معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۵- ۰۷:۵۹

اخبار اقتصادی فنلاند و استونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند و استونی در نیمۀ اول خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش نرخ تورم فنلاند

ارقام اولیه برای ماه می نشان می‌دهد که اقتصاد فنلاند از رکود خارج شده است. اقتصاد فنلاند همچنان نشانه‌هایی از بهبود پس از رکود کوتاه و کم عمقی را که در پایان سال گذشته آغاز شد، نشان می‌دهد. بر اساس داده‌های اولیه منتشر شده توسط آمار فنلاند، نرخ تورم این کشور در ماه می‌به 0.5 درصد کاهش یافته است، در حالی که کمی‌بیش از یک سال پیش به 9 درصد رسیده بود. داده‌ها نشان می‌دهد که این کاهش عمدتا به دلیل کاهش قیمت مسکن، آب و انرژی بوده است. در گزارش جداگانه‌ای، آژانس آمار فنلاند اشاره کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول سال جاری نسبت به سه ماهه چهارم سال 2023، به میزان 0.2 درصد رشد داشته است. این رقم کمی‌کمتر از پیش‌بینی قبلی آژانس در اوایل این ماه است، زمانی که گزارش داد تولید ناخالص داخلی تعدیل‌شده فصلی فنلاند در سه ‌ماهه اول 0.5 درصد افزایش یافته است.

https://yle.fi/a/74-20091588

پیش‌بینی بدتر شدن وضعیت بیکاری در فنلاند

دانسکه بانک، در پیش‌بینی اقتصادی اخیر خود ارقام بیکاری فنلاند را بدتر از قبل پیش‌بینی کرده است. این بانک اکنون پیش‌بینی می‌کند که نرخ بیکاری فنلاند در سال جاری به 8.2 درصد افزایش یابد. Danske در پیش‌بینی قبلی خود نرخ بیکاری را برای سال جاری 7.9 درصد پیش‌بینی کرده بود. پاسی کوپاماکی، اقتصاددان ارشد Danske Bank در فنلاند، در یک بیانیه مطبوعاتی می‌گوید که بیکاری در صنعت ساختمان در حال افزایش است و چشم‌انداز اشتغال در سایر صنایع اصلی نیز قوی نیست. اگر پیش‌بینی جدید Danske محقق شود، بیکاری در فنلاند امسال نسبت به سال قبل یک درصد افزایش می‌یابد. با وجود تیره شدن چشم‌انداز اشتغال، Danske پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصادی سال جاری تغییر نداد. این بانک همچنان انتظار دارد که رشد اقتصادی فنلاند در سال جاری، منفی 0.4 درصد باشد.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010473963.html

افزایش نرخ عمومی مالیات بر ارزش افزوده در فنلاند

وزارت دارایی فنلاند در بیانیه‌ای مطبوعاتی تایید کرد که نرخ عمومی مالیات بر ارزش افزوده در این کشور از اول سپتامبر از 24 درصد به 25.5 درصد افزایش می‌یابد. دولت فنلاند پس از بحث‌های چارچوب بودجه در ماه گذشته قصد خود را برای افزایش نرخ اعلام کرد. دولت افزایش مالیات بر ارزش افزوده را گامی‌کلیدی برای دستیابی به حدود 9 میلیارد یورو کاهش هزینه‌ها و افزایش مالیات می‌داند. بدین ترتیب، بر اساس ارقام تخمینی، درآمد اضافی بیش از یک میلیارد یورو در سال به خزانه دولت تزریق خواهد شد.

https://yle.fi/a/74-20091421

واگذاری مالکیت شرکت‌های دولتی

دولت فنلاند یک تصمیم اصولی در مورد استراتژی راهبردی مالکیت را تصویب کرد و اشاره کرد که مایل است در تعدادی از شرکت‌های دولتی، حتی به بهای از دست دادن کنترل اکثریت، به دنبال نقدینگی باشد. این تصمیم حداقل نیاز مالکیت را از 100 به 50.1 درصد برای Finavia و VR و از 50.1 به 33.4 درصد برای Gasum و Posti  کاهش می‌دهد. دولت همچنین تعدیلی را پیشنهاد می‌کند که امکان واگذاری کامل سازنده مسکن اجاره‌ای A-Kruunu را فراهم می‌کند. برای Kemijoki که اکثریت تولید کننده برق آبی و تنظیم کننده دولتی است، این نیاز از 0 به 33.4 درصد افزایش خواهد یافت. البته تصمیم نهایی در مورد هرگونه تغییر در سهام مالکیت توسط مجلس اتخاذ می‌شود. وزارت حمل‌ونقل و ارتباطات فنلاند یک ارزیابی را انجام داده است که نشان می‌دهد دولت می‌تواند با شناور کردن بخشی از سهام خود در Finavia حدود 800 میلیون یورو به دست بیاورد. فیناویا در مجموع 20 فرودگاه، از جمله فرودگاه تازه بازسازی شده هلسینکی را در فنلاند اداره می‌کند.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/25273-finnish-government-moves-to-enable-divestment-from-various-companies.html

ترکیب نیروگاه‌های خورشیدی و بادی

پروژه‌های انرژی خورشیدی در سرتاسر فنلاند در حال افزایش هستند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که انرژی خورشیدی و بادی مکمل یکدیگرند، به نحوی که در آینده باید نیروگاه‌های خورشیدی بیشتری در ارتباط با نیروگاه‌های بادی برنامه‌ریزی شوند. بر اساس برآوردهای کارشناسان، تولید برق خورشیدی در شش سال آینده شش برابر خواهد شد. همچنین در حال حاضر بیش از 1600 توربین بادی در فنلاند وجود دارد که در ارتباط با آن می‌توان ساخت نیروگاه‌های خورشیدی را نیز ترسیم کرد. برنامه‌ریزی نیروگاه‌های خورشیدی در مقیاس بزرگتر در ارتباط با تولید برق بادی از نقطه نظر انتقال برق نیز منطقی است. اشکال تولید به خوبی از یکدیگر حمایت می‌کنند؛ اغلب هنگامی‌که خورشید در آسمان صاف می‌تابد، باد قابل توجهی وجود ندارد، و دوباره در هوای بادی، خورشید به طور موثر نمی‌تابد. بنابراین انرژی خورشیدی و بادی به خوبی از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند. همچنین منطقی است که برای ذخیره‌سازی باتری برای نیروگاه‌های هیبریدی برنامه‌ریزی کنیم تا برق به طور یکنواخت در دسترس باشد. از منظر ساخت‌وساز پایدار، نیروگاه‌های هیبریدی مسیر آینده هستند که باید با قاطعیت به سمت آن حرکت کنیم.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010455346.html

احتمال افزایش قیمت جهانی گندم به قیمت نان

افزایش حدود 30 درصدی قیمت جهانی گندم از ماه گذشته، ممکن است به زودی به قیمت نهایی نان و سایر محصولات مرتبط در استونی نیز منتقل شود، اگرچه این امر قطعی نیست. خرده فروشان می‌گویند که هیچ کس افزایش قیمت‌ها را تا این حد پیش‌بینی نکرده بود، که عمدتاً به دلیل فصل بهار سرد و کاهش محصول، به ویژه در روسیه بوده است. در حال حاضر روسیه یک چهارم صادرات گندم جهان را به خود اختصاص داده است، در حالی که شرایط در آنجا 10 میلیون تن گندم را از بازار حذف کرده است که این حجم معادل 15 برابر کل برداشت سالانه گندم استونی است.

          https://news.err.ee/1609356885/rise-in-global-wheat-prices-may-be-passed-on-to-bread-in-stores

افزایش صادرات بخش فناوری اطلاعات استونی

سال گذشته، شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات استونیایی 3.6 میلیارد یورو خدمات صادر کردند که اکثر آنها به توسعه نرم‌افزار مرتبط بودند. داده‌های آمار استونی نشان می‌دهد که حجم صادرات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات این کشور تقریبا 10 درصد در مقایسه با سال گذشته رشد داشته است و 12 درصد از کل صادرات کالا و خدمات استونی را به خود اختصاص داده است که حدود 80 درصد از صادرات مربوط به توسعه نرم‌افزار بوده است. ماری رل، اقتصاددان بانک مرکزی استونی، گفت: در سال‌های اخیر، ما شاهد روند صعودی صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده‌ایم. این هم به این دلیل است که شرکت‌ها خدمات بیشتری را در خارج از کشور ارائه می‌کنند و هم به این دلیل که شرکت‌های جدید شروع به صادرات کرده‌اند. استونی خانه بیش از 9 هزار شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات است که گردش مالی سالانه آنها نزدیک به 8 میلیارد یورو (تقریبا 8 درصد تولید ناخالص داخلی) است. این بخش بیش از 37 هزار نفر یا 5 درصد از نیروی کار کشور را استخدام می‌کند.

https://news.err.ee/1609360394/estonia-s-ict-sector-exports-rose-to-3-6-billion-last-year

ارزش 6 میلیارد یورویی تدارکات عمومی در استونی

بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت دارایی، ارزش کل تدارکات عمومی در استونی در سال گذشته بیش از 5.8 میلیارد یورو برآورد شده است. این وزارتخانه می‌گوید که در مجموع 8975 فرآیند تدارکات عمومی، یعنی مناقصات سازماندهی شده توسط بخش عمومی در سال 2023 برگزار شد. مارت ورکلاف، وزیر دارایی گفت: در نتیجه فرآیندهای سال گذشته، 14896 قرارداد تدارکاتی به ارزش بیش از 5.8 میلیارد یورو تاکنون منعقد شده است. از آنجایی که برخی از فرآیندهای تدارکات هنوز ادامه دارد، حجم مالی افزایش خواهد یافت. وزیر امور خارجه افزود: «اعلام دورهای تدارکات عمومی نیز در سال 2024 با سرعتی قوی آغاز شده است و بیش از 3000 مورد در چهار ماهه اول سال جاری بوده است. در سال‌های آینده، چالش‌ها شامل افزایش حرفه‌ای بودن تدارکات، کاهش بوروکراسی در پردازش تدارکات است. همانند سایر کشورهای اروپایی، جهت استراتژیک استونی این است که در آینده دورهای تدارکات مبتنی بر ارزش بیشتری را انجام دهد و از اهداف مهم ملی، از جمله سیاست‌های زیست محیطی و اجتماعی و نوآوری حمایت کند.

https://news.err.ee/1609353279/public-procurement-in-estonia-worth-nearly-6-billion-for-2023

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما