معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۱۴:۲۲

اخبار اقتصادی جمهوری کنگو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، در نیمه دوم شهریور ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

استقبال از ساخت کریدور لوبیتو

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا از تعهد آنگولا، زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) را برای توسعه کریدور لوبیتو استقبال و قصد خود را برای راه اندازی مطالعه امکان سنجی خط راه آهن اعلام کردند. در بیانیه مشترک، ایالات متحده و اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای حمایت از توسعه کریدور با تمرکز بر توسعه جدید خط راه آهن که بین آنگولا و زامبیا امتداد دارد، تکرار کردند.

کریدور لوبیتو بندر لوبیتو، پایانه معدن و راه‌آهن بنگوئلا (CFB) را پوشش می‌دهد که بیش از 1300 کیلومتر از استان بنگوئلا تا لوائو در استان موکسیکو امتداد دارد و سپس 400 کیلومتر دیگر از استان موکسیکو به جمهوری دموکراتیک کنگو و استان Kolwezi، قلب منطقه معدنی معروف به Copperbelt، که مستقیماً به شبکه راه‌آهن تحت مدیریت انجمن ملی راه‌آهن کنگو (SNCC) متصل است، ادامه می‌یابد. در این سند، ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر این واقعیت تأکید کردند که زیرساخت های جنوب جمهوری دموکراتیک کنگو و شمال غربی زامبیا را از طریق بندر لوبیتو در استان بنگوئلا آنگولا به بازارهای تجاری منطقه ای و جهانی متصل می‌کند. آن‌ها این را یک رویکرد مشارکتی می دانند که می‌تواند در دیگر کریدورهای استراتژیک در سراسر جهان تکرار شود. این مشارکت متعهد به ترکیب منابع مالی و تخصص فنی برای تسریع توسعه کریدور لوبیتو، از جمله سرمایه گذاری در دسترسی دیجیتال و زنجیره ارزش کشاورزی است که رقابت منطقه ای را افزایش می دهد. بر اساس این بیانیه، به عنوان گام بعدی فوری، ایالات متحده و اتحادیه اروپا از دولت ها در راه اندازی مطالعات پیش امکان سنجی برای ساخت خط راه آهن جدید لوبیتو-زامبیا از شرق آنگولا تا شمال زامبیا حمایت خواهند کرد. این ابتکار، براساس حمایت اولیه ایالات متحده برای بازسازی بخش راه آهن از بندر لوبیتو، در آنگولا به جمهوری دموکراتیک کنگو است. هنگامی‌که زیرساخت حمل و نقل به طور کامل عملیاتی شود، امکان صادرات را از زامبیا، آنگولا و جمهوری دموکراتیک کنگو و همچنین گردش منطقه ای کالا و ترویج تحرک شهروندان افزایش خواهد داد.  از جمله مزایا، آن‌ها به "کاهش قابل توجه" در میانگین زمان حمل و نقل، کاهش هزینه‌های لجستیک و انتشار کربن هنگام صادرات فلزات اشاره می‌کنند. در چهارچوب کریدور لوبیتو، ایالات متحده و اتحادیه اروپا قصد دارند همکاری در زمینه‌های سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل، تسهیل تجارت و حمایت از ترویج سرمایه گذاری سرمایه در آنگولا، زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو در دراز مدت را بررسی کنند. این استراتژی شامل توسعه پروژه‌های انرژی پاک، حمایت از سرمایه گذاری متنوع در "مواد معدنی حیاتی"، گسترش دسترسی دیجیتال، افزایش زنجیره ارزش کشاورزی و همچنین آموزش نیروی کار محلی، حمایت از شرکت های کوچک/متوسط و تنوع اقتصادی است.

ژوئیه گذشته، روسای جمهور آنگولا خوائو لورنسو و همتایان او از زامبیا هاکاینده هیچیلما و جمهوری دموکراتیک کنگو فلیکس تشیسکدی در لوبیتو گرد هم آمدند تا شاهد انتقال خدمات راه آهن و پشتیبانی لجستیک کریدور لوبیتو به کنسرسیومی‌باشند که زیرساخت ها را تحت یک امتیاز به مدت 30 سال مدیریت می‌کند. در ژانویه سال جاری، سه کشور توافقنامه ای را برای ایجاد یک آژانس حمل و نقل و تسهیلات برای کریدور لوبیتو با هدف تقویت گردش کالا و ارتقای تحرک شهروندان امضا کردند. امتیاز کریدور Lobito به LAR - Lobito Atlantic Railway، شرکتی که توسط Trafigura سوئیس، Mota-Engil Engenharia e Construção África پرتغالی و Vecturis SA بلژیک تشکیل شده است، واگذار شد. برای شروع امتیاز، LAR سرمایه گذاری تخمینی 455 میلیون دلاری در آنگولا و 100 میلیون دلاری در DRC دارد. داده‌ها نشان می دهد که سودآوری پتانسیل راه آهن شامل دستیابی به 1555 واگن و 35 لوکوموتیو است که برای گردش در سمت آنگولای کریدور در نظر گرفته شده است. در صورتی که کنسرسیوم بخواهد شعبه راه آهن بین لواکانو (موکسیکو) و جیمبه (زامبیا) را به طول 259 کیلومتر بسازد، قرارداد امتیاز تا 50 سال قابل تمدید است.

امضای قرارداد برای بهره برداری از بلوک های گازی در دریاچه کیوو

جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) در حال پیشرفت در پروژه خود برای بهره برداری از گاز متان در دریاچه کیوو، واقع در شرق کشور، بین شهرهای گوما و بوکاوو است. سه شرکت در بازار عملیاتی دو بلوک از سه بلوک مزایده شده از سال گذشته برنده شده بودند. مقامات 9 سپتامبر، در کینشازا، توافقنامه اشتراک تولید را با دو شرکت برنده قرارداد امضا کردند. این دو شرکت الفاجیری Alfajiri کانادا و Texan Winds Exploration and Production تگزاس هستند. کشور همسایه رواندا که هشت سال است از این گاز بهره برداری می‌کند، حتی خود را به یک نیروگاه نیز مجهز کرده است. بنابراین کینشازا می خواهد تاخیر در این پروژه قدیمی را جبران کند. با حضور وزرای دارایی، صنعت و هیدروکربن، شرکت‌های منتخب گام بزرگی قبل از بهره‌برداری برداشته‌اند. اولین بار است که در جمهوری دموکراتیک کنگو شرکت هایی وجود دارند که قادر به بهره برداری از گاز متان هستند. طبق قوانین کنگو، تنها 20 درصد از سهام به کنگو تعلق می‌گیرد. کنگو در این قرارداد توسط شرکت ملی هیدروکربن (Sonahydroc) نمایندگی می‌شود.دریاچه کیوو تا 66 میلیارد متر مکعب گاز دارد.

پنج ماده معدنی ضروری برای تولید انرژی سبز و فراوان در آفریقا

طبق گزارش UNCTAD، آفریقا تقریباً 19 درصد از مواد معدنی ضروری مورد نیاز برای ساخت و استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی را دارد. مجلهBusiness Insider Africa  پنج ماده معدنی ضروری مورد نیاز برای انرژی سبز شامل کبالت، منگنز، گرافیت، مس و نیکل که آفریقا به وفور دارد را ارائه می دهد. آفریقا دارای ذخایر وسیعی است که حاوی طیف متنوعی از مواد معدنی مانند طلا، الماس، مس، پلاتین است. مجله Business Insider Africa  یادآوری می‌کند که این ذخایر برای رشد اقتصادی این قاره حتی جهان ضروری است. مواد معدنی ضروری مانند آلومینیوم، کبالت و مس که برای ساخت محصولات با فناوری پیشرفته و سازگار با محیط زیست مانند گوشی‌های هوشمند و پنل‌های خورشیدی ضروری هستند، به مقدار زیاد در آفریقا وجود دارند. بر اساس گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) در مورد "توسعه اقتصادی در آفریقا 2023"، این قاره به ویژه دارای مقادیر فراوانی از فلزات لازم برای وسایل نقلیه الکتریکی است. هم چنین این گزارش خاطرنشان می‌کند که آفریقا حداقل یک پنجم ذخایر جهان از 12 فلز ضروری برای انتقال انرژی‌های سبز را در اختیار دارد که شامل حدود 19 درصد از ذخایر مورد نیاز برای وسایل نقلیه الکتریکی می‌شود که به شرح ذیل است: 1. کبالت: 48.1 درصد از ذخایر جهانی، تولیدکنندگان اصلی: جمهوری دموکراتیک کنگو، آفریقای جنوبی، زامبیا. 2. منگنز: 47.6 درصد از ذخایر جهانی، تولید کننده اصلی: آفریقای جنوبی. 3. گرافیت (طبیعی): 21.6 درصد ذخایر جهانی، تولیدکنندگان اصلی: تانزانیا، موزامبیک، ماداگاسکار. 4. مس: 5.9 درصد ذخایر جهانی، تولیدکنندگان اصلی: جمهوری دموکراتیک کنگو، آفریقای جنوبی، زامبیا. 5. نیکل: 5.6 درصد ذخایر جهانی، تولیدکنندگان اصلی: زامبیا، زیمباوه، ماداگاسکار، آفریقای جنوبی، ساحل عاج. شایان ذکر است که با افزایش فشار جهانی برای انرژی سبز، تقاضا این مواد معدنی به شدت افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال، یک خودروی الکتریکی تقریباً شش برابر بیشتر از یک وسیله نقلیه معمولی به مواد معدنی نیاز دارد.

10 شهر آفریقایی با بیشترین رشد جمعیت از سال 2022 تا 2023

شهرهای آفریقایی به دلیل ترکیبی از عواملی مانند مهاجرت، رشد اقتصادی و پیشرفت فناوری، به سرعت در حال افزایش جمعیت هستند. این رشد جمعیت نتیجه نیروهای داخلی و خارجی است و پیامدهایی برای آینده این قاره دارد. مهاجرت عامل اصلی رشد شهرهای آفریقایی است. در چند دهه گذشته، مردم در جستجوی فرصت های اقتصادی بهتر از مناطق روستایی به شهرها نقل مکان کرده اند. رشد اقتصادی نیز در رشد جمعیت شهرهای آفریقایی نقش بسزایی داشته است. از آنجایی که برخی از شهرهای آفریقا از نظر اقتصادی توسعه یافته‌تر شده‌اند، سرمایه‌گذاری بیشتری از شرکت‌های خارجی جذب کرده‌اند که منجر به افزایش سطح اشتغالزایی و بهبود استانداردهای زندگی برای بسیاری از مردم شده است. این امر افراد بیشتری را تشویق کرده است که به دنبال فرصت های بهتر و دستمزدهای بالاتر به شهرها نقل مکان کنند. به طور کلی، شهرهای آفریقا به دلیل ترکیبی از عوامل مختلف در حال افزایش جمعیت هستند. این رشد جمعیت پیامدهای مثبت و منفی برای آینده این قاره دارد. در حالی که ممکن است برای برخی فرصت های اقتصادی ایجاد کند، منابع را نیز تحت فشار قرار می دهد و منجر به ازدحام بیش از حد و عدم دسترسی به خدمات اولیه می‌شود. بنابراین ضروری است که دولت‌ها در آفریقا برای رسیدگی به این چالش‌ها تلاش کنند تا اطمینان حاصل شود که رشد جمعیت شهرها پایدار و برای همه مفید است. براساس آمار جمعیتی ارائه شده از سوی درگاه Africa Business Insider، 10 شهر آفریقایی با بیشترین درصد رشد جمعیت از سال 2022 تا 2023 به ترتیب اسکندریه (مصر)، قاره (مصر)، ژوهانسبورگ (جمهوری آفریقای جنوبی)، خارطوم (سودان)، ابیجان (ساحل عاج)، لاگوس (نیجریه)، لوآندا (آنگولا)، کینشازا (جمهوری دموکراتیک کنگو)، آدیس آبابا (اتیوپی)، دارالسلام (تانزانیا) است. دو شهر قاهره و کینشازا به ترتیب با 22,183,200  و 16,315,534 نفر ساکن دو شهر اول پر جمعیت آفریقا هستند. بر اساس World Population Review، یک پلتفرم داده که مسئول ردیابی رشد جمعیت به صورت دوره ای است، تعدادی از شهرهای آفریقایی رشد قابل توجهی در اندازه جمعیت خود داشته اند و برآوردها نشان می دهد که این رشد روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.

بانک مرکز کنگو نرخ مبادله شاخص و موازی به ازای هر دلار به ترتیب 2508و 2481 فرانک کنگو

مالانگو کابدی، رئیس بانک مرکزی کنگو (BCC)، در یکصد و دوازدهمین جلسه شورای وزیران کنگو که در 8 سپتامبر 2023 به ریاست فلیکس تشیسکدی، رئیس دولت برگزار شد، به عنوان میهمان صحبت کرد و به بررسی شرایط اقتصادی پرداخت. وی اعلام کرد که در سطح بین المللی، وضعیت قیمت محصولات صادراتی از جمهوری دموکراتیک کنگو مطلوب باقی مانده است. در واقع قیمت مس افت ماهانه 0.82 درصدی را ثبت کرد و در پایان آگوست 2023 به 8405.10 دلار در هر تن رسید. از سوی دیگر، قیمت کبالت 1.13 درصد افزایش یافت و به 32979.10 دلار در هر تن رسید. در سطح کشور روند تورم کاهشی بوده است. در واقع، نرخ تورم هفتگی از 0.19 درصد به 0.18 درصد در اول سپتامبر افزایش یافت. تورم ماهانه از 5.75 درصد در ژوئیه به 0.86 درصد در پایان آگوست 2023 افزایش یافت که عمدتاً منعکس کننده هماهنگی مطلوب اقدامات در سطح سیاست های کلان اقتصادی است. نرخ تورم سالانه تا تاریخ 1 سپتامبر 2023 به 17.48 درصد رسید. رئیس کل بانک مرکزی با در نظر گرفتن عوامل خطر داخلی و خارجی، حفظ اقدامات تثبیت‌کننده را به عنوان بخشی از هماهنگی اقدامات در سطح سیاست‌های اقتصادی شامل تداوم نظارت دقیق بر عوامل نقدینگی بانکی توسط BCC و تسریع سرمایه گذاری در زیرساخت های عمومی و تنوع بخشی به اقتصاد ملی توصیه کرد.

کنفرانس بین المللی طوفان‌های شن: حوا بزایبا از کشورهای آلوده کننده می خواهد به تعهدات خود احترام بگذارند

حوا بزایبا وزیر محیط زیست و توسعه پایدار از تریبون کنفرانس بین المللی مبارزه با طوفان‌های شن و گرد و غبار روز یکشنبه 19 شهریور در تهران در ایران به ظرفیت های زیست محیطی که جمهوری دموکراتیک کنگو سرشار از آن است، اشاره نمود. وی در این کنفرانس ضمن تاکید بر منابع مهم جمهوری دموکراتیک کنگو از تمامی‌کشورهای جهان خواست تا این مهم را مد نظر قرار دهند و از کشور میزبان (ایران) و سازمان ملل برای برگزاری این کنفرانس تشکر و قدردانی کرد. بازابیا افزود کشور من سزاوار توجه جهانیان است زیرا نقش بسیار مهمی در حفاظت از بشریت دارد. به همین دلیل مجدداً از جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل برای دعوت ما برای شرکت در این نشست مهم تشکر می‌کنیم. برای بازگشت به موضوع این نشست مهم مبارزه با طوفان‌های شن و گرد و غبار، خانم بازایبا گفت که متقاعد شده است دیوار سبز در منطقه ای که این پدیده‌ها با کاشت درختان به وجود می آیند، پاسخی مبتنی بر طبیعت خواهد بود تا مبارزه با این پدیده‌های مضر. وزیر محیط زیست کنگو در خصوص مسئولیت کشورهای آلوده کننده اشاره می‌کند که یک کشور محترم و متمدن به تعهدات خود احترام می‌گذارد. وی گفت: «جمهوری دموکراتیک کنگو مصرانه از همه کشورهای مسئول آلودگی در سراسر جهان که متعهد شده‌اند سالانه 5 میلیارد دلار برای تأمین مالی پروژه انطباق و کاهش احترام در این امر مشارکت کنند، می‌خواهد به تعهدات خود پایبند باشند.»

معادن کبالت و مس منجر به اخراج اجباری در جمهوری دموکراتیک کنگو - عفو بین‌الملل

عفو بین‌الملل شرکت‌های چندملیتی را به اخراج اجباری، تهدید، ارعاب و ناامیدی علیه مردم محلی در سایت‌های معدن کبالت و مس در جمهوری دموکراتیک کنگو متهم می‌کند.

در گزارشی که روز 13 سپتامبر منتشر شد، عفو بین‌الملل و ابتکار عمل برای حکومت‌داری خوب و حقوق بشر مستقر در جمهوری دموکراتیک کنگو تأثیر حقوق بشر چهار پروژه در منطقه معدنی کولوزی، در جنوب شرقی این کشور را تحلیل کردند. (معدن مس و کبالت Kolwezi، معدن Mutoshi، Metalkol RTR و معدن Kamoa-Kakula). این دو سازمان بر این باورند که رقابت برای گسترش این عملیات معدنی منجر به اخراج اجباری جمعیت از خانه‌ها و مزارع خود شده است. اگنس کالامار، دبیر کل عفو بین‌الملل، می‌گوید این اخراج‌ها، «زمانی که شرکت‌ها به دنبال توسعه معادن صنعتی هستند (...) انجام می‌شود، زندگی‌ها را نابود می‌کند و باید فوراً متوقف شود. بر اساس این گزارش، مردم ساکن در منطقه کولوزی به جای بهره مندی از رشد بخش معدن، "مجبور هستند خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی خود را ترک کنند تا راه را برای گسترش پروژه‌های معدنی صنعتی در مقیاس بزرگ باز کنند." این اخراج‌ها اغلب توسط «اپراتورهای معدنی انجام می‌شود که به حقوق جمعیت‌های مربوطه توجه چندانی نمی‌کنند و به همان اندازه به قوانین ملی که برای محدود کردن اخراج‌های اجباری مرتبط با بخش معدن طراحی شده‌اند، احترام کمی دارند». در این گزارش آمده است که کل روستاها مانند روستای موکومبی ویران شده اند. جمهوری دموکراتیک کنگو بزرگترین تولیدکننده معادن آفریقا است و بیش از 70 درصد کبالت جهان را تامین می‌کند، فلزی حیاتی برای باتری‌های مورد استفاده در خودروهای الکترونیکی و الکتریکی. عفو بین الملل اهمیت باتری‌های قابل شارژ را در انتقال انرژی به رسمیت می‌شناسد. با این حال، سازمان غیردولتی می نویسد، "کربن زدایی از اقتصاد جهانی نباید منجر به نقض جدید حقوق بشر شود".

آمریکا صادرات محصولات حاوی مواد معدنی از جمهوری دموکراتیک کنگو را ممنوع  می‌کند.

در ماه ژوئیه، اقدامی در مجلس نمایندگان ایالات متحده برای ممنوعیت محصولات وارداتی حاوی مواد معدنی ضروری برای باتری خودروهای الکتریکی که از طریق کار کودکان و سایر شرایط سوء استفاده‌کننده در جمهوری دموکراتیک کنگو استخراج می‌شود، ارائه شد. چین که سرمایه گذاری‌های متعددی در بخش معدن کنگو دارد، می‌تواند یکی از کشورهای اصلی اجرای این اقدام باشد. آسوشیتدپرس می‌گوید: «این لایحه چین را هدف قرار می‌دهد که حامی آن، نماینده جمهوری‌خواه، کریس اسمیت از نیوجرسی، می‌گوید از کار اجباری و استثمار کودکان برای استخراج کبالت در جمهوری دموکراتیک کنگو استفاده می‌کند. چین کنترل اکثر معادن کبالت در کنگو را در اختیار دارد و موقعیت پکن را در زنجیره تامین جهانی خودروهای الکتریکی و سایر محصولات تقویت می‌کند. استخراج این مواد معدنی با کار و بهره برداری کودکان، سوء استفاده از محیط زیست و خطرات ایمنی همراه بوده است. دفتر اسمیت پس از ارائه این لایحه در ژوئیه گذشته گفت: «حزب کمونیست چین از منابع عظیم کبالت جمهوری دموکراتیک کنگو برای تأمین اقتصاد و برنامه جهانی خود به پشتوانه کودکان کار سوء استفاده می‌کند». این اقدام هم چنین رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند تا تحریم‌ها، از جمله ممنوعیت صدور روادید و مبادلات، را برای بازیگران خارجی که کار کودکان کنگو را تسهیل و استثمار می‌کنند، شناسایی و اعمال کند. این لایحه در پس زمینه تنش روابط بین ایالات متحده و چین ارائه شده است. چین 68 درصد از سهام Sicomines، سرمایه گذاری مشترک مس و کبالت با Gécamines را در اختیار دارد، پس از قراردادی در سال 2008 برای زیرساخت برای مواد معدنی که کنگو اکنون کنگو به دنبال بازنگری آن است زیرا می ترسد از این توافق سود کافی نبرد.

هفتمین کنفرانس وزیران KOAFEC

جمهوری دموکراتیک کنگو در حضور مقامات و شرکت های کره جنوبی از بخش دولتی و خصوصی در حضور چندین هیات آفریقایی به عنوان کشور راه حل در هفتمین کنفرانس وزیران همکاری اقتصادی کره و آفریقا (KOAFEC) در14 سپتامبر 2023 در بوسان، کره جنوبی شرکت کرد. به مدت چهار روز، از 12 تا 15 سپتامبر 2023، شرکت کنندگان در مورد موضوع "پذیرش آینده پایدار، انتقال انرژی عادلانه و تحول کشاورزی در آفریقا" بحث خواهند کرد. 14 سپتامبر 2023، این جلسه به جمهوری دموکراتیک کنگو اختصاص داشت، وزیر اقتصاد ویتال کامره در سخنرانی خود فرصت های محیطی، جغرافیایی، هیدروگرافی و جمعیتی که جمهوری دموکراتیک کنگو در قلب آفریقا دارااست را ارائه داد. به گفته وی، جمهوری دموکراتیک کنگو همچنین بر موقعیت ژئواستراتژیک خود در قلب آفریقا تکیه خواهد کرد تا راه حل های ذکر شده در بالا را به جهان به طور کلی و به ویژه شرکت های کره جنوبی ارائه دهد.

معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد کنگو در خصوص چالش های انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر خاطرنشان کرد که جمهوری دموکراتیک کنگو نیز دارای پتانسیل 100 هزار مگاوات انرژی برق آبی از جمله 44 هزار مگاوات است که تنها در سایت اینگا، نزدیک به دهانه رودخانه کنگو قرار دارد. پتانسیل همراه با بهره برداری از کبالت، لیتیوم و نیکل، کاهش قابل توجهی در استفاده از انرژی فسیلی، یکی از دلایل گرم شدن کره زمین را ممکن می سازد. جدا از پتانسیل انرژی، ویتال کامره پیشرفت های حاصل شده در بهبود فضای کسب و کار را برشمرد. و گفت جمهوری دموکراتیک کنگو با ساده سازی بیشتر رویه‌های اداری برای ایجاد کسب و کار و تنوع بخشیدن به اقتصاد خود با هدف غلبه بر فقر و نابرابری‌های اجتماعی، پیشرفت کافی در بهبود فضای کسب و کار داشته است. وی در عین حال به پتانسیل کشاورزی ارائه شده توسط جمهوری دموکراتیک کنگو اشاره کرد که می‌تواند با بهره برداری بهینه از میلیون‌ها هکتار زمین زراعی خود بیش از 2 میلیارد نفر را تغذیه کند. علاوه بر این، در سطح هیدروگرافی، او یادآوری کرد که «جمهوری دموکراتیک کنگو با داشتن 53 درصد آب شیرین آفریقا، یک کشور پاسخگو در جنگ آب در جهان است، ثروتی که نشان‌دهنده دیگری است با پتانسیل ماهیگیری که تخمین زده می‌شود بیش از 700 هزار تن در سال در چندین دریاچه و رودخانه باشد. وی خواست تا یک استراتژی مشترک را به عنوان راه حل قاره اتخاذ کنند.  همچنین باید پروژه منطقه آزاد تجاری آفریقا، ZLECAF به نتیجه برسد.  در این نشست شرکت کنندگان در مورد مشارکت و همکاری سودمند متقابل بین کره جنوبی و آفریقا بحث می‌کنند. آنها همچنین چالش های مختلفی را که ذینفعان با آن روبرو هستند، به ویژه از نظر تأمین مالی پروژه‌های توسعه، تحول انرژی و همچنین تحول کشاورزی برای بهبود شرایط زندگی جمعیت های آفریقا بررسی می‌کنند.

مرکز مالی کینشازا در 2 دسامبر افتتاح می‌شود

مرکز مالی کینشازا در حال ساخت از نوامبر 2022 توسط Millvest در 2 دسامبر 2023 تحویل داده خواهد شد. این اظهارات توسط تورهان میلدون، رئیس هیئت مدیره Millvest ، در یک کنفرانس مطبوعاتی در کینشازا در 14 سپتامبر بیان شد. این مجموعه معماری مدرن مجموعه ای از 6 ساختمان است که برای پذیرایی از وزارتخانه‌های دارایی و بودجه، بانک ها و خانه‌های تجاری، ادارات، اتاق های کنفرانس، فضای سبز، محوطه تفریحی اطراف استخر و جت آبی و دو پارکینگ با ظرفیت کل 1100 خودرو در نظر گرفته شده است. به گفته تورهان میلدون این یک مشارکت برد – برد برای ترکیه و جمهوری دموکراتیک کنگو است و کار ساخت و ساز این مرکز مالی تاکنون 3000 شغل ایجاد کرده است که بیش از نیمی از آن‌ها کارگران محلی هستند. تورهان میلدون افزود: «پس از افتتاح، این مجتمع تقریباً تعداد مشاغل را دو برابر یا 5000 شغل خواهد کرد.

لازم به ذکر است که این شرکت از سال 2021 در جمهوری دموکراتیک کنگو مستقر است و در بخش های مختلف و پروژه‌های بزرگ در جمهوری دموکراتیک کنگو فعال است. می‌توان از جمله پروژه‌های حمل و نقل تله‌کابین که به زودی آغاز می‌شود، نام برد. توسعه نمایشگاه بین المللی کینشازا که مهلت آن 13 ماه است، یعنی تا ماه می سال آینده؛ بازسازی فرودگاه بین المللی ندجیلی که به گفته وی آغاز کار آن قریب الوقوع است، از جمله فعالیت های این شرکت در کنگو است. در مورد کارهای فرودگاهی، ارقام ارائه شده بیش از یک میلیارد دلار آمریکا تعیین شده است که پیش فاینانس آن، مانند سایر پروژه‌ها، توسط میل وست تامین خواهد شد.

کینشازا میزبان نمایشگاه نوآوری و تحول روستایی SADC خواهد بود

کینشازا، پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو میزبان نمایشگاه نوآوری و تحول روستایی SADC در اکتبر سال جاری خواهد بود. این اطلاعیه توسط وزیر مسئول در جریان مداخله خود در یکصد و سیزدهمین جلسه هیأت وزیران در روز جمعه ۲۴ شهریور 1402 اعلام شد. وزیر کشاورزی به نمایندگی از وزیر توسعه روستایی سازماندهی نمایشگاه نوآوری و تحول روستایی SADC را از 27 تا 28 اکتبر 2023 به شورای سازمان اطلاع داد. این جلسات به دنبال درخواست آژانس توسعه اتحادیه آفریقا (AUDA) و مشارکت جدید برای توسعه اقتصادی آفریقا (NEPAD) است. این یکی از توصیه‌های کلیدی بیانیه کینشازا است که از صد و یازدهمین مجمع توسعه روستایی آفریقا که در ژانویه 2022 تحت حمایت تشیسکدی، رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو برگزار شد، است. گزارش این نشست را پاتریک مویایا، سخنگوی دولت اعلام کرد: "در راستای اجرای این اعلامیه و مطابق با سیاست SADC و دولت جمهوری دموکراتیک کنگو، AUDA-NEPAD و برنامه جهانی غذا این ابتکار را به منظور حمایت از تلاش‌های ملی و حمایت منطقه‌ای برای تحول روستایی پیشنهاد کردند." وی در ادامه تصریح کرد: "این نمایشگاه تاکید ویژه ای بر توسعه پایدار روستایی، اشتغال زایی جوانان و زنان ساکن در مناطق روستایی خواهد داشت و برای 100 نوآور جوان از جنوب آفریقا بستری را برای ارائه پروژه‌های خود در زمینه امنیت غذایی و توسعه روستایی با هدف اطمینان از اشتراک دانش بین کشورهای عضو SADC فراهم می‌کند." وی در پایان بر این واقعیت تاکید کرد که این مجمع به دولت ما این امکان را می‌دهد تا راهبردهای خود را اصلاح و پروژه‌ها و برنامه‌های دیگری را با هدف توسعه محیط‌های روستایی و حاشیه‌شهری طراحی کند تا به بهبود شرایط زندگی و معیشت هموطنانمان در این محیط‌ها کمک کند. اهداف اصلی "جامعه توسعه جنوب آفریقا (SADC)" دستیابی به توسعه اقتصادی، برقراری صلح و امنیت، ارتقای رشد اقتصادی، کاهش فقر، ارتقای استانداردها و کیفیت زندگی مردم آفریقای جنوبی و حمایت از افراد آسیب دیده اجتماعی از طریق ادغام منطقه ای می‌باشد و این اهداف از طریق یکپارچگی عمیق منطقه ای، اصول دموکراتیک هماهنگ و توسعه عادلانه و پایدار محقق خواهند شد.

گزارش پروژه "یک میلیارد درخت تا سال 2023" به زودی ارائه خواهد شد.

یک سال پس از درخواست فلیکس تشیسکدی، رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو برای ارزیابی پروژه "یک میلیارد درخت تا سال 2023"، گزارشی در چند روز دیگر ارائه خواهد شد. این را ایو بازایبا، وزیر محیط زیست و توسعه پایدار کنگو طی همایشی درباره اعتبارات کربن روز سه شنبه، 19 سپتامبر (28 شهریور 1402) در نیویورک (ایالات متحده آمریکا) اعلام کرد. ماه گذشته، ایو بازایبا به مدیران جدید صندوق ملی جنگلداری از امتناع اسلاف خود در ارائه لیست بانک های محل نگهداری وجوه و سازمان‌های مردم نهادی که از این صندوق بهره مند شده اند، هشدار داد. بر اساس اولین ارزیابی انجام شده توسط دولت کنگو در اکتبر 2022، حداقل 351268.84 هکتار زمین در سراسر کشور تحت پوشش قرار گرفته است که معادل 355 میلیون درخت کاشته شده یعنی با نرخ موفقیت 35.52 درصد است. در صورتجلسه هیات وزیران آمده است: "ارزیابی طرح «باغ مدرسه - 1 میلیارد درخت تا سال 2023» نشان می دهد که در پنج استان آزمایشی انتخاب شده، مساحت تحت پوشش 351268.84 هکتار معادل بیش از 355 میلیون درخت کاشته شده است که این میزان نشان دهنده 35.52 درصد نرخ موفقیت از طرح مذکور است." برنامه باغ مدرسه برای 1 میلیارد درخت تا سال 2023 که در 5 دسامبر 2021 آغاز شد، در 14 اوت همان سال توسط دولت در شورای وزیران تصویب شد. هدف آن اجرای یک پروژه بزرگ احیای اکولوژیکی جامعه و اکو شهروند با مزایای قوی اجتماعی-اقتصادی به نفع جمعیت شهری و روستایی است که باید 26 استان را در مجموع 5 میلیون هکتار پوشش دهد.

جمهوری کنگو (برازاویل)

کنگو- بلغارستان ؛ به سوی احیای همکاری‌های دوجانبه

پس از افتتاح کنسولگری بلغارستان در برازاویل در 2 اوت، یک هیات از 10 تا 17 سپتامبر به صوفیا سفر خواهد کرد.کنسول افتخاری بلغارستان در کنگو، جوزف کریستین نیامبی، یک مأموریت مشترک بلغارستان و کنگو را برای بررسی بهترین شیوه‌ها و استراتژی‌های اجرا شده در بلغارستان برای تحریک رشد تجارت، تشویق صنایع دستی محلی و ارتقای مناطق ویژه اقتصادی رهبری خواهد کرد. این ماموریت متشکل از وزرای کنگو روزالی ماتوندو، اقتصاد جنگلداری و ماری سیسیل کیمباتسا، از امور اجتماعی و اقدام بشردوستانه، سیلوستر دیدیه ماونزلا رئیس اتاق بازرگانی پوانته نوآر، نمایندگان آژانس برنامه ریزی برای ارتقای توسعه ویژه مناطق اقتصادی کنگو، صندوق ضمانت حمایت (فیگا) برای SMEها و صنایع دستی، و همچنین دو شرکت محلی خواهد بود. اعضای هیات این فرصت را خواهند داشت تا با رهبران اقتصادی بلغارستان تعامل داشته باشند، در سمینارهای تخصصی شرکت و پروژه‌های نوآورانه را بررسی کنند. پروژه‌هایی که از جمله کشاورزی برای تضمین امنیت غذایی، آموزش، به ویژه آموزش حرفه ای روستایی؛ صنعت؛ علم و تکنولوژی... در بلغارستان، جایی که چندین مدیر اجرایی کنگو قبل از فروپاشی دیوار برلین آموزش دیده بودند، این ماموریت به صوفیا، نشان دهنده گامی‌بزرگ در تلاش کنگو برای تقویت اقتصاد و حمایت از رشد پایدار کسب و کارهای کوچک و متوسط و همچنین صنایع دستی محلی است.

10 تولیدکننده بزرگ نفت در آفریقا در سال 2023

بر اساس داده‌های درگاه اقتصادی Trading Economics، لیبی، آنگولا و نیجریه جایگاه بزرگترین تولیدکنندگان نفت در قاره آفریقا را به خود اختصاص داده اند. این سه کشور که حجم تقریباً یکسانی از طلای سیاه را تولید می‌کنند، به ترتیب در رتبه‌های پانزدهم، شانزدهم و هفدهم در مقیاس جهانی قرار دارند. رتبه بندی جدید ده تولیدکننده اصلی نفت آفریقا توسط پلتفرم Trading Economics منتشر شده است. این فهرست عمدتاً تولید نفت در ماه مه، ژوئن یا ژوئیه 2023 را در نظر می‌گیرد. لیبی در رتبه اول آفریقا با تولید 1173 هزار بشکه در روز در ژوئیه گذشته در رتبه پانزدهم بین المللی قرار دارد و پس از آن آنگولا و نیجریه قرار دارند. این دو غول نفتی به ترتیب به تولید 1149 و 1081 هزار بشکه در روز دست یافتند.  الجزایر با 955 هزار بشکه در روز در ماه ژوئیه و مصر با 565 هزار بشکه در روز در ماه مه رتبه‌های چهارم و پنجم برتر سکوی آفریقا را به خود اختصاص داده اند. پس از آن جمهوری کنگو (282 هزار بشکه در روز در ژوئیه)، گابن (193 هزار بشکه در روز در ژوئیه)، سودان (187 هزار بشکه در روز در آوریل)، غنا (173 هزار بشکه در روز در ماه می) و چاد (88 هزار بشکه در روز در ماه مه) قرار دارند که جزو ده تولیدکننده اول هیدروکربن گرانبها در آفریقا هستند.

تقویت روابط و همکاری‌های کنگو و الجزایر در زمینه گاز

تقویت همکاری در بخش نفت و گاز در مرکز دیدار بین برونو ژان ریچارد ایتوآ، وزیر هیدروکربن و عز الدین ریاشه، سفیر الجزایر در جمهوری کنگو بود. دو طرف در نظر دارند امضای توافقنامه دوجانبه را در اسرع وقت نهایی کنند. دیدار رو در رو بین وزیر هیدروکربن و سفیر الجزایر بخشی از مذاکرات پیرامون توافق در مورد هیدروکربن‌ها و راه‌های جدید همکاری بود. به گفته عز الدین ریاشه، قرارداد همکاری شامل اکتشاف، تحقیق، تولید، فرآوری، حمل و نقل، بازاریابی و هم چنین مدیریت و مقررات مربوطه خواهد بود. هر دو طرف مصمم به امضای توافقنامه همکاری برای تضمین اجرای پروژه‌های مشترک انرژی خود هستند. کنگو و الجزایر تمایل و عزم مشترکی برای برقراری روابط دوجانبه پایدار، مستحکم و سودمند متقابل در زمینه هیدروکربن‌ها، به ویژه نفت و گاز دارند. سفیر عز الدین ریاشه گفت: "من هم چنین مجدداً آمادگی دولت مطبوعم برای حمایت از تلاش  ها در جهت توسعه ملی کنگو، ارائه دانش بومی خود و کمک مؤثر به خلق ثروت را تأیید می‌کنم." این تبادلات چند ماه پس از سفر برونو ژان ریچارد ایتوآ، وزیر هیدروکربن کنگو به الجزایر برای آغاز گفتگو با محمد ارکاب، همتای الجزایری خود صورت می‌گیرد. در سفر مذکور، وزیر هیدروکربن کنگو مورد استقبال عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر قرار گرفت. در این دیدار، هیأت کنگویی ضمن ابراز نگرانی‌های خود را در مورد این واقعیت که روابط دوجانبه کنگو و الجزایر در زمینه انرژی در مقایسه با روابط دو کشور در سایر زمینه‌ها برآورده نمی‌شود گفت: "ما به شما اطمینان می دهیم که مأموریت کاری آن این بود که همکاری در زمینه انرژی، نفت و گاز را به سطح دوستی دو کشور برساند." در این سفر دو قرارداد در سطح وزیران و شرکت های نفتی دولتی امضا شده است. بنابراین، جمهوری کنگو (برازاویل) و الجزایر مسئله اجرای توافقات جدید منعقد شده در بخش نفت، اعم از دو وزارتخانه و شرکت ملی نفت کنگو و شرکت ملی نفت الجزایر برای تحقیق، تولید، حمل و نقل، فرآوری و بازاریابی هیدروکربن‌ها روی میز اقدام دارند.

G77و چین - هاوانا میزبان اجلاس سران کشورها و دولت ها است

سفارت کوبا در برازاویل اعلام کرد اجلاس سران کشورها و دولت های گروه 77 بعلاوه چین از 15 تا 16 سپتامبر در هاوانا با موضوع "چالش های فعلی توسعه: نقش علم، فناوری و نوآوری" برگزار می‌شود.  این نشست امکان ارزیابی و بحث در مورد چالش های اصلی و سوالات محوری توسعه کشورهای جنوب و سهم علم، فناوری و نوآوری در توسعه پایدار را فراهم می‌کند. رئیس گروه 77 بعلاوه چین، کوبا معتقد است که حضور کشورها در بالاترین سطح به این رویداد "اهمیت و نمایندگی زیادی می‌بخشد و به تقویت صدای این گروه در شرایط فعلی و در مواجهه با فرآیندهای مربوطه کمک می‌کند. به گفته کوبا، چندین موضوع موانعی را برای پیشرفت مردم ایجاد می‌کند. این‌ها شامل نظم اقتصادی ناعادلانه کنونی بین المللی و ساختار مالی غیردموکراتیک جهانی، افزایش چشمگیر و همزمان ثروت و فقر شدید، بار فزاینده بدهی خارجی. شکنندگی سیستم های بهداشتی و آموزشی، اعمال اقدامات قهری یک جانبه است. به این موارد تنش ها و درگیری‌های ژئوپلیتیکی، ناامنی غذایی و انرژی؛ نوسانات بازار؛ شکاف دیجیتال و همچنین اثرات نامطلوب تغییرات آب و هوا و تخریب محیط زیست اضافه شده است.. در بیانیه مطبوعاتی سفارت کوبا آمده است "در میان این سناریوی پیچیده بین المللی، کشورهای در حال توسعه همچنان به پیشبرد اولویت های توسعه ملی خود متعهد هستند که در آن علم، فناوری و نوآوری ابزار ضروری هستند. کوبا تاکید می‌کند که پیشرفت علمی و فنی برای دستیابی به توسعه پایدار ضروری است. با این حال، دسترسی برای بخش بزرگی از بشریت مشروط به مبارزه دائمی‌برای بقا ممنوع است. برای تغییر این سناریو، ما باید جهانی عادلانه‌تر، دموکراتیک‌تر و فراگیرتر بسازیم و از همبستگی و همکاری بین‌المللی حمایت کنیم. این نشست فرصتی برای همکاری با یکدیگر برای اتحاد، انسجام و اقدام قاطع کشورهای جنوب است که برای رویارویی با چالش‌های حال و آینده ضروری است. پس از اجلاس سران‌هاوانا، بیانیه ای با تمرکز بر اقدامات عملی تصویب خواهد شد. متن آن باید از قبل توسط گروه 77 و چین در نیویورک مورد مذاکره قرار گیرد.»

جمهوری آفریقای مرکزی

ارائه کمک های غذایی ژاپن به مردم بحران زده در کامرون و جمهوری آفریقای مرکزی

برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) از کمک 3.3 میلیون دلاری  از سوی دولت ژاپن استقبال کرد. این بودجه برای ارائه کمک های غذایی و تغذیه یکپارچه به افرادی که به شدت از بحران جاری در کامرون و جمهوری آفریقای مرکزی آسیب دیده اند، استفاده خواهد شد. در کامرون، جایی که درگیری و آوارگی منجر به وخامت قابل توجهی در امنیت غذایی شده است، برنامه جهانی غذا از کمک 1.4 میلیون دلاری) برای اجرای یک پروژه دو ساله، تا سپتامبر 2025 استفاده خواهد کرد. برنامه جهانی غذا تضمین خواهد کرد که بیش از 44000 پناهنده، آوارگان داخلی و جمعیت محلی آسیب پذیر که 50 درصد آنها زنان و دختران هستند، به وعده‌های غذایی مغذی دسترسی داشته باشند.

در همین حال، در مرکز جمهوری آفریقا، کشوری در چنگال یک بحران انسانی وخیم که مشخصه آن سطوح ویرانگر گرسنگی و نیازهای بشردوستانه ناشی از درگیری، آوارگی و فقر گسترده است، برنامه جهانی غذا از کمک 1.9 میلیون دلاری ژاپن استفاده خواهد کرد. برای بهبود تغذیه و آموزش از طریق وعده‌های غذایی مدرسه. این طرح برای بیش از 54000 دانش آموز دختر و پسر در 9 استان از 20 استان کشور سود خواهد برد. کمک ژاپن در زمان حساسی صورت می‌گیرد که برنامه جهانی غذا علیرغم افزایش ناامنی غذایی در هر دو کشور، با کمبود بودجه قابل توجهی مواجه است. برای ادامه ارائه کمک های حیاتی غذایی و تغذیه در شش ماه آینده، برنامه جهانی غذا به 86.4 میلیون دلار در خودرو و 80.8 میلیون دلار در کامرون نیاز دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما