معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۱- ۱۲:۱۴ - مشاهده: ۷۱

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند (و استونی) در هفتۀ سوم اسفند 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

چهار سال بدون رشد در فنلاند

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط آژانس آمار فنلاند، حجم تولید ناخالص داخلی فنلاند بین اکتبر تا دسامبر، 0.7 درصد نسبت به سه ماهه قبل کاهش یافته است. همچنین داده‌ها نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم با تعدیل روزهای کاری، 1.8 درصد نسبت به سه ماهۀ مشابه سال قبل کاهش یافته است، در حالی که تولید ناخالص داخلی کل سال 1 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. Jukka Appelqvist، اقتصاددان ارشد اتاق بازرگانی فنلاند در این خصوص تاکید کرد: تولید ناخالص داخلی فنلاند در پایان سال به کمتر از اوج خود قبل از شروع همه‌گیری کرونا در سال 2019 رسید؛ یعنی بیش از چهار سال بدون رشد داشته‌ایم.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/24961-finland-has-had-over-four-years-without-growth-economist-points-out.html

کاهش مداوم نیروی کار در اقتصاد فنلاند

شاخص اقتصادی Ilmarinen، که عملکرد بیش از 60 هزار شرکت با استخدام حدود 500 هزار کارگر را ردیابی می‌کند، اطلاعات به روزی را در مورد وضعیت اقتصاد فنلاند ارائه می‌دهد. در ژانویه، کسب‌وکارهای موجود در این شاخص، کاهش 2.6 درصدی در تعداد نیروی کار را نسبت به سال قبل تجربه کردند که ادامه روند چالش‌های اشتغال در سراسر فنلاند است که علیرغم بهبودی جزئی نسبت به کاهش 2.8 درصدی دسامبر، ارقام ژانویه بر نگرانی‌های اقتصادی مداوم تاکید دارند. بیشترین کاهش در بخش خدمات کارکنان، ساخت‌و‌ساز و مهمان‌داری مشاهده شد. همچنین از نظر منطقه‌ای، بیشترین کاهش در تعداد نیروی کار در شرق و شمال فنلاند مشاهده شد.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/24950-finnish-economy-faces-continued-workforce-decline-with-certain-sectors-hit-hardest.html

گزارش ارزیابی اشتغال وزارت کار فنلاند

وزارت کار و امور اقتصادی فنلاند می‌گوید در پایان سال گذشته، حدود نیمی از موسساتی که متقاضی کار بودند، برای یافتن کارمند برای موقعیت خالی مشکل داشتند. در گزارش ارزیابی اشتغال این وزارتخانه آمده است که تقاضا برای نیروی کار تا حدودی کاهش یافته است، اما هنوز مشکلاتی در زمینه در دسترس بودن نیروی کار وجود دارد. این بررسی بر اساس داده‌های پایان سال 2023 است. مشکلات بیشتر در بخش اجتماعی و بهداشتی بود، زیرا حدود 65 درصد از مؤسسات در این بخش در سال گذشته در یافتن کارمند با مشکل مواجه بودند. با این حال، بهبود اندکی در دسترس بودن کارگران مشاهده می‌شود و کمبود نیروی کار در طول سال، به ویژه در مشاغل پرستاران و کارکنان مراقبت در منزل کاهش یافته است. به گفته این وزارتخانه، به نظر می‌رسد کمبود پزشک نیز اندکی کاهش یافته است. با این حال، تقاضای نیروی کار در صنعت بسته به منطقه متفاوت است. در بخش ساخت‌و‌ساز، با ضعیف شدن چرخه تجاری، مشکلات در دسترس بودن نیروی کار کاهش یافته است. با این حال، بیش از نیمی از مکان‌های صنعت ساخت‌و‌ساز در پایان سال 2023 با مشکلات استخدام مواجه شدند.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010280292.html

مشکلات شرکت‌های تولید تراشه به دلیل سیاست‌های مهاجرتی

در هلند، شرکت صنعت نیمه‌هادی ASML عنوان کرد که ممکن است به دلیل تشدید سیاست‌های مهاجرتی، از این کشور خارج شود. به گزارش رویترز، این شرکت 23 هزار کارمند در هلند دارد که حدود 40 درصد آنها خارجی هستند. Jussi Ryynänen، رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه آلتو در فنلاند می‌گوید که همان مشکلات مربوط به مهاجرت، صنعت نیمه‌هادی فنلاند را نیز تهدید می‌کند. در فنلاند، صنعت نیمه‌هادی در حال حاضر حدود 5 هزار نفر را استخدام می‌کند، اما برآورد می‌شود که نیاز به کارگران ماهر تا سال 2032 چهار برابر شود. این رشته بسیار بین‌المللی است و به گفته رینانن، اگرچه دانش فنی زیادی در فنلاند وجود دارد، اما تنها دانش فنلاندی برای شرکت‌ها کافی نیست و کمبود نیروی کار ماهر نه تنها وضعیت شرکت‌ها را پیچیده می‌کند، بلکه جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید به فنلاند را نیز پیچیده می‌کند. به گفته وی، نگرانی اصلی این است که برنامه‌ریزی دولت در زمینه مهاجرت کاری، جذب متخصصان در این زمینه به فنلاند را دشوار و همچنین می‌تواند شرکت‌ها را از کشور خارج کند.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010282314.html

ارسال پیشنهاد از چندین شرکت اروپایی برای نوردیکا

چندین شرکت اروپایی، پیشنهاد خرید نوردیکا (شرکت دولتی هواپیمایی استونی) را قبل از پایان مهلت ارسال کردند. وزارت آب و هوای استونی در این مرحله نام آنها را فاش نخواهد کرد تا تاثیری بر مذاکرات نداشته باشد. بازه زمانی برای رسیدن به تصمیم نهایی در مورد فروش این شرکت هنوز مشخص نیست و وزارت آب و هوا نیز تمایلی به گفتن دقیق اینکه چه تعداد و توسط چه کسی پیشنهاد داده است، ندارد. ساندر سالمو، معاون دبیرکل حمل‌ونقل در وزارت آب و هوا گفت: در مورد خصوصی‌سازی نوردیکا، می‌توان گفت که چندین پیشنهاد از سوی شرکت‌های اروپایی وجود داشته است. اکنون مذاکرات در حال انجام است، هرچند وزارتخانه اعلام نکرده است که این روند چقدر ممکن است طول بکشد.

https://news.err.ee/1609280490/several-unnamed-european-firms-submit-bids-for-nordica

توقف کار در جنگلداری به دلیل هوای گرم

ورود زودهنگام گرمای هوا و آب شدن یخ در سال جاری مشکلات قابل توجهی را در صنعت جنگلداری استونی ایجاد کرده است. در بسیاری از نقاط، قطع درختان و کار متوقف شده است، زیرا آب شدن یخ و خراب شدن و گل شدن جاده‌ها، انجام کار جنگلداری یا حمل‌ونقل کنده‌ها را غیرممکن می‌کند. به طور معمول، پایان فوریه و اوایل ماه مارس دوره‌های کاری حیاتی در جنگلداری بوده است، اما وضعیت فعلی با نگرانی زیادی از سوی مشارکت کنندگان این بخش مشاهده می‌شود. گودال‌های گلی بی‌پایانی که بوجود آمده‌اند ماشین‌های برداشت جنگل را متوقف کرده‌اند، زیرا در حال حاضر زمین آنقدر نرم است که دیگر نمی‌توان کار کرد. هزینه‌های عملیاتی به دلیل نرمی زمین در حال افزایش است و شرکت Valga Puu، یک شرکت درگیر در مدیریت جنگل، تصدیق می‌کند که اگر زمستان اینقدر زود به پایان برسد، زمان کمتری برای انجام کار وجود دارد که در نهایت بر کل بخش تأثیر می‌گذارد.

https://news.err.ee/1609270497/warm-weather-causing-work-stoppages-in-forestry

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما