معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷

کشورهای آفریقایی دارای شرکت هایی با درآمد یک میلیارد دلاری

بر اساس گزارش موسسه مشاوره جهانی McKinsey Global Institute، آفریقا حداقل 345 شرکت با درآمد سالانه 1 میلیارد دلار یا بیشتر دارد که 3 درصد (11) شرکت ها در شرق آفریقا (EA) مستقر هستند که بر بازار مصرف کننده در حال رشد منطقه برای کالاها و خدمات مختلف تاکید دارد..

کنیا با میزبانی از بیشترین تعداد شرکت (شش شرکت) که یک میلیارد دلار درآمد در سال تولید می‌کنند، در صدر همتایان EA خود قرار دارد و پس از آن جمهوری دموکراتیک کنگو  با چهار شرکت و تانزانیا با یک شرکت قرار دارند. بر اساس این گزارش، اوگاندا، رواندا، بروندی، سودان جنوبی و سومالی در این فهرست جا ماندند. بر اساس گزارش مورخ ژوئن 2023، بخش عمده ای (40 درصد) از شرکت های آفریقایی با 1 میلیارد دلار درآمد در سال در آفریقای جنوبی قرار دارند.

مخارج مصرف کننده در این قاره از سال 2010 با نرخ مرکب سالانه 3.9 درصد رشد کرده است و در سال 2015 به 1.4 تریلیون دلار رسیده است و انتظار می رود این رقم تا سال 2025 به 2.1 تریلیون دلار و تا سال 2030 به 2.5 تریلیون دلار برسد که فرصتی هیجان انگیز برای توسعه خرده فروشی و توزیع است.

تا سال 2030، بزرگترین بازارهای مصرف شامل نیجریه، مصر و آفریقای جنوبی خواهد بود. به گفته بروکینگز، همچنین فرصت های سودآوری در الجزایر، آنگولا، اتیوپی، غنا، کنیا، مراکش، سودان، تونس و تانزانیا وجود خواهد داشت.

آفریقا یکی از سریعترین بازارهای مصرف کننده در جهان است که مصرف خانوارها حتی سریعتر از تولید ناخالص داخلی (GDP) آن در سال های اخیر افزایش یافته است. به گفته موسسه مذکور، شرکت‌های خصوصی بزرگ نقش مهمی در احیای مجدد پیشرفت اقتصادی در قاره دارند، زیرا در رشد، نوآوری، اشتغال، صادرات، بهره‌وری و مالیات نقش دارند.

تحقیقات نشان می دهد که اقتصادهای نوظهور با نرخ رشد مداوم بالا دو برابر بیشتر از سایر اقتصادها، شرکت های بزرگ دارند. شرکت‌های بزرگ نیز از سال 2015 تا 2021 سریع‌تر از رشد تولید ناخالص داخلی قاره درآمده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: «شرکت‌های بزرگ آفریقا در مواجهه با چالش‌ها در دهه گذشته انعطاف‌پذیر بوده‌اند و اکنون در موقعیت خوبی برای رشد هستند.

چگونه نابرابری‌های اقتصادی، رشد آفریقای شرقی را تضعیف می‌کند

"موفقیت و رشد آن‌ها تاثیرات مثبتی در میان بی‌شمار شرکت‌های کوچک و متوسط خواهد داشت که در زنجیره‌های تامین آن‌ها شرکت می‌کنند و از اکثریت قریب به اتفاق مشاغل در این قاره پشتیبانی می‌کنند." بر اساس این گزارش، حدود 230 شرکت از این 345 شرکت داخلی هستند، به این معنی که آن‌ها در یک کشور آفریقایی، اغلب توسط یک کارآفرین محلی راه اندازی شده اند، در حالی که بر اساس این گزارش، 52 درصد از شرکت های یک میلیارد دلاری این قاره، شرکت های دولتی هستند. این شرکت‌های بزرگ در تمام بخش‌های اصلی قاره فعالیت می‌کنند، اما 70 درصد از درآمدی که تولید می‌کنند تنها از شش زیربخش حاصل می‌شود: نفت و گاز، معدن، خرده‌فروشی و کالاهای مصرفی، خدمات مالی، تولید و ارتباطات.

بر اساس این گزارش، حدود 50 درصد از شرکت های بزرگ داخلی به صورت سهامی عام، 30 درصد مالکیت خصوصی و مابقی شرکت های دولتی هستند. بقیه شرکت‌های بزرگ فعال در آفریقا، زیرمجموعه‌های شرکت‌های خارجی هستند که تقریباً 37 درصد آن‌ها به صورت عمومی و بقیه خصوصی هستند، از جمله چند شرکت دولتی عمدتاً از چین.

در مقایسه با سایر بازارها، شرکت های تحت مالکیت خارجی نقش نامتناسبی در کشورهای آفریقایی دارند که یک سوم کل شرکت های بزرگ در آفریقا و حدود یک سوم درآمد شرکت ها را تشکیل می دهند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما