معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۶:۰۲

اخبار اقتصادی جمهوری کنگو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، در خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو

کمک‌های بشردوستانه الجزایر به کنگو (Agence Congolaise de Presse)

جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر قصد دارد پنج هواپیما را برای ارائه کمک های بشردوستانه به میزان 123.5 تن مواد غذایی و کالاهای مادی که توسط عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر به مردم جمهوری دموکراتیک کنگو اعطا شده است، سازماندهی کند. در نامه ای که توسط سفیر الجزایر در کینشازا خطاب به مدیر کل آژانس مطبوعاتی کنگو (ACP) ارسال شد، تحویل این کمک به کینشازا گواه بر کیفیت روابط دوستی، همبستگی و همکاری بین الجزایر و جمهوری دموکراتیک کنگو است. در همین سند آمده است که این کمک‌ها مشارکت فعال رئیس جمهوری مردمی الجزایر عبدالمجید تبون و مردم الجزایر در واکنش بشردوستانه برای کاهش رنج مردم آسیب‌دیده از بحران انسانی و گواهی بر همبستگی است.

هفت پروژه اولویت دار دولت جودیت سومینوا (Agence Congolaise de Presse)

تیم دولتی SUMINWA متشکل از 54 عضو، به طور کلی متعادل است و مهارت های کافی برای انجام ماموریتی که به آن سپرده شده است، دارد. انعکاس گسیختگی مورد انتظار محسوس است، حتی اگر هنوز تثبیت شود. با وجود تأخیر انباشته شده، دولت باید به سرعت دست به کار شود تا انتظارات مردم را برآورده کند. از جمله می‌توان به بهبود وضعیت امنیتی، تنوع بخشیدن به اقتصاد ملی و دسترسی به نیازهای اساسی اجتماعی از نظر آب، برق، مراقبت های بهداشتی و آموزش کودکان اشاره کرد. برای تکمیل این نیازها باید ایجاد اشتغال و حفظ قدرت خرید خانوارها، تثبیت ارز و تقویت کارایی خدمات عمومی را اضافه کرد. آنچه در مورد دولت سومینوا باید به خاطر داشت 1. اندازه: دولتی متشکل از 54 عضو، سه عضو کمتر از دولت قبلی. کاهش جزئی قطعا، اما همچنین گامی قابل توجه در جهت دستیابی به کاهش سبک زندگی موسسات دولتی است. 2. ترکیب: دولت از 6 معاون نخست وزیر، 10 وزیر دولت، 24 وزیر، 4 وزیر نماینده و 10 وزیر نماینده تشکیل شده است. با پیوستن 30 چهره جدید به قوه مجریه، 15 وزیر سابق مجدداً در سمت‌های خود منصوب شدند و 9 نفر نیز در سایر سمت‌ها منصوب شدند. 3. مشخصات: رزومه اعضای منصوب دولت به نفع آنها صحبت می‌کند. در مجموع، معیارهای شایستگی، تخصص و صلاحیت اخلاقی به خوبی رعایت شد. اگر بازگشت MUKOKO SAMBA یا حتی خانم هایی مانند Raissa MALU در داخل، برای مثال، مطلوب دیده شود، درست مانند ورود Constant Mutamba که شگفتی ایجاد می‌کند، از طرف دیگر ماندگاری در دولت برخی از شخصیت های بزرگ. ، باعث ایجاد نظرات در جهات مختلف می‌شود. 4. نمایندگی زنان: 18 زن (از جمله نخست وزیر) در مقابل 38 مرد یا 32 درصد زن. که نقش رئیس جمهور را به عنوان قهرمان مردانگی مثبت تقویت می‌کند و خواسته‌های سازمان‌های زنان را برآورده می‌کند که خواستار نماینده حداقل 30٪ بودند. این همچنین یک گام بسیار مهم رو به جلو برای در نظر گرفتن بعد جنسیت در اداره امور دولتی است.

امضای قرارداد مشارکت بین RVA و شرکت بریتانیایی Westminter برای بهبود امنیت در پنج فرودگاه کنگو( (Actualite.cd

این یک گام مهم به جلو در مشارکت برنامه ریزی شده از سال 2021 با وست مینستر گروه PLC، یک شرکت بورسی لندن است که در بخش امنیت، فناوری و خدمات زیرساختی فعالیت می‌کند. از این رو فرودگاه‌های بین المللی کینشازا، لوبومباشی، گوما و کیسانگانی و فرودگاه ملی Mbuji Mayi برای بهره مندی از تخصص و خدمات فرودگاهی شرکت انگلیسی Westminter انتخاب شده اند. نمایندگان از وست مینتر به کینشازا اعلام کردند که جمهوری دموکراتیک کنگو از طریق Régie des Voies Aériens قراردادی با این شرکت را به مدت 5 سال برای "بهبود امنیت فرودگاه‌ها در DRC" امضا کرده است.

خروج از بخش معدن، شرط لازم برای کاهش تحریم ها علیه دن گرتلر(mediacongo.net)

ایالات متحده مایل به کاهش تحریم ها علیه تاجر رژیم صهیونیستی دن گرتلر است، مشروط بر اینکه وی از منافع خود در معادن مس و کبالت در جمهوری دموکراتیک کنگو دست بردارد. چند رسانه آمریکایی این اطلاعات را درست در زمانی که واشنگتن به دنبال تامین امنیت تامین فلزات حیاتی صنایع خود است، گزارش کردند. به لطف توافق نامه ای که در فوریه 2022 امضا شد، دولت کنگو توانست بخشی از دارایی‌های معدنی و نفتی دن گرتلر را که در آن زمان ارزش آن 2 میلیارد دلار بود، بازیابی کند. با این وجود، میلیاردر این رژیم نفوذ قابل توجهی در بخش معدن محلی دارد.

این تحریم ها که از سال 2017 اعمال شده اند، با لغو موقت در هفته‌های پایانی ماموریت دونالد ترامپ، مانع از استفاده دن گرتلر از شرکت های تابعه و دارایی‌های آمریکایی خود برای انجام عملیات اقتصادی و مالی می‌شود. آنها با اتهامات فسادی که بر تاجری که توسط خزانه داری آمریکا متهم شده است به دست داشتن در "صدها میلیون دلار معاملات غیر شفاف معادن و نفت" در رژیم رئیس جمهور جوزف کابیلا توضیح داده می‌شود. بازیگران جامعه مدنی معتقدند که دن گرتلر به لطف حق امتیازی که در تولید معادن کنگو متعلق به گلنکور، دومین تولیدکننده بزرگ کبالت در جهان و منابع اوراسیا دارد، خود را به میزان صدها میلیون دلار ثروتمند کرده است. برخی از متخصصان بر این باورند که خروج میلیاردر رژیم صهیونیستی می‌تواند اجرای استراتژی واشنگتن را تسهیل کند که شامل تامین مس و کبالت از معادن کنگو برای حمایت از انتقال انرژی در ایالات متحده آمریکا است.

دولت و وکلای آن در مواجهه با سکوت اپل در مورد اتهامات مربوط به شستشوی مواد معدنی 3T، قول می دهند که اقدام قانونی انجام دهند (Actualite.cd)

وکلای جمهوری دموکراتیک کنگو در پرونده زنجیره تامین اپل می‌گویند که از دولت کنگو مجوز دریافت کرده‌اند تا گزینه‌های حقوقی مختلف را بررسی کنند و بر اساس قانون آمریکا و فرانسه ابتکار عمل کنند تا غول آمریکایی را به دادگاه بکشانند.   بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی که 22 مه منتشر شد، این رویکرد با هدف ایجاد "مسئولیت قضایی اپل در اعمال ادعایی و محکوم شده" یعنی شستشوی مواد معدنی به اصطلاح 3 T (قلع، تانتالم و تنگستن) برای صنایع الکترونیک، خودرو، هوانوردی و انرژی‌های تجدیدپذیر)، از طریق رواندا و نهادهای خصوصی اتخاذ شده است.   این گروه از وکلا از جمهوری دموکراتیک کنگو به رهبری رابرت آمستردام از شرکت Amsterdam and Partners LLP در واشنگتن دی سی و ویلیام بوردون از شرکت Bourdon et Associés در پاریس، ادعا می‌کنند که شواهد نکبت بار جدیدی در مورد این مواد معدنی به اصطلاح "خون" دارند.   در این بیانیه آمده است: "تعدادی از افشاگران مطرح شده و به سایرین پیوستند که اطلاعاتی را در مورد زنجیره تامین اپل در DRC به وکلای جمهوری دموکراتیک کنگو ارائه کرده اند." وکلای جمهوری دموکراتیک کنگو همچنین سکوت اپل در قبال این اتهامات را که رواندا نقش مهمی در قتل و خشونت در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو ایفا می‌کند، ابراز تأسف می‌کند، طبق گزارش خود با عنوان «سنگ معدن خون: شستشوی مواد معدنی 3T توسط رواندا و نهادهای خصوصی، منتشر شده در 25 آوریل 2024. ویلیام بوردون، در نظرات گزارش شده در این اطلاعیه، اظهار داشت: «عدم پاسخ به منزله اعتراف ضمنی به مرتبط بودن سؤالات است». در پایان بیانیه مطبوعاتی آمده است: «سکوت اپل را می‌توان حداقل به عنوان شاهدی بر شرمندگی آنها در ارائه پاسخ‌های دقیق فراتر از لفاظی‌های پیش پا افتاده و قابل پیش‌بینی انکار ارائه شده توسط سرویس‌های ارتباطی اپل در نظر گرفت. چهار هفته پیش، وکلای جمهوری دموکراتیک کنگو درخواست‌های مشخصی از تیم کوک، مدیر عامل اپل و از شرکت تابعه این شرکت در پاریس در مورد شستشوی مواد معدنی 3T توسط رواندا و متحدانش ارائه کردند. همه در زمینه ای که با جنگ M23 در شرق DRC مشخص شده است. این شورش، طبق چندین گزارش، توسط رواندا حمایت می‌شود.

کنگو در آستانه BRICS: چالش ها و چشم اندازها(mediacongo.net)

در آخرین سفر رسمی خود به فرانسه در آغاز ماه می، رئیس جمهور فلیکس آنتوان تشیسکدی طی مصاحبه با روزنامه نگاران فرانسوی از این واقعیت انتقاد کرد که غربی‌ها، به ویژه اروپا، همیشه واقعیت های آفریقا را درک نمی‌کنند. علاوه بر این، رئیس دولت کنگو تأکید کرد که ترجیح می دهد با روسیه و چین معامله کند تا با غرب. در پانزدهمین اجلاس سران بریکس در سپتامبر گذشته، جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان یک کشور دوست شرکت کرد. در این رویداد که نشانه گسترش این سازمان ژئوپلیتیکی به پنج کشور جدید (مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) بود، جمهوری دموکراتیک کنگو تمایل خود را برای تقویت روابط خود با کشورهای عضو، به ویژه با آفریقای جنوبی، کشور میزبان ابراز کرد.

دنیای جدید در دست ساخت

گسترش بریکس و تمایل جمهوری دموکراتیک کنگو برای پیوستن به این پلتفرم منعکس کننده یکی از روندهای ساختاری ژئوپلیتیک فعلی است: غرب زدایی از جهان در سطح اقتصادی، جمعیتی و فرهنگی. امروز ما شاهد تغییر موازنه قدرت از غرب به شرق و ظهور جنوب جهانی هستیم، گروهی از کشورها سلسله مراتب نظم بین المللی را که هنوز تحت سلطه قدرت های غربی است زیر سوال می‌برند و از همسویی سیستماتیک با منافع و مواضع در بسیاری از زمینه‌ها - اقتصاد، تجارت، مذاکرات چند جانبه، بحران‌های ژئوپلیتیک خودداری می‌کنند. در مواجهه با این تغییر در نظام بین‌الملل، دو موضع ژئوپلیتیکی عمده را کشورهای جنوب جهانی دنبال می‌کنند که شامل ضدغربی (چین، روسیه، ایران) و چند جانبه (آفریقای جنوبی، هند، امارات متحده عربی و نیز جمهوری دموکراتیک کنگو) می‌شود. به گفته ساموئل هانتینگتون، آمریکایی، دوره پس از جنگ سرد را باید به برخورد تمدن‌ها تشبیه کرد. از نظر او، درگیری‌های آینده تمدن‌های مختلف، به‌ویژه غرب و اسلام و همچنین غرب و چین را در برابر یکدیگر قرار می‌دهد. به نظر می رسد آینده امور جهانی و برخی روندهای ژئوپلیتیکی فعلی تز هانتینگتون را تأیید کرده است.

الحاق به BRICS+5: چه کمکی برای بخش کشاورزی جمهوری دموکراتیک کنگو؟

در این محیط بین المللی که بیش از هر زمان دیگری از هم گسیخته و چندقطبی است، عضویت جمهوری دموکراتیک کنگو در BRICS+5 باعث تقویت همکاری‌های تجاری با کشورهایی مانند چین، امارات متحده عربی و برزیل و همچنین دسترسی به سایر بازارهای نوظهور خواهد شد. مشارکت جمهوری دموکراتیک کنگو در BRICS+5 مزایای قابل توجهی را برای اقتصاد این کشور، به ویژه در بخش کشاورزی به همراه خواهد داشت. برنامه مبارزات انتخاباتی 2023-2028 رئیس جمهور فلیکس آنتوان تشیسکدی به لزوم اولویت دادن به صنعت کشاورزی و توسعه بخش های منابع جنگلی اشاره داشت.

الحاق به BRICS+5 می‌تواند از سه جهت به نفع بخش کشاورزی جمهوری DRC باشد:

- سرمایه گذاری و تامین مالی

BRICS دارای منابع مالی قابل توجهی است و می‌تواند در کشاورزی DRC، تامین مالی زیرساخت ها، فناوری کشاورزی و پروژه‌های توسعه روستایی سرمایه گذاری کند.

- انتقال فناوری

BRICS دارای پیشرفت های تکنولوژیک در زمینه کشاورزی است. جمهوری دموکراتیک کنگو می‌تواند از انتقال این فناوری‌ها برای بهبود شیوه‌های کشاورزی، افزایش بهره وری و نوسازی بخشی خود بهره مند شود.

- آموزش و تبادل

بریکس می‌تواند برنامه‌های آموزشی، تبادل کارشناسان و ظرفیت سازی برای فعالان بخش کشاورزی در جمهوری دموکراتیک کنگو ارائه دهد. این امر به بهبود مهارت ها و دانش کشاورزان محلی کمک می‌کند.

پتانسیل نفتی جمهوری دموکراتیک کنگو با کشف یک معدن در مواندا پس از 30 سال اکتشاف آشکار شد(mines.cd)

کشف ذخایر نفتی جدید پس از 30 سال اکتشاف در جمهوری دموکراتیک کنگو، در استان کنگو-سنترال، شهر مواندا. این اعلامیه توسط شرکت بین المللی نفت مواندا (MIOC)، یکی از شرکت های تابعه فراساحلی Perenco، تنها تولیدکننده نفت و گاز جهانی که در این بخش از جمهوری دموکراتیک کنگو فعالیت می‌کند، منتشر شد. میادین لوکامی و موتوبا، که ستون نفتی به طول 24 فوت خالص را در حوضه ساحلی DRC نشان می دهد که نشان دهنده آینده امیدوارکننده ای در ثروت هیدروکربنی منطقه است.

برای این منظور، Perenco می‌گوید که به‌طور موازی از طریق شرکت بین‌المللی نفت مواندا (MIOC)، زیرمجموعه محلی‌اش، مجموعه‌ای از کارهای حفاری و تعمیر و نگهداری در سایت را انجام داده است. فردریک کیپفرل، مدیر عامل پرنکو تاکید کرد: از ابتدای سال، شرکت تابعه Perenco Mioc نیز حفاری چاه دیگری را در این منطقه آغاز کرده است، بنابراین اولین کار حفاری اکتشافی دریایی در DRC برای تقریبا سی (30) سال انجام شده است. علاوه بر این، پرنکو قصد خود را برای ادامه اکتشافات در این منطقه برای تعیین وسعت کامل ذخایر اعلام کرد. شرکت نفتی اعلام کرد که عملیات اکتشاف در سایر بلوک های نفتی نیز پیش بینی می‌شود. این شرکت همچنین قصد دارد در زیرساخت های لازم برای توسعه این سایت با رعایت استانداردهای زیست محیطی و اجتماعی سرمایه گذاری کند.

مزایای قابل توجه برای جمهوری دموکراتیک کنگو

بدون شک این کشف جدید پس از سی (30) سال اکتشاف در این منطقه از کشور، می‌تواند منافع اقتصادی قابل توجهی برای جمهوری دموکراتیک کنگو داشته باشد. به عنوان مثال، افزایش تولید نفت می‌تواند درآمد قابل توجهی برای دولت ایجاد کند، مشاغل محلی ایجاد و سایر بخش های اقتصاد ملی را تحریک کند. علاوه بر افزایش تولید نفت، این کشور بدون شک به سمت کاهش وابستگی خود به واردات هیدروکربن حرکت و در نتیجه امنیت انرژی خود را تضمین خواهد کرد.

آفریقا: چشم‌اندازهای اقتصادی تشویقی در سال‌های 2025-2024

بر اساس برآوردهای گزارش بانک توسعه آفریقا (AfDB) ، در سال جاری و سال آینده، رشد اقتصادی مورد انتظار در آفریقا به ترتیب 3.7 و 4.3 درصد است.

این یک چشم‌انداز امیدوارکننده با توجه به محیط بین‌المللی است که با تنش‌های متعدد مشخص شده است: درگیری روسیه و اوکراین، تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی و پیامدهای هنوز محسوس بحران بهداشتی کووید-19، همگی محدودیت‌هایی هستند که کارشناسان بر آن تکیه کردند. در این شرایط سخت، این قاره در حال تاب آوری است. بر اساس این معیار رشد، آفریقا در میان مناطق جهان پس از آسیا در رتبه دوم قرار دارد.در حالی که انعطاف پذیری آفریقا در برابر بادهای مخالف جهانی یک پیشرفت خوشایند است، چالش هایی وجود دارد که نه تنها برای تقویت رشد این قاره، بلکه برای ایجاد «به گونه ای که این رشد باید برطرف شود»،به دگرگونی پایدار اقتصادی و اجتماعی در زندگی و معیشت جمعیت‌ها منجر می‌شود» در نهایت، این قاره هنوز تا امید به برداشت ثمره ثروت قابل توجه خود راهی طولانی دارد.

یکی از اصلاحات، سرمایه گذاری در سرمایه انسانی با هدف قرار دادن بخش هایی است که بیشترین سود را برای مردم دارند. رتبه بندی ایجاد شده بر اساس منطقه اشاره می‌کند که آفریقای شرقی با رشد تقریباً 4.9% و 5.7% در طول دو سال پیشتاز است، بالاتر از آفریقای مرکزی 4.1% و 4.7%، آفریقای غربی، 4.2% و 4.4%، آفریقای شمالی. 3.6٪ و 4.2٪، آفریقای جنوبی، 2.2٪ و 7، 2٪.

در مورد کنگو، کشوری در آفریقای مرکزی، گزارش در مورد "تحولات کلان اقتصادی اخیر" مثبت است، با بهبودی که در سال گذشته تقویت شد (رشد 3.9٪ در مقایسه به 1.7٪ در سال 2022). ارقام "خوب" که با "انباشت معوقات موقت و بازگرداندن معوقات داخلی که همچنان ادامه دارد، خنثی شد. اگر رشد در سال‌های 2024-2025 به لطف منابع نفتی و سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت گاز 4.3 و 4.4 درصد برآورد شود، کارشناسان می‌خواهند که این بهبود برای کاهش نرخ‌های فقر برآورد شده (در سال 2023) به 48 درصد و فراگیرتر باشد. با این حال، به طور کلی، باید توجه داشت که "ترکیب بخشی رشد اقتصادی و اشتغال در آفریقا از دهه 1990 تغییر نکرده است، کشاورزی، یک اهرم مهم رشد، در حال حاضر تنها نزدیک به نیمی از نیروی کار را استخدام می‌کند. در حالی که بیشتر کشورها هنوز عمدتاً به صادرات مواد خام وابسته هستند که نشان دهنده آسیب پذیری آن‌ها در مواجهه با بی ثباتی قیمت و شوک های خارجی است. با صحبت از تحول، چالش دستیابی به "صنعتی شدن اقتصادهای آفریقا، ایجاد شغل در بخش تولید، افزایش بهره وری، تنوع صادرات و منابع رشد اقتصادی، محل اجرای اقتصاد دیجیتال، تقویت کارایی و مسئولیت پذیری نهادها، سرمایه گذاری در منابع انسانی، سازگاری با تغییرات آب و هوا و کاهش اثرات آن مورد توجه است.

لوبومباشی برای میزبانی نوزدهمین دوره از هفته معدن کنگو با تمرکز بر تحول محلی در جمهوری دموکراتیک کنگو آماده می‌شود(mines.cd)

نوزدهمین دوره هفته معدن DRC قرار است از 12 تا 14 ژوئن 2024 در لوبومباشی، مرکز استان‌هاوت-کاتانگا برگزار شود. این یک نشست بزرگ برای صنعت معدن در کشورها و آفریقا است. تحت عنوان "اولویت بندی عملیات محلی و تحول در جمهوری دموکراتیک کنگو"، نوزدهمین دوره هفته معدن کنگو با هدف تقویت موقعیت جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان یک شرکت معدنی پیشرو در مقصد، بر روی شیوه‌های معدنکاری پایدار و تحول تمرکز خواهد کرد. مانند هر سال، این نشست، نیروی صنعت معدن کنگو، شخصیت‌ها و تصمیم‌گیرندگان سیاسی و همچنین سرمایه‌گذاران را گرد هم می‌آورد تا "درگیر، همکاری و شکل دادن به آینده معدن در جمهوری دموکراتیک کنگو و فراتر از آن" باشد. از شرکت کنندگان در این هفته معدن خواسته می‌شود تا در مورد سرمایه گذاری در انرژی با رهبران برای یافتن راه حل هایی برای تقویت صنعت معدن فکر کنند. علاوه بر این، هفته معدن کنگو در سال 2024 رویدادی برای همه متخصصان صنعت معدن است که مایلند از آخرین روندها و فرصت ها در این بخش مطلع شوند. این پلتفرم منحصربه‌فرد شبکه‌سازی، بستن معاملات و کمک به آینده استخراج در DRC را ترویج می‌کند.

هفتمین دوره کنگره معدن آفریقا در جولای 2024 از سوم تا چهارم در پاریس، پایتخت فرانسه برگزار می‌شود(mines.cd)

در بیانیه مطبوعاتی که توسط Mining Top Afrique منتشر شده است، تصریح گردیده که این نشست عمدتاً بر روی آینده بخش معدن در آفریقا متمرکز خواهد بود. انتظار می رود چندین کشور آفریقایی و نمایندگان کشورهای غربی در آنجا حضور داشته باشند. این کنفرانس در زمانی که صنعت معدن آفریقا توجه جهانی را به خود جلب می‌کند، عمدتاً به دلیل تقاضای رو به رشد برای مواد معدنی حیاتی برگزار خواهد شد. ذینفعان در این میز گرد بر فرآیندهای مذاکره و انعقاد قراردادهای معدنی بین دولت های آفریقایی و سرمایه گذاران اروپایی تمرکز خواهند کرد. همچنین یک سوال در مورد ارزیابی مجدد قوانین و تاثیر فراسرزمینی آنها برای شرکت های معدنی، و به روز رسانی در قراردادهای معدنی و چارچوب قانونی آفریقا وجود خواهد داشت. در این سند می خوانیم: «با منابع عظیم این قاره، شتاب رو به رشدی برای سرمایه گذاری از فرصت ها در مواد معدنی باتری وجود دارد که برای انتقال سبز و دیجیتال، فناوری‌های دفاعی و فضایی ضروری است». بنابراین گفتگوها بر روی "تحلیل تولید معدن آفریقا، معیار بهترین شیوه‌های بین المللی، استراتژی‌های سازگار با محیط زیست برای ارزش مشترک و افزایش سودآوری، و همچنین اهمیت ایجاد زنجیره‌های ارزش معدنی منطقی و رقابتی به نفع قاره خواهد بود.

ساخت بزرگترین کارخانه ذوب مس در آفریقا در Kamoa-Kakula برای پایان سال 2024 برنامه ریزی شده است(mines.cd)

در جمهوری دموکراتیک کنگو، پایان پروژه ساخت کارخانه ذوب مس کاموا-کاکولا در استان لوالابا در حال آماده سازی است و قرار است تا پایان سال 2024 تکمیل شود. این کارخانه جدید با راه اندازی بزرگترین ریخته گری آفریقا با ظرفیت 500000 تن مس خالص 99 درصد در سال خواهد بود. برای ساخت آن، حدود 26000 تن فولاد و حدود 73000 تن تجهیزات دیگر استفاده شده است.

طی یک ارزیابی در سال 2023، مدیران Ivanhoe Mines رابرت فریدلند و مارنا کلوته، به ترتیب رئیس و رئیس اجرایی مشترک، نشان دادند که این کارخانه ذوب جدید بزرگترین کارخانه در آفریقا خواهد بود. انتظار می‌رود که کارخانه ذوب مس جدید یکی از بزرگترین کارخانه‌های ذوب مس فلش تک خطی در جهان و بزرگترین در آفریقا باشد. رابرت فریدلند و مارنا کلوته اعلام کردند که این کارخانه دارای ظرفیت تولید 500000 تن در سال بیش از 99 درصد آندهای مس خالص خواهد بود.  مجتمع ذوب 100 هکتاری در کنار کارخانه‌های غلظت فاز 1 و 2 در حال ساخت است. ظرفیت پردازش خوراک کنسانتره خشک خواهد داشت و برای کار بر روی ترکیبی از کنسانتره تولید شده از تغلیظ‌کننده‌های فاز 1 و 2 مجاور در کاکولا و همچنین فاز 3 و فاز 4 آینده در کاموا که تقریباً 10 کیلومتر دورتر است، طراحی شده است. بر اساس ارزیابی انجام شده توسط Skarn Associates و WSP Group، این کارخانه ذوب یکی از کمترین شدت انتشار گازهای گلخانه ای در محدوده 1 و 2 را در جهان خواهد داشت. از حدود 100 کارخانه ذوب مس مورد تجزیه و تحلیل در سراسر جهان، تخمین زده می‌شود که این کارخانه ذوب چهارمین پایین ترین رتبه را از نظر انتشار گازهای گلخانه ای داشته باشد.

آفریقا: باز کردن پتانسیل تجارت الکترونیک آفریقا

با شکوفایی بازار دیجیتال در سراسر آفریقا، با رشد تخمینی 75 میلیارد دلاری تا سال 2025، غول هایی مانند آمازون پا به صحنه می‌گذارند. آفریقایی‌ها به تدریج از راحتی خرید آنلاین استقبال می‌کنند. با این حال، در مقایسه با بازارهای معتبرتر، مانند آسیا، اروپا و ایالات متحده. این روند هنوز در مراحل اولیه خود در آفریقا است. پیش‌بینی‌های موسسه جهانی مک‌کینزی نشان می‌دهد که تا سال 2025، تجارت الکترونیک می‌تواند 10 درصد از کل خرده‌فروشی را در بزرگترین اقتصادهای آفریقا شامل نیجریه، آفریقای جنوبی و مصر به خود اختصاص دهد. به گفته کارشناسان، در حالی که بخش تجارت الکترونیک دارای پتانسیل قابل توجهی در آفریقا است، با چالش های مرتبط با عوامل فرهنگی و لجستیکی مواجه است. این ملاحظات هنگام سفارشی سازی محصولات و خدمات برای همسویی با ترجیحات محلی بسیار مهم هستند.

بازیگران کلیدی تجارت الکترونیک آفریقا چه کسانی هستند؟

بزرگترین بازار آنلاین آفریقا Jumia است، یک شرکت بازار که ماهانه 23 میلیون بازدیدکننده دارد و پس از آن پلتفرم خرید آنلاین Takealot.com با 10 میلیون بازدید ماهانه قرار دارد که 96٪ آن از کشور اصلی خود آفریقای جنوبی است. Souq.com، یک تجارت خاورمیانه که در سال 2017 توسط آمازون خریداری شد، ماهانه حدود 10 میلیون بازدیدکننده دارد که بیشتر آن‌ها از مصر هستند. در همین حال، در آفریقای جنوبی، خرده فروش مد و سبک زندگی SHEIN محبوب ترین برنامه خرید است.:. در این بازارها، تجارت الکترونیک در حال حاضر در آسیای جنوب شرقی، هند، اروپا و آمریکا درصد بیشتری را به خود اختصاص داده است و می‌بینیم که این اتفاق در آفریقا نیز خواهد افتاد.  ضریب نفوذ اینترنت در آفریقا با حدود 570 میلیون کاربر اینترنت در سال 2022 افزایش یافته است - طبق آمار statista، این رقم در مقایسه با سال 2015 بیش از دو برابر شده است. نیجریه، پرجمعیت ترین کشور آفریقا، دارای بیشترین تعداد کاربرانی است که به افزایش خرید آنلاین کمک کرده است. رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم هایی مانند اینستاگرام به ابزاری غیرمتمرکز برای یافتن و دسترسی مستقیم به مشتریان تبدیل شده اند.  برای اینکه تجارت الکترونیک در این قاره نیز رشد کند، موانعی وجود دارد که باید برطرف شوند. اعتبار و خدمات تحویل کارآمد برای رضایت مشتری بسیار مهم است.  کلاهبرداری هنوز هم در هنگام خرید آنلاین یک مشکل است.

دلارزدایی، تردید کارشناسان در مورد استراتژی بانک مرکزی کنگو (Mediacongo.net-Ouragan.cd)

در جمهوری دموکراتیک کنگو، بانک مرکزی کنگو (BCC) اخیراً به مؤسسات اعتباری و شرکت‌های مالی دستور داده است که پایانه‌های پرداخت الکترونیکی (EPT) خود را مجدداً پیکربندی کنند، به طوری که آنها فقط می‌توانند با فرانک کنگو کار کنند. هدف از این اقدام ترویج استفاده از پول ملی و تشویق مردم به استفاده از آن در تمامی مبادلات جاری کالا و خدمات است. این ابتکار بخشی از یک سلسله اصلاحات مهم است که توسط نیکلاس کزادی، وزیر پیشین دارایی، با هدف مبارزه با دلاری شدن اقتصاد و ترویج شمول مالی آغاز شده است. هدف اصلی این دستورالعمل تحریک تقاضا برای فرانک کنگو و کاهش وابستگی به دلار آمریکا است. علاوه بر این، سرویس «سوئیچ پولی» برای تسهیل یکپارچه‌سازی همه کارت‌های بانکی و ساده‌سازی تراکنش‌ها، صرف نظر از بانک صادرکننده، راه‌اندازی خواهد شد. در بلندمدت، تراکنش‌های دلاری گران‌تر از فرانک کنگو خواهد بود، در نتیجه کسب‌وکارها و افراد را تشویق می‌کند تا حساب‌های خود را به پول ملی نگه دارند. در پاسخ برخی از تحلیلگران اقتصادی  معتقدند که این اقدام برای دلارزدایی از اقتصاد کنگو کافی نخواهد بود، حتی اگر این دلارزدایی ضروری باشد. برخلاف دستگاه‌های خودپرداز، پایانه‌های پرداخت الکترونیکی دستگاه‌هایی هستند که توسط مشاغل برای پرداخت الکترونیکی استفاده می‌شوند. BCC ابراز تأسف می‌کند که تنها 13 درصد از TPE های در حال خدمت در سراسر قلمرو ملی برای پذیرش پول ملی پیکربندی شده اند. اقدامات دیگری قبلاً انجام شده بود و بازرگانان را تشویق می‌کرد تا قیمت های خود را به پول ملی نشان دهند یا حتی اجازه می دادند مالیات فقط به فرانک کنگو پرداخت شود.

رکورد 120 میلیون آواره در جهان - گزارش سازمان ملل

گزارش سازمان ملل نشان می دهد که در سال 2024، 120 میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل درگیری و خشونت به اجبار آواره شدند. این یک رکورد بالا است و 1.5٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.

سازمان ملل 13 ژوئن اعلام کرد که از آغاز سال 2023 تا مه 2024، 120 میلیون نفر در سراسر جهان در وضعیت بی خانمان اجباری زندگی می‌کنند. داده‌های جدید در گزارش روندهای جهانی توسط آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) فاش شده است که آماری را از ردیابی تعداد پناهندگان، پناهجویان، آواره‌های داخلی و افراد بی تابعیت در سراسر جهان نشان می دهد.

در این گزارش آمده است: «تقریباً 117.3 میلیون نفر در پایان سال 2023 به اجبار آواره شدند و مجبور به فرار از آزار و اذیت، درگیری، خشونت، نقض حقوق بشر و رویدادهایی شدند که نظم عمومی را مختل می‌کردند».

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) گفت: در ماه مه، 120 میلیون نفر در سراسر جهان آواره شدند که تقریباً 10 درصد بیشتر از ارقام سال 2022 است که حدود 1.5 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهد. فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به خبرنگاران گفت: «درگیری عامل بسیار بسیار بزرگی برای آوارگی جمعی است. وی افزود: «متاسفانه در واقع شاهد افزایش این رقم هستیم، مگر اینکه تغییری در ژئوپلیتیک بین‌المللی رخ دهد.» گراندی در حساب کاربری شبکه  X حود نوشت: "امسال، برای دوازدهمین سال متوالی، تعداد پناهندگان و آوارگان افزایش یافته است: از 114 به 120 میلیون نفر. پشت این تعداد فجایع انسانی بسیاری نهفته است که فقط همبستگی و اقدام هماهنگ می‌تواند آنها را کاهش دهد و حل کند." ، قبلا توییتر.

مناطق کلیدی جابجایی در سال 2023

این گزارش به نقاط کلیدی در سراسر جهان اشاره کرد که در آن درگیری و خشونت مردم را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرده بود. درگیری در سودان که در آوریل 2023 آغاز شد به عنوان یکی از بزرگترین بحران‌های بشردوستانه و آوارگی در جهان با بیش از 6 میلیون نفر مجبور به فرار تا دسامبر 2023 ذکر شد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) اعلام کرد که جنگ جاری در غزه "تلفات ویرانگری بر جمعیت غیرنظامی فلسطین داشته است" و بیش از 1.7 میلیون نفر یا بیش از 75 درصد از جمعیت در داخل خاک فلسطین آواره شده اند.بر اساس گزارش آژانس امدادرسانی سازمان ملل به فلسطینی‌ها (UNRWA)، در حال حاضر حدود 6 میلیون پناهنده فلسطینی تحت فرمان این سازمان هستند که 1.6 میلیون نفر از آنها در نوار غزه هستند.

میانمار، افغانستان، اوکراین، جمهوری دموکراتیک کنگو، سومالی، هائیتی، سوریه و ارمنستان از جمله کشورهایی بودند که در آن درگیری و خشونت مردم را مجبور به جستجوی امنیت در جاهای دیگر کرده بود.

بیشتر پناهندگان به کشورهای با درآمد کم و متوسط می روند

این گزارش خاطرنشان می‌کند که 75 درصد از پناهندگان و مهاجران به کشورهای با درآمد پایین و متوسط می روند و این تصور را که اکثر آنها به کشورهای ثروتمند می روند باطل می‌کند. با این حال، این گزارش بیان می‌کند که نیمی از درخواست‌های جدید پناهندگی تنها در پنج کشور دریافت شده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق در ایالات متحده با 1.2 میلیون درخواست شده است. پس از آن آلمان با 329100 و مصر، اسپانیا و کانادا قرار دارند.

بدهی آفریقا: در 10 سال، 27 کشور شاهد افزایش نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی خود از آستانه 60 درصد بوده اند.

چندین کشور آفریقایی به دلیل سطح بدهی عمومی خود در آستانه مشکلات مالی هستند، مانند کنیا، آفریقای جنوبی و بسیاری از کشورهای دیگر. بر اساس گزارشی از کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) که در 4 ژوئن 2024 منتشر شد، به نظر می رسد که در 10 سال، بین سال های 2013 تا 2023، 27 کشور آفریقایی نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی خود را از آستانه 60 ٪ فراتر برده اند. این گزارش با عنوان «دنیای بدهی: بار فزاینده ای برای رفاه جهانی» نشان می دهد که حدود 769 میلیون آفریقایی یا تقریباً دو سوم کل جمعیت این قاره در کشورهایی زندگی می‌کنند که پرداخت های بهره از هزینه‌های عمومی‌برای آموزش یا بهداشت بیشتر است. به عنوان مثال، در آفریقا، متوسط هزینه‌های بهره سرانه (70 دلار) از هزینه‌های آموزش (60 دلار) و بهداشت (39 دلار) بیشتر است.

 در سطح بین المللی، این گزارش نشان می دهد که بازپرداخت بدهی گران تر شده است و کشورهای در حال توسعه را به طور نامتناسبی تحت تاثیر قرار می دهد. در سال 2023، آنها 847 میلیارد دلار سود خالص پرداخت کردند که در مقایسه با سال 2021، 26 درصد افزایش داشت.  میانگین نرخ‌های اعمال شده برای اوراق قرضه یورویی صادر شده توسط کشورهای آفریقایی بین سال‌های 2020 تا 2024، در واقع 9.8 درصد در آفریقا در مقایسه با 0.8 درصد در آلمان، 2.5 درصد در ایالات متحده، 5، 3 درصد در منطقه آسیا و اقیانوسیه و 6.8٪ در منطقه آمریکای لاتین و کارائیب ست. لازم به ذکر است که در جمهوری دموکراتیک کنگو وضعیت کاملاً خاص به نظر می رسد. بنابراین، کارشناسان تاکید می‌کنند که نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی 17 درصد است. نسبتی بسیار کمتر از میانگین آفریقایی 20 درصد و حد قابل تحمل در قاره سیاه، یعنی 70 درصد.

جمهوری دموکراتیک کنگو 48 درصد از کل رشد عرضه جهانی کبالت را پشتیبانی خواهد کرد

جمهوری دموکراتیک کنگو با زیرزمینی بسیار غنی به ارزش 24000 میلیارد دلار، به دلیل استفاده از آن در باتری‌های قابل شارژ، 70 درصد از تولید جهانی کبالت را که یک ماده معدنی حیاتی برای انتقال انرژی جهانی است، در اختیار دارد. طبق گزارشی که موسسه کبالت در ماه می 2024 منتشر کرد، به نظر می رسد که تا سال 2030 عرضه جهانی کبالت از جمهوری دموکراتیک کنگو با کاهش 3 درصدی به 67 درصد برسد. این سند با عنوان "گزارش 2023 در مورد بازار کبالت" نشان می دهد که در دوره مورد تجزیه و تحلیل، جمهوری دموکراتیک کنگو از 48 درصد از کل رشد عرضه جهانی کبالت حمایت می‌کند، در مقایسه با 37 درصد برای اندونزی، که به نوبه خود انتظار می رود در سال 2030؛ 16 درصد از عرضه جهانی کبالت را در مقایسه با تنها 7 درصد در سال 2023 به خود اختصاص دهد. منبع تاکید می‌کند که کبالت یک ماده معدنی استراتژیک ضروری است که عمدتاً در باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌شود که وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) و دستگاه‌های الکترونیکی مختلف را تامین می‌کند. تا به امروز، برنامه‌های کاربردی مرتبط با باتری 73 درصد از تقاضای کبالت را تشکیل می دهند و محرک اصلی رشد بازار هستند. در مورد فروش وسایل نقلیه الکتریکی (EV)، همچنان قوی است، اما با افزایش 33 درصدی، کاهش جزئی را تجربه می‌کند.با این حال، این گزارش نشان می‌دهد که ۴ درصد از تقاضای کبالت توسط کاربردهایی غیر از باتری‌ها پشتیبانی می‌شود و سوپرآلیاژ، عمدتاً برای کاربردهای هوافضا، ۹ درصد از این سهم را تشکیل می‌دهد. در واقع، هزینه‌های نظامی جهانی در سال 2023 به سطح بی‌سابقه‌ای رسید و استفاده ویژه از دفاع هوافضا را تقویت کرد. اندونزی که در حال حاضر دومین تولیدکننده بزرگ جهان است، 24 درصد از رشد عرضه سالانه را به خود اختصاص داده است و تولید سالانه 86 درصد افزایش یافته است. لازم به ذکر است که کارشناسان متعددی برای سال 2024 پیش بینی کرده اند که عرضه جهانی کبالت تصفیه شده به 257 هزار تن برسد که نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است. علاوه بر این، کارشناسان هشدار می دهند که تقاضای جهانی برای کبالت همچنان در معرض پویایی پیچیده است. علیرغم تقاضای فزاینده برای باتری خودروهای الکتریکی (EV)، بازار کبالت ممکن است به دلیل افزایش تولید جهانی، مازاد تولید را تجربه کند.

جمهوری کنگو برازاویل

کنگو-برازاویل: همکاری - سرمایه گذاران برزیلی پروژه‌های بزرگی را در برازاویل توسعه خواهند داد

سفیر برزیل و معاون شهردار ایالت سانتا کاتارینا، در 2 ژوئن، با رئیس شورای اداری و شهرداری برازاویل، دیودونه بانتسیمبا، صحبت کردند تا تمایل تاجران برزیلی را برای آمدن و سرمایه گذاری در برازاویل بیان کنند. معاون شهردار برازاویل و دیپلمات برزیلی در این دیدار عمدتاً در مورد مسائل مربوط به توسعه پایتخت گفتگو کردند. آنها در مورد صنایع خاصی که قرار است در برازاویل به منظور کمک به توسعه اقتصادی کنگو ایجاد شود، بحث کردند. سفیر برزیل گفت: "ما عمدتاً در مورد توسعه صنایع بحث کرده بودیم، زیرا هدف ما این است که شرکای اصلی ایالت سانتا کاتارینا را به برازاویل بیاوریم تا آنها به طور انبوه در آنجا سرمایه گذاری کنند تا توسعه اقتصادی کنگو تقویت شود." سفیر افزود که این تاجران برزیلی در چندین بخش از فعالیت ها از جمله حمل و نقل عمومی، به ویژه در تامین اتوبوس و نصب قایق در رودخانه کنگو، موضوع ساده سازی و تسهیل ترافیک در برازاویل سرمایه گذاری خواهند کرد. آنها همچنین قصد دارند پروژه‌هایی را در زمینه فرهنگ توسعه دهند تا به این بخش که ثروت نیز می آورد، رونق بخشد. به گفته سفیر، فراتر از شهر برازاویل، سرمایه گذاران برزیلی نیز قول توسعه پروژه‌های بزرگ در زمینه‌های کشاورزی، ماهیگیری و مسکن را می دهند. سرجیو دی مورا در پایان گفت: "آفریقا کمک زیادی به پیشرفت برزیل کرده است، به همین دلیل است که ما می خواهیم این لطف را جبران کنیم."

دو کنگو برای آب و هوا متحد شدند: تشیسکدی توسط انگوسو به یک کنفرانس بزرگ در مورد جنگل کاری در برازاویل دعوت شد.

رئیس جمهور فلیکس تشیسکدی، شنبه 1 ژوئن 2024، دعوت نامه ای از همتای خود از جمهوری کنگو، دنیس ساسو نگوسو، برای شرکت در کنفرانس جنگل کاری و احیای جنگل که از 2 تا 5 ژوئیه 2024 در برازاویل برگزار می‌شود، دریافت کرد. خانم روزالی ماتوندو، وزیر اقتصاد جنگلداری کنگو اعلام کرد : «روابط ما باید نزدیک باشد و رئیس جمهور فلیکس آنتوان تشیسکدی این موضوع را یادآوری کردند و از ما خواستند که این دو بخش از نزدیک به هم مرتبط باشند . مسائلی که امروزه جهانی هستند: حفظ محیط زیست، حفاظت از جنگل ها و ارتقای اقتصاد از طریق منابع طبیعی ما امروز باید با هم متحد شویم برای حفظ محیط زیست و رشد اقتصادی کشورهایمان، زیرا این منابع طبیعی است که باید در این رشد اقتصادی به ما کمک کند.. « 

کنگو-برازاویل و چین 60 سال همکاری خود را جشن می‌گیرند

سال 2024 شصتمین سالگرد همکاری بین برازاویل و پکن است. جمهوری کنگو به طور فزاینده ای از زیرساخت های ساخته شده توسط شریک چینی خود سود می‌برد. در سال های اخیر، همکاری‌های چین بسیار متنوع شده است و اکنون بر بخش نفت تأثیر می‌گذارد. به گفته آقای برونو ژان ریچارد ایتوآ، وزیر هیدروکربن کنگو "کارشناسان چینی چندین سال است که از یک میدان نفتی بزرگ در ساحل به نام بانگ کایو بهره برداری می‌کنند که دارای ذخایر بسیار قابل توجهی است. چین از طریق شرکت خود Wing Wah بسیار خوشحال است که هر روز بر روی نفت مایع و هیدروکربن‌های گازی کار می‌کند".

از جمله مزایای همکاری دوجانبه کنگو و چین، فرودگاه‌ها و جاده ملی 1 است. به گفته آقای دیدیه سیلوستر ماووایننزلا، رئیس اتاق بازرگانی پوانته نوآر: «همکاری کنگو با چین برای کنگو-برازاویل هم سودمند و هم برد-برد است. این همکاری با چین به اقتصاد کنگو اجازه داده است تا به جلو حرکت کند. اگر از جاده ملی 1 استفاده کنم که Pointe-Noire را به برازاویل [بیش از 520 کیلومتر] متصل می‌کند، به کنگو اجازه داد تا نقش خود را به عنوان یک کشور ترانزیت در منطقه فرعی ایفا کند. چین همچنین در ساخت سدها و انتقال انرژی بسیار فعال بوده است. به گفته آقای آلفونس ندونگو، تحلیلگر اقتصادی کنگو: "امروزه، بیشتر زیرساخت های کنگو کار پکن است. جاده‌ها، زیرساخت های ورزشی و ساختمان‌های اداری... خارجی‌هایی که به کنگو می رسند، تغییر شکل کشور را می‌بینند. دو فرودگاه اصلی بین المللی: Maya-Maya در برازاویل و Agostino Neto در Pointe-Noire که ویترین واقعی این همکاری هستند. با این حال، برای برخی از کنگویی‌ها، این همکاری هزینه دارد. در سال 2021، برازاویل مجبور شد از پکن درخواست تجدید ساختار بدهی کند تا بتواند مذاکرات مسدود شده با صندوق بین المللی پول را از سر بگیرد. بدهی که قبلاً در سال 2019 بررسی شده بود. «این امکان وجود دارد که نوعی افزایش بدهی در این سمت وجود داشته باشد. در سال 2022، کنگو رسماً کمی‌بیش از 2.2 میلیارد یورو به چین و شرکت های آن بدهکار بود. که نزدیک به 40 درصد از بدهی خارجی کشور را تشکیل می داد. چین سرمایه گذاری هنگفتی در قاره آفریقا کرده است تا به ویژه دامنه قدرت نرم، نفوذ دیپلماتیک و ابتکارات زیرساختی خود را به منظور تحکیم منافع و حضور خود گسترش دهد. علاوه بر این، چین در آفریقا یک منبع انرژی و مواد خام معدنی می‌بیند که به شدت به آن نیاز دارد. کشورهای آفریقایی چین را به عنوان یک شریک تجاری ایده آل می دانند که الگوی حکومتی خود را بر کشورهای آفریقایی که با آنها روابط برقرار می‌کند تحمیل نمی‌کند و حتی از آنها حمایت دیپلماتیک می‌کند.

کنگو-برازاویل، سرزمین‌هایی که به رواندا «سپردند»: اسقف‌ها با نخست‌وزیر صحبت کردند.

کنفرانس اسقفان کنگو، با نخست وزیر، آناتول کولینت ماکوسو، در مورد محتوای "توافقنامه چهارچوب برای مشارکت اقتصادی، ترویج و حمایت از سرمایه گذاری بین کنگو و رواندا" بحث و گفتگو شد. این تبادلات در حاشیه نشست فوق العاده کنفرانس اسقفان کنگو که از 21 تا 24 می در برازاویل برگزار شد، انجام گردید.

مجموعه ای از توافقات بین کنگو و رواندا موضوع نگرانی‌ها و سوالات متعددی در میان مردم است. اسقف‌ها و کشیش‌ها نیز که نگران این موضوع بودند، برای درک محتوای آن از رئیس دولت درخواست کردند. شورای دائمی اسقف ها برای درک معنای این توافقنامه‌ها، سفیر رواندا در جمهوری کنگو را نیز پذیرفت. به منظور شفافیت و افزایش آگاهی‌های محلی، اسقف ها به نخست وزیر پیشنهاد کردند که این یادداشت های تفاهم را در اختیار عموم قرار دهد. اما، جمعی از سازمان‌های حقوق بشری از کنگو برازاویل، در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور دنیس ساسو نگوسو، این مجموعه سازمان‌های حقوق بشری از کنگو برازاویل، این قرارداد امتیازی ۱۲۰۰۰ هکتاری زمین قابل کشت در رواندا توسط کنگو-برازاویل به مدت ۲۵ سال را محکوم کردند. آن را "غیر قانون اساسی" توصیف می‌کند و از او می‌خواهد که این توافقنامه را که برای جمهوری کنگو تحقیرآمیز و شرم‌آور است، لغو کند. از سوی دیگر، انجمن کنگو (جمهوری دموکراتیک) برای دسترسی به عدالت (ACAJ) در یک بیانیه مطبوعاتی در ، 27 ژوئیه 2023، قبلاً به دولت در مورد قصد رواندا برای حمله به بازار جمهوری دموکراتیک کنگو توسط محصولات کشاورزی رواندا که تا آن زمان از کنگو-برازا می آمدند، با در نظر گرفتن توافقنامه‌هایی که اخیراً بین کشور ساسو نگوسو و کشور پل کاگامه امضا شده است هشدار داده بود.

هیدروکربن‌ها: تفاهم نامه ای بین کنگو و الجزایر امضا شد

آقایان برونو ژان ریچارد ایتوآ وزیر هیدروکربن جمهوری کنگو و محمد ارکاب وزیر انرژی و معادن الجزایر روز سه شنبه 21 می در برازاویل تفاهم نامه ای را در زمینه نفت امضا کردند.

این یادداشت تفاهم نقشه راه جدید بین دو کشور را تشکیل می دهد که هدف آن ارتقای همکاری‌های دوجانبه در زمینه هیدروکربن‌های اقتصادی بر اساس اصول برابری و منافع متقابل است. این تفاهم نامه همچنین به اشتراک گذاری تجربیات بین شرکت دولتی الجزایر، سوناتراک، و Société Nationale des Petroleums du Congo (SNPC) در زمینه نفت پایین دستی را ارائه می دهد. کنگو و الجزایر متعهد به حمایت از ایجاد یک بانک انرژی آفریقایی با هدف تامین مالی پروژه‌های منطقه‌ای هستند. کنگو و الجزایر در راه اندازی و سازماندهی آژانس های نظارتی و تبلیغاتی برای فعالیت در بخش هیدروکربن سرمایه گذاری می‌کنند. آنها طرفدار توسعه قراردادهای استاندارد اکتشاف و بهره برداری نفت هستند.

  journaldebrazza.com

توتال روی هیدروکربن‌ها در کنگو سرمایه گذاری می‌کند.

شرکت تابعه توتال انرژی در کنگو می خواهد فعالیت های خود را در سال جاری در زمینه تولید و اکتشاف هیدروکربن‌ها در کنگو تقویت کند. سرمایه‌گذاری مورد انتظار TotalEnergies کنگو بیش از 361 میلیارد FCFA است. این موضوع در مرکز جلسه روز یکشنبه، 19 مه در Oyo، بین رئیس دولت، دنیس ساسو انگوسو و مدیر اجرایی (مدیرعامل) توتال انرژی، پاتریک پویانه بود. پاتریک پویانه گفت می‌خواستم با رئیس جمهور ، دنیس ساسو انگوسو ملاقات کنم تا به او اعلام کنم که دو دکل حفاری در این ماه وارد کنگو شدند. دستگاهی یک چاه نفت را حفر می‌کند که طبق مجوز Marine XX انتظار می رود. این یک چشم انداز خوب است، ما امیدواریم که بتوانیم تا چهار ماه دیگر بازگردیم و یک کشف خوب در کنگو را اعلام کنیم. TotalEnergies فعالیت های خود را در دریا و خشکی انجام می دهد، مانند مجوز Moho که یک میدان دریایی در آب های عمیق است که در 80 کیلومتری ساحل Pointe-Noire قرار دارد. این شرکت بیش از نیمی (50%) از تولید ملی کنگو را در اختیار دارد. برای سال 2024، چشم انداز خوبی دارد، به ویژه با کشف یک چاه نفت جدید.

adiac-congo.com

دولت کنگو برازاویل رشد تولید ناخالص داخلی 5.3 درصدی را در سال 2024 هدف گذاری کرده است

این چیزی است که در گزارش اداره کل اقتصاد (DGE) وزارت اقتصاد و دارایی که در آوریل 2024 علنی شده است، ظاهر می‌شود. مقامات کنگو رشد 5.3 درصدی تولید ناخالص داخلی در سال جاری را در مقایسه با 2 درصدی در سال 2023 پیش بینی کردند. این افزایش را می‌توان با بهبود مورد انتظار در تولید نفت (+5.9٪) و عملکرد خوب بخش غیرنفتی (+5٪) توضیح داد.. حداقل اینها برآوردهای اداره کل اقتصاد (DGE) وزارت اقتصاد و دارایی است. DGE اخیراً گزارش آوریل 2024 خود را منتشر کرده است. در این گزارش آمده است که انتظار می رود مازاد حساب جاری به 6.0 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال 2024 در مقایسه با 8.9 درصد در سال 2023 کاهش یابد. در همین گزارش تاکید شده است که وضعیت پولی کشور طی دوره 2024-2025 با افزایش خالص دارایی‌های خارجی، افزایش خالص اعتبار داخلی، تحت تأثیر افزایش مورد انتظار اعتبارات به اقتصاد، افزایش عرضه پول و بازسازی سطح ذخایر ناخالص رسمی خواهد بود

پرنکو قصد دارد تولید خود را در کنگو افزایش دهد

آرمل سیموندین، رئیس گروه پرنکو در حالی که در برازوایل حضور داشت ، در 13 ژوئن، پروژه‌های "نوآورانه" شرکت خود را با وعده یافتن راه حل های نوآورانه برای افزایش تولید به رئیس جمهور کنگو دنیس ساسو انگوسو ارائه کرد. تولید پرانکو اکنون از 80000 بشکه در روز به 100000 بشکه در روز رسیده است.

جمهوری آفریقای مرکزی

موقعیت های سرمایه گذاری در جمهوری آفریقای مرکزی

برای چندین دهه، جمهوری آفریقای مرکزی مجبور به مواجهه با شوک‌های داخلی بوده که شامل دوره‌هایی از بی‌ثباتی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. امروزه، بازگشت تدریجی صلح و امنیت عمومی‌شرایط مطلوبی را برای ارتقا و توسعه همه پتانسیل‌هایی ایجاد کرده است که تا حد زیادی مورد استفاده قرار نگرفته‌اند، به‌ویژه که سرمایه‌گذاران بین‌المللی هنوز فرصت‌های متعددی را که در اختیار دارند که ارزیابی نکرده‌اند.

جمهوری آفریقای مرکزی مملو از فرصت های تجاری و کارآفرینی متعدد است. جمهوری آفریقای مرکزی اکنون قصد دارد بخش‌های فعالیت خود را فراتر از بهره‌برداری از مواد خام متنوع کند و می‌تواند در میان مدت بازاری پیشرو از فرصت‌ها برای همه شرکت‌ها در سراسر جهان باشد.

این کشور بین ساوانا و جنگل های استوایی (به سمت جنوب) تقسیم شده است و اساساً دارای آب و هوای گرمسیری است. یکی از بخش های اصلی فرصت در جمهوری آفریقای مرکزی، کشاورزی است. زیرا این کشور دارای زمین‌های قابل کشت وسیع و آب و هوای مناسب برای کشت انواع محصولات کشاورزی مانند پنبه، قهوه، کاکائو، ذرت و بسیاری دیگر است. به این بخش، صنایع معدنی نیز اضافه شده است که در جمهوری آفریقای مرکزی نیز یک فرصت است. مناطق اصلی تولید جمهوری آفریقای مرکزی عبارتند از جنوب غربی، شمال غربی و مرکز. امروزه می دانیم که کل قلمرو آفریقای مرکزی مملو از الماس و طلا است و از نظر کیفیت الماس قابل استخراج، جمهوری آفریقای مرکزی در رده بندی جهانی کشورهای تولید کننده جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است.

با وجود چالش های اقتصادی و سیاسی پیش روی کشور، فرصت های زیادی برای کارآفرینان جسور و نوآور وجود دارد.  با این حال، جمهوری آفریقای مرکزی فرصت های زیادی را برای کارآفرینان بلندپرواز ارائه می دهد. علیرغم چالش های پیش روی کشور، موفقیت در بخش هایی مانند کشاورزی، معدن، فناوری اطلاعات و ارتباطات و گردشگری امکان پذیر است. کارآفرینانی که جرات سرمایه گذاری در این زمینه‌ها را دارند نه تنها می‌توانند سود ببرند، بلکه به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور نیز کمک کنند. برای درک بهتر فرصت‌هایی که انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران به طور گسترده در آن سرمایه‌گذاری کنند، عاقلانه است که بخش‌های فرصت در جمهوری آفریقای مرکزی را در اولویت قرار دهیم.                                            

  جمهوری آفریقای مرکزی همچنین دارای منابع طبیعی بسیاری از جمله اورانیوم، طلا، الماس، چوب، نفت و غیره است. کارآفرینانی که در این بخش سرمایه گذاری می‌کنند می‌توانند از بازار پررونق بهره مند شوند و به توسعه اقتصاد کشور کمک کنند. سرمایه گذاری در این بخش نه تنها می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند، بلکه به کاهش وابستگی به واردات مواد غذایی نیز کمک می‌کند.

علاوه بر این، بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات یک فرصت واقعی برای کارآفرینان در جمهوری آفریقای مرکزی است. با افزایش مداوم ضریب نفوذ اینترنت، امکان راه اندازی کسب و کارهای نوآورانه در این زمینه، مانند استارت آپ های فناوری، خدمات آنلاین یا اپلیکیشن‌های موبایل وجود دارد. به طور خلاصه، گردشگری نیز بخش امیدوار کننده ای در این کشور است که دارای مکان‌های طبیعی دیدنی مانند پارک ملی Dzanga-Sangha، آبشار Boali و دریاچه Boali است که هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. سرمایه گذاری در این بخش نه تنها می‌تواند برای کارآفرینان درآمد ایجاد کند، بلکه به توسعه پایدار کشور نیز کمک می‌کند.

گزارش کارکنان صندوق بین المللی پول

بر اساس بیانیه‌های مطبوعاتی پایان ماموریت کارکنان صندوق بین المللی پول که از 29 اوت تا 9 سپتامبر 2023 در بانگی اقامت داشتند، وضعیت اقتصادی در جمهوری آفریقای مرکزی در حال تثبیت است. چشم انداز رشد و همچنین جاه طلبی برای بسیج درآمد مالیاتی به موفقیت کمپین‌های واردات سوخت بستگی دارد. هدف مقامات افزایش قابل توجه جمع آوری درآمد در طول سال بودجه 2024، با افزایش درآمد مالیاتی نزدیک به 20 میلیارد CFA است. بازار سوخت که نابسامانی‌های مکرر آن یکی از عوامل تشدید مشکلات کشور است، شروع به ثبات کرده است. چشم انداز تامین مالی بودجه نیز به طور قابل توجهی بهبود یافته است، همانطور که موفقیت عملیات اخیر سندیکای داخلی نشان می دهد. با این حال، پیش‌بینی‌های رشد در سال 2023 از 2.2 درصد به 1 درصد کاهش یافته است. صنعت تولید، جنگلداری و حمل و نقل به ویژه تحت تأثیر قرار گرفته است. تورم به دلیل قیمت مواد غذایی و محصولات نفتی بالا باقی ماند. در این زمینه، کاهش اخیر قیمت سوخت در پمپ قابل استقبال است، زیرا به تشویق فروش رسمی در جایگاه‌ها کمک کرده است. «تصویب قانون جدید ارگانیک در مورد پیشگیری و سرکوب فساد گام مهمی در روند پاکسازی چارچوب مدیریت مالی عمومی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما