معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۱- ۱۳:۴۷ - مشاهده: ۱۳۱

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند (و استونی) در هفتۀ سوم بهمن 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اقتصاد اتحادیه اروپا؛ ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌ها

طبق پیش‌بینی موقت زمستانی کمیسیون اروپا که اخیرا منتشر شد، رشد اقتصادی اتحادیه اروپا و منطقه یورو در سال 2023 از 0.6 درصد پیش‌بینی شده در نوامبر سال قبل به 0.5 درصد کاهش یافت. برای سال 2024، پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی اتحادیه اروپا به 0.9 درصد برسد که کمتر از پیش‌بینی 1.3 درصدی قبلی است رشد منطقه یورو نیز از 1.2 درصد پیش‌بینی شده در پاییز به 0.8 درصد کاهش یافته است. پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصاد اروپا، گفت: اقتصاد اروپا سال بسیار چالش برانگیزی را پشت سر گذاشت، اما اتحادیه اروپا در پایان سال 2023 تقریبا از رکود اقتصادی اجتناب کرد و سال 2024 را ضعیف‌تر از حد انتظار آغاز می‌کند.

https://www.dailyfinland.fi/europe/36378/EU-economy-enters-2024-on-weaker-footing-than-anticipated

سرمایه‌گذاری گاسوم در کارخانه بیوگاز در سوئد

شرکت انرژی دولتی فنلاند (Gasum) تصمیم گرفته است در یک کارخانه جدید بیوگاز در Borlänge سوئد سرمایه‌گذاری کند. تصمیم سرمایه‌گذاری بخشی از برنامه این شرکت برای ساخت پنج نیروگاه بیوگاز در مقیاس بزرگ در سوئد است. این سرمایه‌گذاری‌ها، هدف استراتژیک این شرکتمبنی  برای افزایش در دسترس بودن بیوگاز شمال اروپا در سال‌های آینده را ارتقا می‌دهد. سرمایه‌گذاری در ساخت کارخانه بیوگاز در سوئد بیش از 62 میلیون یورو خواهد بود. ساخت این نیروگاه در بهار 2024 آغاز خواهد شد و از سال 2026 به بعد، سالانه 133 گیگاوات ساعت بیوگاز مایع (LBG) تولید خواهد کرد. کارخانه Borlänge در مجموع از 270 هزار تن خوراک در سال استفاده خواهد کرد. زباله‌های خانگی توسط شرکای محلی جمع‌آوری و پردازش خواهد شد و کود دامی از کشاورزان منطقه تهیه خواهد شد. علاوه بر بیوگاز مایع، این کارخانه سالانه 250 هزار تن کود با کیفیت بالا و سازگار با محیط‌زیست تولید خواهد کرد. در مقایسه با کودهای فسیلی، کودهای بازیافتی حاوی مواد آلی هستند که در حفظ شرایط رشد و مقاومت در برابر آب و هوای زمین‌های کشاورزی مهم است.

https://www.dailyfinland.fi/business/36199/Gasum-to-invest-in-biogas-plant-in-Sweden

ساخت یک کارخانه هیدروژن بزرگ در فنلاند

بر اساس طرح اولیه، پروژه Oulu Energia شامل یک کارخانه الکترولیز با ظرفیت تا 100 مگاوات، یک کارخانه بازیافت دی اکسید کربن، ذخیره‌سازی هیدروژن و دی اکسید کربن و یک کارخانه فرآوری بیشتر متان یا متانول خواهد بود. در یک کارخانه الکترولیز، هیدروژن با جداسازی آن از آب با کمک الکتریسیته تولید می‌شود. تخمین زده می‌شود که در پاییز سال آینده تصمیم قطعی سرمایه‌گذاری اخذ خواهد شد و این کارخانه می‌تواند در اولین فرصت در سال 2028 آماده شود. محصولات تولید شده در این کارخانه می‌تواند جایگزین سوخت‌های فسیلی در حمل‌ونقل جاده‌ای، دریایی و هوایی شود. بر اساس برآورد اولیه، پس از بهره‌برداری از این پروژه، تقریبا 200 الی 400 گیگاوات ساعت انرژی حرارتی به عنوان محصول جانبی به دست می‌آید که می‌تواند به شبکه گرمایش منطقه‌ای منتقل شود.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010228585.html

حمایت اکثریت فنلاندی‌ها از مالیات بر شکر

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثریت واضح فنلاندی‌ها از معرفی مالیات بر شکر که محصولاتی با محتوای قند بالا (مانند آب نبات و بیسکویت) را هدف قرار می‌دهد، حمایت می‌کنند. این ابتکار با حمایت 60 درصد از پاسخ دهندگان و مخالفت 31 درصد آنان مواجه شده است. پیشنهاد مالیات بر شکر در زمانی مطرح می‌شود که نرخ چاقی در میان بزرگسالان در چهار دهه گذشته دو تا سه برابر شده است و این روند همچنان رو به افزایش است. چاقی متابولیسم را مختل می‌کند و منجر به ده‌ها بیماری می‌شود و باعث رنج قابل توجه انسان و تحمیل میلیاردها یورو هزینه بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی و جامعه می‌شود. در حال حاضر، مالیات فقط برای نوشیدنی‌های شیرین اعمال می‌شود که حدود 20 درصد از قند مصرفی فنلاندی‌ها را تشکیل می‌دهد. گسترش این مالیات به سایر محصولات با قند بالا می‌تواند بیش از 500 میلیون یورو درآمد سالانه ایجاد کند و به حدود 220 میلیون یورویی که قبلا از مالیات سودا جمع‌آوری شده است، اضافه شود.

https://www.helsinkitimes.fi/themes/themes/health-a-wellbeing/24862-finnish-majority-backs-sugar-tax-to-tackle-obesity.html

برداشت کمتر غلات در فنلاند

بر اساس گزارش موسسه منابع طبیعی فنلاند (Luke)، میزان برداشت غلات در فنلاند در سال 2023 حدود سه میلیون تن بود که 16 درصد کمتر از میانگین ده ساله بود. لازم به ذکر است کاهش تولید بیشتر ناشی از کاهش برداشت جو بوده است. در مجموع 1.066 میلیون تن جو در سال گذشته تولید شد که این میزان تقریبا یک سوم کمتر از میانگین ده ساله بود.

https://www.dailyfinland.fi/business/36394/Finland-sees-lower-grain-harvest-in-2023

رشد گردشگری خارجی در استونی

بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط بانک استونی، نزدیک به 4 میلیون گردشگر خارجی در سال 2023 از استونی دیدن نموده و مجموعا  1.23 میلیارد یورو در این کشور هزینه کردند. خارجی‌ها در سال 2023 در مجموع حدود 3.95 میلیون سفر به استونی انجام دادند که نسبت به حدود 3.5 میلیون سفر در سال 2022، به میزان 13 درصد افزایش داشت. هزینه‌های گردشگران خارجی نیز با افزایش 178 میلیون یورویی در سال 2022، از 1.052 میلیارد یورو به 1.23 میلیارد یورو در سال 2023 بالغ گردید.

https://news.err.ee/1609249866/central-bank-foreign-tourists-spend-1-2-billion-in-estonia-in-2023

سرمایه‌گذاری استونی برای افزایش جذب هوش مصنوعی در بخش‌های دولتی و خصوصی

برنامه اقدامی‌که توسط وزارت امور اقتصادی و ارتباطات استونی تهیه شده است پیش‌بینی می‌کند که جامعه استونی به نقطه‌ای برسد که راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در هر دو بخش عمومی و خصوصی تا سال 2030 به ‌طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد و دولت سال‌های آینده در راستای تحقق این طرح 85 میلیون یورو برای آن هزینه کند. استونی در گذشته نیز استراتژی‌های هوش مصنوعی دیگری داشته است. استراتژی برای سال‌های 2019 تا 2021 بودجه‌ای در حدود 10 میلیون یورو داشت و در آن زمان شاهد راه‌اندازی اولین پروژه‌ها بودیم. بعدها، بودجه استراتژی 2022 تا 2023 دو برابر شده بود و به 20 میلیون یورو رسیده بود.

https://news.err.ee/1609250613/estonia-to-invest-85m-in-boosting-ai-uptake-across-public-private-sectors

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما