معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۳

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوا و سه کشور آمریکای مرکزی در نیمه اول خردادماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

نیکاراگوا:

1- کاهش صادرات نیکاراگوئه به چین

بر اساس داده‌های مرکز رویه‌های صادرات Cetrex، صادرات نیکاراگوا به چین در چهار ماه اول سال 2023 کاهش یافته است. بر اساس این گزارش در 4 ماهه نخست سال جاری صادرات به چین کمی‌بیش از 5 میلیون دلار بوده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال2022 ، 157 هزار دلار کمتر است.

صادرات به چین به عنوان چشم انداز اولیه نتوانسته رشد کند. محصولات نیکاراگوا باید از کل اقیانوس آرام عبور کنند و هزینه حمل و نقل اضافی باید پرداخت شود و زمانی که محصول به مقصد نهایی می رسد قیمت ها چندان رقابتی نیستند. داده‌های مرکز رویه‌های صادرات نشان می دهد که انتظارات اورتگا برآورده نشده است ولیکن وزیر دارایی و اعتبارات عمومی،ایوان آکوستا در رسانه‌های رسمی اطمینان می دهد که تجارت با چین تقویت می‌شود و این  مسئله زمان بر است.

https://100noticias.com.ni/economia/123962-bajas-exportaciones-nicaragua-china-cetrex/

2- لوکاشنکو از نیکاراگوئه خواست که تعاملات اقتصادی را به بالاترین سطح برساند

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در دیدار دنیس مونکادا، وزیر روابط خارجی نیکاراگوا با وی از نیکاراگوا خواست تا تعاملات اقتصادی بین دو کشور را بهبود بخشد و آن را به بالاترین سطح برساند، درست مانند کاری که جمهوری شوروی سابق قبلاً با کوبا و ونزوئلا انجام می داد. وی در این رابطه تصریح داشت: "وقتی به نیکاراگوئه فکر می‌کنم، من همیشه فکر می‌کنم که برای ما کشوری بسیار دور اما در عین حال بسیار نزدیک است. اگر ارزیابی کلی از روابط خود داشته باشیم، باید بگویم که زمینه کاری بسیار زیاد داریم. ما باید کارهای زیادی انجام دهیم تا روابط خود را به بالاترین سطح برسانیم.»

 شایان ذکر است که بلاروس به فروش کامیون‌های باری، تراکتور و همچنین تجهیزات راه سازی به نیکاراگوئه علاقمند است.

https://100noticias.com.ni/politica/123911-lukashenko-insta-nicaragua-elevar-interaccion/

3- اهداف صادراتی سال 2023 به چین در هاله ای از ابهام

اگرچه دولت دانیل اورتگا چین را به عنوان بازاری با فرصت‌های عظیم برای صادرات محصولات کشاورزی معرفی کرده است، اما دولت در برنامه تولید و صادرات خود در سال جاری به این کشور خوش‌بین نیست و اهدافی را برای افزایش درآمد و حجم صادرات با نرخ‌های رشد ناچیز تعیین کرده است.

در اوایل ماه می جاری دولت توافقنامه ای را با چین امضاء کرد که بر اساس آن عوارض گمرکی 66 محصول نیکاراگوا و 78 محصول چینی حذف می‌شود و انتظار می رود که منجر به توافق تجارت آزاد بین دو کشور گردد.

ایوان آکوستا، وزیر دارایی نیکاراگوا در این رابطه گفت، ما می‌توانیم با صادرات محصولاتی مانند گوشت گاو و احشاء آن به چین و نیز محصولات دریایی و شیلات نظیر صدف، میگو، خرچنگ و خیار دریایی؛ سبزیجات؛ لوبیا قرمز، بادام زمینی خام، عرق نیشکر، منسوجات و سایر محصولات که از جمله مزایای صادراتی ما هستند، کل صادارت کشور را حدود 2 میلیارد دلار افزایش دهیم.

https://www.laprensani.com/2023/05/18/economia/3149222-ni-el-regimen-de-ortega-es-optimista-con-china-sus-metas-de-exportacion-de-2023-lo-delatan

4-عدم انتخاب مجدد دانته موسیی به عنوان رئیس بانک آمریکای مرکزی برای همگرایی اقتصادی

تارنمای خبری نیکاراگوایی 100% Noticias تایید کرد که دانته موسی موفق به انتخاب مجدد به عنوان رئیس بانک آمریکای مرکزی برای همگرایی اقتصادی (BCIE) نشده است. روز جمعه شورای BCIE در جمهوری دومینیکن برای رای گیری در مورد انتخاب رئیس جدید بانک تشکیل جلسه داد و در نتیجه آن موسیی از سمت ریاست این نهاد پولی و مالی منطقه ای برکنار شد. مانوئِل اوروسکو، کارشناس حواله‌های ارزی و مهاجرت در این رابطه گفت که عدم انتخاب مجدد موسیی به ریاست بانک آمریکای مرکزی برای همگرایی اقتصادی «به مقامات سازمان‌های بین‌المللی یادآوری می‌کند که رفتار تأمین مالی بین‌المللی با تعهدات مرتبط است و فراتر از روابط قراردادی پولی و مالی است و مسائلی از جمله مربوط به حقوق بشر، حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار وجود دارد که باید رعایت شوند.

https://100noticias.com.ni/politica/123781-dante-mossi-fuera-presidencia-bcie/

5- نگرانی بازرگانان و واردکنندگان خرد از «هجوم» محصولات چینی

لازم‌الاجرا شدن توافق‌نامه واردات و صادارت بین نیکاراگوا و چین، نگرانی بازرگانان و واردکنندگان خرد این کشور در خصوص تأثیر احتمالی هجوم محصولات چینی بر بازار ملی را در پی داشته است. دو تاجر و یک واردکننده خرد به تارنمای خبری CONFIDENCIAL اظهار داشتند که نگرانی در مورد واردات محصولات چینی به این دلیل است که آنها توسط «افراد مرتبط با دولت» کنترل می‌شوند و علت دیگر، شهرت ارزان بودن این نوع محصولات است.

https://confidencial.digital/economia/comerciantes-del-oriental-temen-una-invasion-de-productos-chinos/

السالوادور:

6- السالوادور در سه ماهه نخست سال 620 میلیون دلار سوخت وارد کرده است

طبق آمارهای به روز رسانی شده بانک مرکزی السالوادور (BCR) تا تاریخ مارس 2023،  فرآورده‌های نفتی بالاترین درصد را در مجموع وارداتی این کشور آمریکای مرکزی در ماه‌های ابتدایی سال به خود اختصاص داده است. بر اساس این گزارش در سه ماهه اول سال 2023، این کشور بیش از 620 میلیون دلار فقط محصولاتی مانند سوخت و سایر مشتقات نفت خام را خریداری کرده است که بیشترین سهم را در کل واردات به خود اختصاص داده اند.

https://www.elsalvador.com/noticias/negocios/importaciones-combustible-tres-meses-620-millones/1061297/2023/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما