معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۱۷:۵۶

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوا و سه کشور آمریکای مرکزی در هفته اول خرداد ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کاهش  27.5 درصد ی صادرات قهوه  در سه ماهه اول سالجاری

آمار رسمی‌گردآوری و منتشر شده توسط بانک مرکزی نیکاراگوا (BCN) نشان می دهد که صادرات قهوه در سه ماهه اول سال 2024 در مقایسه با مدت مشابه سال 2023 کاهش شدیدی  یافته است. بر اساس داده‌های بانک مرکزی نیکاراگوا ، در سه ماهه اول سالجاری، حجم صادرات قهوه این کشور758 کینتال ( هر کینتال معادل تقریبی 45 کیلوگرم)  بوده است. این آمار  نشان دهنده کاهش 288 هزار  کینتالی (27.5 درصدی) در مقایسه با صادرات هزار و چهل شش کینتال قهوه در مدت مشابه سال قبل است. به گفته کارشناسان بخش های تولیدی ورشکستگی شرکت چندملیتی  Mercon Coffee Group نیکاراگوا در دسامبر 2023 مهمترین عامل کاهش صادرات قهوه طی این دوره زمانی بوده است.

https://confidencial.digital/economia/exportaciones-de-cafe-caen-un-27-5-en-el-primer-trimestre-de-2024/

افزایش چهار برابری صادرات نیکاراگوا به ایالات متحده آمریکا پس از توافق کافتا

در 28 مه 2004، آمریکای مرکزی و ایالات متحده آمریکا توافقنامه تجارت آزاد "موسوم به کافتا را امضا کردند. این توافق  موجبات افزایش حجم و ارزش صادرات کشورهای منطقه به ایالات متحده را فراهم آورده است. در مورد نیکاراگوا، پس از اجرایی شدن توافق منطقه ایمذکور، صادرات این کشور به بازارهای  ایالات متحده تقریباً چهار برابر شده است .بر اساس داده‌های سفارت ایالات متحده در ماناگوا، از زمان اجرایی شدن CAFTA-DR در سال 2006، صادرات نیکاراگوا به ایالات متحده از 1.5 میلیارد دلار به 5.7 میلیارد دلار در سال 2022 رسیده است و این آمار نشان از افزایش تقریبا چهار برابری صادرات نیکاراگوا به ایالات متحده آمریکا است.  https://100noticias.com.ni/economia/131737-cafta-centroamerica-eeuu-comercio-nicaragua/

دولت نجیب بوکله بدهی عمومی السالوادر را در طی  5 سال به بیش از 30میلیارد  دلار افزایش داد

طی دوران 5 ساله ریاست جمهوری نجیب بوکله در السالوادر تقریباً 11 میلیارد  دلار به بدهی عمومی این کشور اضافه شده است. طی این مدت مجموع بدهی عمومی السالوادور از 30میلیارد  دلار فراتر رفت که رقمی تاریخی برای این کشور به حساب می آید. بر اساس داده‌های بانک مرکزی (BCR)السالوادر  تا ماه مارس 2024، و در 58 ماه مدیریت نجیب بوکله، بدهی عمومی دولت از  20میلیارد دلار به 31 میلیارد  دلار رسید.

https://www.elsalvador.com/noticias/negocios/el-salvador-deuda-publica-nayib-bukele-asamblea/1145024/2024/.

سفر دبیرکل فائو به هندوراس پس از امضای قرارد 250 میلیون دلاری با کشورهای آمریکای مرکزی

نماینده هندوراس در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) اعلام کرد:کو دونگیو، دبیر کل فائو،  در 21 و 22 نوامبر به هندوراس سفر خواهد کرد تا در خصوص سیاست های مرتبط با کشاورزی و غذایی رایزنی‌هالی لازم را اتخاذ نماید.  انریکه اورتز سکویرا نماینده هندوراس در سازمان فائو که ریاست موقت سازمان‌های سیستم ادغام آمریکای مرکزی دراین سازمان را نیز بر عهده دارد.، گفت : با توجه امضای قراداد 250 ملیون دلاری فائو با کشورهای آمریکای مرکزی  با هدف ارتقای انعطاف پذیری این کشورها در مقابل تغییرات آب هوایی دبیر کل این سازمان در ماه نوامبر برای انجام رایزنی‌های نهایی به هندوراس سفر خواهد کرد..

https://www.latribuna.hn/2024/05/24/director-de-la-fao-viene-a-honduras-en-noviembre/

رتبه هشتم کاستاریکا در بین کشورهای  برتر قاره آمریکا در شاخص توسعه گردشگری

کاستاریکا در شاخص توسعه گردشگری 2024 که در این ماه توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر شد، جایگاه هشتم را در قاره آمریکا به خود اختصاص داده است. در این ارزیابی شاخص های که امکان توسعه پایدار و انعطاف پذیر بخش گردشگری را فراهم می‌کند در میان 119 کشور جهان مورد بررسی قرار گرفته اند. با ارزیابی این شاخص ها کاستاریکا نسبت به دوره قبل چهار پله صعود کرد و در رتبه 51 جهان قرار گرفت.مطابق آمارهای منتشر شده ایالات متحده، کانادا و برزیل سه کشور برتر قاره  آمریکا در  توسعه این شاخص ها هستند و هندوراس، نیکاراگوا و ونزوئلا در رده‌های آخر قرار دارند.

https://www.larepublica.net/noticia/costa-rica-es-el-octavo-pais-de-america-con-mejor-desarrollo-turistico.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما