معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۰۹:۲۰

اخبار اقتصادی جمهوری کنگو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، در اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

در سال 2022، تراز تجاری بین جمهوری دموکراتیک کنگو و فرانسه بیش از 200 میلیون دلار بود (Zoom-eco.net)

تجارت بین جمهوری دموکراتیک کنگو و فرانسه در بازه زمانی 2021 تا 2022 بیش از 200 میلیون دلار بوده است. این در جریان راه اندازی هشتمین دوره از هفته فرانسه - کینشاسا (SFK) اعلام شد.

 

کنگو، اپل را به استفاده از مواد معدنی از معادن «به‌طور غیرقانونی» متهم می‌کند (Le Soir-AFP)

بر اساس اسناد خبرگزاری فرانسه، دولت کنگو گروه اپل را به استفاده از مواد معدنی «به‌طور غیرقانونی» در محصولات خود که «از معادن کنگو» می‌آیند، متهم می‌کند. به گفته وکلای جمهوری دموکراتیک کنگو ، این مواد معدنی پس از آن "به خارج از جمهوری دموکراتیک کنگو و به ویژه به رواندا منتقل می‌شوند، جایی که شسته می‌شوند". وکلا اظهار می دارند: «از پرونده ارائه شده توسط DRC به نظر می رسد که شرکت اپل از مواد معدنی استراتژیک خریداری شده در رواندا در محصولات خود استفاده می‌کند. حقوقدانان می‌گویند: «روآندا یک بازیگر اصلی در بهره برداری غیرقانونی از مواد معدنی و به ویژه بهره برداری از قلع و تانتالیوم در جمهوری دموکراتیک کنگو است. در اطلاعیه رسمی آمده است: «پس از استخراج غیرقانونی، این مواد معدنی به رواندا قاچاق می‌شوند، جایی که در زنجیره‌های تأمین جهانی ادغام می‌شوند». وکلا ادامه می دهند: «این مواد معدنی مورد مناقشه عمدتاً از معادن کنگو می آیند که در آن حقوق بشر بسیار نقض می‌شود. این اخطار رسمی این هفته توسط ویلیام بوردون و وینسنت برنگارت وکلای فرانسوی به دو شرکت تابعه اپل در فرانسه ارسال شد. نامه ای نیز به شرکت مادر آمریکایی این غول فناوری ارسال شد که به ویژه رایانه‌های آیفون و مک را به بازار عرضه می‌کند.

 

افزایش مجدد قیمت سوخت در کنگو

قیمت هر لیتر سوخت در مناطق عرضه غرب و شمال کشور به سمت بالا بازنگری شده است، فرمانی که چهارشنبه 24 آوریل 2024 توسط وزیر موقت اقتصاد ملی، Euchtache Muhanzi Mubembe منتشر شد. این لیست قیمت جدید از پنجشنبه 25 آوریل 2024 به اجرا درآمد. از این پس، در منطقه غربی که شامل استان‌های اکواتور، کنگو-مرکزی، کوانگو، کویلو، مای-ندومبه، مونگالا، نورد-اوبانگی، سود-اوبانگی، تشوپا، بونده و شهر کینشازا می‌شود، بنزین در پمپ از 3225 FC به 3475 FC (معادل 1.39 دلار)، دیزل از 3215 به 3465 FC، روغن از 2650 به 2900 FC می رسد.لازم به یادآوری است که آخرین بازنگری قیمت فرآورده‌های نفتی در اکتبر 2023 انجام شد.

سنگ معدن : تحقیقاتی که سیستم Kagame را در DRC باز می‌کند (Politico.cd)

در شرق آشفته جمهوری دموکراتیک کنگو یک واقعیت خشن و اغلب پنهان همچنان آشکار می‌شود. واقعیتی که توسط دهه‌ها درگیری مسلحانه شکل گرفته است، که شهوت بین‌المللی برای منابع معدنی گرانبهای آن شکل گرفته است. تحقیقات عمیقی که با دقت شرکت‌های حقوقی بین‌المللی انجام شد، بازیگران و مکانیسم‌های کلیدی این استثمار ویرانگر را روشن می‌کند و سیستم غارت و بی‌ثباتی را آشکار می‌کند که فراتر از مرزهای ملی است و بر بازارهای جهانی تأثیر می‌گذارد. این تحقیق که توسط POLITICO.CD منتشر خواهد شد، نه تنها پیوندهای بین نهادهای غربی و قاچاق غیرقانونی این "مواد معدنی خون" از = کنگو به رواندا را آشکار می‌کند، بلکه نشان می دهد که چگونه این اعمال چرخه‌های بی وقفه خشونت را در منطقه دامن می زند. جنبش شورشی M23 که توسط نیروهای خارجی پشتیبانی می‌شود و به عنوان ابزار بی‌ثباتی عمل می‌کند، تنها یکی از جنبه‌های تصویر بزرگ‌تر از دستکاری و درگیری است. دخالت نخبگان رواندا در شستشوی این مواد معدنی، تحت پوشش رعایت مقررات، به ویژه نگران کننده است. این رویه جدید نیست، اما تداوم آن علی‌رغم تلاش‌های ردیابی و نظارت بین‌المللی، همدستی در سطوح مختلف را برجسته می‌کند که شامل بازیگران دولتی و غیردولتی و همچنین شرکت‌های بین‌المللی می‌شود. تحقیقاتی که منتشر خواهد شد نشان می‌دهد که چگونه مواد معدنی - ضروری برای دوران فناوری که در شرایط اغلب غیرانسانی استخراج می‌شوند، در مدارهای قانونی اقتصاد جهانی قرار می‌گیرند و واقعیت خشونت، فساد و رنج را پنهان می‌کنند. درگیری در جمهوری دموکراتیک کنگو که با میل به منابع طبیعی به وجود آمده است، نشان دهنده شکست فاجعه بار جامعه بین المللی در ایمن سازی و اخلاقی کردن این زنجیره‌های تامین حیاتی است.

جمهوری دموکراتیک کنگو در سال گذشته بیشترین افزایش هزینه‌های نظامی جهان را داشت و سودان جنوبی در رتبه دوم قرار گرفت (News 24)

جمهوری دموکراتیک کنگو در سال گذشته بیشترین افزایش درصدی را در هزینه‌های نظامی در سرتاسر جهان به ثبت رساند که برای مقابله با شورشیان M23 در بخش شرقی کشور آماده می‌شد. بر اساس آخرین گزارش روند هزینه‌های نظامی جهان در سال 2023، هزینه‌های DRC "بیش از دو برابر (105٪) افزایش یافت و به 794 میلیون دلار رسید. در این گزارش آمده است که افزایش سال 2023 همزمان با افزایش تنش‌ها با رواندا، افزایش درگیری‌ها با گروه‌های مسلح غیردولتی و اقدام دولت برای تقویت نیروهای مسلح جمهوری دموکراتیک کنگو پس از درخواست خروج ماموریت صلح‌بانی سازمان ملل در مقیاس بزرگ در کشور بود. تخمین زده می‌شود که 200 گروه شبه نظامی در جمهوری دموکراتیک کنگو فعالیت می‌کنند که به "مای مای" معروف هستند. همچنین گروه مسلحی مانند ارتش لرد وجود دارد که از کنگو به اوگاندا حمله می‌کند. یکی دیگر از شورشیان تابارای سرخ است که برای بی ثبات کردن بروندی در حال حرکت هستند. جمهوری دموکراتیک کنگو و دولت های اوگاندا و بروندی عملیات مشترکی برای مهار شورشیان دارند. در کیووی شمالی، نیروهای جمهوری دموکراتیک کنگو در کنار یک نیروی SADC به فرماندهی آفریقای جنوبی می جنگند.

رواندا قاچاق معدن را در DRC سازماندهی می‌کند (Politico.cd)

نقش مهم جمهوری دموکراتیک کنگو در اقتصاد جهانی و در عین حال افشای جنایات مرتبط با شستشوی مواد معدنی خون به مقصد رواندا حقایقی است که از گزارش شرکت های حقوقی بین المللی AMSTERDAM & PARTNERS LLP گرفته شده است. تا دو میلیون نفر در جمهوری دموکراتیک کنگو برای امرار معاش خود مستقیماً به استخراج از معادن وابسته هستند. کریستف لوتوندولا، وزیر امور خارجه کنگو، با استناد به توافقات بین اتحادیه اروپا و رواندا، اتحادیه اروپا را به همدستی در تجاوز و بهره برداری از جمهوری دموکراتیک کنگو متهم می‌کند. در همان زمان، خود رئیس جمهور رواندا، پل کاگامه، اذعان کرده است که کشورش یک پلتفرم تجارت مواد معدنی کنگو است. او گفت که مواد معدنی کنگو از رواندا عبور می‌کند تا به بروکسل، تل آویو، روسیه و دبی و سایر مقاصد برسد. در جرایم مرتبط با شستشوی مواد معدنی خون از کنگو تا رواندا. بسیاری از بازیگران زنجیره تامین مواد معدنی از قاچاق مواد معدنی خون از جمهوری دموکراتیک کنگو یا بازاریابی مواد معدنی شسته شده از جمهوری دموکراتیک کنگو منتفع شده اند.شواهد مبنی بر بهره برداری غیرقانونی رواندا از این منابع در طول چند دهه بسیار زیاد است. این امر هرگونه توجیهی برای انکار مقامات شرکت و افرادی که برای برنامه‌های انطباق بین المللی کار کرده اند را از بین می‌برد.

روآندا و کنیا با گسترش شبکه راه آهن موافقت کردند (newtimes.co.rw)

رواندا با کنیا در کنار اوگاندا، سودان جنوبی و جمهوری دموکراتیک کنگو برای گسترش شبکه راه آهن موافقت کرده است. این امر پس از امضای یک بیانیه مشترک در روز جمعه، 3 مه اعلام شد. با این حرکت، راه‌آهن SGR از کنیا تا اوگاندا و در نهایت به رواندا گسترش خواهد یافت. به عنوان بخشی از چهارچوب کاری، پنج کشور همچنین به دنبال تامین منابع مالی برای توسعه خط گسترده SGR خواهند بود. این حرکت تاریخی به دنبال ایجاد امکان بسیج منابع مشترک، تسریع در تکمیل ساخت بخش‌های SGR باقی‌مانده از نایواشا در کنیا تا اوگاندا، رواندا، سودان جنوبی و جمهوری دموکراتیک کنگو و نقشه راهی برای اجرای سریع آن است.

امور مالی: ذخایر بین المللی به 5.6 میلیارد دلار افزایش می یابد(mediacongo.net)

ذخایر بین المللی جمهوری دموکراتیک کنگو در حال حاضر تا 2 می 2024، 5 میلیارد و 616.03 میلیون دلار برآورد شده است. بر اساس یادداشتی از وضعیت اقتصادی بانک مرکزی کنگو (BCC)، این عملکرد در برابر 4 میلیارد و 166.70 میلیون دلار آمریکا که در آوریل 2023 ایجاد شد، رکورد زد که انباشت بیش از 1449.363 میلیون دلار در طول یک سال است. به گفته همین منبع، سطح ذخایر ارزی معادل 3 ماه و 4 روز واردات کالا و خدمات از منابع خود دولت کنگو است.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ژاپن در جنگ ریزتراشه ای با چین به DRC نگاه می‌کنند (news24.com)

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ژاپن در حال جشن گرفتن پیروزی آفریقا در جنگ جاری با چین در مورد مواد معدنی حیاتی در کاربردهای فناوری پیشرفته هستند. در یک قرارداد جدید، شرکت بلژیکی Umicore با شرکت Gecamines جمهوری دموکراتیک کنگو برای بازیابی ژرمانیوم، یک فلز کمیاب که در تولید نیمه‌هادی‌ها و برخی تجهیزات نظامی‌با فناوری پیشرفته استفاده می‌شود، شریک شده است. بر اساس توافق بلندمدت با شرکت تابعه Gecamines La Société pour le Traitement du Terril de Lubumbashi، این شرکت اروپایی در بازیابی ژرمانیوم از سایت Big Hill در لوبومباشی مشارکت خواهد داشت. این قرارداد تحت عنوان «مشارکت امنیت مواد معدنی» (MSP)، که با همکاری 14 کشور و اتحادیه اروپا که توسط ایالات متحده آمریکا اداره می‌شود، قرار می‌گیرد. وزارت امور خارجه ایالات متحده در بیانیه ای اعلام کرد که این مشارکت "نمایش قدرتمندی از ظرفیت MSP برای ایمن سازی و تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تامین مواد معدنی حیاتی است که منافع اقتصادی برای جوامع محلی و کشورهای منبع مانند جمهوری دموکراتیک کنگو دارد." به گفته Umicore، معدن Big Hill منبع غنی 10 میلیون تنی از روی، نقره، کبالت و مس است، اما ژرمانیوم ممکن است مهمترین مواد باشد. سال گذشته، چین محموله‌های ژرمانیوم به خارج از کشور را بدون مجوزهای صادراتی ویژه متوقف کرد. بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده، ایالات متحده در پی محدود کردن دسترسی چین به ریزتراشه‌های پیشرفته تولید شده در غرب (اغلب با استفاده از مواد معدنی از چین که 68 درصد از عرضه ژرمانیوم جهان را تشکیل می دهد) بود. چندین کشور آفریقایی ممکن است کلید شکستن قفل چینی بر روی مواد معدنی مختلف خاکی کمیاب را داشته باشند که در محصولات با فناوری پیشرفته و انرژی تجدیدپذیر حیاتی هستند. این مواد معدنی شبیه ژرمانیوم هستند. اکنون قرار است ژرمانیوم لوبومباشی به صورت جزئی در محل فرآوری شود و کنسانتره ژرمانیوم ایجاد شود.

کلتان: آیا عرضه مواد معدنی گوشی‌های هوشمند پس از تصرف شهر کلیدی DR کنگو در خطر است؟ (aa.com.tr)

در جمهوری دموکراتیک کنگو، گروه شورشی M23 اخیراً روبایا، یک شهر کوچک را در قلب معدن کلتان، یک ماده معدنی مورد علاقه که در تولید تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ استفاده می‌شود، تصرف کردند. جمهوری دموکراتیک کنگو دومین تولیدکننده بزرگ کلتان در جهان است که بیشتر آن از معادن اطراف روبایا در نواحی ناپایدار شرقی این کشور تامین می‌شود. کلتان همچنین یکی از مواد معدنی نام‌گذاری شده در نامه‌ای از دولت جمهوری دموکراتیک کنگو به اپل بود که تهدید به اقدام قانونی کرد و این سوال را مطرح کرد که آیا این غول فناوری از وجود "مواد معدنی خون" بخشی از منابع خود مطلع است یا خیر. شورشیان M23 در اواخر آوریل و پس از چند روز درگیری با نیروهای دولتی در ناحیه ماسیسی در استان کیوو شمالی، که دارای ذخایر قابل توجهی از مواد معدنی گرانبهای مختلف است، روبایا را تصرف کردند. برای سال‌ها، ثروت معدنی منطقه آن را به میدان جنگ تبدیل کرده است - و روبایا همیشه یک هدف استراتژیک برای هر دو طرف بوده است. روبایا به داشتن ذخایر عظیمی از مواد معدنی شناخته شده است و در طول دهه گذشته، گروه‌های مختلف و نیروهای دولتی برای کنترل منطقه در حال مبارزه بوده‌اند. فراتر از آن، روبایا مانند هر منطقه دیگری برای گروه‌های شورشی است. M23 یکی از بیش از 100 گروهی است که برای کنترل مناطق غنی از مواد معدنی جمهوری دموکراتیک کنگو مبارزه می‌کند، جایی که خشونت بی امان در طی سال ها حدود 7 میلیون نفر را آواره کرده است. از زمان ظهور مجدد این گروه در اواخر سال 2021، یک سری پیروزی در میدان جنگ به دست آورد و چندین شهر استراتژیک در حومه گوما، مرکز کیوو شمالی را تصرف کرد. جمهوری دموکراتیک کنگو رواندا را به حمایت از شورشیان M23 متهم می‌کند، اتهامی‌که کیگالی آن را رد می‌کند. با این حال، تنش های دیپلماتیک بین دو کشور ادامه دارد.

185 خودروی زرهی Katmerciler ترکیه به ارزش 75 میلیون دلار علیه M23 مستقر شدند. (Politico.cd-Africa Intelligence)

بر اساس گزارش اخیر اطلاعات آفریقا، یک قرارداد بزرگ برای خرید خودروهای زرهی بین جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) و شرکت ترکی Katmerciler نهایی شده است. این قرارداد که 75 میلیون دلار تخمین زده می‌شود، مربوط به خرید 185 خودروی زرهی Hizir است که به منظور تقویت توانایی‌های نیروهای مسلح کنگو(FARDC) در مبارزه با شورش M23 انجام می‌شود. این قرارداد که در ابتدا در سال 2020 امضا شد، با موانع مختلفی از جمله پیامدهای فروپاشی ائتلاف بین رئیس جمهور فعلی فلیکس تشیسکدی و سلف او جوزف کابیلا و همچنین مشکلات مالی سازنده مواجه شد. اما با وجود این چالش ها، نهایی شدن قرارداد نوید تحویل کامل خودروها تا پایان سال جاری را می دهد. خودروهای Hizir که برای برآوردن نیازهای تاکتیکی نیروهای امنیتی طراحی شده اند، مجهز به برجک های 20 میلی متری از راه دور تولید شده توسط Aselsan هستند که انتظار می رود به زودی نصب شوند. این خودروها به دلیل استحکام و توانایی خود در ارائه قدرت برترکه در عملیات نظامی ضروری است، مشهور هستند.

دسترسی به مواد معدنی استراتژیک: شفاف سازی اتحادیه اروپا در مورد یادداشت تفاهم امضا شده با رواندا (RFI)

امضای این یادداشت تفاهم در مورد مواد معدنی در فوریه گذشته، بین اتحادیه اروپا و رواندا در بحبوحه درگیری در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو، با انتقاد شدیدی در جمهوری دموکراتیک کنگو مواجه شد. سفیر اتحادیه اروپا در کینشازا که به مناسبت روز اروپا مورد سوال قرار گرفت، اذعان کرد که این رویکرد باید بهتر توضیح داده می‌شد. این توافقنامه همکاری که در زمینه مواد خام بین رواندا و اتحادیه اروپا در 19 فوریه 2024 امضا شد، در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) مورد انتقاد قرار گرفت زیرا کینشازا غارت مواد معدنی کنگو را برای بیش از بیست سال توسط برخی کشورهای خارجی محکوم می‌کند. از جمله رواندا در طرف اتحادیه اروپا. بروکسل از این توافق دفاع و یادآوری می‌کند که در موارد متعدد رفتار بازیگران مختلف در قبال گروه‌های مسلح در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو را محکوم کرده است. به مدت دو سال، اتحادیه اروپا با ده‌ها کشور در سراسر جهان، از جمله کشورهای آفریقایی، در زمینه دسترسی به مواد معدنی استراتژیک، به ویژه برای بهبود قابلیت ردیابی، شفافیت و صدور گواهینامه همکاری می‌کند. جزئیات از نیکلاس برلانگا مارتینز، سفیر اتحادیه اروپا در کینشازا : «از قبل باید روشن شود که یادداشت تفاهم یک تعهد قانونی نیست، یک معاهده نیست، یک توافق نیست. این تنها یک بیانیه اصولی است که به هر دو طرف شش ماه فرصت می دهد تا نقشه راه را تهیه کنند. این آغاز مذاکرات برای تعریف پروژه‌های مورد علاقه مشترک، فعالیت ها و اقدامات مرتبط با این مواد معدنی استراتژیک است. یادداشت تفاهم امضا شده توسط اتحادیه اروپا با رواندا بر قابلیت ردیابی و شفافیت تمرکز دارد.

کنگو-ایالات متحده آمریکا: واشنگتن از قرارداد جدید برای خرید و فرآوری ژرمانیوم استقبال می‌کند (Agence Congolaise de Presse)

ایالات متحده آمریکا، رئیس مشارکت امنیت معدنی (MSP) از قرارداد جدید خرید و فرآوری ژرمانیوم که بین STL، یکی از شرکت‌های تابعه Générale des Carrières et des Mines در جمهوری دموکراتیک کنگو و شرکت بلژیکی Umicore نهایی شده است، استقبال کرد. در بیانیه مطبوعاتی وزارت امور خارجه ایالات متحده در 8 مه 2024 می خوانیم شرکای MSP و بخش خصوصی، گواه قدرتمندی بر توانایی MSP برای ایمن سازی و تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تامین مواد معدنی حیاتی است که مزایای اقتصادی را برای جوامع محلی و کشورهای مبدأ، مانند DRC به ارمغان می آورد. همانطور که توسط مقامات Umicore و Gécamines تاکید شده است، این توافقنامه همچنین از بازیافت پایدار و اقتصاد دایره ای حمایت می‌کند، مهارت ها و تخصص های فنی جدید را در DRC توسعه می دهد و نقش Gécamines و DRC را به عنوان یک بازیگر مهم در فرآوری مواد معدنی حیاتی تقویت می‌کند. . این توافق مهم که از طریق همکاری نزدیک با 15 شریک MSP به دست آمده است، عرضه جهانی ژرمانیوم را که در نیمه‌هادی‌ها، کابل های نوری، سلول های خورشیدی و بسیاری از محصولات دیگر استفاده می‌شود، به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. ژرمانیوم فرآوری شده در نهایت زنجیره تامین بازارهای آمریکا، اروپا و ژاپن را تقویت خواهد کرد.

بازیگران زنجیره نظارت و ارزیابی برنامه ملی توسعه کشاورزی در یک کارگاه ظرفیت سازی برای تسهیل دسترسی به بازارها (Deskeco.com)

بازیگران زنجیره نظارت و ارزیابی برنامه ملی توسعه کشاورزی (PNDA) در یک کارگاه ظرفیت سازی از روز دوشنبه 13 مه 2024 در کینشازا برای تسهیل دسترسی به بازارها برای کشاورزان کوچک شرکت کردند. ژان دو دیو امبی، هماهنگ کننده PNDA در سخنان افتتاحیه خود گفت: «برنامه توسعه ملی کشاورزی فعالیت های خود را برای افزایش بهره وری کشاورزی و تسهیل دسترسی به بازارها برای کشاورزان کوچک آغاز کرد. همیشه یک وظیفه قابل پذیرش وجود دارد که تنها زمانی حاصل می‌شود که هر حلقه در زنجیره در زمان مناسب و با داده‌های مناسب عمل کند. او از شرکت کنندگان درخواست کرد: «مثل این است که ما مرتباً در نظارت و ارزیابی می‌گوییم چه کسی، چه چیزی، چه زمانی و چگونه در هر لحظه باید به طور سیستماتیک به این سؤالات پاسخ دهید. از شما دعوت می‌کنم که مجدانه شرکت کنید تا در پایان این کارگاه، هر کدام از شما برای کارکرد زنجیره کشاورزی مجهز شوید.» به گفته آقای مبی، این فعالیت ها که پنج سال به طول خواهد انجامید، با هدف تجهیز عوامل برنامه مذکور به منظور عملیاتی ساختن چرخه، به ویژه در زمینه دیجیتالی سازی کشاورزی، آموزش کشاورزان در بخش مالی بانکداری و کشاورزی و بیمه است. به گفته وی، واجب است که این افراد از نقشی که باید در زنجیره نظارت بر ارزیابی ایفا کنند، مطلع شوند تا بتوانند در زمان مناسب، داده‌ها را برگردانند و به ما اجازه دهند به تعهدات قراردادی با بانک جهانی عمل کنیم. برنامه ملی توسعه کشاورزی (PNDA) توسط وزارت کشاورزی با حمایت مالی بانک جهانی و برای این مرحله اول، به ویژه در 5 استان، کویلو، کنگو مرکزی، کاسای و کاسای مرکزی اجرا شده است. در قلمرو استان کیوو شمالی به دنبال ناامنی از منطقه مداخله خارج شد.

اصل بازنگری قانون مالی 2024 ثبت شده است (RFI)

در آغاز ماه مه، صندوق بین المللی پول و مقامات جمهوری دموکراتیک کنگو به توافق رسیدند که ششمین و آخرین بخش از اعتبار یک و نیم میلیارد دلاری را طی سه سال برای جمهوری دموکراتیک کنگو آزاد کنند. صندوق بین المللی پول (IMF) معتقد است که اصلاحات کلیدی در کینشازا انجام شده است. دو طرف همچنین روی بازنگری رو به پایین بودجه کنگو برای سال 2024 کار کردند. اصل بازنگری قانون مالی 2024 اکنون پس از همکاری مشترک با صندوق بین المللی پول (IMF) در کنگو اجرا می‌شود. به گفته منابع دولتی، این تجدید نظر باید منعکس کننده افزایش تلاش ها در زمینه امنیت باشد. مانند سال گذشته، هزینه‌های استثنایی در این زمینه به دلیل تداوم خشونت، به ویژه در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو، همچنان بسیار بالا خواهد بود. این تجدید نظر همچنین با هدف محافظت از سطح سرمایه‌گذاری‌ها، در حالی که شامل هزینه‌های به اصطلاح «عملیاتی» است، انجام می‌شود. در همین راستا، رئیس دولت به جودیت سومینوا، نخست وزیر، دستور داد که این جنبه را در ترکیب و رهبری دولت جدید مد نظر قرار دهد. علاوه بر این، قانون بازنگری شده مالی باید درآمدهای حاصل از اصلاحیه توافقنامه را که به عنوان «قرارداد قرن» توصیف شده است، یکپارچه کند.

سال چهارم پذیرش مجدد DRC در AGOA: از دولت خواسته شد تا استراتژی‌های لازم را برای افزایش صادرات به ایالات متحده اتخاذ کند (Actu30.cd)

سازمان غیردولتی دیده بان منابع آفریقا (AFREWATCH)، طی کارگاهی که در روز سه شنبه 14 مه 2024 در کینشازا برگزار شد، مجموعه ای از توصیه‌ها را به دولت در رابطه با پذیرش مجدد DRC به قانون آمریکا در مورد رشد و فرصت ها در آفریقا (AGOA) تدوین کرد. جمهوری دموکراتیک کنگو از سال 2020 برای AGOA واجد شرایط است، این قانون، از جمله، صادرات محصولات کنگو به ایالات متحده را بدون پرداخت هزینه‌های گمرکی مجاز می‌کند. به گزارش AFREWATCH، اراده ضعیف سیاسی دولت جمهوری دموکراتیک کنگو در مورد این موضوع به آن اجازه نداد تا با جدیت از فرصت ارائه شده توسط AGOA با هدف کاهش فقر جمعیت و تنوع بخشیدن به اقتصاد خود استفاده کند. این ساختار که برای بهره‌برداری مسئولانه از منابع طبیعی کار می‌کند، از دولت دعوت می‌کند تا تلاش‌های بیشتری را برای بهره‌مندی از مزایای این قانون به عمل آورد تا تأثیر آن به‌ویژه در سطح اقتصادی، مانند کشورهای آفریقایی نیجریه، آنگولا، کنیا و سنگال قابل مشاهده باشد.

تغییر بازار کبالت برای جمهوری دموکراتیک کنگو چه معنایی دارد؟ (Dialogue Earth)

بزرگترین تولید کننده کبالت در جهان، جمهوری دموکراتیک کنگو 70 درصد از کل عرضه‌ها را پشت سر می‌گذارد. اما کاهش قیمت ها، بهره مندی معدنچیان مستقل کشور را دشوارتر می‌کند. با این حال، فراگیر بودن استخراج کبالت در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) در أواخر سال 2000 منفجر شد. در سال 2002، این کشور خصوصی سازی معادن را قانونی کرد که منجر به رونق سرمایه گذاری خارجی شد. در دهه 2010، صنایعی که به ذخایر عظیم کبالت – تولید خودروهای الکتریکی (EV) و ذخیره باتری – نیاز داشتند، در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفتند. در آغاز دهه 2020، قیمت این کالا به بالاترین حد خود رسید و انتظار می رفت که به افزایش خود ادامه دهد. از دسامبر 2023، بیش از 70 درصد از عرضه جهانی کبالت از DRC تامین می‌شود. استخراج کبالت توسط سازمان ملل متحد به عنوان یک تقویت کننده بالقوه رشد اقتصادی و درآمد دولت برای کشور ذکر شده است. با قرار گرفتن در مرکز اقتصاد در حال گذار جهان، این صنعت همچنین توسعه دهنده مشاغل جدید در داخل کشور است. اما درست زمانی که DRC تولید را افزایش داده بود، قیمت کبالت کاهش یافت و تا سال 2023- 60 درصد را از دست داد. آژانس بین المللی انرژی (IEA) انتظار دارد این روند نزولی ادامه یابد. بنابراین، این چه معنایی برای جاه‌طلبی‌های توسعه کبالت محور DRC و معیشت بیش از 200000 معدنچی کنگو دارد؟ عرضه بیش از حد و مارپیچ قیمت ها: کارشناسان دلایل متعددی را برای کاهش ارزش کبالت توصیف می‌کنند، از جمله تورم و بیماری همه گیر کرونا، که هر دو تقاضای جهانی را خفه کردند.

بازار الماس در سقوط آزاد در Mbuji-Mayi(mines.cd)

در Mbuji-Mayi، مرکز استان Kasai-Oriental، بازار الماس سقوط آزاد را تجربه می‌کند. در روزهای اخیر، یک قیراط الماس از 2 به کمتر از یک دلار آمریکا رسیده است. در پایتخت الماس جمهوری دموکراتیک کنگو، واقع در استان Kasaï-Oriental، نوسانات قیمت مشاهده شده از ابتدای سال به تقاضای بازار نسبت داده می‌شود که با قانون عرضه و تقاضا مواجه است. دیودونه کالالا، رئیس شورای استانی الماس، به نقل از رادیو سازمان ملل در جمهوری دموکراتیک کنگو، گفت: «قیمت‌ها بر اساس تقاضا و کیفیت کالا افزایش می‌یابد و ادامه می دهد: زمانی که تقاضا و استفاده از محصولات در بازارهای بین المللی بیشتر باشد، این موضوع برای ما که در استان‌ها خرید می‌کنیم، بازتاب دارد.به گفته همین منبع، این پدیده منجر به فلج شدن معدنکاری صنایع دستی در نیمه اول سال 2024 شده است. بازار این سنگ قیمتی طی 5 ماه گذشته کاهش یافته است. این وضعیتی است که بازیکنان اصلی از آن ابراز تاسف می‌کنند. «الماس در حال سقوط است. ما به دنبال راه‌هایی برای فروش بسته‌های الماس خود هستیم، هیچ خریدار و پولی وجود ندارد. ما اینجا هیچ کاری نمی‌کنیم قبلاً این لبنانی‌ها بودند که زیاد خرید می‌کردند، اما آنها دیگر آنجا نیستند. به عنوان یادآوری، در فاصله 10 سال، از سال 2013 تا 2023، جمهوری دموکراتیک کنگو کاهش تاریخی در صادرات الماس ثبت کرد. این آمار را وزارت معادن از طریق هسته فنی هماهنگی و برنامه ریزی معدنی اعلام کرده است. طبق گزارش CTCPM، این کشور به تولید 8,305,796.60 قیراط دست یافته است که به معنای تقریباً نیمی از تولید سال 2017 است، دوره ای که در آن تولید به 17,924,982.26 رسیده است.

جمهوری کنگو برازاویل

اجلاس سران ایران و آفریقا: کنگو در دومین دوره حضور دارد(adiac-congo.com)

دومین نشست سران ایران و آفریقا از 26 تا 29 آوریل در تهران، پایتخت ایران برگزار می‌شود. بیش از 30 کشور عضو اتحادیه آفریقا از جمله جمهوری کنگو در این اجلاس شرکت می‌کنند که فرصتی برای کمک به توسعه صادرات کالاها و خدمات فنی و مهندسی تلقی می‌شود وزیر توسعه صنعتی و ارتقای بخش خصوصی، آنتوان توماس نیسیفوره و هیات همراه در این اجلاس شرکت کردند. شرکت این کشور در این اجلاس به کنگو اجازه می دهد تا سیاست صنعتی سازی مجدد خود را احیا کند. این نشست در واقع فرصتی حیاتی برای وزیر جهت دیدار با مقامات ارشد ایرانی، اپراتورهای بخش دولتی و خصوصی و همچنین نمایندگان سایر کشورهای آفریقایی به منظور بررسی فرصت های مشارکت و سرمایه گذاری جدید است. موضوع مرتبط با توسعه صنعت خودرو در کنگو نیز یکی از اولویت های Antoine Thomas Nicéphore Fylla Saint-Eudes است. دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا رویدادی بزرگ برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و صنعتی ایران و کشورهای آفریقایی است. انتظار می رود نمایندگان بیش از 40 کشور از این قاره در این نشست به بحث در مورد شراکت و فرصت های سرمایه گذاری بپردازند. جلسات از طریق پنل ها و بازدید از شرکت های ایرانی و سایر ساختارهای دولتی برنامه ریزی شده است. محمدصادق قنادزاده، معاون سازمان توسعه تجارت بین‌الملل ایران با بیان اینکه ایران و کشورهای آفریقایی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند، گفت: باید از این ظرفیت‌ها برای تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های تجاری و اقتصادی استفاده کرد. به گفته وی، ایران می‌تواند در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی با کشورهای آفریقایی همکاری کند. ، کشت فراسرزمینی، واردات مواد اولیه برای تولید و غیره. محمدصادق قنادزاده در افتتاحیه این نشست افزود: با توجه به تخصص و توانمندی بالای شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، شرکت‌های آفریقایی برای انجام مذاکرات کارشناسی در این زمینه‌ها در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

تولید گاز موضوع مهمی‌برای دولت است

برونو ژان ریچارد ایتوآ، وزیر هیدروکربن، در بازدید از تاسیسات نفتی شرکت های انی کنگو و توتال انرژی به مناسبت روز جهانی ایمنی و سلامت در کار، این موضوع را بیان کرد. وزیر نفت در این سفر توضیح داد علاوه بر نفت، دومین چالشی که به ما سپرده شده، تولید گاز است. رئیس جمهور چندین سال است که رویای تبدیل کنگو را نه تنها به یک کشور نفتی، بلکه یک کشور گازی نیز در سر می‌پروراند. برونو ژان ریچارد ایتوآ به مناسبت این روز خاطرنشان کرد که دولت می خواهد به سلامت منابع انسانی علاقه نشان دهد زیرا به گفته وی سرمایه انسانی ثروت بیشتری برای یک کشور و حتی یک تجارت است. اگرچه ما نگران نتایج یا تولید هستیم، اما این بدون مردان و زنان سالم امکان پذیر نیست. از این پس با شرکت های نفتی مسائل بهداشتی، ایمنی و محیط زیست را به صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد. این روز فرصتی برای گفتگو با بازیگران کلیدی صنعت نفت در کنگو در مورد پیشرفت این بخش، در مورد چشم انداز دولت، به ویژه آینده این صنعت در کنگو و در سطح جهانی فراهم کرد. وی در پایان گفت: هیدروکربن‌ها 60 درصد بودجه کشور را تشکیل می دهند.

جمهوری آفریقای مرکزی

حمایت بانک توسعه آفریقا از کریدور Brazzaville-Bangui-N'Djamena

بانک توسعه آفریقا (AfDB) تامین کننده اصلی پروژه کریدور است که برای اتصال جمهوری کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی و چاد در نظر گرفته شده است. این بانک  قول می‌دهد که شش ماه پس از انتشار بخشی از 108 میلیارد FCFA به نفع طرف آفریقای مرکزی، اعتبار جدیدی برای کار نهایی در طرف کنگو اعطا کند. ساخت کریدور 13، جاده آسفالتی که سه کشور را به هم متصل می‌کند، از جمله پروژه‌های اصلی یکپارچه کننده منطقه فرعی آفریقای مرکزی و AfDB است. راه اندازی این کریدور در نهایت باید تجارت و رفت و آمد مردم را تسهیل کند.  حمایت مالی AfDB به کمک بانک توسعه کشورهای آفریقای مرکزی (BDEAC) اضافه خواهد شد. این بانک قبلاً مجموعاً 272 میلیون دلار یا تقریباً 165 میلیارد FCFA برای ساخت بخش داخلی کشور در اختیار جمهوری آفریقای مرکزی قرار داده است. برای بخشی که مربوط به کنگو است، از فاینانس 57 میلیون دلاری BDEAC بهره مند شد. در مورد فاز دوم همین پروژه، بانک حمایت خود را از کارهای تکمیلی ارائه خواهد کرد. -پروژه یکپارچه ساز پل-جاده-راه آهن برازاویل. به گفته رئیس بانک انکشاف آسیایی، تنظیمات نهایی پروژه بدون جزئیات بیشتر در مورد تجهیز مالی، تقریباً 335 میلیارد FCFA برای شروع مؤثر پروژه‌ها تکمیل شده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما