معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۶۲

وضعیت کشاورزی در کنیا

بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی میزان زمین‌های قابل کشت در کنیا 5.800.000 هکتار و در واقع حدود 10 درصد از کل مساحت این کشور می‌باشد. استان‌های ناکورو، نیانداروآ، کیامبو، الگیو ماراکوت، مرو، ناروک و بومت، مناطقی با پتانسیل‌های بالقوه جهت کشاورزی معرفی شده‌اند؛ همچنین استان اوسین‌گیشو، کاکامگا و ترانس‌زویا به ترتیب بالاترین سطح مزارع کشاورزی کنیا را بدون توجه به نوع محصول زارعی در اختیار دارند.

بر اساس مجموعه شاخص‌های توسعه‌ی بانک جهانی، زمین‌های قابل کشت در کنیا 5.800.000 هکتار و در واقع حدود 10 درصد از کل مساحت این کشور، می‌باشد. در گزارش اداره آمار کنیا (KNBS)، استان‌های ناکورو، نیانداروآ، کیامبو، الگیو ماراکوت، مرو، ناروک و بومت، مناطقی با پتانسیل‌های بالقوه جهت کشاورزی معرفی شده است.

شایان ذکر است، کشاورزی و خدمات بیشترین سهم از فعالیت‌های اقتصادی را در همه استان‌ها به خود اختصاص داده‌اند، به جز نایروبی و مومباسا که در بخش کشاورزی پایین‌ترین رتبه اما در تولید خدمات بالاترین رتبه را در اختیار دارند.

در سرشماری مزارع تجاری و نهادی و محصولات ویژه که توسط اداره ملی آمار کنیا (KNBS) منتشر شده است؛ استان اوسین گیشو و کاکامگا و ترانس زویا به ترتیب بالاترین سطح مزارع کشاورزی را بدون توجه به نوع محصول زارعی در اختیار دارند و استان ایسیولو در این خصوص در انتها قرار دارد.

گزارش‌ها نشان داد که 41.3 درصد از مزارع کشاورزی جهت تولید محصولات زراعی، به بارندگی متکی هستند که به ترتیب ذرت، گندم، نیشکر، چای و لوبیا در صدر این فهرست قرار دارند. مزارع کشاورزی گوجه‌فرنگی، ذرت، انبه، موز و هندوانه به ترتیب به آبیاری مناسب نیاز دارند و مزارع کشاورزی که آبیاری جزئی نیاز دارند، قهوه، ذرت و سیب‌زمینی می‌باشند.

بر اساس گزارش‌های اخیر، بیش از 85 درصد از مزارع توسط خانوارها و مابقی مزارع تحت مدیریت شرکت‌ها با  12 درصد و مؤسسات با 3 درصد اداره می‌شوند. از نظر نسبت مساحت کل مزارع کشاورزی خانوار به تفکیک استان، استان ناروک با 20.5 درصد بیشترین نسبت را به خود اختصاص داده است. استان اوسین گیشو با سهم 16.8 درصدی در رتبه بعدی قرار دارد.

استان کیامبو با 12.3 درصد بالاترین نسبت زمین‌های کشاورزی متعلق به شرکت‌ها را دارا می‌باشد. ناکورو با سهم 11.7 درصدی از نزدیک در رتبه بعدی قرار دارد. اکثر استان‌ها سهمی‌کمتر از پنج درصد در این دسته در اختیار دارند. کشت ذرت با نسبت 38 درصد بیشترین تعداد مزارع کشاورزی را به خود اختصاص داده است و پس از آن گندم با 11.7 درصد قرار دارد. نسبت مزارع کشاورزی تجاری چای و قهوه تولید به ترتیب 5 درصد و 3.1 درصد می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما