معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی استونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفته چهارم مرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

احتمال افزایش بیکاری در پاییز امسال

پیتر کوپل، کارشناس اقتصادی معتقد است وضعیت اقتصادی استونی که در حال حاضر مناسب به نظر می‌رسد، بیشتر با خوش‌بینی معمول تابستان ارتباط دارد و ممکن است در پاییز امسال شاهد افزایش بیکاری باشیم؛ زیرا در شرایطی که صنعت به دلیل کاهش صادرات با روزهای سختی روبرو است، کارکنان همچنان انتظار رشد دستمزد را حفظ کرده‌اند. نتایج مطالعات اخیر تایید می‌کند که کارفرمایان تمایل و امکان اندکی برای افزایش دستمزد دارند، در حالی که کارکنان کمی مایل به کار با حقوق فعلی خود هستند. آمارهای اقتصادی اخیر نیز همچنان رکود شدید در اقتصاد و کاهش قابل توجه صادرات را نشان می‌دهد.

پیتر کوپل می‌گوید که شکاف قابل توجهی در انتظارات دستمزد کارکنان و تمایل کارفرمایان برای افزایش دستمزد وجود دارد و انتظارات دستمزد مردم ارتباط زیادی با رشد سریع دستمزدها در دهه گذشته دارد که در سراسر جهان قابل توجه بود. وی یادآور شد اگر بازۀ زمانی 2010 تا 2020 را لحاظ کنیم، احتمالا دستمزدهای حقیقی در استونی سریع‌ترین رشد را در جهان داشته‌اند. مردم به وضوح این را به خاطر دارند و انتظار رشد سریع دستمزدها هنوز وجود دارد؛ با این حال، بسیاری از کارفرمایان هیچ امکانی برای افزایش دستمزدها به ویژه در بخش تولید و صادرات ندارند، زیرا کارفرمایان شاهد کاهش قابل توجهی در گردش مالی بوده‌اند. لذا به دنبال سیگنال‌های کارفرمایان، بیکاری ممکن است شروع به افزایش کند.

https://news.err.ee/1609059851/economist-we-may-see-rise-in-unemployment-this-fall

افزایش تولید برق از منابع تجدیدپذیر

Enefit Green، شرکت دولتی تولیدکننده انرژی‌های تجدیدپذیر استونی، در جولای مجموعا 81.8 گیگاوات ساعت برق تولید کرد که 19 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. این شرکت اعلام کرد که مزارع بادی و پارک‌های خورشیدی جدید به افزایش تولید در ماه گذشته کمک کردند و افزایش تولید جولای، ناشی از افزایش 17 درصدی در تولید برق از انرژی بادی و جهش 138 درصدی در تولید برق از انرژی خورشیدی است و مزارع بادی و پارک‌های خورشیدی جدید، تولید کل شرکت را در ماه گذشته به میزان 17.6 گیگاوات ساعت برق افزایش دادند. این شرکت دارای مزارع بادی واقع در استونی و لیتوانی، نیروگاه‌های تولید همزمان در استونی و لتونی، مزارع خورشیدی در استونی و لهستان و همچنین نیروگاه برق آبی در استونی است و در حال توسعه چندین مزرعه بادی و پارک خورشیدی در کشورهای فوق الذکر و همچنین در فنلاند است.

https://news.err.ee/1609059755/enefit-green-s-july-electricity-production-up-19-percent-to-81-8-gwh

رونق تجارت فرامرزی در شهرهای مرزی استونی با روسیه

تضعیف اخیر روبل روسیه، مردم شرق استونی را تشویق کرده است تا از آن سوی مرزها که قیمت‌ها ارزان‌تر است، خرید کنند. در حالی که این فعالیت ده‌ها سال است که انجام می‌شود، اکنون خریداران باید از تحریم‌ها و اقلام ممنوعه آگاه باشند. با اینکه صرافی‌های شهر مرزی استونی (ناروا)، نرخی حدودا 5 درصد پایین‌تر از نرخ رسمی‌برای تبدیل یورو به روبل ارائه می‌دهند، اما این نرخ هنوز برای خرید مناسب است. مردمی‌که از روسیه باز می‌گردند، از خریدهای خود راضی هستند، زیرا انواع مواد غذایی در روسیه تقریبا نصف قیمت در استونی هستند. البته تحریم‌ها اثر خود را گذاشته‌اند، بنابراین همه چیز را نمی‌توان وارد کرد و افسران گمرک توصیه می‌کنند که خریداران در مورد قوانین بپرسند.

https://news.err.ee/1609065665/weak-russian-ruble-encouraging-cross-border-trade-in-estonia-s-border-town

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما