معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۲۰:۰۰

اخبار اقتصادی استونی

بخش دوم از گزیده اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفته چهارم شهریور 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

انتظار افزایش نرخ بیکاری در استونی

بر اساس گزارش صندوق بیمه بیکاری استونی (Töötukassa)، با توجه به اینکه رکود اقتصادی منجر به کاهش سرعت رشد دستمزدها نشده است، انتظار می‌رود که سطح بیکاری تا سه ماهه اول سال آینده به افزایش خود ادامه دهد. به طور متوسط، 47 هزار نفر در سال گذشته در استونی به عنوان بیکار ثبت شده‌اند، که 2800 نفر کمتر از سال 2021 است. بر اساس پیش‌بینی‌های وزارت دارایی در خصوص شاخص‌های کلان اقتصادی و با توجه به روندهای فعلی، انتظار می‌رود میانگین تعداد افراد ثبت نام شده به عنوان بیکار در سال جاری حدود 52300 نفر باشد که در مقایسه با یک سال گذشته بیش از 5 هزار افزایش یافته است.

لازم به ذکر است تعداد افرادی که به عنوان بیکار ثبت‌نام کرده‌اند، تحت تأثیر ورود پناهندگان اوکراینی قرار گرفته است. در ماه اوت امسال، بیش از 4600 پناهجوی اوکراینی به عنوان بیکار ثبت‌نام کردند. صندوق بیمه بیکاری پیش‌بینی می‌کند که بیکاری ثبت شده تا سه ماهه اول سال آینده که ممکن است از مرز 56400 تجاوز کند، به افزایش خود ادامه خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود در سال 2024، میانگین سالانه افراد ثبت نام شده به عنوان بیکار حدود 53 هزار نفر باشد که تقریبا 700 نفر بیشتر از سال 2023 است. صندوق بیمه بیکاری انتظار دارد از سال 2025 به بعد، تعداد افراد ثبت‌نام شده به عنوان بیکار کاهش یابد و در سال 2027 این تعداد به حدود 47400 نفر کاهش پیدا کند.

https://news.err.ee/1609094006/unemployment-in-estonia-expected-to-continue-rising-until-q1-2024

کاهش صادرات کالاهای استونی در ماه جولای

داده‌های مرکز آمار استونی نشان می‌دهد که صادرات کالاهای با منشاء استونی نسبت به سال گذشته 29 درصد و صادرات مجدد 22 درصد کاهش یافته است. آمار استونی گزارش می‌دهد که استونی 1.3 میلیارد یورو صادرات و 1.6 میلیارد یورو واردات داشته است. مجموع صادرات به قیمت فعلی 26 درصد و واردات 20 درصد کاهش یافته است. کسری تجاری نیز به 385 میلیون یورو رسید که 42 میلیون یورو نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

جین لپمتس، تحلیلگر در اداره آمار استونی، خاطرنشان کرد که عامل مهم کاهش صادرات و واردات کالا در ژوئیه امسال، بالاتر بودن شاخص قیمت کالاهای صادراتی و وارداتی سال 2022 بود، زمانی که برق و سایر کالاها گرانتر از حد معمول بودند. طبق این گزارش به صورت سالانه، شاخص قیمت کالا‌های صادراتی 3 درصد و قیمت‌های وارداتی نزدیک به 5 درصد در ژوئیه کاهش یافت.

https://news.err.ee/1609096337/export-of-estonian-goods-down-by-almost-a-third-in-july-on-year

پرداخت سود به حساب‌های جاری  توسط SEB

بانک تجاری SEB می‌خواهد در آینده نزدیک، پرداخت سود سپرده‌های تقاضا (حساب جاری) را آغاز کند. سایر بانک‌های تجاری بزرگ چنین برنامه‌ای ندارند و در عوض سعی دارند مشتریان را به استفاده از سپرده‌های مدت‌دار تشویق کنند. سپرده‌های تقاضا حدود 70 درصد از کل سپرده‌های خصوصی را در بانک SEB تشکیل می‌دهد. آینار لپنن، عضو هیات مدیره این بانک گفت که به تمام حساب‌های جاری خصوصی سود پرداخت خواهد شد و جزئیات آن در روزهای آینده رونمایی خواهد شد. وی افزود: طبیعتا سود پرداختی کمتر از سپرده‌های مدت‌دار خواهد بود. لپنن خاطرنشان کرد: سود این سپرده‌ها در سایر کشورهای منطقه معمولا حدود 0.25 درصد است. سوئدبانک (رهبر بازار)، برنامه‌ای برای پرداخت سود به این نوع سپرده‌ها ندارد، اما یک سپرده پس‌انداز ارائه می‌کند که نرخ پیشنهادی آن 1.75 درصد است، در حالی که SEB خدمت مشابه را با نرخ 1.8 درصد ارائه می‌دهد.

https://news.err.ee/1609092941/seb-plans-to-pay-interest-on-demand-deposits

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما