معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۱۱:۵۲

اخبار اقتصادی جمهوری کنگو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، در فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو

جمهوری دموکراتیک کنگو برای سال 2024 دوباره واجد شرایط AGOA می‌شود (سفیر ایالات متحده)

سفیر آمریکا در کینشازا، لوسی تاملین، 20 مارس 2023، به وزیر صنعت، جولین پالوکو اعلام کرد که این کشور مجدداً برای سال 2024 برای قانون رشد و فرصت ها در آفریقا (AGOA) واجد شرایط است. این تصمیم به این معنی است که محصولات کنگو اکنون می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌های گمرکی به ایالات متحده صادر شوند و مزیت رقابتی عمده ای در بازار آمریکا ایجاد کنند. وزیر صنعت در توییتی توضیح داد: «دولت آمریکا پیشرفت‌هایی را در ایجاد اقتصاد بازار، بهبود فضای کسب‌وکار که احتمالاً مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران آمریکایی را جذب می‌کند، متذکر شده است». پالوکو در حالی که نشان می دهد حجم تجارت با ایالات متحده کم است (حدود 200 میلیون دلار در سال)، از کارفرمایان کنگو درخواست کرد تا در این گشایش که می‌تواند پویایی اقتصادی کشور را متحول کند، سرمایه گذاری کنند. برنامه AGOA که در ماه مه 2000 تأسیس شد، به کشورهای آفریقایی زیرصحرای واجد شرایط اجازه می دهد تا بیش از 1700 محصول را بدون پرداخت عوارض گمرکی به ایالات متحده صادر کنند. هر سال، واشنگتن فهرست کشورهای واجد شرایط برای AGOA را با در نظر گرفتن معیارهایی مانند تعهد به اقتصاد بازار، احترام به حاکمیت قانون، سیاست‌های مبارزه با فقر، و همچنین پیشرفت‌ها یا عقب‌نشینی‌های دموکراتیک کشورهای مربوطه به روز می‌کند.

 

در سال 2023، صادرات الماس های صنعتی و صنایع دستی 150.7 میلیون دلار بود(mines.cd)

صادرات الماس از بخش صنعتی و همچنین صنایع دستی زیر نظر وزارت معادن در پایان سال مالی 2023 نزدیک به 150.7 میلیون دلار درآمد داشته است.

 

جمهوری دموکراتیک کنگو با سطوح هشدار دهنده خشونت، گرسنگی، فقر، بیماری مواجه است (voanews.com)

سازمان بهداشت جهانی هشدار می‌دهد که گرسنگی، فقر، سوء تغذیه و بیماری در جمهوری دموکراتیک کنگو، به‌ویژه در شرق، به سطح هشدار رسیده است، جایی که تجدید جنگ بین گروه‌های مسلح و نیروهای دولتی میلیون‌ها نفر را از خانه‌هایشان بیرون کرده است. دکتر بورئیما هاما سامبو، نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری دموکراتیک کنگو، گفت: " کنگو دومین بحران بزرگ جابجایی در جهان پس از سودان است و تعداد بیشتری از مردم مجبور به فرار از خشونت از ابتدای سال شده اند." سامبو در سخنانی از کینشازا به خبرنگاران در ژنو گفت که ترکیبی از خشونت، شوک های آب و هوایی و بیماری‌های همه گیر وضعیت بشردوستانه و سلامت کلی را برای میلیون‌ها نفر که در تلاش برای یافتن غذای کافی برای خوردن، مکانی امن برای یافتن هستند، بدتر کرده است. وی گفت: بیمارستان‌ها مملو از مجروحان هستند. "نزدیک به 10 میلیون نفر در حال حرکت هستند. فقر و گرسنگی یک چهارم جمعیت یا 25.4 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. شیوع وبا و سایر بیماری‌های عفونی تهدیدهای قابل توجهی برای سلامت مردم است." آژانس‌های امدادی سازمان ملل می‌گویند که بیش از دو کودک از هر پنج کودک در جمهوری دموکراتیک کنگو – حدود ۶ میلیون کودک – از سوء تغذیه مزمن رنج می‌برند، وضعیتی که باعث کوتاه‌قدی، اختلال در رشد شناختی و در موارد سوء تغذیه حاد شدید، خطر مرگ را به همراه دارد. سامبو با بیان اینکه بیماری‌ها همراه با سوءتغذیه خطر مرگ و میر را به ویژه در کودکان افزایش می دهد و فشار بیشتری بر نظام سلامت وارد می‌کند، گفت: زنان و دختران بهای سنگین درگیری‌های مسلحانه و آوارگی را می‌پردازند. با اشاره به اینکه "30000 مورد خشونت مبتنی بر جنسیت در سال 2023 در جمهوری دموکراتیک کنگو گزارش شده است. این اعداد جزو بالاترین موارد در جهان هستند."

 

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید در تلاش است واکسیناسیون آبله میمون( Mpox )را در DRC تسریع کند - اما با موانع متعددی روبرو است (healthpolicy-watch.news)

مقامات WHO گفتند که از طریق گفتگو با تنها دو تولید کننده واکسن mpox در جهان و همچنین درخواست برای اهدای واکسن و مذاکره با مقامات جمهوری دموکراتیک کنگو تلاش می‌کنند تا تحویل واکسن‌های mpox را به جمهوری دموکراتیک کنگوی مبتلا به شیوع بیماری تسریع بخشند. اما دکتر مایک رایان، مدیر اجرایی فوریت های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت، و ماریا ون کرخوف، سرپرست فنی، در یک نشست مطبوعاتی نتوانستند جزئیات دقیقی را در مورد اینکه چه زمانی می‌توان مقادیر قابل توجهی از واکسن‌ها را تولید کرد - و با توجه به اینکه چه تعداد از واکسن‌ها تولید می‌شود، ارائه دهند. کمبود جهانی منابع علیرغم دو سال انتشار میلیون‌ها دوز جهانی واکسن mpox، تاکنون هیچ گونه تجویز انبوه واکسن‌ها در DRC یا دیگر کشورهای غرب آفریقا وجود نداشته است. این در حالی است که منطقه و به ویژه جمهوری کنگو، اکنون کانون بزرگترین و مرگبارترین شیوع mpox تا به امروز است. مشکلات متعدد هستند - از خطوط عرضه جهانی گرفته تا موانع نظارتی محلی. در سطح جهانی، خط تولید باواریای نوردیک، سازنده بلژیکی یکی از دو واکسن mpox موجود در جهان، MVA-BN، تولید خود را در سال 2022 برای ماه‌ها به دلیل بازسازی ساختمان متوقف کرد. سپس در آگوست 2023، قراردادی 120 میلیون دلاری از سازمان تحقیقات و توسعه پیشرفته زیست پزشکی ایالات متحده (BARDA) برای تولید محصول جدید واکسن mpox به صورت عمده دریافت کرد. اما این تنها تا حدی ذخایر تخلیه شده ایالات متحده - که گمان می رود بزرگترین موجود در جهان است- را احیا کرده است. در عین حال، ننگ در مورد این بیماری، که می‌تواند از طریق جنسی منتقل شود و همچنین در مورد واکسن‌ها به طور کلی، پیشرفت را در DRC - یکی از مرددترین کشورهای آفریقایی نسبت به واکسن، متوقف کرده است. پل چاپلین، مدیر اجرایی باواریا نوردیک گفت، تلاش برای اهدای دوز واکسن mpox برای بیش از یک سال متوقف شد.

 

Primera Gold، دولت در حال آماده شدن برای بازخرید سهام امارات است(mediacongo.net)

دولت جمهوری دموکراتیک کنگو در شرف تصاحب سهام امارات متحده عربی (55 درصد) در Primera Gold است که یک سرمایه گذاری مشترک متخصص در بهره برداری از طلای صنایع دستی است. چندین منبع تأیید می‌کنند که مذاکرات بین دو طرف منشأ کند شدن فعالیت های خرید طلا در این مرحله انتقالی است. اما عملیات باید پس از تکمیل روند از سرگیری 100٪ سهام سرمایه توسط دولت کنگو دوباره آغاز شود. دولت کنگو این تغییر مسیر را برگزیده است، به ویژه با هدف راهبردی خاموش کردن انتقادهای تند گاه بی اساس از کسانی است که در چهارچوب این توافقنامه با منافع جمهوری دموکراتیک کنگو مبارزه می‌کنند. قراردادی که در دسامبر 2022 به امضا رسید، به‌عنوان واکنشی مناسب برای مبارزه با قاچاق طلا در مناطقی از شرق جمهوری دموکراتیک کنگو که گروه‌های مسلح فعال هستند، تلقی شد. همانطور که گزارش های متعدد در مورد این کشور نشان می دهد، جنگ تجاوزکارانه ای که جمهوری دموکراتیک کنگو قربانی آن است، بدون شک بسیار فراتر از خواسته‌های سیاسی، اهداف اقتصادی دارد. بر اساس آمار موقت وزارت معادن، صادرات طلای تصفیه نشده از معادن صنایع دستی در سال 2023 به 5181 کیلوگرم (5.18 تن) رسید، در مقایسه با 42.25 کیلوگرم در سال 2022. که نشان دهنده افزایش بیش از 12000 درصدی عمدتاً مربوط به فروش شرکت پریمرا طلا است. Primera Gold با صادرات 24 تن طلا در سال 2024 و درآمد 2.26 میلیارد دلار، در سال 2025 صادرات 36 تن طلا را هدف گذاری کرده است. با چنین تحولی، صادرات طلای صنایع دستی می‌تواند از صادرات طلای صنعتی که در سال 2023 به 29.34 تن رسید، پیشی بگیرد.

 

DRC دومین تولیدکننده بزرگ مس در جهان شد (nairametrics.com)

جمهوری دموکراتیک کنگو اخیراً با پیشی گرفتن از پرو، دومین تولیدکننده بزرگ مس در جهان شد. جمهوری دموکراتیک کنگو یکی از غنی ترین کشورهای جهان از نظر منابع معدنی است و مس یکی از عمده صادرات آن باقی مانده است. بر اساس گزارش Business Insider، جمهوری دموکراتیک کنگو با تولید 2.8 متریک تن مس در سال 2023 به دومین تولیدکننده بزرگ مس تبدیل شد که از تولید 2.76 میلیون تنی پرو پیشی گرفت. پیش‌بینی می‌شود شیلی، تولیدکننده پیشرو مس در جهان در سال 2023 به 5.3 میلیون تن برسد. وزیر انرژی و معادن پرو، رومولو موچو، فاش کرد که پیش‌بینی می‌کند تولید مس کشورش تا سال 2024 به 3 میلیون تن برسد. مس به دلیل اهمیت آن برای انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح جهانی مورد توجه است، جمهوری دموکراتیک کنگو سرمایه گذاری‌های قابل توجهی برای به حداکثر رساندن تأثیر صنعت مس خود انجام داده است. در اکتبر 2023، این کشور 850 میلیون دلار در یک پروژه جاده سرمایه گذاری کرد. این جاده معادن مس و کبالت در جمهوری دموکراتیک کنگو، زامبیا و یک بندر شرق آفریقا را به هم متصل می‌کند. جمهوری دموکراتیک کنگو یکی از غنی ترین کشورها از نظر منابع معدنی در آفریقا و جهان است. مواد معدنی آن بسیاری از سرمایه گذاران خارجی را که علاقه مند به بخش معدن آن هستند جذب می‌کند. بر اساس گزارش S&P Global در سال 2020، شرکت‌های چینی حدود 70 درصد از بخش معدن کنگو را کنترل می‌کنند. رسانه روسی اسپوتنیک گزارش داد که شرکت معدن چینی Sicomines و شرکت معدنی Gecamines متعلق به DRC یک بار به توافقی به ارزش 7 میلیارد دلار دست یافتند که عمدتاً برای ساخت و ساز جاده در DRC استفاده می‌شود. شیلی با پیش بینی 5.3 میلیون تن مس در سال 2024 همچنان بزرگترین تولید کننده مس جهان است.

 

در سال 2024، بانک مرکزی حجم صادرات را 28.9 میلیارد دلار پیش بینی کرده است(mediacongo.net)

انتظار می رود حجم صادرات از جمهوری دموکراتیک کنگو در سال 2024 به 28.9 میلیارد دلار برسد. این چیزی است که سند بانک مرکزی کنگو در مورد وضعیت سال 2024نشان می دهد.  طبق گزارش BCC، قیمت محصولات اصلی مورد علاقه اقتصاد جمهوری دموکراتیک کنگو در مقایسه با سطح سال 2023 کاهش جزئی را تجربه خواهد کرد. این سند BCC نشان می دهد: «صادرات و واردات به ترتیب 28.9 میلیارد دلار و 28.5 میلیارد دلار است. به گفته بانک مرکزی، چشم انداز فعالیت های اقتصادی جهانی با توجه به عدم قطعیت های فزاینده ناشی از تنش های ژئوپلیتیکی ناشی از دو درگیری مسلحانه اصلی و وخامت شرایط اقلیمی، شکننده و نامشخص است.

 

رشد اقتصادی پیش بینی شده در سال 2024 5.7 درصد برآورد شده است(mediacongo.net)

رشد اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو برای سال مالی 2024- 5.7 درصد در مقایسه با 7.5 درصد در سال 2023 برآورد شده است. انتظار می‌رود اقتصاد کنگو با نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی بالاتر از میانگین آفریقای جنوب صحرا انعطاف‌پذیر باقی بماند. در واقع، رشد در سال 2023  - 7.5 درصد بود و پیش بینی می‌شود در سال 2024 به 5.7 درصد برسد.دبا این حال، تراز تجاری در مقایسه با کسری 230.40 میلیون دلاری مشاهده شده در ژانویه 2023، 1544.31 میلیون دلار مازاد نشان داد. این مازاد نسبت به تولید ناخالص داخلی 2.17 درصد در مقایسه با 0.35 درصد در سال گذشته است.

 

آفریقا: ژاپن 5 میلیارد ین (حدود 34 میلیون دلار آمریکا) برای حمایت اضطراری برنامه جهانی غذا به 15 کشور در جنوب صحرای آفریقا ارائه می‌کند(wfp.org)

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) از کمک مالی 5 میلیارد ین (حدود 34 میلیون دلار آمریکا) از سوی دولت ژاپن برای حمایت از کمک های اضطراری برنامه جهانی غذا برای بهبود امنیت غذایی در 15 کشور در جنوب صحرای آفریقا استقبال می‌کند. در جنوب صحرای آفریقا، وضعیت ناامنی غذایی به دلیل طیف گسترده ای از عوامل، از جمله درگیری، تروریسم، بی ثباتی سیاسی، بلایای طبیعی، آب و هوا ، بیماری‌های عفونی و تورم ناشی از درگیری در اوکراین، بیشتر وخیم تر می‌شود. آسیب پذیرترین جمعیت ها از جمله پناهندگان، آوارگان داخلی، زنان و کودکان بیشترین آسیب را می‌بینند. این مشارکت WFP را قادر می سازد تا کمک های غذایی مانند غلات، حبوبات، روغن نباتی و کوپن‌های غذایی را بین افراد آسیب پذیری که از گرسنگی شدید رنج می‌برند توزیع کند. کمبود مواد غذایی و سوء تغذیه هدف این پروژه کمک به امنیت غذایی کلی از طریق بهبود کمبود غذا و تثبیت منابع غذایی است. از این کمک، 1.4 میلیارد ین (حدود 9.7 میلیون دلار) برای کمک به ناامیدترین مردم در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) از طریق توزیع غذای اضطراری، کمک تغذیه و عملیات خدمات هوایی بشردوستانه سازمان ملل متحد (UNHAS) استفاده خواهد شد که امکان تحویل بدون وقفه را فراهم می‌کند. در جمهوری دموکراتیک کنگو، بیش از 25 درصد از جمعیت، با بحران یا سطوح اضطراری گرسنگی مواجه هستند که ناشی از تشدید درگیری، بیماری، آوارگی و زیرساخت های ضعیف است. تعداد خانواده‌های آواره در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو بزرگترین در جهان است.

بیش از 1.1 میلیارد ین (حدود 7.6 میلیون دلار آمریکا) برای ارائه کمک های غذایی و تغذیه نجات دهنده و همچنین وعده‌های غذایی مدرسه به ذینفعان آسیب دیده از بحران در چاد اختصاص خواهد یافت. این کشور قبلاً به دلیل بحران آب و هوا، مشکلات اقتصادی جهانی و کاهش تولید محصولات کشاورزی با ناامنی شدید غذایی و سوء تغذیه مواجه بود، اما شیوع بحران سودان در سال گذشته، جوامع ناامن غذایی را با ورود گسترده پناهجویان تحت فشار قرار داد. 451 میلیون ین (حدود 3 میلیون دلار) به برنامه‌های کمک های غذایی و تغذیه اضطراری برای افراد نیازمند، از جمله آوارگان داخلی و جوامع میزبان در مالی اختصاص خواهد یافت. آوارگان داخلی بار سنگینی را بر دوش جوامع میزبان می‌گذارند که در حال حاضر برای برآوردن نیازهای اولیه خود در تلاش هستند. بیش از نیمی از آوارگان داخلی برای زنده ماندن به طور کامل به کمک های بشردوستانه متکی هستند. کمک WFP برای بسیاری راه نجات است. ژاپن همواره یکی از اهداکنندگان اصلی برنامه جهانی غذا بوده است. کشورهایی که از بودجه 34 میلیون دلاری / 5 میلیارد ینی امسال بهره می‌برند عبارتند از: بورکینافاسو، کامرون، چاد، جمهوری دموکراتیک کنگو، جیبوتی، کنیا، لیبریا، مالی، نیجر، نیجریه، رواندا، سومالی، سودان جنوبی، سودان و اوگاندا

 

گزارش ECA، برخی کشورهای آفریقایی در حال رشد برتر جهان

بر اساس گزارش کمیسیون اقتصادی آفریقا (ECA) در مورد تحولات اقتصادی و اجتماعی اخیر در آفریقا، پیش‌بینی می‌شود که کشورهای آفریقایی در سال 2024 به رشد خود ادامه دهند. قابل توجه ترین محرک های رشد در آفریقا در سال 2024 نیجر، سنگال، ساحل عاج، کنگو و رواندا خواهند بود.

Adam Elhiraika، مدیر بخش اقتصاد کلان و حکومت در ECA گفت که آفریقا پس از شرق و جنوب آسیا در کشورهای در حال توسعه سریع ترین منطقه در حال رشد در سال 2023 بوده است و آفریقا این روند را در سال 2024 و 2025 ادامه خواهد داد. این گزارش می‌گوید که از نیجر و سنگال انتظار می رود رشد اقتصادی قابل توجهی را به دلیل افزایش تولید و صادرات هیدروکربن تجربه کند. رشد در نیجر با احیای تولید کشاورزی - اگرچه در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی آسیب پذیر است - و افزایش تولید نفت خام که تأثیر مفیدی بر بخش حمل و نقل خواهد داشت، تقویت می‌شود. با این حال، کودتاهای نظامی اخیر همراه با تحریم‌های بلوک‌های منطقه‌ای، فعالیت‌های اقتصادی را مختل کرده و هزینه‌های اجتماعی زیادی را متحمل شده است. رشد در سنگال ناشی از افزایش پروژه‌های خصوصی و زیرساختی خواهد بود، با این حال، ساکنان بیش از 15 کشور آفریقایی در انتخابات امسال شرکت می‌کنند، از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری که اخیراً در سنگال به پایان رسیده است، که می‌تواند بر رشد و توسعه کوتاه‌مدت تأثیر بگذارد.

آقای Elhiraika گفت: "ساحل عاج، DRC و رواندا - گسترش قوی در این کشورها به افزایش سرمایه گذاری در زیرساخت ها، توسعه مستمر در گردشگری، عملکرد خوب صنعت معدن، و مزایای تنوع اقتصادی نسبت داده می‌شود." DRC به دلیل گشایش میادین نفتی جدید و همچنین کشاورزی، خدمات و معادن، مطابق با استراتژی ملی برای افزایش مخارج اجتماعی و سرمایه گذاری، از بخش استخراج تامین می‌شود.

رشد رواندا توسط مصرف و سرمایه گذاری خصوصی تقویت می‌شود، در حالی که رشد ساحل عاج ناشی از افزایش سرمایه گذاری در اصلاحات بازار رقابتی و بهبود فضای کسب و کار در برنامه توسعه ملی، در کنار مصرف خصوصی تحت تاثیر کاهش تورم است. این گزارش نشان می دهد که انتظار می رود این قاره از 2.8 درصد در سال 2023 به 3.5 درصد در سال 2024 و به 4.1 درصد در سال 2025 برسد که عمدتاً زیربنای صادرات خالص، مصرف خصوصی و سرمایه گذاری ثابت ناخالص است. رشد اقتصادی آفریقا ناپایدار و پایین‌تر از حد بالقوه است و نرخ مورد نیاز برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs) و هدف دستور کار 2063، نیازمند تغییرات عمده در سیاست‌های مالی و پولی و همچنین افزایش تلاش‌ها برای رسیدگی به تعادل‌های داخلی و خارجی، تورم و بدهی است. این گزارش می‌گوید در سال 2023، اقتصاد جهانی با کاهش قیمت انرژی و مواد غذایی، افزایش مصرف در چین و بهبود رشد اقتصادی ایالات متحده، انعطاف پذیری را نشان داد. با این حال، چشم انداز همچنان نامشخص است، با بدهی بالا، افزایش هزینه‌های استقراض، تجارت ضعیف جهانی، افزایش خطرات ژئوپلیتیکی، محدود کردن پیشرفت به سمت اهداف توسعه توسعه پایدار و دستور کار 2063.

روند توسعه اجتماعی در آفریقا نگران کننده است، با افزایش فقر، نابرابری و بیکاری که چالش های این قاره برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار را تشدید می‌کند. گزارش ECA خاطرنشان می‌کند که ظرفیت کشورهای آفریقایی برای مقابله مؤثر با فقر و نابرابری به‌دلیل تأثیر پایین کاهش فقر رشد اقتصادی به شدت محدود شده است.

توصیه‌های کلیدی در این گزارش عبارتند از:

برای احیای تجارت در آفریقا، کاهش هزینه‌های تجاری در آفریقا ضروری است. اجرای AfCFTA برای تقویت تجارت، از بین بردن موانع و ترویج سایر استراتژی‌های آزادسازی تجارت حیاتی است.

برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs)، بسیج منابع داخلی بیشتر و معرفی مکانیسم های مالی نوآورانه از طریق ظرفیت سازی، تقویت نهادی و ارتقای اصلاحات (مالیاتی) ضروری است. اجرای فناوری دیجیتال؛ معرفی مالیات زیست محیطی؛ مکانیسم‌های مالی نوآورانه مانند مبادله بدهی ضروری است. با افزایش تعداد کشورهایی که در معرض مشکلات بدهی قرار دارند یا در معرض خطر هستند، کاهش بدهی پایدار و اقدامات بازسازی مورد نیاز است.کشورها باید اصلاحات ساختاری را برای کمک به احیای رشد و تقویت انعطاف‌پذیری و افزایش اثربخشی سیاست‌های مالی و پولی برای مهار تورم اجرا کنند. کشورهای آفریقایی همچنین بایددر تغییرات کنونی جهانی، از جمله گذار به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و اهمیت احیا شده مواد معدنی حیاتی، سرمایه گذاری کنند.

 

جمهوری دموکراتیک کنگو در حال تجربه بزرگترین شیوع MPox است.

Mpox که قبلا به عنوان آبله میمون شناخته می‌شد، در ایالات متحده نادر است، اما جمهوری دموکراتیک کنگو در میانه بزرگترین شیوع خود است که تا کنون ثبت شده است و بیشتر موارد در کودکان است. موارد Mpox معمولاً در روستاهای دورافتاده در عمق جنگل های بارانی ظاهر می‌شوند که رسیدن به آن جوامع ممکن است روزها طول بکشد. کنگو شاهد افزایش شدید تعداد موارد مشکوک است. این مهم است زیرا سویه mpox در DRC به ویژه کشنده است و تقریباً عامل 90٪ از مرگ و میرهای امسال در کودکان بوده است. امسال تاکنون هزاران مورد مشکوک به mpox و صدها مورد مرگ وجود داشته است. اما در کشوری با صد میلیون نفر که مردم به قدر لازم وحشت‌زده و نگران نیستند سوالات زیادی وجود دارد.

 

کیووی جنوبی: نزدیک به 240 مورد آبله میمون شامل 3 مرگ در 6 ماه ثبت شد (7sur7.cd)

در مجموع، از اکتبر 2023 تا مارس 2024، 239 مورد آبله میمون شامل 3 مورد مرگ در استان کیوو جنوبی ثبت شد. به گفته دکتر جاستین بنگهیا، رئیس دفتر اطلاعات بهداشتی در بخش بهداشت استانی (DPS) در کیوو جنوبی. شهر کامیتوگا در قلمرو موانگا بیشترین آسیب را با 157 مورد ثبت شده در حال حاضر دارد. وی تصریح کرد: شهرستان بوکاوو طی دو هفته گذشته 3 مورد جدید را ثبت کرده است. به عنوان یادآوری، اولین مورد آبله میمون در کیوو جنوبی در 11 اکتبر 2023 در بوکاوو تایید شد. آبله میمون از حیوان بیمار به انسان و از انسان بیمار به انسان سالم منتقل می‌شود. این خود را به صورت جوش های پر از مایع در سراسر بدن، از جمله پوست سر نشان می دهد. تا به امروز هیچ واکسنی برای این بیماری وجود ندارد.

 

بر اساس گزارش آناپی: دولت 13.56 میلیارد دلار سرمایه گذاری (2019-2023) به لطف فضای کسب و کار سالم تر به دست آورد( (Deskeco.com)

مبلغ 13.56 میلیارد دلار سرمایه گذاری در پنج سال گذشته در جمهوری دموکراتیک کنگو به لطف اصلاحات انجام شده توسط دولت کنگو در رویکرد بهبود فضای کسب و کار انجام شده است. این در گزارش آماری پروژه‌های مصوب بین سال‌های 2019 تا 2023 که توسط آژانس ملی ترویج سرمایه‌گذاری (ANAPI) منتشر شده، نشان داده شده است. مجموع سرمایه‌گذاری‌های تصویب‌شده طی دوره 2019 تا 2023 نیز به همان اندازه قابل توجه است و به 13.56 میلیارد دلار رسیده است. همین سند نشان می دهد که سال 2022 با ثبت نقطه اوج این دوره با هزینه کل سرمایه گذاری 5.15 میلیارد دلار برجسته می‌شود. این شاهکار یک رکورد از زمان ایجاد ANAPI است که در سال 2002 ایجاد شد. افزایش چشمگیر در مقایسه با سال 2021 نشان دهنده رشد بی سابقه 92.8 درصدی است. این افزایش قابل توجه را می‌توان از جمله به توسعه مطلوب وضعیت اقتصادی ملی، اصلاحات و برنامه‌های آغاز شده توسط دولت (برنامه توسعه محلی برای 145 قلمرو کنگو) و بویژه تشدید فعالیت های ترویج سرمایه گذاری که توسط ANAPI انجام شده است، برشمرد.

چگونه درختان کنگو از طریق شرق آفریقا قاچاق می‌شوند (Pulitzer Center-Africa Report)

تحقیقات چهار قسمتی اختصاصی گزارش آفریقا به قاچاق چوب از جمهوری دموکراتیک کنگو با همکاری شبکه تحقیقات جنگل های بارانی مرکز پولیتزر می‌پردازد. جنایتکاران در شرق آفریقا از درگیری‌های متعدد در شمال شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو برای اجازه قاچاق چوب های سخت حفاظت شده آن سوء استفاده می‌کنند. اقتصادهای کلیدی در جامعه آفریقای شرقی - کنیا، رواندا، تانزانیا و اوگاندا - همگی از این قاچاق چوب سود می‌برند و تعهدات زیست محیطی خود را آشکارا زیر پا می‌گذارند. تجارت غیرقانونی توسط مردان نزدیک به سرویس های امنیتی و سیاستمداران در سراسر منطقه تسهیل می‌شود. پرداخت های فاسد توسط چوب بران و کامیون داران به پست های بازرسی مرزی چرخ های تجارت را روغن کاری می‌کنند، جایی که گواهی‌های جعلی مبدا با هزینه ای هنگفت تولید می‌شود. این  قاچاق چوب، اکولوژی حوضه کنگو و سهم آن در مبارزه با گرمایش کنترل‌نشده جهانی را ویران می‌کنند. به گفته مرکز تحقیقات بین المللی جنگلداری، بیش از 90 درصد از الوارهای تجارت شده از طریق پارک کنگو مجوز قطع درختان را نداشتند. صدها میلیون دلار چوب سخت آفریقایی محافظت شده از جمهوری دموکراتیک کنگو  غارت شده و در دو دهه گذشته به کنیا، رواندا، تانزانیا و اوگاندا قاچاق شده است. بازرگانان کنیایی برندگان اصلی قاچاق چوب کنگو هستند و ده برابر بیشتر از کشور همسایه اوگاندا، الوار قاچاق مصرف می‌کنند.

 

قطر ایرویز پروازهای خود به کینشازا را از اول ژوئن 2024 آغاز می‌کند(mediacongo.net)

خطوط هوایی قطر ایرویز پروازهای خود را به لوآندا، آنگولا گسترش می دهد تا مسیر جدید به کینشازا، جمهوری دموکراتیک کنگو را نیز شامل شود. قطر ایرویز در یک بیانیه مطبوعاتی 8 آوریل 2024 تصریح کرد که گسترش شبکه آن امکان افزایش ظرفیت را به لوآندا، آنگولا می دهد. علاوه بر این، این جدیدترین گسترش شبکه به مسافران امکان انتخاب بیشتر سفر در یک منطقه کلیدی آفریقا را می‌دهد و نقطه ورودی جدیدی را برای سفرهای بین‌المللی از آفریقا به چین، اروپا و شبه قاره هند با استفاده از دوحه، قطر به عنوان دروازه باز می‌کند. «افزودن کینشازا تعداد مقاصد در آفریقا را به بیست و نه مقصد می رساند که توسط این شرکت هواپیمایی ارائه می‌شود. از اول ژوئن 2024، لواندا شاهد افزایش از یک پرواز هفتگی به چهار پرواز هفتگی با سرویس ترکیبی به کینشازا خواهد بود که قطر ایرویز برای اولین بار به آن خدمات می دهد. مدیر بازرگانی قطر ایرویز، تیری آنتینوری گفت این گام مهمی‌برای سال 2024 است. ما در سال 2024 به نقاط عطف قابل توجهی در گسترش شبکه خود رسیده‌ایم و این جدیدترین افزوده به ویژه خاص است زیرا به هدف استراتژیک ما برای افزایش ردپای خود در آفریقا ادامه می‌دهد.

 

«امتناع قاطعانه» کینشاسا از Starlink ایلان ماسک

Arptc هشدار می دهد که هرگونه اتصال به شبکه Starlink، فروش یا استفاده از تجهیزات شرکت میلیاردر آمریکایی، ایلان ماسک، که ظاهراً طرفدار Kagame به نظر می رسد، مشمول تحریم ها در DRC است. کینشازا می‌تواند از کوناکری (گینه) تقلید کند که هر شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی را که توسط ایلان ماسک شبکه را نصب یا راه‌اندازی می‌کند، با مجازات حبس از یک سال تا پنج سال و جریمه سنگین بیش از 100000 دلار مجازات می‌کند. در یک بیانیه مطبوعاتی، اداره تنظیم مقررات پست و مخابرات در کنگو تصریح می‌کند که "استارلینک هیچ عنوان قراردادی را به دست نیاورده است که به آن اجازه دهد خدمات دسترسی به اینترنت یا هر سرویس دیگری را در DRC ارائه دهد". Arptc ادامه می دهد، "این برای تجهیزات شرکت فوق الذکر که هنوز برای استفاده در قلمرو ملی مورد تایید قرار نگرفته است، یکسان است." علاوه بر این، DRC در حال توسعه یک جایگزین محلی برای شبکه Starlink است. مرکز داده Tier 3 در ژوئیه 2024 در کینشازا عملیاتی می‌شود . طبقه بندی Tier 3 در واقع به مراکز داده با مدارهای منبع تغذیه و سیستم های خنک کننده متعدد اختصاص داده شده است. این طبقه‌بندی همچنین افزونگی تجهیزات را تضمین می‌کند تا تداوم خدمات را در صورت خرابی تضمین کند، استانداردی که توسط غول‌های اینترنتی مانند آمازون، مایکروسافت و IBM برای اطمینان از قابلیت  خدمات خود اتخاذ شده است. به گفته دومینیک میگیشا، هماهنگ کننده آژانس توسعه دیجیتال (ADN)، این پروژه بخشی از سیاست رئیس جمهور فلیکس تشیسکدی با هدف جذب سرمایه گذاری در کشور و ارتقای حاکمیت دیجیتال از طریق اجازه ذخیره سازی محلی داده‌ها و تقویت زیرساخت های دیجیتال است.

 

ترکیه تولید اسلحه را در جمهوری دموکراتیک کنگو، نیجریه و کنیا آغاز می‌کند (Bulgarian Military News)

آتسچی، یک تولید کننده برجسته تسلیحات از ترکیه، اخیراً تعهد قابل توجهی به پروژه مشترک با Afridex اعلام کرده است. هدف آنها ایجاد یک کارخانه تولید مهمات در جمهوری دموکراتیک کنگو است. این اتحاد مهم قصد دارد به طور قابل توجهی قابلیت های تولید محلی را افزایش دهد و عمدتاً بر ایجاد مجموعه ای متنوع از اندازه مهمات تمرکز دارد. این سرمایه گذاری مشترک با سرمایه گذاری قابل توجهی بالغ بر ده‌ها میلیون یورو تامین مالی می‌شود. این امر بر آرزوی آتسچی برای گسترش ظرفیت های تولید دفاعی خود در منطقه تأکید می‌کند. این سرمایه گذاری نه تنها استراتژی رشد آتسچی را برجسته می‌کند، بلکه بر روند رو به رشد سرمایه گذاری شرکت های دفاعی جهانی در بازارهای آفریقا نیز تاکید می‌کند. ژوئیه پیش بینی شده برای شروع عملیات تاسیسات تولید است که نشان دهنده یک گام اساسی در دستیابی به خودپایداری در تامین مهمات برای منطقه است. در سال 2022، آتسچی قرارداد قابل توجهی در کنیا بست. آنها تخصص خود را برای ایجاد خطوط تولید مهمات برای ارتش کنیا ارائه کردند. با این حال، وضعیت فعلی این تلاش همچنان مبهم است. علاوه بر این، Proforce Nigeria Limited، یک بازیگر کلیدی در بخش تولید خودروهای زرهی در نیجریه، همکاری فنی امیدوارکننده‌ای را با Atesci به‌ویژه برای تولید مهمات آغاز کرد. تلاش‌های آتسچی روند رو به رشد شرکت‌های دفاعی ترکیه را نشان می‌دهد که نفوذ بین‌المللی خود را گسترش می‌دهند. از سال 2019، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، کمپین تهاجمی را برای تقویت نقش ترکیه در صحنه جهانی آغاز کرد. این ابتکار همچنین ورود شرکت های ترکیه ای به بازار آفریقا را تسهیل کرده است. به موازات این پیشرفت‌ها، Atesci طراحی، تولید و عرضه مقدار قابل توجهی از ماشین‌ها را از موجودی اولیه خود در سراسر جهان هماهنگ کرده است. آنها به مقاصد کلیدی مانند نامیبیا رسیده اند.

 

جمهوری دموکراتیک کنگو، "کشور راه حل" ایالات متحده برای خنثی کردن پیشرفت چین(mines.cd)

جمهوری دموکراتیک کنگو توسط موسسه صلح ایالات متحده (USIP) به عنوان "کشور راه حل" برای مقابله با پیشرفت چشمگیر چین در استخراج معادن در آفریقا پیشنهاد شد. از طریق گزارشی، USIP از واشنگتن می‌خواهد تا دیپلماسی تجاری قوی‌تری را با تأکید بر ایجاد مشارکت متمرکز بر مواد معدنی ضروری در آفریقا اجرا کند. به گفته این موسسه، جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان تامین کننده پیشرو کبالت در جهان، یک فرصت برای ایالات متحده است. برای دستیابی به این هدف، کارشناسان معتقدند دولت آمریکا باید ایجاد یک یادداشت تفاهم جامع با جمهوری دموکراتیک کنگو را در اولویت قرار دهد. این یادداشت تفاهم سرمایه گذاران خصوصی آمریکایی را در سراسر زنجیره تامین فلزات برای باتری‌ها هدایت می‌کند، بخشی که در اقتصاد جهانی ضروری شده است. با این حال، USIP تشخیص می دهد که ایالات متحده در حال حاضر قادر به رقابت با چین از نظر سرمایه گذاری در مواد معدنی حیاتی و دیپلماسی در آفریقا نیست. منابع و اکوسیستم معدنی موجود در چین بسیار برتر از ایالات متحده است. با این حال، تلاش های هماهنگ برای جذب سرمایه گذاری ایالات متحده در آفریقا می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد. علاوه بر این، دو ماه پیش، مذاکرات مثمر ثمری بین ایالات متحده و جمهوری دموکراتیک کنگو با مشارکت خوزه فرناندز، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور رشد اقتصادی، انرژی و محیط زیست، و همچنین شرکت Gécamines، کنگو انجام شد. به عنوان یادآوری، USIP، یک مؤسسه ملی مستقل و غیرحزبی، که توسط کنگره آمریکا تأسیس شده است، با همکاری با شرکای محلی در مناطق درگیری در خارج از کشور، مأموریت ترویج جهانی بدون درگیری‌های خشونت آمیز را دارد. هدف این موسسه ایجاد ظرفیت محلی برای مدیریت مسالمت آمیز درگیری، کاهش بحران‌های آینده و نیاز به مداخلات پرهزینه است.

  

جمهوری کنگو-برازاویل

هیدروکربن‌ها - TotalÉnergies، یک قرن قدمت، مرتبط با آفریقا(.rfi.fr)

"شرکت نفت فرانسه" در 28 مارس 1924 تاسیس شد. این شرکت بزرگ نفتی که در سال 2021 به TotalEnergies تغییر نام داد، صدمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد.

TotalEnergies صد سالگی خود را در 28 مارس 2024 جشن می‌گیرد. داستانی که عمیقاً به آفریقا مرتبط است. این شرکت نفتی در حال حاضر در 36 کشور این قاره حضور دارد و بیش از 10000 کارمند دارد و 20 درصد از تولید خود را به دست می آورد. توتال در کنار بسیاری از دولت هایی که مایل به بهره برداری از سوخت های فسیلی خود هستند در آنجا کار می‌کند.اولین کشف بزرگ در دهه 1950 در الجزایر انجام شد. اما توتال موقعیت خود را در سال 2000 تثبیت کرد.فعالیت های توتال در این قاره بر توزیع و همچنین اکتشاف و بهره برداری نفت متمرکز است. امروزه این شرکت تا حدودی در حال سازماندهی مجدد فعالیت های خود است. کمی انرژی خورشیدی و بادی، اما مهمتر از همه سرمایه گذاری در گاز: استراتژی ارائه شده توسط این شرکت، که عموماً توسط کشورهای آفریقایی تشویق می‌شود، هرچند توسط برخی از محققان و سازمان‌های غیردولتی مورد انتقاد قرار گرفته است. دو پروژه مهم استخراج اخیر توتال در این قاره، در اوگاندا و موزامبیک، موضوع اعتراض شدید سازمان‌های غیردولتی و جامعه مدنی است. برای مهار گرمایش زمین تا 1.5 درجه سانتیگراد، هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوا (IPCC) خواستار خروج سریع از سوخت های فسیلی از جمله گاز است. به گفته کارشناسان، کاهش 65 درصدی نفت و کاهش 45 درصدی گاز برای دستیابی به اهداف ضروری است.

 

گاز طبیعی - شرکت Wing Wah تولید خود را در ماه اوت آغاز خواهد کرد(adiac-congo.com)

شرکت چینی Wing Wah قصد دارد از آگوست آینده تولید گاز همراه را با افتتاح دومین تاسیسات گازی جمهوری کنگو آغاز کند. مدیرعامل Wing Wah، شیائو لیان پینگ، قرارداد اشتراک تولید را در 8 آوریل در برازاویل، با وزیر هیدروکربن، برونو ژان ریچارد ایتوآ امضا کرد.

امضای اصلاحیه قرارداد مشارکت در تولید و تکمیل پروژه ارزش گذاری گاز، توسط شرکت نفت Wing Wah، پیشرفت در صنعتی‌سازی هیدروکربن‌ها در کنگو است. به گفته مدیر عامل Wing Wah، شیائو لیان پینگ، این پروژه در سه مرحله انجام می‌شود: راه اندازی رسمی‌تولید در آگوست آینده، فاز دوم شامل بازاریابی برنامه ریزی شده برای فوریه 2025 و فاز سوم اختصاصی نیز برای توزیع و بازاریابی در دسامبر 2025. این شرکت متعهد به ارائه محصولات برای پاسخگویی به تقاضاهای رو به رشد مردم کنگو و کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشور است. شیائو لیان پینگ گفت: این بخش نفت کنگو را وارد مرحله جدیدی خواهد کرد.»

 

جمهوری آفریقای مرکزی

آدم ربایی اتباع چینی در جمهوری آفریقای مرکزی و سایر کشورهای آفریقایی

طی سال گذشته، ده‌ها حمله و آدم ربایی علیه اتباع چینی در CAR، لیبی، DRC، نیجریه، کنگو و اوگاندا انجام شده است. لازم به یادآوری است که چندین رویداد اخیر متخصصان چینی را در CAR درگیر کرده است. در پایان فوریه 2024، سه مرد از معدن در منطقه یالوکه ربوده شدند. به گفته یک منبع ژاندارمری، قربانیان دو شهروند جمهوری خلق چین و راننده آنها بودند، اما در پایان فوریه 2024، یک فعال سابق که تسلیم مقامات مسئول اجرای قانون شده بود، در ویدئویی اعتراف کرد که رهبر گروهش با آمریکایی‌ها معامله کرده بود. این اظهارات این فعال با گزارش‌های مردم محلی نیز تأیید می‌شود که بر اساس آن گروه فعال یوسف قاضی با مردان سفیدپوستی که با خودروهایی با پلاک سبز وارد شده بودند، مواجه شدند. این اولین بار نیست که اتباع چین در جمهوری آفریقای مرکزی مورد حمله قرار می‌گیرند. در مارس 2023، 9 کارگر چینی در حمله افراد مسلح به یک سایت معدن طلا در جمهوری آفریقای مرکزی کشته شدند. حملات مشابهی در جمهوری دموکراتیک کنگو صورت گرفت که در آن چهار نفر از جمله دو شهروند چینی، یک تبعه جمهوری دموکراتیک کنگو و یک تبعه غنا پس از سرقت یک کاروان طلا از یک شرکت معدنی چینی کشته شدند. اخیراً یک حادثه مرگبار در نیجریه رخ داده است. در 7 مارس 2024، یک مهندس چینی ربوده شد و محافظ او کشته شد. این محافظ یکی از نیروهای امنیتی و دفاع مدنی نیجریه بود. جالب است که در سال 2019، USAID آمریکا از راه اندازی یک پروژه جدید ممیزی معادن در جمهوری دموکراتیک کنگو، به ویژه در استان‌های شمالی و جنوبی کیوو که شرکت های چینی در آن مستقر هستند، خبر داد که نقض حقوق بشر در معادن را بررسی و تأیید می‌کند. به عبارت دیگر، منافع شرکت‌های آمریکایی و چینی در این منطقه با هم تداخل دارد و در این میان، تعداد آدم‌ربایی‌ها و حملات علیه کارگران شرکت‌های چینی در حال افزایش است. به طور جداگانه، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، 322.5 میلیون دلار برای کاهش نفوذ چین و روسیه در قاره آفریقا درخواست کرد. او گفت که قصد دارد رقبا را حذف کند. بنابراین، افزایش حملات اراذل و اوباش علیه کارگران چینی راهی برای ترساندن شرکت‌های چینی برای به دست گرفتن کنترل استخراج منابع طبیعی در کشورهای آفریقایی است که برای تقویت موقعیت ایالات متحده در این قاره ضروری است.

 

جهان: انتظار می رود تولید لیتیوم در قاره آفریقا در سال 2024 سه برابر شود

Benchmark Minerals Intelligence، آژانس نظارت بر قیمت فلزات مختلف از جمله لیتیوم، گزارش می دهد که به دنبال افزایش سرمایه گذاران چینی در آفریقا، انتظار می رود تولید لیتیوم این قاره در سال 2024 تقریباً سه برابر شود. بر اساس گزارش، لیتیوم، یکی از فلزات ضروری برای ساخت باتری خودروهای الکتریکی (EV) از تولید در کشورهای آفریقایی باید به 10 درصد عرضه جهانی برسد. به گفته همین منبع، بخش بزرگی از تولید آفریقایی این فلز توسط شرکت‌های چینی کنترل می‌شود و بیش از 90 درصد از عرضه لیتیوم این قاره برای این دهه از پروژه‌هایی که بخشی از آن متعلق به غول‌های چینی است، تامین خواهد شد.

جمهوری زیمبابوه، به احتمال زیاد بیشتر افزایش عرضه آفریقا از این کشور حاصل می‌شود که 3400 تن در سال 2023 تولید کرد که آن را در بین هفت تولیدکننده بزرگ جهان قرار می‌دهد. همچنین، زیمبابوه مالک Arcadia of Zhejiang Huayou Cobalt است، یک معدن استراتژیک که یکی از بزرگترین عملیات استخراج لیتیوم در جهان است و ظرفیت تولید 450000 تن کنسانتره لیتیوم در سال را دارد. شایان ذکر است که در آفریقا، تنها جمهوری دموکراتیک کنگو، زیمبابوه، نامیبیا و مالی دارای ذخایر هستند. در این فرآیند، جمهوری دموکراتیک کنگو و مالی در میان تولیدکنندگان بزرگ آفریقایی بالقوه لیتیوم خواهند بود.

https://mines.cd/monde-la-production-de-lithium-du-continent-africain-devrait-tripler-en-2024/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما