معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۵

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی ونزوئلا در هفته دوم مهرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

دعوت مادورو از سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در ونزوئلا

نیکلاس مادورو ، رییس جمهور ونزوئلا بار دیگر سرمایه‌گذاران خارجی را به انجام سرمایه‌گذاری در این کشور فراخواند. وی با اعلام برخورداری ونزوئلا از فرصت ها و پتانسیل های عدیده، تصریح ساخت که درهای ونزوئلا همچنان به روی سرمایه‌گذاری خارجی در راستای دستیابی به اقتصادی تولیدی و متنوع در ونزوئلا گشوده است.

https://www.eluniversal.com/politica/165331/presidente-maduro-afirma

توافق ونزوئلا و هند برای همکاری در زمینه تولید فولاد

ونزوئلا و هند موافقتنامه ای را برای همکاری در حوزه تولید فولاد منعقد نمودند. برابر اعلام خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه ، بر پایه توافقنامه منعقده، مدیریت بزرگترین تأسیسات فولاد سازی ونزوئلا واقع در ایالت بولیوار موسوم به فرومینرا اورینوکو به شرکت فولاد جیندال هند واگذار می‌گردد این در حالیست که تا کنون این امر تا کنون به طور رسمی تأیید نگردیده است. ظرفیت تولید سالانه تأسیسات یاد شده بالغ بر  ۲۵ هزار تن و میزان ذخایر تایید شده معدنی ۴.۲ میلیون تن اعلام گردیده است.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-09-30/venezuela-jindal-steel

حمایت ونزوئلا از دلارزدایی برای مقابله با سلطه آمریکا

دولت ونزوئلا حمایت خویش را از دلارزدایی و بکارگیری ارزهای محلی در مراودات تجاری کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب در راستای مقابله با سلطه اقتصادی آمریکا را اعلام داشت. خانم دلسی رودریگز، معاون اجرایی رئیس جمهور ونزوئلا طی ایراد سخنانی در نهمین نشست گروه چپگرای پوئبلا در مکزیک، با تأکید بر تقویت همگرایی و اتحاد منطقه ای جهت در هم شکستن سیستم های استعمار نوین و رفع وابستگی، خاطرنشان ساخت که دلارزدایی مانع بهره گیری آمریکا از دلار به عنوان ابزار هجمه اقتصادی  جهت تأمین مقاصد سلطه جویانه آن می‌گردد.

https://www.globovision.com/nacional/12007/vicepresidenta-rodriguez

افزایش صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود از افزایش میزان صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا طی ماه ژوئیه سال جاری میلادی خبر داد. بر این اساس، میزان صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا طی ماه ژوئیه بالغ بر ۲۱ درصد افزایش یافت و به ۱۵۳ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد و با تأمین بالغ بر ۲۱.۴ درصد کل واردات نفت خام آمریک طی ماه ژوئیه به عنوان نهمین تامین کننده نفت آمریکا پس از کانادا، مکزیک، عربستان سعودی، عراق، کلمبیا، اکوادور، برزیل و نیجریه شناخته شد.

https://www.bancaynegocios.com/venezuela-exportaciones-de-petroleo-eeuu

افزایش ۲۱.۴ درصدی صادرات نفت خام ونزوئلا به آمریکا

میزان صادرات نفت خام ونزوئلا در ماه جولای گذشته به ۱۵۳ هزار بشکه در روز رسید که این بیانگر افزایش ۲۱.۴ درصدی نسبت به ماه ژوئن می‌باشد. صادرات نفت خام ونزوئلا به آمریکا معادل ۲.۴۲ درصد کل واردات نفت خام این کشور است و از این حیث نهمین تامین کننده نفت خام آمریکا می‌باشد.

https://noticierodigital.com/2023/10/venezuela-aumento-en-214-sus

علاقمندی قطر به سرمایه گذاری در ونزوئلا

سلطان بن سعد المریخی، وزیر امور خارجه قطر در  جریان سفر رسمی خویش به ونزوئلا مراتب علاقمندی دولت قطر به سرمایه گذاری در ونزوئلا را اعلام داشت. در دیدار وی با  فلیکس پلاسنسیا، رئیس مرکز بین‌المللی سرمایه‌گذاری تولیدی ونزوئلا در کاراکاس ظرفیت ها و پتانسیل های ونزوئلا برای جذب سرمایه گذاری خارجی در راستای ارتقای مناسبات اقتصادی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفتند که در آن ضمن تأکید بر اهمیت سرمایه گذاری، مراتب علاقمندی بخش خصوصی قطر برای سرمایه گذاری در ونزوئلا در حوزه‌هایی نظیر گاز ، صنایع سنگین، معادن، کشاورزی، دامداری و گردشگری را اعلام داشت.

https://www.ciip.com.ve/encuentro-con-el-ministro-de-estado-de-asuntos

افزایش صادرات نفت ونزوئلا

میزان صادرات روزانه نفت ونزوئلا طی ماه سپتامبر سال جاری میلادی از ۸۱۲ هزار بشکه فراتر رفت. بر پایه اسناد شرکت ملی نفت ونزوئلا و داده‌های مرتبط به ردگیری نفتکش ها به نقل از خبرگزاری رویترز،  طی ماه گذشته میلادی،میزان روزانه صادرات  نفت ونزوئلا به آمریکا از طریق شرکت نفتی شوورون ۱۴۵ هزار بشکه رقم خورد،افزایش تولید و فرآوری نفت خام فوق سنگین در کمربند اورینوکو از مهمترین عوامل اثر گذار بر افزایش تولید و صادرات نفت ونزوئلا اعلام گردیده اند این در حالیست که میانگین صادرات روزانه نفت ونزوئلا طی  نه ماه نخست سال جاری میلادی بالغ بر ۷۸۵ هزار بشکه به ثبت رسیده است.  عمده صادرات نفت ونزوئلا در ماه سپتامبر به چین صورت پذیرفته است  و صادرات نفت و سایر مواد سوختی آن به کوبا طی ماه سپتامبر با ۳۲ درصد افزایش از ۸۶ هزار بشکه فراتر رفت.

 https://www.reuters.com/markets/commodities/venezuelas-september

برگزاری نشست علم و فناوری آمریکای لاتین در ونزوئلا

وزارت علم و فناوری ونزوئلا از برگزاری نشست منطقه ای علم و فناوری جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (سلاک) در تاریخ ۳ اکتبر سال جاری میلادی با حضور وزرا و مقامات حوزه علم و فناوری در کاراکاس در راستای ارزیابی پیشنهاد ایجاد مرکز توسعه علم و فناوری آمریکای لاتین و کارائیب خبر داد. این نشست در راستای توسعه پژوهش های علم و فناوری در منطقه آمریکای لاتین برگزار می‌گردد که برگزاری آن یکی از تصمیمات اتخاذه در هفتمین نشست  سران کشورهای عضو جامعه سلاک در ژانویه سال جاری میلادی در آرژانتین به منظور هم افزایی و تبادل تجارب در حوزه‌های علم و فناوری به شمار می رود.

https://mincyt.gob.ve/reunion-tecnica-cientifica-celac-discutira-creacion-celac

احیای کارخانه تولید روغن موتور در ونزوئلا

شرکت ملی نفت ونزوئلا از احیای یک کارخانه تولید روغن موتور خودرو و مواد روانساز در ایالت کارابوبو خبر داد. ظرفیت تولید ماهیانه این واحد صنعتی بالغ بر ۳.۹ میلیون لیتر اعلام گردیده است که محصولات آن در بخش های خودرو، صنایع و ماهیگیری در ونزوئلا  کاربرد دارند این در حالیست که ظرفیت نصب شده ماهانه وی ۷.۷ میلیون لیتر عنوان شده است.

 https://www.elnacional.com/economia/pdvsa-reactiva-una-planta-productora

پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی ونزوئلا

میزان رشد تولید ناخالص داخلی ونزوئلا در سال آتی میلادی از ۴.۷ درصد فراتر می رود. بر پایه آخرین پیش بینی صورت گرفته از سوی موسسه تحلیل اقتصادی «Ecoanalítica »،  در صورت رفع تحریم های آمریکا، نرخ رشد اقتصادی ونزوئلا طی سال آتی میلادی ابه بیش از ۹.۹ درصد افزایش می یابد، نرخ تورم سالانه در سال ۲۰۲۴ بالغ بر ۱۲۸ درصد به ثبت می رسد و نرخ هر دلار به بیش از ۱۳۰ بولیوار افزایش خواهد یافت با این حال در صورت رفع تحریم ها شاخص های تورم سالانه و نرخ هر دلار به ترتیب ۲۴۲ درصد و ۲۳۰ بولیوار رقم خواهند خورد  با این حال میزان تولید روزانه نفت ونزوئلا با وجود افزایش تولید شرکت آمریکایی شورون  به روزانه بالغ بر ۲۰۰ هزار  بشکه از ۸۰۰ هزار بشکه فراتر نخواهد رفت. علاوه بر این  در پایان سال جاری میلادی در بهترین حالت ممکن میزان رشد تولید ناخالص داخلی ونزوئلا از ۱.۷ درصد فراتر نمی رود با این حال چندان خوشبینی در این زمینه متصور نیست و امکان  عدم ثبت رشد اقتصادی وجود دارد، همچنین نرخ ارز به ۵۳ بولیوار افزایش می یابد  و طی سه ماهه آتی باقی مانده سال جاری میلادی نرخ ارز بالغ بر ۵۴ درصد رشد پیدا می‌کند و نرخ تورم سالانه بالغ بر ۲۶۶ درصد به ثبت می رسد.

https://talcualdigital.com/ecoanalitica-proyecta

افزایش صادرات نفت ونزوئلا به اسپانیا

میزان صادرات نفت ونزوئلا به اسپانیا طی هشت ماهه نخست سال جاری میلادی بالغ بر ۸۷ درصد افزایش یافت. بر پایه آخرین گزارش منتشره از سوی شرکت دولتی ذخایر راهبردی فرآورده‌های نفتی اسپانیا، میزان واردات  نفت این کشور از ونزوئلا طی ماه اوت سال جاری میلادی، از ۱۶۰ هزار تن فراتر رفت که بالغ بر ۲.۹ درصد واردات نفت  کشور اسپانیایی به شمار می رود این در حالیست که طی هشت ماهه نخست سال ۲۰۲۳، میزان کل واردات نفت اسپانیا از ونزوئلا از ۸۱۳ هزار تن فراتر رفته است.

https://www.bancaynegocios.com/importacion-de-petroleo-venezuela-espana

خسارت ۱۹ میلیارد دلاری گوایدو به شرکت نفت ونزوئلا

 برابر اعلام دادگاه ایالتی دلاور آمریکا،، خوان گوایدو، رهبر مخالف و رئیس جمهور پیشین خود خوانده ونزوئلا بالغ بر ۱۹ میلیارد دلار در راستای تأمین مالی تشکیلات سیاسی خود، به شرکت ملی نفت ونزوئلا خسارت مالی وارد نموده است. فرانسیسکو رودریگز، بنیانگذار سازمان نفت برای ونزوئلا و استاد روابط عمومی دانشگاه دنور، با افشای این امر، اعلام داشت که رهبر مخالف ونزوئلا با دسترسی به منابع مالی شرکت سیتگو، شعبه آمریکایی شرکت ملی نفت ونزوئلا، برای تأمین هزینه‌های تشکیلات سیاسی خود تحت عنوان «دولت موقت ونزوئلا» و امور حقوقی بهره برداری نموده است.

 https://ultimasnoticias.com.ve/noticias/economia/guaido-uso-recursos-de-pdvsa

استمرار افزایش تورم در ونزوئلا

آخرین گزارش منتشره از سوی رصد خانه مالی ونزوئلا از استمرار افزایش تورم در این کشور حکایت دارد. بر پایه تازه ترین گزارش منتشره، میزان تورم طی ماه سپتامبر بالغ بر ۶ درصد به ثبت رسیده است این درحالیست که نرخ تورمی طی ۹ ماه اخیر به بیش از ۱۵۹ درصد افزایش یافته است و نرخ تورم سالانه ۳۹۶ درصد  رقم خورده است، این در حالیست که  طی ماه سپتامبر،نرخ ارز در برابر پول ملی ونزوئلا بالغ بر ۵.۵ درصد افزایش یافت، آموزش، خدمات و مواد غذایی بیشترین تورم ماهیانه را طی ماه گذشته میلادی به خود اختصاص داده اند به طوریکه مولفه‌های آموزش با ۱۵ درصد افزایش، خدمات اعم از برق و آب با ۹ درصد و مواد غذایی با ۶ درصد افزایش قیمتی، بیشتر اثر را در افزایش نرخ ماهیانه تورم داشته اند.

 https://twitter.com/observafinanzas/status/1709966616908157230

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما