معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۰۷- ۱۵:۰۷ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی استونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفته اول مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تدوین پیش‌نویس بودجه 2024

وزارت دارایی استونی تایید کرد که بودجه سال 2024 این کشور دارای درآمد 16.8 میلیارد یورویی و هزینه‌های 17.7 میلیارد یورویی خواهد بود. Aktuaalne kaamera گزارش داد که درآمدها از 15.6 میلیارد یورو در امسال به 16.8 میلیارد یورو در سال بعد و هزینه‌ها نیز از 16.8 میلیارد یورو به 17.7 میلیارد یورو افزایش خواهد یافت. دولت باید بودجه نهایی را در پایان ماه به Riigikogu ارسال کند.

https://news.err.ee/1609112093/2024-budget-revenues-to-reach-16-8-billion-expenses-17-7-billion

افزایش نرخ سود سپرده مدت‌دار توسط بانک کوپ

بانک کوپ نرخ سود سالانه سپرده‌های مدت‌دار را برای مشتریان خصوصی و شرکتی به 4.5 درصد افزایش داده است که در حال حاضر بالاترین نرخ بهره در بین تمام بانک‌های فعال در استونی است. بانک کوپ این سود را برای سپرده‌های 12 تا 17 ماهه ارائه می‌دهد. تا پیش از این، نرخ بهره بانک کوپ در سپرده‌های سالانه، مشابه بسیاری از بانک‌های تجاری دیگر استونی، یعنی 4.25 درصد بود. به گفته Paavo Truu، مدیر مالی بانک کوپ، نرخ سپرده در حال حاضر در بالاترین سطح خود در ده سال گذشته است. طبق گزارش بانک مرکزی استونی (Eesti Pank)، در آگوست امسال خانوارها و شرکت‌ها سپرده‌های مدت‌دار به ارزش 5.3 میلیارد یورو داشتند که 167 درصد بیشتر از یک سال قبل است.

به عقیدۀ کارشناسان، پیش‌بینی حرکت آتی نرخ‌های بهره دشوار است، زیرا به بازارهای مالی بین‌المللی نیز بستگی دارد. با این حال، دیدگاه غالب این است که نرخ‌های بهره در حال اوج گرفتن هستند یا به اوج خود رسیده‌اند و بنابراین افتتاح حساب سپرده امروز یک تصمیم موجه است. از آنجایی که صندوق ضمانت (Tagatsifond)، سپرده‌های سرمایه‌گذاری شده توسط مشتریان خصوصی و شرکتی در مؤسسات اعتباری استونیایی را با سود کسب شده تا سقف 100 هزار یورو تضمین می‌کند، سود کسب شده در حساب‌های سپرده می‌تواند راهی کم‌ریسک برای وجوه باشد. در حال حاضر، نرخ بهره سپرده‌ها در نتیجه افزایش متوالی نرخ‌های بهره کلیدی بانک مرکزی اروپا (ECB) نسبت به قبل، به شدت افزایش یافته است، به نحوی که قبل از تغییر سیاست پولی، نرخ بهره برای مدت طولانی صفر یا حتی منفی بود.

https://news.err.ee/1609113944/coop-bank-raises-annual-term-deposit-interest-rate-to-4-5-percent

محدودیت در افزایش حقوق کارمندان ارشد دولتی

Lauri Läänemets، وزیر کشور استونی می‌گوید که دولت تصمیم گرفته است افزایش برنامه‌ریزی شده برای حقوق کارمندان ارشد دولتی را در یک دوره چهار ساله به نصف کاهش دهد. لاانمتس گفت که ما افزایش حقوق کارمندان ارشد دولتی را به نصف کاهش خواهیم داد، زیرا اگر کار در جای دیگری دشوار است، وزیران و سایر افراد باید همبستگی خود را نشان دهند. بر اساس قانونِ حقوق کارکنان دولت استونی، حقوق کارمندان ارشد دولتی باید از آوریل هر سال مطابق با رشد سالانه بخش بیمه بازنشستگی مالیات اجتماعی، یعنی افزایش حقوق، افزایش یابد که 80 درصد از میزان افزایش حقوق را تعیین می‌کند نرخ تورم نیز به میزان 20 درصد در تعیین میزان افزایش حقوق تاثیر دارد. در شرایط تورم سریع در سال‌های گذشته، حقوق بالاترین سطح کارمندان دولت استونی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در میان بالاترین سطح و بنابراین پردرآمدترین کارمندان دولت استونی، رئیس جمهور، نمایندگان پارلمان، قضات، حسابرس کل، صدراعظم دادگستری، دادستان کل، وزرای دولت و وزیر امور خارجه قرار دارند.

https://news.err.ee/1609107713/estonian-government-plans-to-reduce-senior-civil-servant-salary-increases

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما