرقدرت صنعت سبز تبدیل شود. بر اساس این گزارش، تحقق این چشم‌انداز مستلزم افزایش حداقل 2.8 برابری تولید برق پاک در مقایسه با سال 2023 است. رشد تولید برق نیز مستلزم سرمایه‌گذاری قابل توجهی در شبکه برق است. طبق این چشم‌انداز، حداقل ده اتصال جدید شبکه شمال به جنوب باید تا سال 2040 در فنلاند ساخته شود. همچنین ظرفیت شبکه‌های توزیع برق نسبت به سال 2023 باید 160 درصد افزایش یابد. شبکه ملی مجزا و اتصالات انتقال فرامرزی نیز باید برای هیدروژن ساخته شود. در مجموع، تحقق چشم‌انداز مستلزم دو برابر شدن سرمایه‌گذاری در انرژی از سطح فعلی به 6.9 میلیارد یورو در سال است که در مجموع بیش از 100 میلیارد یورو در 15 سال آینده خواهد بود.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010429886.html

کاهش نرخ اشتغال فنلاند

اشتغال در صنعت ساختمان به پایین‌ترین سطح خود در ۲۵ سال اخیر رسیده است. بر اساس پیش‌بینی وزارت کار و اقتصاد فنلاند (TEM) در بازار کار، در سال 2024 تعداد افراد جویای کار بیکار به طور متوسط 277 هزار نفر پیش‌بینی شده است که نسبت به سال 2023، حدود 17 هزار نفر بیشتر است. بر اساس این گزارش، رکود اقتصادی در ساخت‌ وساز بیشتر مشهود بوده است، جایی که اشتغال از ابتدای سال 2023 کاهش یافته و اکنون در پایین‌ترین سطح خود در 25 سال گذشته است. باساس گزارش پیش‌بینی بازار کار، اشتغال در بخش ساخت‌و‌ساز در سال جاری نسبت به سال گذشته تقریبا 15 هزار نفر کاهش خواهد یافت. در صنعت، بسیاری از اخراج‌ها برای انطباق با چرخه اقتصادی پایین استفاده شده و مشاغل حفظ شده‌اند. در پیش‌بینی بازار کار، اشتغال صنعتی امسال تنها چند هزار نفر کمتر از سال 2023 است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010427725.html

کاهش بودجه دولتی مراقبت‌های بهداشتی عمومی

انجمن پزشکی فنلاند، نسبت به تصمیمات اخیر بودجه دولت هشدار داده که کاهش قابل توجه بودجه مراقبت‌های بهداشتی عمومی و افزایش اتکا به یارانه‌های مراقبت‌های بهداشتی خصوصی می‌تواند به شدت سیستم بهداشت عمومی‌کشور را تضعیف کند. برنامه بودجه دولت شامل کاهش 550 میلیون یورویی بودجه برای مناطق رفاهی تا سال 2028 است. قابل ذکر است، این قانون همچنین ضمانت مراقبت 14 روزه در مراقبت‌های بهداشتی اولیه را که در نوامبر گذشته تصویب شد، حذف می‌کند و 100 میلیون یورو هزینه اضافی برای بیماران اعمال می‌کند. طبق قانون اساسی فنلاند، هر شهروند حق دارد از خدمات بهداشتی کافی برخوردار باشد و این حق اساسی قابل مذاکره نیست. بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که اعتماد از بیش از 90 درصدی شهروندان به مراقبت‌های بهداشتی در سال 2020 به تنها 58 درصد کاهش یافته است که پایین‌ترین سطح ثبت شده توسط این نظرسنجی است.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/25235-government-budget-cuts-threaten-public-healthcare-warns-finnish-medical-association.html

تداوم مشکلات در ساخت‌و‌ساز

پتری مالینن، اقتصاددان تخمین می‌زند که طی دو سال آینده، تعداد کمی آپارتمان جدید در بازار مسکن ساخته خواهد شد. شرایط سخت ساخت‌و‌ساز از ابتدای سال ادامه داشت. آمار فنلاند گزارش می‌دهد که پروژه‌های ساختمانی در ژانویه تا مارس بیش از 40 درصد کمتر از زمان مشابه سال قبل تکمیل شده است. وضعیت کسادی در ساخت‌و‌ساز مسکن ادامه دارد. در ژانویه تا مارس برای حدود 2950 آپارتمان پروانه ساخت صادر شد که 56 درصد کمتر از یک سال قبل بود. به گفته مالینن، صنعت ساخت‌و‌ساز از نرخ بهره‌ای رنج می‌برد که برای اقتصاد فنلاند بسیار بالاست.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010441373.html

افزایش هزینه‌های زندگی در استونی

افزایش هزینه زندگی در استونی در واقع از تورم پیشی گرفته است، زیرا تورم محاسبه شده در استونی منعکس کننده افزایش نرخ بهره نیست. در نتیجه، افزایش نرخ بهره که اکثر خانوارهای استونیایی را در کنار تورم تحت تاثیر قرار داده، باعث کاهش رفاه خانوار نیز شده است. بر اساس محاسبات آمار استونی، قیمت‌ها در استونی در طول سه سال گذشته حدود 40 درصد افزایش یافته است. با این حال، این رقم تمام افزایش هزینه‌های زندگی را منعکس نمی‌کند. زندگی واقعی برای تعداد قابل توجهی از مردم گران شده است. شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) استونی جزء نرخ بهره را شامل نمی‌شود (و در واقع CPIF است). طبق آخرین بررسی مالی و مصرف خانوار در سال 2021 (HFCS)، 47 درصد از خانوارهای استونی دارای تعهدات مالی هستند. در مجموع 23.7 درصد خانوارها وام وثیقه ملکی مانند وام مسکن دارند. نرخ‌های بهره تقریباً برای همه دارندگان تعهدات در سال‌های اخیر افزایش یافته است. پرداخت‌های ماهانه وام مسکن به طور قابل توجهی افزایش یافته است، هزینه اجاره خودرو بالا رفته است که تورم هیچ یک از آن را منعکس نمی‌کند. این واقعیت که افزایش نرخ بهره به نوبه خود در نظر گرفته نمی‌شود به این معنی است که هنگام محاسبه تغییر در دستمزدهای حقیقی (که دستمزدهای اسمی تعدیل شده با تورم است) نتیجه نسبتاً گمراه کننده است.

https://news.err.ee/1609347030/estonia-s-cost-of-living-increase-actually-outstrips-inflation

افزایش متوسط حقوق ناخالص ماهانه استونی

بر اساس آمار استونی، متوسط حقوق ناخالص ماهانه در استونی در سه ماهه اول 1894 یورو بوده است که 8.8 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. لینا کووسیک، تحلیلگر در اداره آمار استونی، خاطرنشان کرد که در سه ماهه اول، متوسط دستمزدها و حقوق ناخالص ماهانه در زمینه‌های اطلاعات و ارتباطات (با 3393 یورو)، فعالیت‌های مالی و بیمه (با 3114 یورو) و مدیریت دولتی بالاترین میزان بوده است. کووسیک خاطرنشان کرد: بیشترین افزایش متوسط دستمزد و حقوق در حوزه سلامت انسانی و مددکاری اجتماعی (16.7 درصد) و کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری (13.7 درصد) به ثبت رسیده است. متوسط دستمزدها و حقوق ماهانه در فعالیت‌های اقامتی و خدمات غذایی (1217 یورو)، سایر فعالیت‌های خدماتی (1258 یورو) و فعالیت‌های املاک و مستغلات (1322 یورو) نیز کمترین میزان را داشتند.

https://news.err.ee/1609351203/estonia-s-average-gross-monthly-salary-grows-to-1-894-in-q1

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما