معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۳۰- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۹۲

اخبار اقتصادی استونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی استونی در هفتۀ چهارم مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بزرگترین چالش اقتصاد استونی

بررسی موسسه تحقیقات اقتصادی استونی نشان می‌دهد که با ورود به سه ماهه پایانی سال 2023، اقتصاد استونی کوچکتر شده است که یکی از عوامل اصلی آن، کمبود تقاضا است. در حالی که تحلیلگران و بازرگانان در سه ماهۀ قبل (یعنی سه ماهۀ دوم) امیدوار بودند که وضعیت اقتصاد در آینده بهبود یابد، اما این اتفاق نیفتاده است. پیتر راودسپ، مدیر مؤسسه تحقیقات اقتصادی استونی در این خصوص گفت: در شرایطی که هیچ راه حل واقعی وجود ندارد، چرخه اقتصادی به کاهش خود ادامه می‌دهد و اقتصاد ما در رکود قرار دارد. تقریبا همه بخش‌های اقتصادی در حال حاضر به دلیل کمبود تقاضا برای کالاها و خدمات با مشکلاتی روبرو هستند، در حالی که مسائل مربوط به کاهش نوآوری و رقابت‌پذیری به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

https://news.err.ee/1609130222/estonian-economy-s-biggest-challenge-is-falling-demand

کاهش شاخص بهای تولیدات صنعتی در ماه سپتامبر

آژانس دولتی آمار استونی گزارش داد که شاخص قیمت تولیدکنندۀ (PPI) تولیدات صنعتی در ماه سپتامبر، نسبت به سپتامبر سال قبل، 2.5 درصد کاهش یافته است. این شاخص، تغییرات قیمت‌های تولید کننده کالاهای صنعتی تولید شده در استونی را برای بازار داخلی و صادرات بیان می‌کند. بیشترین افزایش، در شاخص قیمت فرآورده‌های نفتی، برق و مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی مشاهده شده است. بیشترین کاهش نیز در شاخص قیمت فرآورده‌های معدنی، محصولات چوبی و محصولات کشاورزی ثبت شده است.

همچنین طبق اعلام آژانس دولتی آمار استونی، در سال منتهی به سپتامبر 2023، شاخص قیمت واردات نیز 2.9 درصد کاهش یافته است، اما شاخص بهای واردات در ماه سپتامبر نسبت به ماه آگوست، 1.4 درصد افزایش داشته است. شاخص قیمت واردات برق، محصولات کشاورزی و فرآورده‌های نفتی، بیشترین افزایش را داشتند، در حالی که بیشترین کاهش شاخص قیمت واردات مربوط به اقلام چوبی، مبلمان و محصولات الکترونیکی بوده است.

https://news.err.ee/1609139600/statistics-industrial-output-price-index-fell-by-2-5-percent-in-september

شرایط اقتصاد استونی از نگاه مدیرعامل شرکت گاز

آین‌هانشمیت، مدیرعامل شرکت گاز استونی (Eesti Gaas) و مالک تالینک اینفورتار، در مصاحبه با کرونیکا گفت که دولت استونی در شرایطی که تولید ناخالص داخلی برای مدت طولانی در حال کاهش بوده، فاقد سیاست اقتصادی روشن است. هانشمیت گفت که اقتصاد استونی شش فصل متوالی در رکود بوده است و ما تنها به لطف نزدیکی فنلاند، سر پا ایستاده‌ایم. ما هیچ فکری در مورد چگونگی رشد اقتصاد نداریم. تنها روش کار افزایش مالیات و سپس توزیع درآمد است. وی گفت: دستگاه دولتی باید کوچک‌تر باشد، زیرا بخش زیادی از پول‌های ما به سمت حفظ بوروکراسی می‌رود. هانشمیت همچنین از برنامه‌های گذار سبز اتحادیه اروپا انتقاد کرد.

https://news.err.ee/1609133915/tallink-owner-estonian-government-lacks-an-economic-policy

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما