معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۱- ۱۱:۰۴ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی استونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفته سوم مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش‌بینی نرخ تورم سال آتی توسط بانک مرکزی استونی

علی‌رغم اینکه نرخ تورم اعلامی استونی برای ماه سپتامبر، پایین‌ترین میزان در دو سال اخیر بوده است، بانک مرکزی استونی (Eesti Bank)، نرخ تورم کلی سال 2023 این کشور را 9.4 درصد پیش‌بینی می‌کند. این بانک استدلال می‌نماید که علیرغم پایین‌تر بودن رقم بهای مصرف‌کننده در ماه سپتامبر، ممکن است در ماه‌‌های آینده نرخ تورم به دلیل جبران بهای انرژی، از جمله برق به ‌عنوان یک خدمت جهانی، تا حدودی بالاتر باشد. بانک مرکزی می‌گوید روند قیمت‌ها در ماه سپتامبر نشان می‌دهد که فروشگاه‌‌ها احتمالا هنوز قیمت‌ها را افزایش نداده‌اند، زیرا وخامت اقتصاد و کاهش خرده‌فروشی افزایش قیمت‌ها را برای آنها دشوارتر کرده است. این بانک افزود افزایش قیمت‌ها که با تغییرات مالیاتی از سال جدید آغاز می‌شود، ممکن است در قیمت‌های بالاتر برای کالاهای بادوام و همچنین در قیمت‌ها در بخش‌هایی که رقابت ضعیف‌تر است، منعکس شود.

https://news.err.ee/1609125470/bank-of-estonia-2023-inflation-will-be-9-4-percent

کسری تراز تجاری استونی در ماه آگوست

بر اساس گزارش آژانس دولتی آمار استونی، تراز تجاری استونی در آگوست 2023 با کسری 293 میلیون یورویی مواجه بود که در مقایسه با سال گذشته، 7 میلیون یورو کاهش داشت. همچنین صادرات کالایی استونی نسبت به آگوست 2023، حدود 22 درصد و واردات کالایی در همان بازه زمانی 19 درصد به قیمت‌های جاری کاهش یافت. این آژانس گفت که در ماه آگوست، صادرات کالاهای استونی به 1.5 میلیارد یورو و واردات آن به 1.8 میلیارد یورو رسیده است. جین لپمتس، تحلیلگر در Statistics استونی، خاطرنشان کرد که در مقایسه با سال گذشته، تجارت کالا با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای غیر اتحادیه اروپا کاهش یافته است. بیشترین تغییر در ماه آگوست مربوط به صادرات و واردات محصولات معدنی به ویژه برق بوده است.

https://news.err.ee/1609127471/statistics-estonia-s-trade-balance-fell-to-293-million-in-august

ادغام پناهندگان اوکراینی در بازار کار استونی

طبق گزارشی که توسط اندیشکده مستقل مرکز آینده‌‌نگاری مستقر در ریگیکوگو منتشر شده است، پناهندگان اوکراینی با موفقیت بیشتری نسبت به پناهندگان سایر کشورها در بازار کار استونی ادغام شده‌اند، با این حال، در مورد تطبیق صلاحیت‌های پناهندگان اوکراینی با مشاغل مناسب، جا برای پیشرفت وجود دارد. بیش از یک سوم پناهندگان اوکراینی که وارد استونی شده‌اند، شغل پیدا کرده‌اند و اکنون 27 هزار نفر وارد بازار کار محلی شده‌اند و اوکراینی‌های دارای شغل اکنون حدود 4 درصد از نیروی کار استونی را تشکیل می‌دهند.

به گفته مارت ماسو، کارشناس مرکز آینده‌نگاری، مشارکت پناهندگان اوکراینی در بازار کار استونی به اقتصاد استونی کمک می‌کند. گزارش اتاق فکر مرکز آینده‌‌نگاری نشان می‌دهد که بخش بزرگی از اوکراینی‌هایی که به استونی آمده‌اند، در مشاغلی کار می‌کنند که برای آن صلاحیت بیش از حد دارند. تطبیق صلاحیت پناهندگان با مشاغل در بسیاری از کشورهای اروپایی یک چالش است و یکی از بخش‌های آن نیاز به شناخت مهارت‌ها از طریق سیستم آموزشی است. مارت ماسو گفت: اگر بتوانیم پناهندگان بیشتری را وارد مشاغلی کنیم که با مهارت‌های آنها مطابقت داشته باشد، امنیت شغلی آنها تضمین می‌شود و درآمد و منافع اقتصادی هم برای آنها و هم برای استونی افزایش خواهند یافت.

https://news.err.ee/1609127669/think-tank-ukrainian-refugees-doing-better-than-expected-on-labor-market

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما