معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۳

گزارش صندوق بین المللی پول در مورد رشد اقتصادی برخی کشورهای آفریقایی

صندوق بین‌المللی پول (IMF) پیش‌بینی کرده است که اندازه اقتصاد کنیا در سال جاری از اقتصاد آنگولا پیشی خواهد گرفت، حتی اگر اتیوپی رشد خود را افزایش دهد. صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین چشم‌انداز اقتصاد جهانی خود می‌گوید تولید ناخالص داخلی (GDP) آنگولا، تولیدکننده نفت، در طول دوره کاهش می‌یابد و به کنیا، که انتظار می‌رود اقتصاد آن 5.3 درصد رشد کند، اجازه می‌دهد تا از آن سبقت بگیرد و خود را رتبه چهارم پس از اتیوپی قرار دهد.

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین چشم‌انداز اقتصاد جهانی خود می‌گوید تولید ناخالص داخلی (GDP) آنگولا، تولیدکننده نفت، در طول دوره کاهش می‌یابد و به کنیا، که انتظار می‌رود اقتصاد آن 5.3 درصد رشد کند، اجازه می‌دهد تا از آن سبقت بگیرد و خود را رتبه چهارم پس از اتیوپی قرار دهد.

با این حال، اتیوپی، که صندوق بین‌المللی پول در چشم‌انداز اکتبر ۲۰۲۲ خود پیش‌بینی کرده بود از کنیا پیشی بگیرد و به بزرگ‌ترین اقتصاد آفریقای شرقی تبدیل شود، اکنون انتظار می‌رود که از هر دو اقتصاد آنگولا و کنیا پیشی بگیرد و به سومین اقتصاد بزرگ در آفریقای جنوب صحرا تبدیل شود. این پس از آن است که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی قبلی خود را درباره تولید ناخالص داخلی اتیوپی در سال 2023 از 16.9 تریلیون شیلینگ (126 میلیارد دلار) به 20.9 تریلیون شیلینگ (156.1 میلیارد دلار) اصلاح کرد و اقتصاد اتیوپی برتری جدید خود را نسبت به کنیا افزایش داد.

کشورهای جنوب صحرای آفریقا 46 کشور از 54 کشور این قاره را به استثنای مراکش و مصر تشکیل می دهند. نیجریه با تولید ناخالص داخلی، 506.6 میلیارد دلار، بزرگترین اقتصاد منطقه است و پس از آن آفریقای جنوبی (399 میلیارد دلار) و اتیوپی (156.1 میلیارد دلار) قرار دارند. در اکتبر سال گذشته، این موسسه مستقر در واشنگتن اندازه اقتصاد کنیا را در حدود 15.7 تریلیون شیلینگ (1117.6 میلیارد دلار) پیش بینی کرده بود، اما از آن زمان به بعد در چشم انداز آوریل 2023 کمی‌به سمت بالا به 15.8 تریلیون شیلینگ (118.1 میلیارد دلار) بازنگری شده است.

رقابت برای تسلط اقتصادی بر منطقه آفریقای شرقی بین کنیا و اتیوپی اساساً رقابتی برای جذب سرمایه گذاری به ویژه در بخش های کشاورزی و تولید بوده است. برای مثال، هر دو کشور تولیدکنندگان عمده قهوه، چای و گل هستند. آنها همچنین مایلند با راه اندازی مجدد بخش نساجی و پوشاک خود، ارزش افزوده خود را در این بخش نیز تقویت کنند.

جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در کاهش بیکاری رو به رشد جوانان در آفریقا بسیار حیاتی است. پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که انتظار می‌رود آدیس آبابا تا پایان سال 2028 به افزایش این نرخ رشد ادامه دهد. تا کنون، آفریقای جنوبی و اتیوپی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی بهتر از کنیا عمل کرده‌اند. طبق این چشم انداز، صندوق بین‌المللی پول انتظار ندارد کنیا برای مدت طولانی‌تری در جایگاه سوم باقی بماند و پیش‌بینی می‌شود که آنگولا سال آینده این موقعیت را پس بگیرد تا نایروبی دوباره در سال 2027 از آن پیشی بگیرد.

در ابتدا، صندوق بین‌المللی پول تولید ناخالص داخلی آنگولا در سال جاری را 135 میلیارد دلار پیش‌بینی کرده بود که آن را به سومین اقتصاد بزرگ بعد از اتیوپی تبدیل می‌کرد. با این حال، این بانک در برآوردهای خود برای سال 2022 تجدید نظر نکرده است، که نشان می دهد این کشور غرب آفریقا از نایروبی پیشی گرفته و به سومین اقتصاد بزرگ منطقه تبدیل شده است.

بر اساس پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول در اکتبر سال گذشته، بازگشت به رشد مرتبط با افزایش قیمت نفت باعث شد آنگولا در سال گذشته از کنیا پیشی بگیرد. آنگولا در سال 2020 پس از سال ها انقباض به دلیل افت قیمت نفت، این موقعیت را به کنیا داده بود. گزارش بانک جهانی اشاره دارد که کنیا یکی از کشورهای جنوب صحرای آفریقا است که با سرعتی بیشتر در حال رشد است. در این گزارش آمده است که اقتصاد اتیوپی در سال گذشته به دلیل تورم بالا، کاهش ارزش پول و درگیری‌های طولانی عقب مانده بود.

منبع: روزنامه Daily Business

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما