معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی استونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفته چهارم تیر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش کیفیت غلات استونی

کشاورزان استونی به فصل برداشت محصولات خود رسیده‌اند، اما به دلیل خشکسالی اوایل تابستان، کیفیت غلات پایین‌تر از حد معمول خواهد بود؛ این در حالی است که هزینه‌های برداشت و خشک کردن محصول نیز بالا خواهد بود. در همین حال، برداشت اروپا در سال جاری بسیار کمتر از حد انتظار بوده است. کشاورزان می‌گویند که خشکسالی امسال به این معنی است که خوشه‌های گندم، کوتاه‌تر و کم‌بارتر از حد معمول است. Copa-Copega (یک سازمان تحت پوشش کشاورزان اتحادیه اروپا)، عنوان کرد که امسال برداشت غلات در جنوب اروپا 60 درصد کمتر از معمول پیش‌بینی می‌شود. بازدهی در فنلاند، لتونی، لهستان و بلغارستان نیز بین نیم تا دو سوم کاهش یافته است.

https://news.err.ee/1609038158/estonian-farmers-see-poor-grain-quality-and-yields-this-year-due-to-drought

برنامه‌ریزی برای قطع اتصال استونی از شبکه برق روسیه

کاجا کالاس، نخست‌وزیر استونی می‌گوید که کشورهای بالتیک از شبکه برق متصل به روسیه و بلاروس موسوم به برل در ابتدای سال 2025 جدا خواهند شد. این خبر در پی تماس‌های لیتوانی برای همگام‌سازی کشورهای بالتیک با شبکه اروپای قاره‌ای منتشر می‌شود که نیاز دارد در اوایل سال آینده، از برل جدا شود. در حالی که تصمیم برای اتصال به شبکه اروپا تا پایان سال 2025، به سال 2018 باز می‌گردد، جنگ اوکراین از فوریه سال گذشته، تمرکز مجددی بر روی انجام هرچه سریع‌تر این پروژه قرار داده است. توافقنامه فعلی شامل بند جدایی از شبکه روسیه حداکثر تا سال 2025 است. لازم به ذکر است لیتوانی دو کشور دیگر بالتیک را تحت فشار قرار داده است تا سیستم برق مشترک با روسیه را زودتر ترک کنند.

https://news.err.ee/1609037411/kallas-estonia-to-decouple-from-russian-electricity-grid-by-start-of-2025

افزایش چشمگیر درآمد بانک‌های استونی

بانک‌های فعال در استونی سود شش ماهه اول سال جاری را گزارش کرده‌اند که تقریبا به اندازه کل سال 2022 است. Swedbank، بزرگترین بانک فعال در استونی، در نیمه اول سال 2023، در حدود 214 میلیون یورو سود خالص به دست آورد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 148 میلیون یورو افزایش داشته است. درآمدهای بهره‌ای این بانک به تنهایی 150 میلیون یورو نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. برای مقایسه، کل سود برای کل سال گذشته 224 میلیون یورو بود. بر اساس بیانیه مطبوعاتی، درآمد این بانک برای نیمه اول سال 2023، در حدود 192 میلیون یورو افزایش یافته است. این موضوع عمدتا به دلیل درآمدهای بهره بالاتر، ناشی از افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا بوده است.

https://news.err.ee/1609037153/estonian-banks-earned-almost-as-much-in-first-half-of-2023-as-whole-of-2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما