معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۵:۳۰

اخبار اقتصادی فنلاند و استونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند و استونی در نیمۀ دوم خرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کسری تراز تجاری فنلاند در ماه آوریل

بر اساس آمار اولیه تجارت بین‌المللی کالا که توسط گمرک فنلاند ارائه شد، تراز تجاری این کشور در ماه آوریل 320 میلیون یورو کسری داشت. بدین ترتیب، از ژانویه تا آوریل سال جاری، کسری کل به 2 میلیارد یورو رسید. ارزش صادرات فنلاند در ماه آوریل 6.2 میلیارد یورو بود. حجم صادرات 2.4 درصد افزایش یافت، اما قیمت‌های صادراتی 4.6 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت. همچنین ارزش واردات در ماه آوریل 6.7 درصد افزایش یافت و ارزش واردات 6.6 میلیارد یورو بود.

https://www.dailyfinland.fi/business/38065/Trade-balance-sees-%E2%82%AC320m-deficit-in-April

افزایش اندک ارزش سفارشات جدید در صنعت

آژانس آمار فنلاند می‌گوید ارزش سفارش‌های جدید در صنعت در ماه آوریل یک درصد بیشتر از سال قبل بود. از سوی دیگر، در ژانویه تا آوریل، سفارشات نسبت به سال گذشته 8.8 درصد کاهش داشته است. در صنایع شیمیایی و فلزی، شرکت‌ها در ماه آوریل سفارش‌های جدید بیشتری نسبت به زمان مشابه سال گذشته دریافت کردند. بیشترین رشد مربوط به صنایع شیمیایی بوده که ارزش سفارشات نسبت به سال گذشته 10.5 درصد بیشتر بوده است. در صنعت کاغذسازی و تولید محصولات کاغذ و مقوا نیز سفارشات جدید در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.8 درصد کاهش داشته است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010488866.html

هشدار بانک مرکزی فنلاند نسبت به کندی رشد اقتصادی و افزایش بدهی

بانک مرکزی فنلاند در گزارش پیش‌بینی چرخه تجاری خود، تخمین می‌زند که اقتصاد این کشور در سال آینده کندتر از انتظار رشد خواهد کرد. بر اساس پیش‌بینی جدید، رشد اقتصادی در سال آینده 1.2 درصد خواهد بود که 0.5 درصد کمتر از پیش‌بینی ماه مارس است. این نهاد پولی، پیش‌بینی می‌کند که سرمایه‌گذاری خصوصی در سال جاری به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. ساخت‌و‌سازهای مسکونی به شدت در حال کاهش است و سیاست‌های پولی سخت بانک مرکزی اروپا و چشم‌انداز نامطمئن اقتصادی نیز سرمایه‌گذاری‌های مولد را کاهش می‌دهد. به گفته بانک مرکزی فنلاند، رکود اقتصادی و هزینه‌های بهرۀ رو به افزایش بدهی دولت، تعادل مالی عمومی را دشوار می‌کند.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010491172.html

احتمال طولانی شدن رکود

به گفته موسسه تحقیقاتی Labore، افزایش مالیات بر ارزش افزوده همزمان با زمانی است که احیای اقتصاد فنلاند تنها در مراحل اولیه خود است. موسسه تحقیقاتی Labore تخمین می‌زند که چشم‌انداز رشد اقتصاد فنلاند در بهار و اوایل تابستان ضعیف شده است. خطرات اصلی توازن گسترده دولت‌ها در امور مالی عمومی و عدم اطمینان اقتصاد بین‌المللی است که ممکن است بهبود اقتصادی را در سال‌های 2024 و 2025 کند نماید.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010506632.html

تضعیف موقعیت فنلاند در مقیاس رقابت پذیری

رتبه فنلاند در شاخص رقابت‌پذیری مدرسه تجارت سوئیس (IMD) در سال جاری ضعیف شده است و پانزدهمین کشور رقابتی جهان است. سال گذشته فنلاند در رتبه یازدهم قرار داشت. بر اساس گزارش IMD، کشورهای اسکاندیناوی که رقابتی‌تر از فنلاند هستند، دانمارک، سوئد و نروژ هستند. دانمارک در این مقایسه رتبه سوم، سوئد ششم و نروژ در رتبه دهم قرار گرفتند. رقابتی‌ترین کشور جهان سنگاپور و دومین کشور سوئیس است. در سال‌های 2022 و 2023، دانمارک رتبه اول را در این شاخص داشت. نقاط قوت کلیدی فنلاند سطح تحصیلات خوب جمعیت، زیرساخت‌های قابل اعتماد، نیروی کار آموزش دیده، ثبات سیاسی و قابل پیش‌بینی بودن و یک سیستم قانونی کارآمد است. ضعف‌ها شامل مدیریت ریسک‌های ژئوپلیتیکی و اثرات اقتصادی آن، کاهش بدهی‌های مالی عمومی، اصلاح مزایای اجتماعی و ترویج تحقیق و توسعه محصول شرکت‌ها است. مقایسه IMD عمدتا ارزیابی می‌کند که دولت‌ها و شرکت‌ها چگونه از توانایی‌های خود برای دستیابی به ثروت و سود استفاده می‌کنند.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010505891.html

افزایش تجارت خارجی استونی

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط آمار استونی، در آوریل 2024، صادرات کالاهای استونی 3 درصد افزایش یافته است، در حالی که واردات 6 درصد نسبت به آوریل 2023 افزایش یافته است. کل صادرات کالاهای استونی بیش از 1.5 میلیارد یورو و واردات بیش از 1.8 میلیارد یورو بوده است. با قیمت‌های جاری، کسری تجاری استونی 305 میلیون یورو بوده که 65 میلیون یورو بیشتر از آوریل سال گذشته است. کالاهای اصلی صادر شده در ماه آوریل تجهیزات الکتریکی (14 درصد از کل صادرات استونی)، محصولات کشاورزی و مواد غذایی (12 درصد) و چوب و محصولات چوبی (11 درصد) بودند. بزرگترین شرکای صادراتی استونی در ماه آوریل فنلاند (17 درصد از کل صادرات)، سوئد و لتونی (هر کدام 9 درصد) بودند. کالاهای اصلی وارداتی استونی در ماه آوریل محصولات کشاورزی و مواد غذایی (13 درصد از کل واردات استونی)، تجهیزات حمل‌ونقل (12 درصد) و تجهیزات الکتریکی (12 درصد) بودند. در ماه آوریل، کشورهای شریک اصلی استونی برای واردات کالا، آلمان (13 درصد از کل واردات)، فنلاند و لتونی (هر کدام 12 درصد) بودند.

https://news.err.ee/1609366568/statistics-estonia-s-foreign-trade-in-goods-increases-on-year

برآورد جدید هزینه ریل بالتیک

طبق گزارش سانۀ ملی لتونی (LSM)، انتظار می‌رود مرحله اول راه آهن بالتیک بیش از 15 میلیارد یورو هزینه داشته باشد که دو برابر برآورد اولیه است. RB Rail در بیانیه‌ای گفت: هزینه اجرای فاز اول پروژه، که هدف آن ایجاد خط عملیاتی ریل بالتیکا در سراسر سه کشور بالتیک است که تا سال 2030 به لهستان متصل می‌شود، 15.3 میلیارد یورو تخمین زده می‌شود. بر اساس این مطالعه، هزینه ریل بالتیکا 26 میلیون یورو در هر کیلومتر برآورد شده است. این شرکت گفت: متوسط هزینه هر کیلومتر 24 میلیون یورو است و ممکن است به 35 میلیون یورو در هر کیلومتر برسد. هزینه اولیه این پروژه 5.8 میلیارد یورو بوده و 80 درصد کل آن توسط اتحادیه اروپا تامین شده است. فاز اول باید تا سال 2030 تکمیل شود. فاز دوم نیز می‌تواند تا 23 میلیارد یورو هزینه داشته باشد.

https://news.err.ee/1609367033/new-estimate-puts-rail-baltic-cost-at-15-3-billion

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما