معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۱- ۱۲:۵۳ - مشاهده: ۶۴

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوا و سه کشور آمریکای مرکزی در هفته اول ، دوم و سوم شهریورماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

نیکاراگوئه

 طبق یک مطالعه، سهم حواله‌ها در اقتصاد نیکاراگوا 20 درصد است

بر اساس داده‌های بانک مرکزی نیکاراگوا، این کشور در سال 2022 رکورد جدیدی به میزان 3.2 میلیارد دلار در حواله ثبت کرد که 50.2 درصد بیشتر از سال قبل بوده که نشان دهنده  20.6 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) است. بر اساس مطالعه مرکز مطالعات فرارشته ای آمریکای مرکزی (Cetcam) مهاجران نیکاراگوایی که 10 درصد از جمعیت نیکاراگوا را تشکیل می دهند، 20 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور آمریکای مرکزی را تأمین می‌کنند. بر این اساس از مجموع حواله‌های دریافتی بین ژانویه تا ژوئیه 2023، خدود 82.2 درصد از مبداء ایالات متحده (2157 میلیون دلار) بوده است که بر اساس داده‌های رسمی رشد سالانه 74 درصدی را ثبت کرده است. پیش بینی می‌شود امسال میزان حواله‌های ارزی رکورد 4 میلیارد دلاری را در نیکاراگوا بر جای بگذارد.

روز تاریخی: نیکاراگوا و جمهوری خلق چین توافقنامه تجارت آزاد را امضا کردند

نیکاراگوا و جمهوری خلق چین از طریق یک مراسم مجازی با امضای توافقنامه تجارت آزاد (FTA) که امکان تبادل تجاری و اقتصادی بهتر و بیشتر بین هر دو کشور را فراهم می‌کند، فصل جدیدی از روابط میان دو کشور را رقم زدند.

لائورئانو اورتگا موریّو– دستیار رئیس جمهور در امور سرمایه گذاری، تجارت و همکاری‌های بین المللی - به نمایندگی از دولت نیکاراگوابه همراه وزیر دارایی و اعتبارات عمومی، ایوان آکوستا و وزیر فواید عمومی، صنعت و بازرگانی، خسوس برمودز و از سوی دولت چین وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین این قرارداد تجارت آزاد میان دو کشور را امضا کردند.

لائورئانو در هنگام امضای این قرارداد، گفت این یک روز تاریخی است. او ادامه داد با امضای توافقنامه تجارت آزاد بین نیکاراگوا و چین تاریخ این کشور به قبل و بعد از امضای این قرارداد تقسیم خواهد شد؛ چرا که این قرارداد درهای بزرگی را به روی کشور نیکاراگوا باز می‌کند و به ما امکان می دهد با شرکت ها و بازرگانان کشور برادر چین ارتباط برقرار کنیم. او ادامه داد که ما مطمئن هستیم که این امر مزایای اقتصادی و اجتماعی زیادی برای خانواده‌های نیکاراگوا، سرمایه‌گذاری‌های جدید، ایجاد مشاغل بیشتر، انتقال فناوری از چین به نیکاراگوا به همراه خواهد داشت. همچنین فرصت حضور بیشتر چین در نیکاراگوا را فراهم می‌کند و ما مجدداً تاکید می‌کنیم که نیکاراگوا باید توسط چین به عنوان یک پلت فرم تجاری برای کل منطقه آمریکای مرکزی در نظرگرفته شود.

https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:144053-dia-historico-nicaragua-y-la-republica-popular-china-sign-treaty-of-free-trade

نیکاراگوا تامین انرژی تجدیدپذیر را با یک نیروگاه مبتنی بر بیوگاز تقویت می‌کند

نیکاراگوا یک پروژه مهم انرژی سازگار با محیط زیست را از طریق ساخت اولین نیروگاه تولید برق مبتنی بر بیوگاز در کشور و سومین نیروگاه در آمریکای مرکزی به اجرا خواهد گذاشت. این پروژه با سرمایه گذاری 88 میلیون کوردوبا به هدف تقویت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در نیکاراگوئه از طریق شرکت آب و فاضلاب نیکاراگوئه (ENACAL) انجام می‌شود.

این نیروگاه با ظرفیت اسمی 1 مگاوات، از بیوگاز تولید شده توسط تصفیه خانه فاضلاب ماناگوا برای تولید انرژی بهره خواهد برد و تا کنون 90 درصد پیشرفت داشته و به لطف همکاری استراتژیک بین بانک توسعه جمهوری فدرال آلمان (KfW) و دولت نیکاراگوئه محقق شده است.

https://jpmas.com.ni/nicaragua-fortalece-suministro-de-energia-renovable-con-planta-electrica-a-base-de-biogas/

اورتگا علاقه خود را برای الحاق نیکاراگوا به گروه کشورهای بریکس اعلام کرد

رئیس جمهور نیکاراگوا، دانیل اورتگا، در سخنرانی خود به مناسبت روز ارتش علاقه خود را برای الحاق این کشور به گروه بریکس متشکل از اقتصادهای نوظهور شامل (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) اعلام کرد. رئیس جمهور ساندینیستی در یک اقدام رسمی‌به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد تشکیل ارتش نیکاراگوا گفت: ما در را می‌کوبیم، زیرا این جهان چند قطبی است. اورتگا در سخنرانی خود تاکید کرد که بریکس جایی است که قدرتمندترین کشورها با فقیرترین کشورها گرد هم می آیند، زیرا آنها برای مبارزه با فقر، گرسنگی و محیط زیست نیروهای خود را متحد می‌کنند. در 24 آگوست، دولت نیکاراگوا از تصمیم بریکس برای موافقت با ورود آرژانتین، عربستان سعودی، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و ایران به آن بلوک استقبال کرد.

https://www.laprensani.com/2023/09/05/politica/3201824-ortega-anuncia-su-interes-de-incorporar-a-nicaragua-al-grupo-de-paises-bricshttps://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:144216

https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:144215-comandante-daniel-ortega-recibe-maxima-condecoracion-de-la-cfac

السالوادور

گمرک السالوادور و پاناما برای مبارزه با جرائم اقتصادی با یکدیگر همکاری می‌کنند

اداره کل گمرک (DGA) السالوادور، یادداشت تفاهمی‌با اداره ملی گمرک جمهوری پاناما امضا کرد. بنجامین مایورگا، مدیرکل گمرک السالوادور هنگام امضای این قرارداد گفت: «این تفاهم‌نامه دارای ویژگی‌های خوبی است که گمرکات دو کشور بر سر آن توافق دارند. هر دو کشور روش‌های متفاوتی برای مقابله با این وضعیت دارند، جایی که افراد و باندهای جنایتکار تلاش می‌کنند مجریان قانون را برای قاچاق کالا تحت تأثیر قرار دهند. مایورگا تکرار کرد: این قرارداد به ما امکان می دهد تا اطلاعاتی را برای جلوگیری از جرائمی مانند قاچاق تبادل کنیم. به این ترتیب، آنها به طراحی ابزارها و استراتژی‌هایی که نتایج مبارزه با این جنایات را بهبود می‌بخشد، ادامه خواهند داد.

https://lapagina.com.sv/nacionales/aduanas-de-el-salvador-y-panama-se-unen-para-combatir-delitos-que-afectan-la-economia/

نمایندگان موافقتنامه بین گوگل و السالوادور را تایید کردند

مجلس قانونگذاری با 65 رای، موافقتنامه بین گوگل و السالوادور برای فعالیت در این کشور را تایید کرد که به تحول دیجیتال و نوسازی خدمات دولتی و همچنین بهره وری بخش های مختلف برای کاهش زمان و هزینه‌ها کمک می‌کند. با این توافق، السالوادور اولین کشور آمریکای مرکزی خواهد بود که گوگل دفاتر خود را در آن مستقر خواهد کرد، بنابراین تعهد عملیاتی بیشتری وجود خواهد داشت و به مرکز فناوری اصلی خود در منطقه تبدیل خواهد شد. ارنستو کاسترو، رئیس قوه مقننه گفت: با ورود گوگل، درهای کشورمان برای استفاده از زیرساخت‌های فناوری و هوش مصنوعی در زمینه‌هایی مانند ترافیک، امنیت و بهبود فضاهای عمومی، اشتغال، کیفیت زندگی مردم، نوسازی در فناوری و... باز می‌شود.

https://lapagina.com.sv/nacionales/diputados-appreban-acuerdo-entre-google-y-el-salvador/

سپاه صلح ایالات متحده پس از 7 سال، به السالوادور باز می‌گردد

سپاه صلح که یک آژانس دولتی ایالات متحده برای ترویج صلح در سراسر جهان از طریق خدمات داوطلبانه است، پس از 7 سال به دلیل ناامنی ایجاد شده طی سال های اخیر، به السالوادور باز می‌گردد. مدیر این موسسه، کارول اسپان، با همکاری وزیر امور خارجه السالوادور، الکساندرا هیل تینوکو، و سفیر ایالات متحده در السالوادور، ویلیام دانکن، از راه اندازی مجدد عملیات در السالوادور خبر داد. نجیب بوکله، رئیس جمهور سالوادور نیز از این نهاد استقبال کرد و توضیح داد که در سال 2016 سپاه صلح در میان ناامنی‌هایی که تجربه شده بود، مجبور به ترک کشور شد، اما اظهار داشت که اکنون آنها به "امن ترین کشور آمریکای لاتین بازگشته اند. بیش از 2300 داوطلب سپاه صلح از سال 1962 از پروژه‌های توسعه اجتماعی و جوانان در سراسر السالوادور حمایت کرده اند. طبق توافقنامه جدید، سپاه صلح متعهد می‌شود که با دولت السالوادور برای توسعه برنامه ای که از توسعه اقتصادی، آموزشی و جوانان حمایت می‌کند همکاری نماید. قدمت مشارکت بین سپاه صلح و مردم سالوادور به بیش از 60 سال می رسد.

https://lapagina.com.sv/nacionales/cuerpo-de-paz-de-los-ee-uu-regresa-a-el-sal

هندوراس

دولت هندوراس به دنبال حمایت در پروژه‌ها و فناوری از طریق FTA با چین است

مذاکرات برای انعقاد توافقنامه تجارت آزاد (FTA) با چین به طور پیوسته در حال پیشرفت است و یکی از اهداف دولت هندوراس بهره مندی از پروژه‌های زیرساختی مهمی است که این کشور را با سرعت بیشتری توسعه می دهد. فردیس سراتو، وزیر توسعه اقتصادی، اعلام کرد که مذاکرات تجارت آزاد وارد مرحله دوم خود شده و تا هفته اول سپتامبر، تیم هندوراس برای ورود به دور دوم گفتگوها به چین سفر خواهد کرد. پروژه‌هایی مانند اتصال ریلی اقیانوس آرام به اقیانوس اطلس، ساخت سدها، جاده‌ها، پروژه‌های ارتباطی و سایر پروژه‌های زیربنایی از نتایج غیر مستقیم این معاهده خواهد بود.

https://www.laprensa.hn/honduras/honduras-busca-apoyo-proyectos-y-tecnologia-tlc-china-HH15033664

سفر گروهی از مقامات هندوراس به پکن برای مذاکره جهت انعقاد قرارداد تجارت آزاد با چین

گروهی از مقامات دولتی برای ادامه مرحله دوم مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد (FTA) به چین سفر کردند. این بوروکرات ها حداقل یک هفته در خاک چین خواهند بود و با معاون وزیر بازرگانی چین وانگ شوون دیدار خواهند کرد. در مرحله اول، مقامات چینی به هندوراس رفتند و اکنون این سفر برای جستجوی مذاکره درباره موضوعاتی است که نه تنها تجارت کالا بلکه سرمایه گذاری را نیز شامل می‌شود.

https://www.laprensa.hn/honduras/honduras-comitiva-viaja-china-seguir-negociando-tlc-JA15150898

شِل به هندوراس بازگشته و 100 پمپ بنزین را راه اندازی خواهد کرد

پس از بیش از یک دهه ترک، برند شل برای رقابت در بازار هیدروکربن‌های هندوراس با بیش از صد پمپ بنزین از نیمه دوم سال 2023 بازگشته است.در ماه مارس گذشته، شل از طریق بیانیه ای اعلام کرد که با شرکت پوما انرژی برای ورود به بازار خرده فروشی سوخت هندوراس در پایان سال جاری به توافق رسیده است.بیش از یک دهه پیش، نشان صدف زرد و قرمز شل، از ایستگاه‌های خدمات ناپدید شد و به جای آن شرکت Uno، شرکتی که در هندوراس توسط Grupo Terra تأسیس شد، قرار گرفت.

https://www.laprensa.hn/economia/shell-regresa-honduras-operara-100-gasolineras-DE15226858

بنادر یا فرودگاه‌ها نباید به چین تحویل داده شوند

با افزایش روابط دیپلماتیک بین هندوراس و چین، بسیار مهم است که مدیریت ملی زیرساخت های حیاتی به این کشور یا هیچ کشور خارجی واگذار نشود تا روابط با ایالات متحده آمریکا پیچیده نشود. این یکی از نتایج تجزیه و تحلیل انجام شده توسط شورای شرکت خصوصی هندوراس (Cohep) به نام روابط دیپلماتیک بین هندوراس و سرزمین اصلی چین، مزایا و معایب است. در هندوراس، به‌ویژه فرصت استفاده دوگانه (لجستیکی و نظامی) که فرودگاه‌ها و بنادر دریایی در اختیار دارند، می‌تواند روابط آن کشور با ایالات متحده آمریکا را پیچیده سازد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی هندوراس، تراز تجاری با چین در نیمه اول سال 2023 با کسری 1094.5 میلیون دلاری مواجه است. فرودگاه بین المللی پالمرولا (PIA)، صاحب امتیاز ترمینال هوایی واقع در دره کومایاگوا، گزارش داد که دولت قصد دارد در ازای دریافت وام برای بازسازی آن، اداره این فرودگاه را به چینی‌ها واگذار کند.

https://www.laprensa.hn/economia/honduras-entrega-puertos-maritimos-aeropuertos-cohep-empresarios-NN15185383

اولین محموله قهوه به چین آغاز یک اتحاد تاریخی است

دریک نقطه عطف در تاریخ هندوراس این کشور برای اولین بار محصول قهوه خود را به چین صادر می‌کند. این صادرات پس از یک مذاکره دوجانبه با گروه سرمایه گذاری کولون، به دلیل بازگشایی روابط دیپلماتیک اخیر بین هندوراس و چین، محقق شد.تعاونیCapucas، که بیش از هزار تولیدکننده کوچک را گرد هم می آورد، مرجعی در تولید قهوه با کیفیت بالا در بخش غربی هندوراس است، زیرا محصولات آن، که بین 1200 تا 1700 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارند، امکان تولید یک محصول نفیس و با کیفیت را رقم می زند.

https://www.laprensa.hn/honduras/honduras-primer-envio-cafe-china-marca-inicio-historica-alianza-DC15247400

کاستاریکا

 کاستاریکا در رتبه آخر از نظر هزینه‌های اجتماعی در لیست OECD قرار دارد

بر اساس ارتبه بندی فهرست کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD). کاستاریکا در سال 2020 نزدیک به 14.5 درصد از تولید ناخالص داخلی را در حوزه اجتماعی سرمایه گذاری نموده و همراه با ایرلند (12.8%)، ترکیه (12.4%) و مکزیک (4.7%)  پایین ترین رده‌ها را در این رتبه بندی دارد. فرانسه با 31.6 درصد، ایتالیا با 30.1 درصد، اتریش با 29.4 درصد و فنلاند با 29.0 درصد در سال 2022 در صدر قرار دارند. هزینه‌های اجتماعی در کاستاریکا کمتر از میانگین کلی کشورهایOECD است که در سال 2022 به 21.1 درصد رسید. هزینه‌های اجتماعی شامل کمک های مالی، ارائه مستقیم کالاها و خدمات، و معافیت های مالیاتی برای اهداف اجتماعی است. این سرمایه گذاری در برنامه‌های اجتماعی به نفع خانواده‌های کم درآمد، سالمندان، معلولان، بیماران، بیکاران یا جوانان است.

https://www.crhoy.com/economia/costa-rica-figura-en-ultimos-lugares-en-gasto-social-en-lista-de-ocde/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما