معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۴

تاثیر کاهش قیمت جهانی کبالت بر اقتصاد کنگو

روند نزولی قیمت کبالت که در حال حاضر در بازار بین‌المللی مشاهده می‌شود، برای جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) که با ظرفیت تولید 139838 تن در سال 2023 بزرگترین تولیدکننده در جهان بود، اصلاً خبر خوبی برای بانک مرکزی کنگو با بیش از 70 درصد از تولید جهانی نیست.

این حرکت نزولی جدید قیمت ها، اگرچه کند است، اما از ابتدای سه ماهه چهارم سال گذشته احساس شد و در آغاز سال 2024 ادامه دارد. BCC در یادداشت اقتصادی خود برای ماه مارس 2023 اشاره می‌کند که تن کبالت تا 7 مارس 2024 با قیمت 27.924.99 دلار در مقابل 32.750.38 دلار در پایان دسامبر 2023 معامله شد. با این حال، وقتی اخیراً به گذشته برمی‌گردیم، این سقوط قیمت واقعاً از اواسط سال 2022 آغاز شد، زمانی که قیمت کبالت در حد اوج سطح خود بود. اما در همان زمان شروع به تجربه فشار نزولی قوی به دلیل سهام بزرگ چین، تقاضای محدود و تولید قابل توجه از جمهوری دموکراتیک کنگو و اندونزی کرد.

در مارس 2022، هر تن به قیمت 81800 دلار معامله شد. در مقایسه با سطح فعلی، شکاف بین دو دوره به سادگی نمایان است، بنابراین قیمت کبالت حدود دو سوم کاهش یافته است. علاوه بر این، موسسه کبالت خاطرنشان می‌کند که در سال 2022، 73 درصد از تولید کبالت بار دیگر از جمهوری دموکراتیک کنگو و اندونزی به سختی 20 درصد از سال به سال را نشان می‌دهد. در سال 2023، علیرغم افزایش 15 درصدی تقاضا نسبت به سال قبل، عرضه کبالت همچنان بیش از حد بود، به حدی که بازار جهانی بیشترین مازاد خود را نسبت به سال های گذشته ثبت کرد. مازاد تخمین زده شده 12500 تن، دو برابر سال 2022 (6300 تن) بود که بر قیمت یک تن کبالت تأثیر منفی گذاشت، اگرچه در مقایسه با پاییز سال 2022 سرعت پایینی داشت.

علاوه بر این، ماهیت نامنظم قیمت مواد خام، هیچ محصولی را، هرچند استراتژیک، از نوسانات بازار مستثنی نمی‌کند. کاملاً غیرمنطقی است که فکر کنیم بعد استراتژیک کبالت به عنوان یک ماده ضروری در انتقال انرژی عاملی است که از قیمت آن در برابر نوسانات مشخص کننده بازارهای کالا محافظت می‌کند. در سال‌های اخیر، تقاضا برای کبالت به دنبال توسعه پروژه‌هایی با پیامدهای زیست‌محیطی قوی در سرتاسر جهان، همواره در حال افزایش بوده است. پس از آن سوپر آلیاژها 9 درصد و سایر بخش ها 20 درصد باقی مانده از سهم بازار را به اشتراک گذاشته اند. عرضه کبالت با هدایت جمهوری دموکراتیک کنگو به نوبه خود 23 درصد در سال 2023 افزایش یافت، پیشرفتی که منجر به سطح بی سابقه ای از مازاد شد و پیامدهای آن بر قیمت تأثیر گذاشت.

تکامل تقاضا و عرضه جهانی کبالت

به طور خلاصه، تعداد زیادی از تحلیلگران بر این باورند که یک پدیده معکوس روند تنها در یک پویایی بلندمدت می‌تواند امکان پذیر باشد که در آن افزایش مستمر تقاضا با توجه به شرایط زیست محیطی جهان، عرضه کبالت را محدود کند. در این زمینه مبهم، ایده آل این است که به ثبات اقتصادی قابل قبول یا سطح قیمتی که انتظارات DRC را برآورده کند، امیدوار باشیم. اقدامات محدودکننده ای باید علیه تولیدکنندگان عمده کبالت در جمهوری دموکراتیک کنگو اتخاذ شود تا در صورت عدم سازگاری تقاضا با حجم کبالت صادراتی، امکان تولید بی رویه که منجر به سیل بازار شود، باقی بماند. این شرکت ها باید سعی کنند با اجرای یک برنامه مدون، میزان صادرات خود را با توجه به نیاز بازار کنترل کنند. ARECOMS (سازمان تنظیم مقررات و کنترل مواد معدنی استراتژیک) می‌تواند از این شرکت ها بخواهد تا بسته به ظرفیت تولید یک معدن به معدن دیگر، تا حدی سیستم سهمیه صادراتی را برای صادرات هماهنگ اعمال کنند که در عین حال این امکان را به DRC می دهد. از کنترل بازار اقدامات اصلاحی باید علیه شرکت هایی انجام شود که فعالیت های تولیدی آنها تأثیر زیادی بر عرضه بیش از حد کبالت در بازار جهانی داشته و همچنین بر پروژه‌های معدنی در حال انجام نظارت داشته باشد. این با هدف تعدیل مجدد صادرات با در نظر گرفتن مسائل واقعی بازار است.

تنظیم معادن صنایع دستی و در مقیاس کوچک در شرایطی ضروری است که بخش‌های تولید کبالت را در بازار تقویت کنند. آنها به ظرفیت تولید قابل توجه 12 درصد تولید جهانی در سال 2021 یا 14500 تن رسیده اند. سهم این بخش در کل تولید جمهوری دموکراتیک کنگو بیشتر از حجم برخی از کشورهای جهان (فیلیپین، استرالیا، کوبا و غیره) است. با این حال، بزرگترین چالش برای این بخش، رسمی‌کردن بازاریابی آن است و تا زمانی که خلاف آن ثابت نشود، کنترل نشده باقی می ماند، بنابراین نیاز به عملیاتی کردن واقعی برای تنظیم این بخش وجود دارد که نقش آن در زنجیره تامین کبالت دیگر مورد تردید نیست. برای انجام این کار، ARECOMS باید استراتژی‌های روشنی را در مورد مواد معدنی استراتژیک در نظر گرفته شده، مانند کبالت، با تمرکز بر شرایط بهره‌برداری، تولید و بازاریابی پیشنهاد کند که می‌تواند به DRC کمک کند تا نقش واقعی خود را در این فرآیند انتقال انرژی ایفا کند.

https://www.mediacongo.net/article-actualite-137226_baisse_de_prix_du_cobalt_sur_le_marche_mondial_la_rdc_est_elle_responsable_analyse_de_bodrick_mpila_dela.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما