معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۰- ۱۴:۱۷

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوا و سه کشور آمریکای مرکزی در نیمه دوم خرداد ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

لاعورانو اورتگا: نیکاراگوئا درخواست عضویت در گروه بریکس را ارائه کرده است

لاعورانو اورتگا که بعنوان نماینده دولت نیکاراگوا در بیست و هشتمین مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ به روسیه سفر کرده بود اعلام کرد: یکی از اهداف اولویت دار و اقتصادی نیکاراگوا پیوستن به کشورهای گروه بریکس است. وی گفت نیکاراگوا قبلا به فدراسیون روسیه بعنوان رئیس دوره ای بریکس این پیشنهاد را ارائه داده و در حال حاضر نیز در حال انجام رایزنی‌ها و مذاکرات لازم با کشورهای عضو از جمله روسیه و چین برای دستیابی به این مهم است. 

https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:152726-companero-laureano-ortega-nicaragua-ha-aplicado-para-ser-un-pais-socio-de-los-brics.

نیکاراگوا و عربستان سعودی توافقنامه ای را برای ساخت یک بیمارستان در نیکاراگوا امضا کردند

وزارت دارایی و اعتبار عمومی نیکاراگوا و صندوق توسعه عربستان یک قراداد امضا نمودند که بر اساس آن دولت سعودی 103 میلیون دلار وام، جهت احداث یک بیمارستان در نیکاراگوا اختصاص خواهد داد. ایوان آکوستا، وزیر دارایی و اعتبار عمومی‌پس از امضای این توافقنامه گفت: مردم عربستان سعودی و نیکاراگوا علیرغم مسافت زیاد روابط بسیار نزدیکی با هم داشته اند و این قبیل سرمایه گذاری‌ها روابط ما را بسیار نزدیک تر خواهد کرد. سلطان عبدالرحمن المرشاد، مدیر اجرایی صندوق توسعه عربستان سعودی نیز گفت: احداث بیمارستان مذکور نشان دهنده تمایل و اشتیاق دولت عربستان برای حمایت از توسعه پایدار و بهبود زیرساخت‌های بهداشتی در نیکاراگوا است. وی افزود با  راه اندازی این بیمارستان خدمات بهداشتی در مناطق مورد نظر به شکل  قابل توجهی بهبود خواهد یافت.مدیر اجرایی صندوق توسعه عربستان سعودی گفت: از این طریق ما از رشد اجتماعی و اقتصادی در نیکاراگوا  حمایت می‌کنیم و این موضوع گام مهمی در جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار در حوزه‌های سلامت و رفاه در این کشور است.

https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:152715-nicaragua-y-arabia-saudita-firman-atrabajo-para-construir-hospital-departamental-en-las-minas.

هیئتی از نیکاراگوا در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ شرکت کرد

روساریو موریو معاون رئیس جمهور گفت: هیئتی از نیکاراگوا  شامل: وندی مورالس، دادستان کل جمهوری ، بهمراه لاعورانو اورتگا مشاور رئیس جمهور در امور سرمایه‌گذاری و همکاری‌های بین‌المللی و والمارو گوتیرز نماینده مجلس ملی جهت شرکت در مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ به روسیه سفر کردند. وی گفت ما آنجا خواهیم بود تا روندهای اقتصادی را در چارچوب تشکیل نظم نوین جهانی با فدراسیون روسیه، چین، کشورهای برادر و دوست مانند ایران و سایر اعضای بریکس رصد کنیم. ما معتقد به دستیابی به جهانی بهتر، عادلانه تر و چند قطبی هستیم و از طریق مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ و ترویج مبادلات تجاری و اقتصادی بدنبال زمینه سازی اتحاد بین ملت هایمان هستیم. در این مجمع که بیش از 17 هزار نفر از جمله مقامات ارشد دولت و شرکت‌های دولتی و خصوصی روسیه در آن حضور داشتند، نمایندگانی از 136 کشور حضور دارند. علاوه بر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، لوئیس آرسه، رئیس جمهور بولیوی و امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور زیمبابوه نیز در این نشست حضور یافتند. در خلال این نشست که تا 8 ژوئن ادامه خواهد داشت، قراردادهای مهم اقتصادی و تجاری بین روسیه و کشورهای شرکت کننده امضا شد.

https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:152614-nicaragua-participara-en-el-foro-economico-internacional-de-san-petersburgo.

نرخ اشتغال در نیکاراگوا 96 درصد اعلام شد

بر اساس گزارش موسسه ملی اطلاعات توسعه نیکاراگوا  (INIDE)، نرخ اشتغال خالص در سطح ملی در این کشور طی یکسال منتهی به ژوئن سالجاری 96.3 درصد بوده است، این رقم دقیقا مشابه آمار اعلام شده در سال گذشته است. با این حال، انریکه سانز، اقتصاددان مخالف دولت نیکاراگوا معتقد است که این ارقام با واقعیت منطبق نیستند. وی اظهار داشت که در طول هفده سالی که دانیل اورتگا و روزاریو موریلو در قدرت بودند. شرایط کاری و اقتصادی کارگران دولتی و خصوصی در کشور بهبود نیافته است. به اعتقاد وی بر اساس آمارهای منتشر شده از رسانه‌های مخالف دولت نیکاراگوا نرخ بیکاری در سطح ملی در سال منتهی به ماه ژوئن 2024 در حدود  36 درصد است.

https://100noticias.com.ni/economia/131825-regimen-nicaragua-alta-tasa-trabajo-empleo/.

خشکسالی تولید مواد غذایی در هندوراس را با خطر مواجه کرد

دوره خشکسالی در هندوراس شدید گزارش شده و تا به امروز تنها در برخی از مناطق این کشور بارندگی به ثبت رسیده است. این موضوع  باعث شده هزاران تولیدکننده از آماده سازی زمین و کاشت محصول در سال 2024 منصرف شوند. به اعتقاد کارشناسان: تابستان طولانی در آمریکای مرکزی خاک را سخت و خشک کرده است و تاخیر در آغاز بارندگی‌ها باعث کاهش سطح کاشت و کمبود مواد غذایی اساسی مانند ذرت و لوبیا در آینده خواهد شد. این درحالیست که رونق کشاورزی در کشورهای آمریکای لاتین و مرکزی نیازمند حداقل 5 ماه بارندگی است. دولیو مدینا، رئیس انجمن ملی تولیدکنندگان غلات هندوراس  (Prograno)، اظهار داشت که با این تفاسیر بین  30 تا 40 درصد از محصولات در مقایسه با سال گذشته کم خواهند شد. علاوه بر آن اگر در طول فرآیند کشت، در اواسط زمستان، پدیده‌های نامطلوب رخ دهد، تلفات می‌تواند تا 50٪ افزایش یابد و این موضوع می‌تواند،حدود 2.3 میلیون نفر در هندوراس را با ناامنی غذایی مواجه نماید. بر اساس آخرین گزارشات 55 درصدمناطق شهری در  هندوراس به دلیل خشکسالی در رده قرمز دسته بندی شدند ، 130 منطقه در سطح هشدار زرد و سه منطقه در سطح هشدار سبز قرار دارند. بر اساس برآوردهای بانک مرکزی هندوراس ، غلات اساسی 5 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور و کل بخش کشاورزی 13 درصد از تولید ناخالص داخلی  هندوراس  را تشکیل می دهد.

https://www.laprensa.hn/premium/honduras-siembra-detenida-amenaza-oferta-alimentos-BJ19670067.

معاون رئیس  جمهور السالوادر در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ شرکت کرد

فلیکس اولوآ جونیور، معاون رئیس جمهور السالوادر به نمایندگی از طرف نجیب بوکله رئیس جمهور السالوادر در بیست و هشتمین دوره مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ شرکت کرد. وی در بدو ورود مورد استقبال رئیس اداره همکاری‌های بین المللی آقای الکسی اوریانوف، رئیس بخش کمک های بشردوستانه، آقای آندری مالتسف و سفیر السالوادور در روسیه، آقای یوری سانتاکروز  قرار گرفت. مجمع بین المللی اقتصادی در سن پترزبورگ؛ از 5 تا 8 ژوئن برگزار می‌شود.  در این نشست موضوعاتی نظیر: هوش مصنوعی، محیط زیست، گردشگری، بهداشت، آموزش مورد بحث و گفتگو قرارگرفت.

https://lapagina.com.sv/nacionales/vicepresidente-felix-ulloa-realiza-viaje-oficial-a-rusia-participara-en-foro-economico/.

 افتتاح اولین مسیر تجاری دریایی بین نیکاراگوا و چین

معاون رئیس جمهور روساریو موریو گفت: اولین مسیر دریایی تجاری بین جمهوری نیکاراگوا و جمهوری خلق چین از تیانجین چین به بندر کورینتو در نیکاراگوا افتتاح شد. آقای وی بو، رئیس اتاق بازرگانی حمل و نقل بندر تیانجین در این رابطه اظهار داشت:"مسیر جدید چین-نیکاراگوا توسط سه کشتی اداره می‌شود و شامل یک سفر ماهانه بین دو کشور خواهد بود. در نیکاراگوا نیز مراسمی‌با عنوان آغاز به کار کشتی "سانی فورچون" بین دو بندر برگزار شد. کشتی "سانی فورچون قرار است ابتدا  تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در ساخت فرودگاه بین المللی جدید "Punta Huete" در نیکاراگوا را حمل نماید، ساخت فرودگاه پونتا اوئته پروژه ی مهم است که توسط شرکت مهندسی  CAMCE در نیکاراگوا در حال اجرا است. این فرودگاه می‌تواند، به طور قابل توجهی پروازها به مقصد نیکاراگوا را افزایش دهد و امکان پروازهای مستقیم از آسیا، اقیانوسیه، اروپا و آفریقا را فراهم آورد. مایکل کمپبل، سفیر نیکاراگوا در چین گفت: افتتاح مسیر مستقیم دریایی بین بندر تیانجین و بندر کورینتو نشان دهنده نقطه عطف تاریخی در توسعه روابط تجاری بین چین و نیکاراگوا است و به یک ستون مهم در اجرای کامل قرارداد تجارت آزاد بین دو کشور تبدیل خواهد شد. وی خاطرنشان کرد که کشتی و محموله مهم آن ، در اواسط جولای و همزمان با  جشن چهل و پنجمین سالگرد انقلاب مردمی ساندینیستی به نیکاراگوا خواهد رسید. وی گفت این محموله نقطه شروع همکاری بندری بین بندرهای کورینتو و تیانجین است.

https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:152889-nicaragua-y-china-inauguran-primera-ruta-maritima-comercial.

ذخایر ناخالص بین المللی نیکاراگوا به پنج میلیارد و هشتصد  میلیون دلار رسید

بانک مرکزی نیکاراگوا روز سه شنبه گزارش داد که مانده ذخایر ناخالص بین المللی (RIB) نیکاراگوا تا ماه می‌به 5.894.3 (پنج میلیارد و هشتصد و نود چهارمیلیون دلار) رسیده است که 18.5 درصد بیشتر از ماه می 2023 است. مطابق با گزارش این نهاد پولی افزایش مزبور عمدتاً در نتیجه جذب سپرده‌های مالی و ورود منابع خارجی فراهم آمده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند با این تراز ذخایر، منابع مالی لازم جهت پرداخت‌های داخلی و خارجی در دسترس دولت قرار دارد. علاوه بر آن  این میزان از ذخایر می‌تواند به تقویت نرخ ارز و ثبات کلان اقتصادی و مالی کشور کمک شایانی نماید. بانک مرکزی نیکاراگوا رشد اقتصادی برای سال 2024، را بین 3.5 تا 4.5 درصد برآورد کرده است. صندوق بین المللی پول (IMF) نیز رشد 3.5 درصدی اقتصاد نیکاراگوا را در سال 2024 پیش بینی کرده است.

https://100noticias.com.ni/economia/132070-reservas-internacionales-brutas-nicaragua-bcn/.

علیرغم تحریم های ایالات متحده، نیکاراگوا در سه ماه اول سال جاری 311 میلیون کوردوبا به عنوان هزینه‌های مهاجرتی دریافت کرده است

(ال کنفیدنسیال رسانه اپوزیسیون) اداره مهاجرت (DGME) نیکاراگوا گزارش داد: که در سه ماه اول سال جاری 311 میلیون کوردوبا ( هر 36 کوردوبا معادل یک دلار است) به عنوان هزینه‌های مهاجرتی از مهاجران اخذ شده است. این رقم معادل 53 درصد از هدف سالانه 586 میلیون کوردوبا است که دولت نیکاراگوا برای سال 2024 در نظر گرفته است. با توجه به این ارقام و در صورت تداوم این روند، علیرغم تحریم های اخیر ایالات متحده برای جلوگیری از ورود سیل مهاجران از کشورهای آمریکای مرکزی درآمد دولت نیکاراگوا از هزینه‌های مهاجرتی برای دومین سال متوالی از یک میلیارد کوردوبا فراتر خواهد رفت. منبع اصلی جمع آوری این درآمدها  ناشی از «جریمه» مهاجران غیرقانونی است که نیکاراگوا را بعنوان مسیر میانبر جهت عزیمت به ایالات متحده آمریکا در نظر می‌گیرند. در سال 2023، درآمدهای ناشی از این هزینه‌ها بالغ بر 1664 میلیون کوردوبا گزارش شده است که بالاترین رکوردی است که تاکنون گزارش شده است. اپوزیسیون دولت نیکاراگوا گزارش دادند: مطابق اظهار نظرات بسیاری از مهاجران، مقامات دولت نیکاراگوا در ازای دسترسی به مکانی امن آنها را مجبور به پرداخت جریمه‌های 150 یا 200 دلاری می‌کنند. بر اساس داده‌های بانک مرکزی نیکاراگوا، سیل مهاجرانی که در سال 2024 به نیکاراگوا وارد شده اند، روند رو به گذشته را حفظ کرده است و بین ماههای ژانویه و مارس در حدود 198500 مسافر در فرودگاه بین المللی آگوستو سی. ساندینو پیاده شدند که معادل 50000 مسافر بیشتر از مسافرانی است که در مدت مشابه سال 2023 وارد ماناگوا شدند. در ماه می‌گذشته، وزارت امور خارجه ایالات متحده به وزارت خزانه داری هشدار داد: "مهاجران به طور فزاینده ای از ماناگوا به عنوان میانبری جهت سفر به ایالات متحده آمریکا استفاده می‌کنند. آنها از طریق بیانیه ای اظهار داشتند: که "اقدامات دولت نیکاراگوا بسیار نگران کننده است"، زیرا رئیس جمهور دانیل اورتگا و معاون رئیس جمهور روساریو موریو "سیاست های مهاجرتی سهل گیرانه ای را با هدف سوء استفاده از مهاجران طراحی کردند.

https://confidencial.digital/nacion/dictadura-continua-negocio-millonario-con-migrantes-pese-a-sanciones-de-estados-unidos/

تولید گوشت مرغ در نیکاراگوا 20 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است

بخش طیور به دلیل سهم خود در سبد غذایی خانوار نیکاراگوا نقش مهمی در اقتصاد این کشور دارد. سیستم ملی تولید در نیکاراگوا برنامه‌هایی را برای توسعه این بخش از طریق ترکیب فناوری‌ها و بهبود شرایط کار با هدف دستیابی به تولید بیشتر در دستور کار تولید کنندگان در این بخش قرار داده است. مطابق آمارها طی دوره مارس تا آوریل 2024، تولید گوشت مرغ 61.1 میلیون پوند بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 50.8 میلیون پوند بود، 20 درصد رشد داشت. مجموع انباشته سه ماهه اول سالجاری نیز  124.6 میلیون پوند گزارش شده است که 15.5 درصد بیشتر از تولید در مدت مشابه سال گذشته است. این تولیدات از 242 مزرعه فنی و نیمه فنی که به پرورش و پرواربندی پرندگان اختصاص دارد به دست آمده است و ثبات قیمت را در نیکاراگوا در پی داشته است.

https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:152831-crece-en-un-20-la-produccion-nacional-de-carne-de-pollo-en-nicaragua-.

معاون رئیس جمهور  السالوادور در جریان مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ با وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد

فلیکس اولوآ در جریان مجمع اقتصادی بین المللی با سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد. طی این دیدار آنها در خصوص مواردی نظیر: چگونگی تقویت روابط ،افتتاح سفارت روسیه در السالوادور، پروژه‌های اقتصادی کلیدی مانند قطار اقیانوس آرام، و همچنین اهمیت ایجاد یک توافقنامه همکاری بین روسیه و کشورهای منطقه برای حمایت از سازمان‌های منطقه ای مانند: سلاک تبادل نظر نمودند. فلیکس اولوآ، معاون رئیس جمهور السالوادور پس از شرکت در اجلاس بیست و هفتم اقتصادی بین المللی در سن پترزبورگ روسیه، در مصاحبه با شبکه راشا تودی گفت: روابط روسیه و السالوادور به لطف فعالیت شرکت های روسی روی سدهای برق آبی در السالوادور بشدت تقویت شده است. وی اظهار داشت مقامات السالوادور توانسته اند، برخی از بخش های تجاری روسیه را برای سرمایه گذاری در السالوادر به ویژه در بخش های نظیر گردشگری، انرژی‌های تجدیدپذیر و اقتصاد دیجیتال ترغیب نمایند.

https://lapagina.com.sv/nacionales/sectores-empresariales-rusos-interesados-en-invertir-en-el-salvador-dió-el-vicepresidente-felix-ulloa

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما