معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۱۴:۱۴ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند (و استونی) در هفتۀ اول فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کسری تراز تجاری فنلاند در ژانویه

بر اساس آمار تجارت بین المللی کالا که توسط گمرک فنلاند ارائه شد، تراز تجاری در ژانویه 122 میلیون یورو کسری نشان داد. ارزش صادرات کالاهای فنلاند در ژانویه 8.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت. ارزش صادرات فنلاند 5.8 میلیارد یورو بود. حجم صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.3 درصد کاهش و قیمت های صادراتی 6.4 درصد کاهش یافت. ارزش واردات در ژانویه با 11.3 درصد کاهش به 5.9 میلیارد یورو رسید. قیمت واردات نسبت به ژانویه 2023 4.1 درصد کاهش و حجم واردات 6.5 درصد کاهش یافت.

https://www.dailyfinland.fi/business/37036/Trade-balance-posts-%E2%82%AC122m-deficit-in-Jan

محبوبیت فروشگاه‌های آنلاین چینی در فنلاند

به گزارش شین هوا به نقل از فدراسیون بازرگانی فنلاند، اگرچه خرید آنلاین در فنلاند در سال 2023 برای دومین سال متوالی کاهش یافت، خرید از فروشگاه‌های آنلاین چینی در این کشور محبوبیت پیدا می‌کند. مزایای خرده‌فروشان آنلاین چینی شامل قیمت‌های پایین، تحویل رایگان، سیستم‌های سفارش مبتنی بر هوش مصنوعی، بازاریابی موثر رسانه‌های اجتماعی و توانایی سرگرم‌کننده‌تر کردن خرید است. خرید آنلاین فنلاندی‌ها، چه در داخل و چه در خارج، در سال گذشته در مجموع حدود 5.3 میلیارد یورو بوده است که نشان دهنده کاهش 3 درصدی سال به سال است. کاهش خرید آنلاین به ویژه در خرید محصولات ساختمانی و نوسازی، کتاب و لوازم الکترونیکی خانگی مشهود بود، با این حال، خرید آنلاین لوازم آرایشی، لوازم حیوانات خانگی و غذا افزایش یافت.

https://www.dailyfinland.fi/business/36928/Chinese-online-stores-gain-popularity-among-Finns-report

فنلاند؛ شادترین کشور جهان برای هفتمین سال متوالی

فنلاند بار دیگر به عنوان شادترین کشور جهان معرفی شد و برای هفتمین سال متوالی بر اساس گزارش شادی جهانی 2024 این جایزه را دریافت کرد. در طول هفت سال گذشته، پیروزی‌های مکرر فنلاند نه تنها توجه رسانه‌ها را در سراسر جهان به خود جلب کرده است، بلکه به کنجکاوی جهانی در مورد راز شادی فنلاند منجر شده است. Johanna Jäkälä، مدیر برندسازی کشور در Business Finland، بر ارزش رتبه برتر فنلاند در گزارش شادی سازمان ملل تأکید می‌کند و توضیح می‌دهد: مقام اول تکراری در گزارش شادی برای فنلاند بسیار ارزشمند است و دید و شناخت مثبت رسانه‌های بین‌المللی را برای ما به ارمغان می‌آورد. شادی بخش مهمی از تصویر کشور ما شده است. در سال‌های اخیر، موضوع شادی به طور گسترده در تلاش‌های بازاریابی بین‌المللی برای جذب گردشگران، سرمایه‌گذاری‌ها و متخصصان، از جمله کارآفرینان استارت‌آپ، مورد استفاده قرار گرفته است. گزارش شادی جهانی که سالانه توسط شبکه راه حل های توسعه پایدار سازمان ملل منتشر می‌شود، شادترین کشورهای جهان را بر اساس داده‌های نزدیک به 150 کشور رتبه بندی می‌کند. پس از فنلاند در رتبه بندی، دانمارک و ایسلند قرار گرفتند که نشان دهنده حضور قدرتمند کشورهای شمال اروپا در رده‌های برتر شادی جهانی است.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/25018-finland-crowned-world-s-happiest-country-for-the-seventh-year-a-magnet-for-investment-tourism-and-talent.html

توقف ساخت و ساز مسکن در فنلاند

در ژانویه، تعداد پروانه‌های ساختمانی برای آپارتمان‌ها در فنلاند نسبت به سال گذشته تقریبا 90 درصد کاهش یافت. این کمترین میزان در تاریخ آمار بوده و توقف کامل ساخت و ساز مسکن را پیش بینی می‌کند. دست‌کم بسیاری از کارگاه‌های ساخت‌وساز در پایتخت هنوز مشغول به پایان رسیدن آپارتمان‌های در حال ساخت هستند، اما زمانی که این سایت های ساخت و ساز تکمیل شوند، ساخت و ساز مسکن ممکن است تقریباً به طور کامل متوقف شود. جونی ویهمو ، اقتصاددان ارشد صنعت ساخت و ساز در مورد آخرین ارقام مجوز ساختمان در فنلاند اظهار داشت: در ژانویه، مجوز ساخت تنها برای ساخت 271 آپارتمان جدید صادر شد. تنها شش مورد از آنها آپارتمان و اکثریت قریب به اتفاق خانه‌های کوچک بودند. یک سال پیش در ژانویه، مجوز برای 2146 آپارتمان صادر شد. بر اساس آمار فنلاند، ژانویه کمترین میزان در کل تاریخ آماری بوده است. بر اساس پیش بینی چرخه تجاری که یک هفته پیش توسط صنعت ساختمان (RT) منتشر شد، بدترین وضعیت از نظر بیکاری در صنعت ساخت و ساز هنوز در راه است. بر اساس برآورد آن تا پایان سال آینده 20 هزار شغل از ساخت و ساز خارج می‌شود.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010319583.html

کاهش قدرت خرید در استونی در سال 2023

داده‌های آژانس آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) نشان می دهد که سرانه تولید ناخالص داخلی استونی در سال 2023، 4 واحد درصد کاهش یافته است. در سال 2021، تولید ناخالص داخلی سرانه استونی بر اساس برابری قدرت خرید (PPP)، بالاتر از اسپانیا و پرتغال و 86 درصد از میانگین اتحادیه اروپا بود. اما سال گذشته به 81 درصد کاهش یافت. تنها لهستان، رومانی، مجارستان، کرواسی، اسلواکی، لتونی، یونان و بلغارستان امتیازات کمتری داشتند. در سال 2023، تفاوت های قابل توجهی در بین کشورهای اتحادیه اروپا ثبت شد. لوکزامبورگ و ایرلند بالاترین سطوح (به ترتیب 140 و 112 درصد بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا) را داشتند که بسیار بالاتر از هلند (30 درصد بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا)، دانمارک (28 درصد بالاتر) و اتریش (23 درصد بالاتر) بودند. در مقابل، بلغارستان با 36 درصد کمتر از میانگین اتحادیه اروپا، کمترین تولید ناخالص داخلی سرانه را به ثبت رساند و پس از آن یونان (با منفی 33 درصد) و لتونی (با منفی 29 درصد) قرار دارند.

https://news.err.ee/1609295874/estonia-s-purchasing-power-slipped-in-2023

نگاه شرکت های استونیایی به بازار آلمان

در حالی که فروش کالاهای استونیایی در اسکاندیناوی به دلیل رکود اقتصادی کاهش یافته است، این روند در بازار آلمان مشاهده نشده است و صادرات استونی به آلمان به خوبی انجام می‌شود. آلمان پنجمین بازار بزرگ صادراتی استونی است و بسیاری از شرکت‌ها علاقه‌مند هستند که جای خود را در این زمینه باز کنند. به خصوص آنهایی که در بخش چوب، غذا و فناوری اطلاعات هستند. حجم صادرات به آلمان در مقایسه با یک سال گذشته ثابت مانده است.

https://news.err.ee/1609292808/estonian-companies-increasingly-looking-towards-german-market

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما