معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۴- ۱۱:۱۵ - مشاهده: ۹۲

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفتۀ دوم بهمن 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ثبت تراز تجاری مازاد برای فنلاند در نوامبر

در اوایل ماه جاری، گمرک فنلاند در آمارهای اولیه خود اعلام کرد که تراز تجاری این کشور در نوامبر 2023، حدود 1.7 میلیارد یورو مازاد داشته است. بر اساس آمار تجارت بین‌المللی کالا که توسط گمرک فنلاند منتشر شد، ارزش صادرات کالاهای فنلاند در ماه نوامبر 8.1 میلیارد یورو بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 0.6 درصد افزایش یافت. حجم صادرات نیز 4.8 درصد افزایش یافت، اما قیمت‌های صادراتی 3 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت. ارزش واردات در نوامبر نیز با 17.3 درصد کاهش به 6.5 میلیارد یورو رسید.         

https://www.dailyfinland.fi/business/36127/Trade-balance-posts-%E2%82%AC1.7b-surplus-in-Nov

رتبۀ مناسب فنلاند و استونی در شاخص ادراک فساد

فنلاند بار دیگر در فهرست کشورهایی که کمترین فساد را دارند، در رتبه دوم قرار گرفت. دیگر کشور شمال اروپا، یعنی دانمارک، مانند سال گذشته با 90 امتیاز از 100، در رتبه اول این فهرست قرار گرفت. فنلاند با 87 امتیاز، نیوزلند (85)، نروژ (84)، سنگاپور (83)، سوئد (82)، سوئیس (82) و هلند (79) در رتبه‌های بعدی قرار دارند. استونی نیز در آخرین شاخص ادراک فساد دو پله صعود کرده است. از میان 180 کشوری که در این شاخص گنجانده شده است، استونی اکنون در رتبه دوازدهم قرار دارد. امتیاز استونی در شاخص ادراک فساد در سال 2022 امتیاز 74 بود که این رقم در سال 2023 به 76 رسید. در بین کشورهای حوزه بالتیک، لیتوانی با 61 امتیاز در رتبه 34 جهان و لتونی با 60 امتیاز در رده سی و ششم قرار گرفت.

از سوی دیگر، سومالی در انتهای این فهرست قرار دارد و بالاتر از آن ونزوئلا، سوریه، سودان جنوبی، یمن و کره شمالی قرار دارند. شاخص ادراک فساد (CPI)، که 180 کشور و منطقه را بر اساس سطوح درک شده از فساد در بخش عمومی طبق نظر کارشناسان و بازرگانان رتبه‌‌بندی می‌کند، از مقیاس صفر تا 100 استفاده می‌کند که در آن صفر بسیار فاسد و 100 بسیار تمیز است.

https://news.err.ee/1609237488/estonia-up-two-places-in-latest-corruption-perceptions-index

https://www.dailyfinland.fi/national/36131/Finland-ranks-2nd-in-least-corrupt-countries-index

رکورد جدید فنلاند در تولید برق بادی

به گفته انجمن نیروی بادی فنلاند، اکنون فنلاند بیش از 1600 توربین بادی دارد. به گفته اپراتور Fingrid، شرایط وزش باد به توربین‌های بادی فنلاند کمک کرد تا در صبح روز 29 ژانویه سطح بالایی از برق تولید کنند. فینگرید گزارش داد که برای لحظه‌ای در ساعت 7:14 صبح، توربین‌ها حدود 6070 مگاوات با میانگین توان نسبتا بالای 5940 مگاوات که از ساعت 7 تا 8 صبح ادامه داشت، چرخیدند. تولید برق بادی در مقطع زمانی یاد شده، به وضوح از تاسیسات انرژی هسته‌ای فنلاند که به طور متوسط حدود 4370 مگاوات بود، فراتر رفت. به گفته انجمن نیروی بادی فنلاند، رکوردهای بالاتر تولید برق همچنان امکان‌پذیر است، زیرا 1601 توربین بادی فنلاند دارای خروجی ترکیبی بالقوه 6946 مگاوات هستند.

https://yle.fi/a/74-20071865

چشم‌انداز پایدار مهاجرت به فنلاند

در سالی که با کشمکش‌های ژئوپلیتیکی و عدم قطعیت‌های اقتصادی همراه بود، چشم‌انداز مهاجرت فنلاند در سال 2023 اثری از درگیری‌های بین‌المللی و پویایی‌های اقتصادی داشت. این کشور در کنار افزایش تقاضا برای اجازه اقامت از سوی دانشجویان و اعضای خانواده آنها، همچنان پناهگاهی برای کسانی بود که از جنگ اوکراین فرار می‌کردند. علیرغم رکود اقتصاد جهانی، بازار کار فنلاند همچنان به عنوان یک عامل کشش قوی باقی مانده است و سطوح مهاجرت به بالاترین حد خود رسیده است. Ilkka Haahtela، مدیرکل خدمات مهاجرت فنلاند، انعطاف‌پذیری مهاجرت نیروی کار به فنلاند را برجسته و خاطرنشان کرد: اگرچه رکود اقتصادی بر مهاجرت نیروی کار به فنلاند تأثیر گذاشته است، اما این ارقام هنوز در سطح بی‌سابقه‌ای هستند. این روند بر بازار کار جذاب فنلاند و نقش حیاتی مهاجرت در رفع نیازهای نیروی کار این کشور تاکید می‌کند.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/24860-finland-witnesses-sustained-immigration-amid-global-challenges.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما