معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۳۰- ۱۰:۲۹ - مشاهده: ۱۳۰

اخبار اقتصادی جمهوری کنگو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، در نیمه دوم بهمن ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو

از سال 2009، Kibali Gold  در حق امتیاز، مالیات و حمایت از جوامع محلی، 4.7 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است(mines.cd)

در گزارش سالانه این شرکت معدنی بیان شده است، به مدت 15 سال، سرمایه‌گذاری‌های Kibali Gold در جمهوری دموکراتیک کنگو( یک شرکت معدنی که از طلا در 18 کشور دیگر در سراسر جهان بهره‌برداری می‌کند) با تزریق مبالغی به زیرساخت‌ها و حمایت از جوامع، در پرداخت به پیمانکاران فرعی نیز رشد چشمگیری را تجربه کرده است. مانند حق امتیاز، مالیات و مجوزها در کشور. بر اساس این سند، 206.9 میلیون دلار در زیرساخت ها و حمایت از جوامع سرمایه گذاری شده است و 647 میلیون دلار نیز برای پرداخت حقوق به کارگران و مبلغ 2.63 میلیارد دلار برای پرداخت به پیمانکاران فرعی و تامین کنندگان هزینه شده است. مبلغ 1.41 میلیارد دلار برای جمهوری دموکراتیک کنگو از نظر حق امتیاز، مالیات و مجوزها به ارمغان آورد. مارک بریستو، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت باریک در کنفرانس مطبوعاتی سالانه گفت: کل سرمایه گذاری ما در کشور تا به امروز، در قالب حق امتیاز، مالیات، سود سهام و پرداخت به تامین کنندگان محلی، بالغ بر 4.7 میلیارد دلار است. این شرکت معدنی در گزارش سالانه خود همچنین نشان داد که به اهداف تولید و توسعه پایدار خود در جمهوری دموکراتیک کنگو در سه ماهه چهارم سال مالی 2023 دست یافته است. از نظر تولید، شرکت تابعه Barrick Gold به مقدار 783,000 اونس طلا تولید کرد که فراتر از حد وسط پیش بینی شده بود. این شرکت همچنین بهینه سازی طراحی یک نیروگاه خورشیدی 16 مگاواتی را انجام داد و یک کمپین حفاری اکتشافی گسترده را برای حفظ تولیدات آتی از معدن راه اندازی کرد. به عنوان بخشی از تعهد خود به توسعه پایدار، Kibali Gold به سرمایه گذاری 8.3 میلیون دلاری در پروژه‌های توسعه اجتماعی تحت 0.3٪ صندوق توسعه اجتماعی خود ادامه داده است. در آفریقا، این شرکت 37 درصد طلا تولید کرد که این میزان در آمریکای شمالی 58 درصد و در آمریکای جنوبی 5 درصد بود.

ثروتمندترین کشور آفریقا کدام است؟(mediacongo.net)

نیجریه، کشوری در غرب آفریقا، به عنوان قدرتمندترین اقتصاد این قاره برجسته است. نیجریه با تولید ناخالص داخلی 477 میلیارد دلاری در سال 2022، بالاتر از مصر و آفریقای جنوبی در صدر رده بندی ثروتمندترین کشورهای آفریقایی قرار دارد. طبق پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول، این رتبه‌بندی نباید در سال‌های آینده دچار تحول شود. نیجریه، پرجمعیت ترین کشور این قاره، با بیش از 200 میلیون نفر جمعیت، تا مدت ها پیشروترین اقتصاد آفریقا باقی خواهد ماند. این کشور حتی باید شاهد رشد ثروت و رسیدن به تولید ناخالص داخلی 915 میلیارد دلاری در سال 2028 باشد. بنابراین شکاف را با مصر، دومین قدرت اقتصادی بزرگ آفریقا افزایش می دهد. رتبه بندی ثروتمندترین کشورها بسته به معیارهای مورد استفاده، مانند تولید ناخالص داخلی (GDP)، درآمد سرانه یا سایر شاخص های اقتصادی ممکن است متفاوت باشد. با این حال، این رتبه بندی ممکن است بسته به داده‌های اقتصادی به روز شده تغییر کند: نیجریه به عنوان پرجمعیت ترین کشور آفریقا، اقتصاد متنوعی به ویژه در بخش نفت و گاز دارد؛ آفریقای جنوبی دارای اقتصاد متنوعی با بخش هایی مانند معدن، کشاورزی و خدمات است؛ مصر دارای اقتصاد متنوعی با بخش هایی مانند گردشگری، نفت و گاز و کشاورزی است؛ الجزایر دارای ذخایر نفت و گاز طبیعی قابل توجهی است که سهم قابل توجهی در اقتصاد آن دارد؛ مراکش اقتصاد متنوعی دارد و بخش هایی مانند گردشگری، کشاورزی، صنعت و خدمات دارد؛ نفت و منابع طبیعی نقش کلیدی در اقتصاد آنگولا دارند؛ کنیا یک مرکز اقتصادی منطقه ای با اقتصاد متنوع از جمله بخش خدمات، کشاورزی و گردشگری است؛ اقتصاد غنا توسط بخش هایی مانند کشاورزی، نفت و گاز و خدمات پشتیبانی می‌شود کشاورزی، گردشگری و منابع طبیعی به اقتصاد تانزانیا کمک می‌کند و اتیوپی با بخش هایی از جمله کشاورزی، تولید و زیرساخت، رشد اقتصادی سریعی را تجربه می‌کند.


WFP مجبور شد کمک های غذایی را به دلیل کمبود بودجه محدود کند (Actualite.cd)

از آنجایی که نیازها همچنان از منابع موجود در جمهوری دموکراتیک کنگو  فراتر می رود، برنامه جهانی غذا کاری بهتر از محدود کردن کمک های غذایی خود به منظور برآورده کردن موارد اولویت دار در کشور انجام نمی دهد. انتظار می رود این اقدام میلیون‌ها نفر از مردم آسیب پذیر را بدون کمک غذایی رها کند. WFP چندین ماه است که بر نیاز به بودجه برای این امر تأکید کرده است. در واقع، جمهوری دموکراتیک کنگو دارای یکی از بیشترین تعداد آوارگان داخلی در جهان است. بیش از 6 میلیون نفر آواره شده اند و در مکان‌های پناهندگی یا با خانواده‌های میزبان زندگی می‌کنند. این سازمان تصمیم محدودیت را حیاتی می‌داند اما در صورت دریافت بودجه بیشتر می‌تواند آن را لغو کرد. ناتاشا نادازدین، معاون مدیر کشوری WFP در جمهوری دموکراتیک کنگو، گفت: ما به کسانی که بیشتر آسیب دیده اند به جای پراکنده کردن کمک ها، مستمری کامل را تنها برای شش ماه ارائه می‌کنیم. WFP در بیانیه‌ای تصریح کرد که با ادامه درگیری‌ها، نیازهای بشردوستانه به طور فزاینده‌ای افزایش می‌یابد و به 397 میلیون دلار برای ارائه کمک‌های غذایی ضروری و تغذیه در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو طی شش ماه آینده، برای کمک به 1.5 میلیون نفر از مردم اولویت‌دار و در مجموع به. 543 میلیون دلار برای ادامه عملیات در سراسر کشور نیاز فوری دارد. در سال 2023، عملیات حفاظت مدنی و کمک های بشردوستانه اتحادیه اروپا (ECHO) کمک ارزشمندی به مبلغ 14.5 میلیون دلار برای رسیدگی به بحران تشدید شده بشردوستانه در جمهوری دموکراتیک کنگو ارائه کرد. این بودجه به برنامه جهانی غذا کمک کرد تا از طریق کمک های نقدی به جمعیت های آسیب پذیر در ایتوری، کیوو شمالی و کیوو جنوبی کمک و به نیازهای فوری بحران جاری پاسخ دهد.

معدن Indaba 2024: جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان بهترین مقصد  برای سرمایه گذاری در تولید باتری و وسایل نقلیه الکتریکی معرفی شد (Politico.cd)

سی امین دوره انجمن معدن ایندابا 5 فوریه در کیپ تاون آفریقای جنوبی افتتاح شد. این نسخه 2024 تحت عنوان " آینده نویدبخش جدید برای صنعت معدن در آفریقا" قرار داده شده است. جمهوری دموکراتیک کنگو توسط نخست وزیر، ژان میشل ساما لوکوند، نمایندگی می‌شود. ساما لوکوند در سخنرانی خود جمهوری دموکراتیک کنگو را به عنوان "بهترین مقصد" برای سرمایه گذاری با توجه به چالش های اقتصادی روز جهانی معرفی کرد. جمهوری دموکراتیک کنگو برای هر گونه مشارکتی که احتمالاً در چهارچوب همکاری‌های دوجانبه یا چندجانبه، برای حمایت از آن در تحقیق، بهره برداری و تبدیل در سطح محلی مواد معدنی برای انتقال انرژی، آماده است. ما هرگز آن را کافی نخواهیم پنداشت، کشور ما خود را به عنوان راه حلی برای چالش گرمایش جهانی کره زمین و بهترین مقصد برای سرمایه گذاری برای تولید باتری و خودروهای الکتریکی به همه بشریت ارائه می دهد.

رواندا و ریوتینتو: توافق لیتیوم، یک پیشرفت بزرگ، اما در مورد جمهوری دموکراتیک کنگو چطور؟( mediacongo.net)

از آنجایی که رواندا اخیراً قراردادی تاریخی با غول معدنی ریوتینتو برای بهره برداری از لیتیوم، عنصری حیاتی در تولید باتری امضا کرده است، یک سوال اساسی مطرح می‌شود: چرا جمهوری دموکراتیک کنگو با داشتن بزرگترین ذخایر و کیفیت برتر لیتیوم، این کار را انجام نمی دهد. آیا در جذب غول های جهانی برای توسعه استراتژیک ترین منابع معدنی خود موفق نیست؟ این توافق بین رواندا و ریوتینتو نشان دهنده یک گام مهم رو به جلو است و به رواندا این فرصت را می دهد تا به یک بازیگر اصلی در بازار جهانی لیتیوم تبدیل شود. کنگو علیرغم موقعیت پیشرو در ذخایر لیتیوم، سرمایه گذاری و توجه غول های معدنی جهانی را به خود جلب نکرده است. عوامل متعددی می‌تواند این نابرابری را توضیح دهد. اول از همه، ثبات سیاسی و اطمینان حقوقی نگرانی عمده سرمایه گذاران بین المللی است. جمهوری دموکراتیک کنگو از لحاظ تاریخی با چالش های مرتبط با حکمرانی، بی ثباتی سیاسی و امنیت روبرو بوده است، عواملی که سرمایه گذاران بالقوه را منصرف می‌کنند. علاوه بر این، مسائل زیست‌محیطی، نگرانی‌های حقوق بشر و چالش‌های لجستیکی نیز ممکن است بر تصمیم شرکت‌های جهانی برای مشارکت در استخراج معادن در DRC تأثیر بگذارد. جمهوری دموکراتیک کنگو علیرغم ثروت طبیعی خود، برای جذب سرمایه گذاری‌های قابل توجه و پایدار در بخش معدن باید بر این موانع غلبه کند.ضروری است که مقامات جمهوری دموکراتیک کنگو متعهد به ایجاد محیطی مناسب برای سرمایه گذاری با تمرکز بر شفافیت، پایداری محیطی، مسئولیت اجتماعی شرکتی و ثبات سیاسی باشند. علاوه بر این، اصلاحات نظارتی و نهادی برای تقویت حاکمیت و تضمین اطمینان حقوقی برای سرمایه گذاران خارجی برای جذب غول های معدنی جهانی ضروری است. از آنجایی که رواندا گام‌های مهمی در جهت بهره‌برداری از منابع معدنی خود برمی‌دارد، جمهوری دموکراتیک کنگو این فرصت را دارد که از ثروت فراوان لیتیوم و سایر مواد معدنی استراتژیک خود با ایجاد شرایط مساعد برای مشارکت‌های مفید با بازیگران جهانی در بخش معدن استفاده کند. چنین توسعه ای نوید منافع متقابل را برای DRC و سرمایه گذاران بین المللی می دهد و در عین حال به توسعه پایدار و رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند.

مواد معدنی حیاتی: ایالات متحده توافق نامه ای را بین GECAMINES و JOGMEC اعلام میکند(mediacongo.net)

ایالات متحده آمریکا که رهبری مشارکت امنیت معدنی (MSP) را بر عهده دارد، 5 فوریه 2024، امضای یادداشت تفاهم بین Générale des Carrières et des Mines (GECAMINES)  کنگو و مؤسسه سازمانی برای فلزات و انرژی ایمنی (JOGMEC) ژاپن در اکتشاف، تولید و فرآوری مواد معدنی حیاتی.را اعلام کرد. به گفته وزارت امور خارجه ایالات متحده، این تفاهم نامه چهارچوبی برای همکاری در حوزه معدن و منابع معدنی با هدف گسترش فرصت های تجاری برای طرفین ایجاد خواهد کرد. این همکاری برجسته، که از طریق گفتگو بین شرکای MSP شکل گرفته است، چهارچوبی برای هماهنگی در اکتشاف، تولید و فرآوری مواد معدنی، در راستای تعهد مشترک به توسعه کریدور لوبیتو از طریق مشارکت برای مواد معدنی ایجاد می‌کند. واشنگتن در بیانیه ای اعلام و تاکید کرد که هماهنگی بین شرکای MSP نمایش قدرتمندی برای ایمن سازی و تنوع بخشیدن به زنجیره تامین مواد معدنی ضروری است که منافع اقتصادی برای جوامع محلی و کشورهای منبع مانند جمهوری دموکراتیک کنگو دارد. ایالات متحده همچنین تصریح کرد که GECAMINES به لطف مجموعه بزرگ پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک در حال تولید، که بیش از 1.5 میلیون تن کاتد مس و 100000 تن هیدروکسید کبالت و بیش از آن را به کار می‌برد، نقشی کلیدی در پروژه راهرو لوبیتو خواهد داشت.

MSP با همکاری 13 کشور و اتحادیه اروپا با هدف تسریع سرمایه گذاری عمومی و خصوصی در زنجیره تامین مسئول مواد معدنی حیاتی در سطح جهان است. شرکای آن عبارتند از استرالیا، کانادا، فنلاند، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، ژاپن، نروژ، جمهوری کره، سوئد، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا (با نمایندگی کمیسیون اروپا). هدف مشارکت امنیت معدنی، تسریع توسعه زنجیره‌های تامین متنوع و پایدار مواد معدنی انرژی حیاتی از طریق همکاری با دولت‌های میزبان و صنعت برای تسهیل حمایت مالی و دیپلماتیک هدفمند از پروژه‌های استراتژیک در سراسر زنجیره ارزش است.

یونیسف واکنش به بدترین سیل در 60 سال گذشته و شیوع وبا در حال افزایش در جمهوری دموکراتیک کنگو را تقویت کرد (Unicefusa.org)

یونیسف و شرکا در حال واکنش به سیل ویرانگر در جمهوری دموکراتیک کنگو هستند، با افزایش سطح رودخانه کنگو به سطحی که در بیش از 60 سال گذشته مشاهده نشده است. بر اساس برآوردهای OCHA، هجده استان از 26 استان جمهوری دموکراتیک کنگو در پی بارش شدید باران در چند ماه گذشته تحت تاثیر قرار گرفته اند و بیش از دو میلیون نفر - نزدیک به 60 درصد کودک - به کمک نیاز دارند. گزارش ها حاکی از آن است که سیل تقریباً 100000 خانوار، 1325 مدرسه و 267 مرکز بهداشتی را ویران یا آسیب رسانده است. محصولات زراعی در مزارع غرقابی فاسد شده اند و چشم انداز کمبود مواد غذایی را در برخی نقاط افزایش داده اند. با 40 درصد موارد ابتلا به وبا در مناطقی که سیل یا در معرض خطر سیل هستند، یونیسف همچنین تلاش‌های خود را برای مهار شیوع بیماری‌ها از جمله وبا افزایش داده است. برخی از پیش‌بینی‌های هواشناسی درباره بارندگی بیشتر هشدار می‌دهند و این احتمال را افزایش می‌دهد که وبا از مناطقی که بومی است از طریق رودخانه کنگو به مرکز شهری کیسانگانی و سپس به کینشازا، پایتخت انتقال پیدا کند. در وضعیت مشابهی در سال 2017، وبا به کل کشور گسترش یافت و منجر به تقریباً 55000 مورد و بیش از 1100 مرگ شد. نماینده یونیسف در جمهوری دموکراتیک کنگو گفت: "کودکان در جمهوری دموکراتیک کنگو با بدترین سیل در دهه‌های اخیر و بدترین شیوع وبا در سال های اخیر روبرو هستند. بالا آمدن آب به خانه‌های آنها آسیب می رساند و خطر بیماری‌های منتقله از آب را تشدید می‌کند و آنها را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد." در سال 2023، بیش از 52400 مورد وبا و 462 مرگ و میر در جمهوری دموکراتیک کنگو ثبت شده است که به گفته سازمان بهداشت جهانی، آن را به یکی از بزرگترین شیوع در جهان تبدیل کرده است که 80 درصد از کل موارد وبا را در غرب و مرکز آفریقا تشکیل می دهد.

تا سال 2025، چین قصد دارد نزدیک به یک سوم لیتیوم جهان را کنترل کند(mines.cd)

شرکت خدمات مالی سوئیسی UBS فاش کرده است که انتظار می‌رود تلاش‌های جمهوری خلق چین برای تسریع استخراج لیتیوم منجر به این شود که پکن تقریباً یک سوم عرضه جهان را ظرف دو سال تا 2025به خود اختصاص دهد. این شرکت بانکی انتظار دارد که معادن تحت اشغال چین، از جمله پروژه‌هایی در آفریقا، تولید خود را تا سال 2025 به 705000 تن در مقایسه با 194000 تن در سال گذشته افزایش دهند. این امر سهم چین از مواد معدنی ضروری برای باتری خودروهای الکتریکی را به 32 درصد از عرضه جهانی افزایش می دهد. به گفته همین منبع، رقابت برای تامین امنیت لیتیوم در بالاترین سطح در حال انجام است، کشورها - از جمله ایالات متحده - اولویت را به دسترسی به مواد لازم برای تولید باتری می دهند. نیازهای چین به ویژه "حاد" است، زیرا در حال حاضر بزرگترین بازار جهان برای وسایل نقلیه انرژی جدید است. بنابراین، طبق تخمین‌های UBS، افزایش تولید چین شامل افزایش مواد مشتق شده از لپیدولیت می‌شود که سنگی حاوی لیتیوم است که اغلب به‌عنوان بی‌کیفیت و متضاد با محیط زیست به دلیل راندمان پایین آن و هزینه‌های انرژی بالا شمرده می‌شود. در حالی که دولت چین به حمایت از این بخش ادامه می دهد، بانک زوریخ و بازل همچنین نشان داد که لپیدولیت در چین می‌تواند 280000 تن لیتیوم در سال 2025 یا 13 درصد از عرضه جهانی را در مقایسه با 88000 تن در سال 2022 داشته باشد. تا به امروز، در حالی که به دنبال اعمال کنترل موثر بر ذخایر خود است، چین از قبل تمامی محدودیت های ممکن را برای توقف استخراج بدون مجوز لپیدولیت در مرکز مهم معدنی خود که استان جیانگشی است، اعمال کرده است.

در سال 2023، جمهوری دموکراتیک کنگو 140 هزار تن کبالت در مقابل 2.8 میلیون تن مس تولید کرد(mines.cd)

در طول سال 2023، جمهوری دموکراتیک کنگو مقدار قابل توجهی از کبالت و مس تولید کرد. به ترتیب 140 هزار تن کبالت در مقابل 2.8 میلیون تن مس برآورد شده است. این ارقام در کنفرانس آفریقایی معدن ایندابا 2024 که در کیپ تاون آفریقای جنوبی در حال برگزاری است، فاش شد. نخست وزیر کنگو، ژان میشل ساما لوکوند گفت این شاهکارها موقعیت جمهوری دموکراتیک کنگو را به عنوان تولیدکننده پیشرو کبالت در جهان و تولیدکننده سوم جهان در مس تثبیت می‌کند. با توجه به جذب جهان به سمت خودروهای برقی و انرژی‌های تجدیدپذیر، رئیس دولت کنگو توضیح داد که تقاضا برای مس و کبالت باید تا سال 2030 به طور تصاعدی افزایش یابد که این امر باعث می‌شود جمهوری دموکراتیک کنگو امیدوار باشد و از تکامل این روند جهانی استفاده کند. در این زمینه، سما لوکوند همچنین بر گسترش جمعیت جهانی و رشد کشورهای نوظهور مانند چین و هند تاکید کرد، بنابراین عوامل کلیدی در افزایش تقاضا برای کبالت و مس را برجسته کرد. وی با بیان اینکه مصرف مس در کشورهای نوظهور در آغاز هزاره به میزان قابل توجهی افزایش یافت، افزود: افزایش جمعیت جهان که پیش بینی می‌شود در سال 2030 به 8.5 میلیارد نفر برسد، بدون شک منجر به مصرف تصاعدی این فلز خواهد شد. در سال 2022، ارقام تولید مس و کبالت 2.3 میلیون تن برای مس و 111 هزار تن برای کبالت بود. افزایش تولید در سال 2023 موقعیت استراتژیک جمهوری دموکراتیک کنگو را در بازار جهانی فلزات ضروری برای انتقال انرژی، برجسته می‌کند.

بازار کبالت در سال 2023؛  12500 تن مازاد تولید کرد(mines.cd)

در به‌روزرسانی داده‌های مؤسسه کبالت، یک انجمن تجارت جهانی که نماینده کل صنعت و زنجیره ارزش کبالت است، در روز چهارشنبه ۱۳ فوریه، به نظر می‌رسد که بازار کبالت در سال ۲۰۲۳ بزرگترین مازاد خود را برخلاف سال‌های گذشته ثبت کرده است. بر اساس این داده‌ها، ماده خام کبالت استخراج شده از خاک کنگو، سال گذشته 12500 تن مازاد در بازار تجربه کرد که تقریباً دو برابر مازاد ثبت شده در سال 2022 ( 6300 تن) است. با این حال، این ساختار نشان‌ داد افزایش 15 درصدی تقاضا نسبت به سال قبل، به 213000 تن در سال 2023 رسید،. تولید جهانی معدن 23 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به 246000 تن در سال 2023 رسید. بر اساس این اطلاعات، جمهوری دموکراتیک کنگو با افزودن نزدیک به 37000 تن کبالت، یکی از فلزات، 80 درصد از این عرضه را تشکیل می دهد. موسسه کبالت نشان می‌دهد که افزایش عرضه کبالت کنگو در بازار، از تولید شرکت‌های تابعه گروه چینی CMOC، به‌ویژه Tenke Fungurume Mining و همچنین Kisanfu، که همگی در استان Lualaba مستقر هستند، حاصل می‌شود. در سال 2023، تولید این گروه چینی 170 درصد افزایش یافت و 56000 تن کبالت در مقایسه با 20000 تن در سال 2022 تولید کرد.

جمهوری آفریقای مرکزی

 367.7 میلیون دلار برای تقویت واکنش کاملاً بشردوستانه در سال 2024 مورد نیاز است(unocha.org)

وضعیت به طور کلی در جمهوری آفریقای مرکزی  بهبود یافته است، اما نیازهای بشردوستانه همچنان قابل توجه است، به ویژه پس از درگیری که بیش از یک دهه ادامه دارد و تأثیر اخیر جنگ در سودان و ناامنی در منطقه مرزی با چاد در شمال غرب 2.8 میلیون نفر - 46٪ از جمعیت - در سال 2024 به شدت آسیب پذیر هستند، تا جایی که کمک های بشردوستانه به تنهایی برای بازگرداندن رفاه آن‌ها کافی نخواهد بود. آگ آیویا، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه در CAR توضیح داد ما نیازها را از طریق رایزنی‌های انجام شده در بالادست اصلاح کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که مناطق خاصی با ثبات نسبی بیشتر نیازمند بسیج بازیگران دیگر برای تضمین حفظ دستاوردها و حمایت پایدار از حفاظت و انعطاف‌پذیری جوامع آسیب‌پذیر هستند. برای پاسخگویی به نیازهای آسیب‌پذیرترین آفریقای مرکزی، دولت آفریقای مرکزی و تیم کشوری بشردوستانه طرح واکنش بشردوستانه 2024 را رسماً راه‌اندازی کردند. جامعه بشردوستانه به دنبال برآورده کردن نیازهای حیاتی 1.9 میلیون نفر از آسیب پذیرترین افراد و خواستار بسیج 367.7 میلیون دلار است. 

ایوان سانا بانگی از آفریقای مرکزی به ریاست BEAC منصوب شد(adiac-congo.com)

کنفرانس سران کشورهای جامعه اقتصادی و پولی آفریقای مرکزی (Cémac) به تازگی در 9 فوریه، ایوون سانا بانگی را به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی منطقه ای جایگزین عباس مهامت تولی چادی کرد در یک جلسه فوق‌العاده، از طریق ویدئو کنفرانس، سران کشورهای منطقه Cémac به اتفاق آرا Yvon Sana Bangui، یک مهندس اقتصاد 49 ساله را در راس بانک کشورهای آفریقای مرکزی (BEAC) منصوب کردند. «رئیس بانک مرکزی به پیشنهاد کمیته وزیران اتحادیه پولی آفریقای مرکزی و پس از موافقت شورای اداری توسط کنفرانس سران کشورهای سماک منصوب می‌شود. Yvon Sana Bangui که در مراکش و فرانسه آموزش دیده است، دارای مدرک Bac+4 در ریاضیات کاربردی، DESS در علوم کامپیوتر و مخابرات و همچنین دو کارشناسی ارشد در اقتصاد و مدیریت دولتی دارد. او در سال 2005 به BEAC ملحق شد و سپس در رتبه‌های بالاتر در آن قرار گرفت. انتظار می رود ایوان سانا بانگی در مورد چندین موضوع از جمله فوریت بازگرداندن تصویر BEAC آسیب دیده از نزاع های داخلی، پیگیری سیاست های پولی و ثبات مالی، اجرای پروژه ایجاد ارز الکترونیکی Cémac، مبارزه با تورم در شش کشور منطقه (کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، کنگو، گابن، گینه استوایی و چاد) عمل کند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما