معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۱۳:۳۳ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند (و استونی) در هفتۀ دوم اسفند 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اقتصاد فنلاند در رکود

به گزارش مرکز آمار فنلاند، در ماه‌های اکتبر تا دسامبر، تولید ناخالص داخلی این کشور نسبت به سه ماهه قبل، به میزان 0.7 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل، با اعمال تعدیلات روزهای کاری، به میزان 1.8 درصد کاهش یافته است. در کل سال گذشته نیز، تولید ناخالص داخلی 1 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. بر اساس گزارش آمار فنلاند، تولید در صنایع شیمیایی، فلزی، الکتریکی و الکترونیکی در اکتبر تا دسامبر نسبت به سه ماهه قبل کاهش یافته است. تولید در صنعت جنگل نیز در سه ماهه دوم و سوم به شدت کاهش یافت، اما این کاهش در سه ماهه آخر سال متوقف شد. حجم ساخت‌وساز از اوایل سال گذشته کاهش یافته است و این روند در طول سال 2023 ادامه داشته است. با توجه به تحولات کل سال 2023، آمار فنلاند رشد مثبت را تنها در صنعت فلزات، انرژی، تامین آب و مدیریت پسماند گزارش نموده است.

https://yle.fi/a/74-20076995

کاهش تعداد سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام شده در فنلاند

به گزارش بیزینس فنلاند، عدم اطمینان اقتصادی و نرخ‌های بهره بالا، تمایل شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری را تضعیف کرده و تعداد شرکت‌های خارجی جدید مستقر در فنلاند در سال گذشته کاهش یافته است. در سال 2023، تعداد 247 شرکت خارجی جدید، در سال 2022، تعداد 300 شرکت خارجی جدید و در سال 2021 نیز تعداد 330 شرکت خارجی جدید در فنلاند مستقر شدند که بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جدید از سوئد، بریتانیا و نروژ بوده است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010237355.html

کاهش صادرات فنلاند به روسیه و آسیای مرکزی

بر اساس آمار تجارت بین‌المللی آژانس آمار اتحادیه اروپا (Eurostat)، فنلاند صادرات خود به روسیه و آسیای مرکزی را در دو سال اخیر به میزان 68.9 درصد کاهش داد که سومین رقم بالا در میان کشورهای اتحادیه اروپا بوده است. در سال 2021، ارزش صادرات کالاهای فنلاند به روسیه و آسیای مرکزی بالغ بر 3.9 میلیارد یورو بود، در حالی که در سال 2022، ارزش آن به 2.5 میلیارد یورو کاهش یافته است و در سال 2023 نیز، به 1.2 میلیارد یورو رسیده است. بر اساس آمار تجارت بین‌المللی، شرکت‌های فنلاندی به طور قابل توجهی بیش از شرکت‌های اتحادیه اروپا صادرات خود را به شرق کاهش داده‌اند، به طوری که کاهش صادرات فنلاند به روسیه و آسیای مرکزی بین سال‌های 2023 و 2021 دو برابر کاهش صادرات اتحادیه اروپا به این کشورها در همان دوره بود.

https://www.dailyfinland.fi/business/36408/Finnish-exports-to-Russia-Central-Asia-drop-by-68.9-in-2-years

سیستم آمار فنلاند؛ بهترین سیستم آماری در جهان

بانک جهانی، اخیرا ارزیابی خود را از میزان آمارهای خوب در جهان اعلام کرد که طبق آن، سیستم آماری فنلاند در بین 186 کشور، رتبه اول را به خود اختصاص داد. در این ارزیابی، کشورها با استفاده از بیش از پنجاه شاخص برای سنجش عملکرد آماری مقایسه شدند که پس از فنلاند، نروژ در رتبۀ دوم و کانادا نیز در جایگاه سوم قرار گرفتند. آماده سازی مبتنی بر داده در فنلاند آسان است. آژانس آمار فنلاند، یک بازیگر بی طرف و مستقل از سیاستمداران و گروه‌های ذینفع مختلف در این کشور است. در فنلاند، تمامی دولت‌ها برنامه‌های خود را بر اساس آمار می‌سازند و سعی می‌کنند از آنها برای پیش‌بینی عواقب هر تغییر قانونی، تا حد امکان به شکل دقیق استفاده کنند.

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000010258710.html

لزوم افزایش سقف بدهی مجاز فنلاند

طبق قانون اساسی، استقراض دولت در فنلاند باید بر اساس موافقت مجلس باشد و در حال حاضر، حداکثر مبلغی که مجلس برای بدهی ملی تعیین کرده 170 میلیارد یورو است. بدهی تحقق یافتۀ دولت فنلاند در پایان ژانویه 162 میلیارد یورو بود، اما از آنجایی که دولت در سال جاری بدهی بسیار بیشتری می‌گیرد، مجبور است پیشنهاد افزایش سقف بدهی را بدهد، لذا در حال حاضر سقف بدهی باید به طور استثنایی و تنها پس از یک وقفه بیش از یک ساله افزایش یابد.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010246406.html

رکود در چشم‌انداز اقتصادی کسب‌وکار فنلاند

بر اساس نظرسنجی جدید کارآفرینان، وضعیت مالی کسب‌وکارهای فنلاند در آغاز سال جدید بدتر شده است و ضعیف‌ترین موقعیت اقتصادی در سال‌های اخیر را به خود اختصاص داده است، به نحوی که تنها 52 درصد از شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs)، وضعیت مالی خود را در ماه فوریه بسیار خوب یا نسبتا خوب توصیف کردند که نسبت به 55 درصد در دسامبر، 3 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، 17 درصد از پاسخ دهندگان اکنون وضعیت اقتصادی خود را نسبتا ضعیف یا بسیار ضعیف می‌دانند که نشان دهنده وضعیت چالش برانگیز برای تقریبا 75 هزار کسب‌وکار است. این نظرسنجی که نظرات 1339 نماینده شرکت‌های کوچک و متوسط را در ماه فوریه جمع‌آوری کرد، تغییر قابل توجهی را به سمت وضعیت اقتصادی ضعیف‌تر برای مشاغل، به ویژه در بخش خرده فروشی که 22 درصد از آنها وضعیت نسبتا ضعیف یا بسیار ضعیف را گزارش کردند، نشان داد.

https://www.helsinkitimes.fi/business/24936-downturn-in-business-economic-outlook-entrepreneur-survey-reveals.html

ضعف در شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان به اقتصاد

طبق داده‌های آژانس آمار فنلاند، مصرف‌کنندگان خطر بیکاری یا بیکار شدن خود را نسبتا بالا ارزیابی می‌کنند. اعتماد مصرف‌کننده بدون تغییر و در ماه فوریه بسیار ضعیف باقی مانده است. انتظارات در مورد اقتصاد فنلاند نیز بدبینانه است. تنها 12 درصد انتظار داشتند که بیکاری در سال آینده کاهش یابد و 58 درصد انتظار داشتند که بیکاری افزایش یابد. خطر بیکار شدن خود نیز نسبتا بالا برآورد شده است. نشانگر اطمینان کنفدراسیون تجارت و صنعت فنلاند (EK) می‌گوید که احساسات تجاری در همه صنایع اصلی در ماه فوریه کاهش یافته است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010255646.html

تصمیم دولت استونی در مورد واگذاری سهام نوردیکا

دولت استونی موافقت خود را در خصوص آغاز روند خصوصی‌سازی شرکت هواپیمایی دولتی نوردیکا به وزارت اقلیم این کشور اعلام نموده است. این مجوز، به وزیر اجازه می دهد تا 400 هزار سهام گروه هوانوردی نوردیک را به ارزش فرضی 10 یورو که در حال حاضر متعلق به دولت است، از طریق یک رویه تصمیم‌گیری که شامل گزارش ارزش‌گذاری سهام نمی‌شود، منتقل کند.

https://news.err.ee/1609260489/government-issues-decision-on-divestment-of-nordica-shares

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما