معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۱۳:۲۱ - مشاهده: ۵۹

اخبار اقتصادی فنلاند و استونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند و استونی در هفتۀ سوم فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کسری تراز تجاری فنلاند در فوریه

بر اساس آمار اولیه تجارت بین‌المللی کالا که توسط گمرک فنلاند ارائه شد، تراز تجاری این کشور در ماه فوریه 720 میلیون یورو کسری داشت. بر اساس آمارهای اولیه، ارزش صادرات فنلاند در ماه فوریه 5.3 میلیارد یورو بود و نسبت به ماه مشابه سال قبل 5.8 درصد افزایش یافته است. حجم صادرات نیز 12.1 درصد افزایش یافت، اما قیمت‌های صادراتی 4.6 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت. ارزش واردات نیز در در ماه فوریه،  6 میلیارد یورو بود که 6.5 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت. حجم واردات نیز 12.3 درصد نسبت به فوریه 2023 افزایش یافت، اما قیمت واردات 5.7 درصد کاهش یافت.

https://www.dailyfinland.fi/business/37184/Trade-balance-posts-%E2%82%AC720m-deficit-in-Feb

کاهش مزایای تأمین اجتماعی فنلاند

از 1 آوریل، تعدادی از مزایای تامین اجتماعی در فنلاند کاهش یافت. دولت فنلاند این کاهش‌ها را در تلاش برای افزایش اشتغال و حمایت از مالیه عمومی انجام داد و تخمین زد که کاهش کمک هزینه مسکن عمومی‌باعث صرفه جویی به میزان 300 میلیون یورو و مزایای بیکاری به میزان 800 میلیون یورو و همچنین افزایش رتبه‌ها خواهد شد. این موضوع، تقریبا نیم میلیون نفر (به ویژه افراد کم درآمد، دانشجویان و بیکاران) را تحت تأثیر قرار داده است. مؤسسه بیمه اجتماعی فنلاند (Kela) تخمین زده است که با حذف ضمانت نامه دولتی برای وام‌های دانشجویی، این تعدیل‌ها درآمد دانشجویان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. دریافت کنندگان مقرری بیکاری دیگر واجد شرایط افزایش فرزند (که برای افراد بیکار که از یک کودک زیر 18 سال مراقبت می‌کنند، در دسترس بوده است) نیستند. فدراسیون صندوق‌های بیکاری در فنلاند (TYJ) محاسبه کرده است که این تعدیل‌ها مزایای این افراد را تا حدود 390 یورو کاهش می‌دهد.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/25049-cuts-in-finnish-social-security-benefits-hit-almost-half-a-million-people.html

صادرات فناوری سلامت فنلاند

به گفته سارا‌هاسینن، مدیر عامل انجمن فناوری سلامت فنلاند (Terveysteknologia ry)، ارزش صادرات محصولات فناوری سلامت این کشور 2.58 میلیارد یورو بوده است که نسبت به سال قبل 4 درصد کاهش داشته است. صادرات دستگاه‌های مراقبت‌های بهداشتی، از جمله نظارت بر بیمار و تجهیزات اشعه ایکس، با کاهش 7.5 درصدی، در مجموع به 1.60 میلیارد یورو رسید. صادرات دستگاه‌های تشخیص آزمایشگاهی نیز با 4.6 درصد کاهش به 0.86 میلیارد یورو رسید. ایالات متحده بزرگترین مقصد صادراتی شرکت‌های فنلاند با فناوری سلامت باقی مانده و 33 درصد از کل صادرات را با 856 میلیون یورو به خود اختصاص داده است. اروپا مقصد 42 درصد صادرات بود و آلمان با دریافت 251 میلیون یورو محصولات فنلاند مهم‌ترین بازار در این قاره بود. چین نیز سومین مقصد صادراتی محصولات فناوری سلامت فنلاند با صادراتی به ارزش 139 میلیون یورو بوده است. این بخش در سال گذشته به مازاد تجاری 1 میلیارد یورویی دست یافت. این مازاد باعث ایجاد شغل و سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در فنلاند شده است.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/25069-finnish-health-tech-exports-remain-strong-despite-slight-decline.html

سوئد، جایگزین فنلاند به عنوان محل کارخانه فولاد بدون فسیل

SSAB اعلام کرد که حدود 4.5 میلیارد یورو در ساخت کارخانه فولاد بدون فسیل در لولئو سوئد به جای راهه فنلاند سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این کارخانه قرار است در پایان سال 2028 افتتاح شود و در سال 2029 به ظرفیت کامل برسد.

https://www.helsinkitimes.fi/business/25076-ssab-chooses-sweden-over-finland-as-location-for-4-5bn-fossil-free-mill.html

هزینه‌کرد گردشگران خارجی در فنلاند

به گزارش بیزینس فنلاند، گردشگران خارجی از ابتدای مارس سال گذشته تا پایان فوریه سال جاری حدود 3.8 میلیارد یورو در فنلاند خرج کردند. مسافران در دوره بررسی 12 ماهه در مجموع 4.7 میلیون سفر به فنلاند انجام داده‌اند و به طور متوسط 807 یورو برای هر سفر هزینه کرده‌اند. 73 درصد سفرها تفریحی و 27 درصد سفرهای کاری بوده است. به طور متوسط، یک مسافر خارجی چهار روز در فنلاند اقامت دارد. هزینه‌های گردشگران خارجی در فنلاند شامل اقامت، رستوران‌ها و کافه‌ها، سوخت، رفت و آمد، فرهنگ، ورزش و تفریح و همچنین خرید و سایر هزینه‌ها می‌شود و شامل پول خرج شده برای بلیط رفت و برگشت هواپیما و کشتی نمی‌شود. در فصل زمستان، از دسامبر تا فوریه، در مجموع 1.2 میلیون سفر به فنلاند انجام شد. در آن زمان، مهمانان خارجی 1.1 میلیارد یورو در فنلاند یا به طور متوسط 916 یورو در هر سفر در فنلاند هزینه کردند. در فصل تابستان، یعنی ژوئن تا آگوست، 1.6 میلیون سفر به فنلاند انجام شد. گردشگران خارجی در آن زمان در مجموع 1.3 میلیارد یا به طور متوسط 801 یورو در هر سفر در فنلاند هزینه کردند.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010346618.html

ساخت بلندترین تله کابین جهان در فنلاند

فنلاند، قرار است با ساخت بلندترین پروژه تله کابین جهان که در سراسر مرکز شهر تامپره امتداد دارد، رکوردها را بشکند. انتظار می‌رود این تله کابین به عنوان یک جاذبه اصلی پیش‌بینی شده، جذابیت تامپره را افزایش و چشم‌اندازی منحصر به فرد از شهر را از بالا ارائه دهد. علی‌رغم مخالفت‌های احتمالی، رهبران پروژه مطمئن هستند که ساخت‌وساز که قرار است در آوریل آغاز شود، یک دستاورد برجسته برای تامپره خواهد بود. با تکمیل پیش‌بینی شده تا بهار آینده، افتتاحیه برای 1 آوریل 2025 برنامه‌ریزی شده است و از مردم محلی و گردشگران دعوت می‌کند تا تامپره را از ارتفاعات جدید تجربه کنند.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/25045-tampere-to-build-world-s-tallest-cable-car-over-city-center.html

استخراج بیش از 10 میلیون تن شیل نفتی در استونی

در سال 2023 و برای دومین سال متوالی، بیش از 10 میلیون تن شیل نفتی از زیر خاک استونی استخراج شد. در حالی که شیل نفتی به عنوان منبع انرژی به دلیل اهداف اقلیمی اتحادیه اروپا دارای تاریخ انقضا است، در کوتاه مدت، افزایش قیمت انرژی که از نیمه دوم سال 2021 شروع شده، چیزی شبیه یک رنسانس برای این بخش بوده است. شیل نفتی تصفیه شده علاوه بر استفاده به عنوان منبع سوخت در نیروگاه‌ها، کاربردهای دیگری نیز در صنایع شیمیایی دارد. Kukersite نوع اصلی شیل نفتی است که در استونی یافت می‌شود.

https://news.err.ee/1609302207/over-10-million-tonnes-of-oil-shale-extracted-in-estonia-in-2023

صادرات سوخت مایع از استونی

Kai Kaljumäe ، سخنگوی آمار استونی گفت که بیش از 90 درصد از نفت شیل تولید شده صادر می‌شود. سایر سوخت‌های مایع مانند بنزین، گازوئیل و سوخت جت برای مصرف وارد می‌شود. وی گفت که در سال 2023، مصرف بنزین و گازوئیل اندکی کاهش یافت و بنابراین واردات این سوخت‌ها نیز کاهش یافت. تقاضا برای نفت شیل در بازار خارجی افزایش یافته است، بنابراین در سال 2023، صادرات سوخت مایع بیش از 20 درصد از واردات پیشی گرفت. پریت انوک، عضو هیئت مدیره ذخائر سوخت مایع کشور (EVK) نیز گفت: بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیمایی که ما به عنوان سوخت موتور استفاده می‌کنیم، 100 درصد وارداتی است و از نفت یا از مواد خام تجدیدپذیر سازگار با محیط‌زیست ساخته می‌شود، نه از نفت شیل؛ اما وقتی نوبت به تولید حرارت محلی می‌رسد، نفت شیل یک سوخت جایگزین قابل توجه است. تولید نفت شیل استونی در سال گذشته رکورد جدید 1.238 میلیون تن را به ثبت رساند و از آنجا که کارخانه جدید نفت Eesti Energia اواخر سال جاری افتتاح می‌شود، احتمالا به رشد خود ادامه خواهد داد.

https://news.err.ee/1609300455/estonia-started-exporting

پایان مذاکرات فروش نوردیکا

کریستن میکال، وزیر آب و هوای استونی به دولت پیشنهاد داد به مذاکرات با دو شرکتی که پیشنهاد خرید گروه هوانوردی نوردیک (NAG) را ارائه کرده بودند، پایان دهد. پس از تجزیه و تحلیل پیشنهادات، وزارت آب و هوا تصمیم به توقف روند فروش گرفت. این وزارتخانه اعلام کرد که این پیشنهادات از نظر مالی ناکافی بوده و دارای شرایطی است که برای سهامدار قابل قبول نیست. یک شرکت نیز اطلاعات کافی در مورد منشاء سرمایه مورد استفاده برای تامین مالی معامله ارائه نکرده است. ساندر سالمو، معاون وزیر آب و هوا نیز گفت: گروه هوانوردی نوردیک به فعالیت خود ادامه می‌دهد. به منظور بهبود، هزینه‌ها کاهش می‌یابد، قراردادهای موجود مجددا مذاکره می‌شود تا سودآوری آنها بهبود یابد. هدف این است که تجارت را با ثبات نگه داریم، مشکلات را حل کنیم و به خصوصی سازی برسیم.

https://news.err.ee/1609309596/climate-ministry-ends-talks-with-companies-bidding-for-nordica

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما