معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوا و سه کشور آمریکای مرکزی در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

آمریکا دو شرکت معدنی نیکاراگوایی و مرکز آموزش پلیس روسیه در ماناگوا را تحریم کرد

اواسط ماه جاری میلادی، وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا تحریم هایی را علیه مرکز آموزش پلیس روسیه در ماناگوا به اتهام آموزش نیروهای امنیتی و مقامات دولتی نیکاراگوا جهت انجام سرکوب های سیاسی و مدنی در این کشور اعمال کرد. دولت روسیه تحریم ها را رد کرد و مدعی شد که مرکز آموزشی پلیس روسیه در نیکاراگوا با هدف آموزش پلیس کشورهای آمریکای مرکزی جهت مبارزه با قاچاق مواد مخدر در این منطقه راه اندازی شده است. ایالات متحده همچنین دو شرکت معدنی نیکاراگوا Comintsa و Capital Mining که گفته می‌شود مستقیماً توسط لاعورانو اورتگا  اداره می‌شوند را تحریم کرد. به اعتقاد کارشناسان ایالات متحده بشدت نگران اقدامات روسیه در منطقه است و موسسات تحریم شده مذکور نیز در تعامل مستقیم  با روس ها هستند. به اعتقاد  آنها بخشی از پیام ایالات متحده آمریکا در ورای این تحریم ها اعلام هشدار نسبت به اقدامات روسیه در نیکاراگوا است.

https://confidencial.digital/politica/ee-uu-mantiene-en-la-mira-a-rusia-mineria-y-trafico-de-migrantes-en-nicaragua/

برگزاری مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد بین هندوراس و چین

تگوسیگالپا (پایتخت هندوراس) در روزهای 20 تا 22 ماه می میزبان پنجمین دور مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد (FTA) بین هندوراس و جمهوری خلق چین بود. مقامات وزارت توسعه اقتصادی هندوراس گزارش دادند در این دور از مذاکرات موضوعات کلیدی نظیر دسترسی به بازار، تجارت خدمات، مالکیت معنوی، اقدامات بهداشتی و گیاهی، همکاری در زمینه استانداردها و رویه‌های گمرکی و تسهیل تجارت بررسی خواهد شد .علاوه بر آن مقامات هندوراس از انجام مذاکرات مجازی بین طرفین در خصوص سرمایه گذاری و قوانین مبدأ، خبر دادند. در این مرحله از مذاکرات انتظار می‌رود توافقاتی نظیر دسترسی به بازار و مالکیت معنوی که در جلسه قبل بدون نتیجه ماندند، به نتیجه برسد. نمایندگان شورای ارتقای تجارت بین‌المللی چین و تولیدکنندگان و شرکت‌های علاقه‌مند به محصولات هندوراسی مانند شکر، تنباکو، میگو در این نشست حضور داشتند. طرف هندوراسی در چهارچوب توافقنامه تجارت آزاد بین هندوراس و چین بدنبال دسترسی به  فناوری‌های  چینی، به ویژه در بخش ماشین آلات و وسایل الکترونیکی با هدف تقویت بخش هایی مانند آموزش ، صنعت و فناوری خود است.

https://www.latribuna.hn/2024/05/21/inicia-quinta-ronda-de-negociaciones-del-tlc-con-republica-popular-de-china/.

کسری تجاری هندوراس تا مارس 2024 به 1831 میلیون دلار رسید

بر اساس برآوردهای بانک مرکزی هندوراس، (BCH) کسری تجاری این کشور تا ماه مارس 2024 به 1831.8 میلیون دلار رسید. کاهش مزبور در نتیجه کاهش 6 درصدی صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل حاصل شده است. بر اساس داده‌های بانک مرکزی هندوراس کاهش ارزش صادرات نسبت مدت مشابه سال گذشته در بخش های تولیدی 11 درصد، کشاورزی 5 درصد و محصولات نساجی 4 درصد ثبت شده است. از سوی دیگر صادرات در بخش هایی نظیر معدن و لوازم الکتریکی با افزایش ناچیز مواجه بوده اند. در بخش واردات نیز ارزش تجهیزات وارد شده مرتبط با حمل و نقل 23 درصد بیشتر از سال گذشته گزارش شده است. علاوه بر آن ارزش واردات سوخت و مواد غذایی و آشامیدنی نیز با افزایش مواجه بوده اند. در عین حال ارزش واردات کالاهای صنعتی 12.3 درصد، کالاهای مصرفی 2.1 درصد و کالاهای سرمایه ای با 15 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش داشته اند. کارشناسان می‌گویند که آمارهای اقتصادی نشان می دهد که این کشور همچنان برای دریافت ارز و حفظ اقتصاد خود  به حواله‌ها ارزی وابسته است.

https://www.latribuna.hn/2024/05/19/deficit-comercial-alcanzo-1831-millones-a-marzo-2024/.

بانک مرکزی همگرایی اقتصادی آمریکای مرکزی، در سیاست های مالی خود تجدید نظر خواهد کرد

بر اساس مطالعه‌ای که توسط انجمن غیردولتی برای جامعه عادلانه تر (ASJ) انجام شد کاستاریکا، السالوادور و نیکاراگوا کشورهایی هستند که بین سال‌های 2013 تا 2023 بیشترین وام را از بانک مرکزی آمریکا برای یکپارچگی اقتصادی (CABEI)  دریافت کردند .این گزارش نشان می دهد که بین سال‌های 2013 و 2023، تقریبا یک سوم  از بودجه دولت های مذکور از طریق وام های بانک مرکزی همگرایی اقتصادی  تامین می‌شد و این بانک سومین تامین کننده مالی دولت های ذکر شده بوده است. فقدان دقت در فرآیند اعطای وام توسط روسای سابق  بانک بعنوان یکی از معضلات  هیئت مدیره جدید قلمداد شده است و هیئت مدیره جدید اعلام کرده است از این به بعد در فرایند اعطای وام سخت گیری‌های لازم را اتخاذ خواهد کرد. آنها همچنین از کشورهای دریافت کننده وام درخواست نمودند اولویت های سرمایه گذاری را در  بخش های زیرساختی نظیر راه و انرژی تعیین کنند. علاوه بر آن آنها خواستار انتشار اطلاعات طرح ها و پروژه‌های در دست بررسی بصورت شفاف شدند.

https://www.latribuna.hn/2024/05/19/bcie-le-presta-mas-a-costa-rica-el-salvador-y-nicaragua/.

رشد چشمگیر قیمت دلار در کاستاریکا

قیمت دلار در برابر کولون ( واحد پول کاستاریکا) همچنان در حال افزایش است بطوریکه در روز چهارشنبه 22 اردیبهشت قیمت آن در بازار ارز این کشور (مونکس) به بالاتر از 515 کولون رسید. طبق داده‌های بانک مرکزی کاستاریکا (BCCR) این نخستین  بار در سه ماه گذشته است که قیمت  ارز در این سطح افزایش می‌یابد. در سه روز اول هفته جاری، حجم معاملات بازار ارز کاستاریکا با کاهش 68.45 میلیون دلاری همراه بود که 80.96 میلیون دلار کمتر از هفته گذشته است. کارشناسان مالی در کاستاریکا معتقدند، کاهش ارزش کولون باعث دلاری شدن سپرده‌های مدت دار در این کشور  می‌شود. ویلیام پوراس، کارشناس بازار ارز در این رابطه گفت: عرضه دلار در  بازار  با اختلال مواجه شده است و این موضوع به دلیل افزایش تقاضای خرید از سوی مردم و شرکت ها است که در نتیجه افزایش قیمت دلار حاصل شده است.

https://www.nacion.com/economia/precio-del-dolar-sube-por-encima-de-515-por/4ORP6FEV5ZBSTEM4TVMRCMH5GQ/story/#:~:text=El%20precio%20del%20d%

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما