معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۹

اخبار اقتصادی استونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفته سوم مرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش صادرات و واردات استونی

اداره آمار استونی اعلام کرد که در ژوئن امسال، ارزش صادرات کالاهای استونی 1.6 میلیارد یورو و ارزش واردات آن 1.9 میلیارد یورو بود که به ترتیب 14 و 13 درصد کاهش یافته است و کسری تجاری در ماه ژوئن نیز در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است. این آژانس در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد کسری تراز تجاری استونی در ماه ژوئن با 33 میلیون یورو کاهش به 271 میلیون یورو رسیده است. در سه ماهه دوم سال 2023، صادرات کالاهای کشور نسبت به سال گذشته 11 درصد و واردات 15 درصد کاهش یافت. صادرات کالا 4.8 میلیارد یورو و واردات 5.6 میلیارد یورو بوده است، در حالی که کسری تجاری بالغ بر 802 میلیون یورو بوده که 329 میلیون یورو نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

https://news.err.ee/1609056821/statistics-june-goods-exports-down-14-imports-13-percent

چشم‌انداز صادرات استونی در کوتاه‌مدت

وضعیت صادرات استونی، به ویژه در بخش تولید، ضعیف است، در حالی که برخی از بازیگران بازار، کمبود نیروی کار را مقصر می‌دانند. صادرات در ژوئیه نسبت به ژوئن 14 درصد کاهش یافته است، در حالی که چشم‌انداز کوتاه‌مدت همچنان تیره است. در حالی که صادرات مجدد در سطح سال گذشته باقی مانده است، صادرات استونی بیشترین آسیب را دیده است. تونو مرتسینا، اقتصاددان ارشد Swedbank، معتقد است که کاهش تقاضای خارجی به این واقعیت مربوط می‌شود که اقتصاد چین ضعیف شده است. اقتصاد چین به نوبه خود تأثیر بسیار قوی بر اقتصاد آلمان می‌گذارد. سپس اقتصاد آلمان بر سایر کشورها تأثیر می‌گذارد. وی افزود: از نظر ما، تقاضا بیشتر و بیشتر کاهش می‌یابد و این بدان معنی است که چشم‌انداز کوتاه مدت برای صادرات خوب نیست.

https://news.err.ee/1609059545/analyst-short-term-outlook-for-estonian-exports-not-good

آغاز احداث بزرگترین مزرعه بادی بالتیک در استونی

ساخت بزرگترین مزرعه بادی در بین کشورهای بالتیک در 8 آگوست 2023 در توتسی، شهرستان پارنو آغاز شد. برنامه‌ریزی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در غرب استونی از 10 سال پیش آغاز شد. پارک بادی 38 توربینی و مزرعه پنل‌های خورشیدی نیز در این سایت واقع شده است که تقریبا 10 درصد از تقاضای برق سالانه استونی را پس از اتمام در سال 2025 تامین می‌کند. اکنون نیز ساخت و ساز پارک بادی 350 میلیون یورویی به خوبی در حال انجام است. این پارک میزان تولید نیروی باد در استونی را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد و به استونی اجازه می‌دهد تا به هدف خود برای تبدیل شدن به یک کشور صادرکننده برق تا سال 2030 دست یابد. برای رسیدن به این هدف، تا هفت سال دیگر، هشت پارک دیگر باید وجود داشته باشد، بنابراین این ابتدای راه است.

https://news.err.ee/1609056449/baltic-s-biggest-wind-farm-cornerstone-laid-in-estonia-s-parnu-county

تهیه استراتژی هوش مصنوعی تا پایان سال

دولت استونی تا پایان سال جاری، استراتژی جدیدی در زمینه هوش مصنوعی (AI) و امنیت سایبری آماده خواهد کرد. طی دو سال گذشته، دولت 20 میلیون یورو برای توسعه هوش مصنوعی با هدف استفاده از آن برای استفاده منطقی و کارآمد از داده‌ها اختصاص داده است. تیت ریسالو، وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات استونی، به عنوان یکی از کاربردهای هوش مصنوعی، فرایند ساخت و ساز را مثال می‌زند، جایی که در حال حاضر یافتن اطلاعاتی مناسب مانند مجوز ساختمان و الزامات بهره‌وری انرژی که یک ساختمان باید برآورده کند، برای مردم دشوار است. وی گفت از آنجایی که کمک یک وکیل برای درک نحوه ادامه کار لازم است، هوش مصنوعی راه حلی عالی برای خواندن قوانین مربوطه و ارائه پاسخی هوشمندانه و جامع به افراد خواهد بود. وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات افزود: خدمات دیجیتال استونی بیشتر و بیشتر به هوش مصنوعی مرتبط می‌شوند و چارچوب اولیه احتمالا در اوایل پاییز، آغاز و تا پایان سال آماده می‌شود و سپس ما هم هوش مصنوعی و هم داده‌ها را بررسی خواهیم کرد تا ببینیم دولت استونی به عنوان یک کل چگونه می‌تواند در این محیط در حال تغییر عمل کند. با این حال، هوش مصنوعی و گسترش آن با ترس‌هایی از پیامدهای آن برای طیف گسترده‌ای از حوزه‌های زندگی نیز همراه بوده است.

https://news.err.ee/1609054811/state-to-make-ready-ai-strategy-by-year-end

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما