معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوا و سه کشور آمریکای مرکزی در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

انعقاد سه توافقنامه بین نیکاراگوا و آنگولا

بنابر گزارش رسانه‌های دولتی، نیکاراگوا و کشور آفریقایی آنگولا سه توافق نامه همکاری امضا کردند. اولین توافقنامه مربوط به لغو روادید سفر برای کلیه اتباع دو کشور شامل دارندگان گذرنامه‌های دیپلماتیک، خدمت، عادی  و رسمی  است. این اقدام نیکاراگوا با انتقاد نیروهای اپوزیسیون مخالف دولت روبه رو شده و به عقیده منتقدان دولت ساندنیستی با این اقدام ترانزیت مهاجران آفریقایی به ایالات متحده آمریکا را تسهیل کرده است. دومین توافق یادداشت تفاهم در مورد مشورت های سیاسی" بین وزارتخانه‌های خارجه هر دو کشور است. مورد سوم «توافق نامه کلی برای همکاری اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی» دوجانبه  است. با توجه به حجم انتقادات و فشارهای بین المللی و حقوق بشری که عمدتا از طرف کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده آمریکا علیه دولت نیکاراگوا در جریان است. دولت نیکاراگوا به دنبال کاهش فشارهای مذکور از طریق توسعه روابط خارجی با کشورهای افریقایی و آسیایی است.اگر چه منتقدان عمدتا غربی از طریق انتشار اخبار جهت دار این گونه القا می‌کنند که دولت نیکاراگوا استراتژی «آفریقایی کردن» روابط سیاسی خود را در پیش گرفته است به گفته آنها دولت نیکاراگوا عمدتاً به دنبال جذب متحدان سیاسی برای فایق آمدن بر مشکلات ناشی از اتهام غربی‌ها دائر بر  نقض حقوق بشر در این کشور است. علاوه بر آن آنها معتقدند: گسترش روابط با کشورهای آفریقایی به نفع نیکاراگوا نیست، به ویژه اینکه برخی از این کشورها در فساد، فقر و وابستگی اقتصادی فرو رفته اند.

https://www.articulo66.com/2024/05/02/dictador-daniel-ortega-atrabajos-angola-libre-visado-intercambio-politico/

السالوادور کمترین و نیکاراگوا بیشترین ذخایر ارزی بین المللی را در منطقه آمریکای  مرکزی دارند

السالوادور کشوری در آمریکای مرکزی است که کمترین ذخایر بین‌المللی را دارد و همچنین تنها کشوری است که میزان ذخایر کمتری نسبت به دسامبر 2019 قبل از همه‌گیری کووید 19، دارد. بر اساس داده‌های دبیرخانه اجرایی شورای پول آمریکای مرکزی ذخایر بین‌المللی یک کشور منطبق بر دارایی‌های خارجی است که فوراً در دسترس و تحت کنترل مقامات پولی برای برآوردن نیازهای مالی تراز پرداخت‌ها، مداخله در بازارهای مبادله به منظور تأثیرگذاری بر نرخ ارز قرار گیرند. بر این اساس ذخایر بین‌المللی السالوادور تا ژانویه 2024، 2.761 میلیون دلار است که 1.175 میلیون دلار کمتر از دوره قبل از همه‌گیری بود که 3.936 میلیون دلار ارزیابی شده است. این موضوع یعنی کاهش تقریبا یک سوم ذخایر بین المللی این کشور. این موضوع درحالیست که ذخایر ارزی سایر کشورها منطقه مقادیری به مراتب بالاتر از دسامبر 2019 نشان می دهد. قابل توجه ترین مورد نیکاراگوا است که قبل از همه گیری کوید 19 تنها 2.209 میلیون دلار ذخایر بین المللی داشت. یعنی کمی‌بیشتر از نصف السالوادور. اما در  ژانویه 2024، نیکاراگوا 5.472 میلیون دلار ذخایر ارزی دارد. نیکاراگوا در این زمینه 147 درصد پیشرفت کرده است.سایر کشورهای آمریکای مرکزی نیز پیشرفت های چشمگیری داشته اند : برای مثال  هندوراس (27%)، گواتمالا (44%) و کاستاریکا(61 درصد ) رشد داشته اند.

https://www.elsalvador.com/noticias/negocios/el-salvador-reservas-internacionales-menores-centroamerica/1140061/2024

بر اساس برآورد بانک مرکزی کاستاریکا میزان رشد اقتصادی  این کشور کمتر از پیش بینی‌های انجام شده است

بانک مرکزی کاستاریکا (BCCR) پیش بینی رشد خود را برای اقتصاد ملی برای امسال و سال آینده کاهش داد .این موضوع توسط رئیس بانک مرکزی، روگر مادریگال، هنگام ارائه گزارش سیاست پولی (MPI) برای آوریل سال جاری اعلام شد .برآورد جدید بانک مرکزی کاستاریکا این است که نرخ رشد در سال 2024 و 2025 به میزان 3.8 درصد خواهد بود. رئیس بانک مرکزی کاستاریکا گفت: در مقایسه با سال 2023 (زمانی که رشد 5.1 درصد بود، این نرخ به شدت کاهش یافته است. پیش‌بینی جدید برای سال 2024 ناشی از رشد کمتر تقاضای خارجی برای تجهیزات پزشکی، خدمات تجاری و رایانه‌ای و در نتیجه کاهش درآمد بوده است.  بر اساس این پیش بینی در سال 2025، محرک اصلی رشد تقاضای داخلی و تا حدی تقاضای خارجی خواهد بود. بانک مرکزی کاستاریکا تخمین می زند که تولید ناخالص داخلی (GDP) در افق پیش بینی به سطح بالقوه خود نزدیک شود.

https://www.crhoy.com/economia/bccr-baja-a-38-proyeccion-de-crecimiento-economico-para-este-ano/

افزایش قیمت بین المللی قهوه باعث برداشت  زودهنگام  این محصول در هندوراس  شده است

قیمت بین المللی قهوه در ماه آوریل روند صعودی را تجربه کرد و از 240 دلار در هر کیسه 46 کیلویی گذشت. برای تولیدکنندگان هندوراسی، این افزایش قیمت فرصتی برای فروش زودتر محصولات در سال 2024 بوجود آورده است. برخی از تولید کنندگان معتقدندکه اگرچه قیمت های بین المللی بهبود یافته است، اما افزایش ناگهانی قیمت ها باعث کاهش قدرت خرید برای مصرف کنندگان می‌شود.

https://www.nacion.com/economia/indicadores/precio-internacional-del-cafe-repuntamientrasaun/RXON5NZTGJCUXGYIJ4NJECCK7M/story/#:~:text=El%20precio%20internacional%20delC%20c

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما