معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۴- ۰۹:۲۰ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی استونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفته دوم مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش تولید صنعتی در استونی در ماه اوت

آژانس دولتی آمار استونی گزارش داد که تولید شرکت‌های صنعتی به قیمت‌های ثابت در سال منتهی به اوت، 11.9 درصد کاهش یافته است. در میان بخش‌های مهم‌تر صنعتی، تولید در محصولات الکترونیکی (18.9 درصد)، ساخت اقلام چوبی (15.8 درصد)، محصولات فلزی ساخته شده (8.1 درصد)، تجهیزات الکتریکی (7.2 درصد) و محصولات غذایی (7.1 درصد) کاهش یافته است. آمار استونی می‌گوید که در ماه اوت، حجم تولید صنعتی در بیشتر فعالیت‌های تولیدی کاهش یافت و این روند غالب امسال بوده است. طبق آمار استونی، صنعت بزرگترین بخش اقتصاد این کشور و محرک مهم رشد اقتصادی است.

https://news.err.ee/1609121210/statistics-industrial-output-in-estonia-fell-nearly-12-percent-in-august

کاهش شدید تولید صنعتی استونی

Tõnu Mertsina، تحلیلگر Swedbank معتقد است که با توجه به کاهش 12 درصدی تولید صنعتی استونی در ماه اوت نسبت به سال قبل، بهبودی سریع اقتصاد استونی ممکن نیست. داده‌های آمار استونی نشان می‌دهد که تولید صنعتی در هشت ماه گذشته کاهش یافته است و این کشور بیشترین کاهش را در بین تمام کشورهای اتحادیه اروپا داشته است. یک سوم کاهش در صنعت تولید، ناشی از کاهش تولید در صنعت چوب بوده است. وی معتقد است حتی اگر در مورد بهبود احتمالی اقتصادهای شمال اروپا یا منطقه یورو در سال آینده صحبت کنیم، این روند ضعیف و کند خواهد بود. مرتسینا افزود: این واقعیت که سیاست پولی سخت‌گیرانه تازه شروع به تأثیرگذاری بیشتر کرده است، می‌تواند خطرات بیشتری را برای اقتصاد ایجاد کند. از این نظر، این خطر که تصویر اقتصادی سال آینده بدتر از پیش‌بینی‌ها باشد، بسیار واقعی است.

https://news.err.ee/1609121996/analyst-estonia-s-industrial-production-will-not-recover-quickly

کاهش قابل توجه قیمت گاز طبیعی در زمستان امسال

مارگوس کاسیک، رئیس هیات مدیره Eesti Gaas می‌گوید که مشتریان گاز طبیعی در استونی و در سراسر اروپا برای زمستان امسال می‌توانند قیمت‌های بسیار پایین‌تری نسبت به آنچه در زمستان گذشته تجربه کردند، انتظار داشته باشند. وی تصریح کرد: با نگاهی به آینده، تصویر کاملا امیدوارکننده است. بیش از 90 درصد ظرفیت مخازن ذخیره اروپا پر شده است و پیش‌بینی قیمت‌ها نیز خوب است. از ماه آینده، مشتریان خصوصی، گاز طبیعی عرضه شده توسط Eesti Gaas را با قیمت 47 یورو به ازای هر مگاوات ساعت دریافت خواهند کرد که به طور قابل توجهی کمتر از زمستان سال گذشته است. قیمت‌ها در زمستان گذشته بسیار بالا بود و در اوت 2023 و تقریبا در اوج، به 340 یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید. کاسیک افزود: معاملات در بازار آتی نیز قیمت بالاتری را نشان نمی‌دهد، در حالی که پیش‌بینی‌های هواشناسی نیز زمستان معتدل اروپا را پیش‌بینی می‌کند و لذا هیچ نشانه‌ای از افزایش قیمت گاز طبیعی وجود ندارد.

https://news.err.ee/1609116695/eesti-gaas-chair-natural-gas-prices-significantly-lower-this-winter

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما