معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۴:۲۶

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوا و سه کشور آمریکای مرکزی در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش 24 درصدی صادرات کاکائو نیکاراگوا در سال گذشته میلادی

نیکاراگوا با کاکائو خوب و معطر شناخته می‌شود. این کشور به دلیل موقعیت ممتاز جغرافیایی و تنوع ژنتیکی، در کشت کاکائو به یکی از قطب های تولید این محصول در آمریکای مرکزی مبدل شده است. مطابق آمار رسمی منتشر شده: حجم صادرات کاکائو از نیکاراگوا در بازه زمانی ماه می 2023 تا آوریل سالجاری 24.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. دولت نیکاراگوا در سال گذشته برنامه‌هایی برای حمایت از تولیدکنندگان جهت تقویت آگاهی‌ها در موضوعاتی نظیر بهره وری، مدیریت، ژنتیک، کیفیت، ایمنی، ارزش افزوده و فناوری‌های جدید به تولیدکنندگان ارائه کرده که در نتیجه آن انگیزه افزایش تولید و صادرات کاکائو را به همراه داشته است.

https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:151618-exportaciones-de-cacao-nicaraguense-presenta-un-crecimiento-del-

لغو قرارداد حفر کانال بین اقیانوسی با شرکت چینی توسط دولت نیکاراگوا

نمایندگان مجلس شورای ملی نیکاراگوا با ۹۱ رای موافق اصلاحاتی را تصویب کردند. به موجب اصلاحات انجام شده قرارداد احداث پروژه بین اقیانوسی نیکاراگوا با شرکت چینی لغو شده است. مقامات نیکاراگوا در خصوص اینکه این تصمیم به موضوع ناپدید شدن میلیاردر چینی ( که گفته می‌شود کلاهبردار بوده است) مرتبط است یا خیر اشاره ای نکرده اند. دولت نیکاراگوا بعد از انجام اصلاحات در دستور کار طی یک بیانیه اعلام نمود: هدف از اصلاح قوانین مذکور تقویت و به‌روزرسانی نظام حقوقی ملی با در نظر گرفتن محیط پویای ملی و بین‌المللی است. بر اساس اصلاحات تصویب شده، وزارت حمل و نقل و زیرساخت نیکاراگوا از این به بعد متولی بررسی پروژه بین اقیانوسی نیکاراگوا خواهد بود. اخیرا مطبوعات وابسته به اپوزیسیون نیکاراگوا مقاله ای را بر اساس مطالب منتشر شده در رسانه‌های چینی منتشر کردند در این مقاله آمده است: در سال 2021 شرکت تحت رهبری وانگ جینگ و طرف چینی قرارداد پروژه بین الاقیانوسی ورشکسته اعلام شد. مطابق گزارش ها این شرکت در حدود 31 میلیارد دلار در سراسر جهان کلاهبرداری کرده است. از جمله کلاهبرداری‌های انجام شده توسط این شرکت وعده ساخت کانال بین اقیانوسی در نیکاراگوا بوده است.

https://www.laprensani.com/2024/05/08/politica/3316568-ortega-manda-a-reformar-la-lxey-del-canal-interoceanico-y-le-quita-la

افزایش کسری تجاری نیکاراگوا در سه ماهه اول سال 2024

بر اساس گزارش بانک مرکزی نیکاراگوا کسری تجاری این کشور در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال 2023 به دلیل کاهش شدید صادرات نسبت به واردات، 26 درصد افزایش یافته است. مطابق این گزارش؛ در نتیجه رفتار کل صادرات و واردات، در سه ماهه اول (سال 2024)  نیکاراگوا با کسری تجاری 311.9 میلیون دلاری مواجه بوده است که 26 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2023 است. در سه ماه اول سال گذشته میزان کسری تجاری 247.6 میلیون دلار بوده است. این نهاد پولی تصریح کرد افزایش 26 درصدی کسری تجاری نیکاراگوا بین ژانویه تا مارس از کاهش 4.5 درصدی صادرات و کاهش 1.1 درصدی واردات در طول این دوره زمانی حاصل شده است.

https://100noticias.com.ni/economia/131376-deficit-comercial-nicaragua-primer-trimestre-2024/

اپوزیسیون نیکاراگوا: دولت می خواهد یک بندر در بخش های عمیق سواحل کارائیب احداث نماید

اپوزیسیون نیکاراگوا می‌گوید دولت قصد دارد یک بندر در بخش های عمیق سواحل بلوفیلدز احداث نماید. شهردار بلوفیلدز، در آگوست سال گذشته، این پروژه را ارائه  کرد. وی در آن زمان اظهار داشت تا به امروز مطالعات امکان سنجی  های اقتصادی، مالی، فنی، زیست محیطی و اجتماعی این پروژه  انجام شده است لیکن اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. اخیرا یک شرکت ناشناس هزار بلوک زمین در بلوفیلدز( منطقه ای که برای ساخت بندر در نظر گرفته شده است) خریداری کرده است. اپوزیسون معتقدند این شرکت با همکاری دولت اقدام به خرید زمین‌ها جهت احداث بندر نموده است. متولیان شرکت مذکور ابتدا می‌گفتند زمین‌ها برای کشاورزی و دامداری است لیکن این زمین‌ها مطابق گزارش های اپوزیسیون برای کشاورزی و دامداری  مناسب نیست. شرکت مذکور ابتدا هر بلوک را به قیمت 900 دلار خریداری کرده است اما به دلیل امتناع مردم، قیمت را به 500 دلار کاهش دادند.

https://www.laprensani.com/2024/05/13/nacionales/

تجار کاستاریکایی به دلیل کاهش نرخ ارز فراخوان راهپیمایی دادند

دوازده اتاق و انجمن بازرگانی مشغول به فعالیت در بخش هایی نظیر مناطق آزاد، ساختمان‌سازی، گردشگری، حمل ‌و نقل، صادرات، موز، قهوه، آناناس، برنج در کاستاریکا خواستار برگزاری راهپیمایی مسالمت‌آمیز در تاریخ 15 می‌شدند. آنها خواهان تعدیل در سیاست‌های اقتصادی، پولی و مبادله‌ای برای کاهش تأثیر بر اشتغال و رقابت‌پذیری ناشی از کاهش قیمت دلار شدند. از ژوئن 2022، قیمت دلار در مقابل کولون ( واحد پول کاستاریکا) روند کاهشی را آغاز کرد و در این مدت ارزش دآن تقریبا 26 درصد در مقابل کولون کاهش یافته است. گروه‌های مذکور می‌گویند،کاهش نرخ ارز، رقابت پذیری بخش تولیدی را تهدید می‌کند و بقای مالی شرکت های صادرکننده کالا و خدمات و همچنین بخش های گردشگری، ساخت و ساز، حمل و نقل کالا و کشاورزی را در معرض خطر قرار می دهد. شرلی کالوو، مدیر اجرایی اتاق ملی گردشگری کاستاریکا در این خصوص گفت این تأثیر نه تنها بر شرکت‌های بخش کشاورزی که تولیدشان کاهش یافته است، بلکه بر سایر فعالیت‌ها مانند گردشگری نیز تأثیر می‌گذارد و زنجیره ای از مشکلات را بوجود می آورد. بر اساس داده‌های موسسه ملی آمار و سرشماری کاستاریکا جمعیت شاغل در کاستاریکا در سه ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023 کاهش داشته است. اتاق هایی که برای راهپیمایی 15 می فراخوان دادند عبارتند از:  انجمن تولیدکنندگان موز کاستاریکا، اتاق ملی تولیدکنندگان و صادرکنندگان آناناس  (Canapep)، اتاق ملی تولیدکنندگان قهوه  (Camcafe)، اتاق ملی کشاورزی و صنایع (CNAA)، اتاق ساخت و ساز کاستاریکا، اتاق گیاهان گل و شاخ و برگ، اتاق ملی حمل و نقل بار و انجمن شرکت های مناطق آزاد.

https://www.nacion.com/economia/empleo/empresarios-convocan-marcha-por-impacto-de-tipo-de/62YQA5CFJBDXFAWMGXLQYQHI64/story/

کاستاریکا، پیشتاز دسترسی به خدمات مالی در منطقه آمریکای مرکزی

مطابق گزارش بانک توسعه بین آمریکایی، کشور کاستاریکا در رتبه اول در بین کشورهای آمریکای مرکزی در شاخص دسترسی به خدمات مالی قرار دارد. بانک توسعه بین آمریکایی در این ارزیابی متغیرهای نظیر در دسترس بودن، عناصر ملموسی مانند دستگاه‌های خودپرداز ،تعداد حساب‌ها، کارت‌های اعتباری، کارت‌های نقدی و تعداد شعب بانک ها را بررسی کرده است. کشور کاستاریکا با کسب 65 امتیاز در شاخص های مزبور نه تنها در منطقه، بلکه از میانگین کشورهای آمریکای لاتین بالاتر بوده است. در گزارش بانک توسعه بین آمریکایی رتبه کشورهای آمریکای مرکزی در شاخص دسترسی به خدمات مالی به شرح ذیل گزارش شده است: کاستاریکا 62.2 ، پاناما 50.1، جمهوری دومینیکن 46.1 ، گواتمالا 38.5، هندوراس 37.9،  السالوادور 30.4 و نیکاراگوا 23.5.

https://www.larepublica.net/noticia/costa-rica-es-primero-de-centroamerica-en-inclusion-financiera

ارزش حواله‌های ارزی دریافتی در هندوراس دو برابر صادرات و 9 برابر سرمایه گذاری خارجی در این کشور است

ارزش حواله‌های ارزی که در سال 2024 توسط مهاجران هندوراسی به این کشور فرستاده شدند تا 25 آوریل 2024 بالغ بر 2.840( دومیلیارد و هشتصد و چهل)  میلیون دلار برآورده شده اند. این رقم دو برابر بیشتر از ارزش کل صادرات هندوراس و 9 برابر بیشتر از سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته در این کشور تا اواخر آوریل 2024 است. حواله‌های ارسال شده از ایالات متحده آمریکا به هندوراس بیش از 51 درصد از کل حواله‌های دریافتی را شامل می‌شود.

https://www.latribuna.hn/2024/05/08/remesas-duplican-las-exportaciones-y-en-nueve-veces-la-inversion-extranjera/

 هندوراس  بیش از 616 میلون دلار در سه ماه اول سال 2024 به واردات  سوخت اختصاص داد

بانک مرکزی هندوراس (BCH) گزارش داد ارزش واردات فرآورده‌های نفتی در سه ماه اول سال 2024 در مجموع 616.2 میلیون دلار بوده است. این میزان از واردات بیانگر افزایش (2.0 درصدی) نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. با توجه به اینکه متوسط قیمت نفت خام تا ماه مارس سالجاری در حدود 92.86 دلار در هر بشکه بود و این مقدار 6.2 درصد کمتر از قیمت نفت خام در سال گذشته است. بنابراین افزایش ارزش واردات مشتقات نفتی مریوط به افزایش حجم واردات این محصولات بوده است. در سه ماهه اول سالجاری 6.6 میلیون بشکه سوخت وارد کشور هندوراس شده است درحالیکه در مدت مشابه سال گذشته حجم واردات مواد سوختی 6.1 میلیون بشکه بوده است. در نتیجه این آمار هندوراس در سه ماهه اول سال 2024 بیش از 8 درصد افزایش حجم واردات سوخت داشته است.

https://www.latribuna.hn/2024/05/14/616-millones-destinados-para-importacion-de-combustibles

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما