معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۴- ۱۶:۲۱

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوا و سه کشور آمریکای مرکزی در هفته دوم خرداد ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

نیکاراگوا و عربستان سعودی توافقنامه ای را برای ساخت یک بیمارستان در نیکاراگوا امضا کردند

وزارت دارایی و اعتبار عمومی نیکاراگوا و صندوق توسعه عربستان یک قراداد امضا نمودند که بر اساس آن دولت سعودی 103 میلیون دلار وام، جهت احداث یک بیمارستان در نیکاراگوا اختصاص خواهد داد. ایوان آکوستا، وزیر دارایی و اعتبار عمومی‌پس از امضای این توافقنامه گفت: مردم عربستان سعودی و نیکاراگوا علیرغم مسافت زیاد روابط بسیار نزدیکی با هم داشته اند و این قبیل سرمایه گذاری‌ها روابط ما را بسیار نزدیک تر خواهد کرد. سلطان عبدالرحمن المرشاد، مدیر اجرایی صندوق توسعه عربستان سعودی نیز گفت: احداث بیمارستان مذکور نشان دهنده تمایل و اشتیاق دولت عربستان برای حمایت از توسعه پایدار و بهبود زیرساخت‌های بهداشتی در نیکاراگوا است. وی افزود با  راه اندازی این بیمارستان خدمات بهداشتی در مناطق مورد نظر به شکل  قابل توجهی بهبود خواهد یافت.مدیر اجرایی صندوق توسعه عربستان سعودی گفت: از این طریق ما از رشد اجتماعی و اقتصادی در نیکاراگوا  حمایت می‌کنیم و این موضوع گام مهمی در جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار در حوزه‌های سلامت و رفاه در این کشور است.

https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:152715-nicaragua-y-arabia-saudita-firman-atrabajo-para-construir-hospital-departamental-en-las-minas.

هیئتی از نیکاراگوا در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ شرکت کرد

روساریو موریو معاون رئیس جمهور گفت: هیئتی از نیکاراگوا  شامل: وندی مورالس، دادستان کل جمهوری ، بهمراه لاعورانو اورتگا مشاور رئیس جمهور در امور سرمایه‌گذاری و همکاری‌های بین‌المللی و والمارو گوتیرز نماینده مجلس ملی جهت شرکت در مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ به روسیه سفر کردند. وی گفت ما آنجا خواهیم بود تا روندهای اقتصادی را در چارچوب تشکیل نظم نوین جهانی با فدراسیون روسیه، چین، کشورهای برادر و دوست مانند ایران و سایر اعضای بریکس رصد کنیم. ما معتقد به دستیابی به جهانی بهتر، عادلانه تر و چند قطبی هستیم و از طریق مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ و ترویج مبادلات تجاری و اقتصادی بدنبال زمینه سازی اتحاد بین ملت هایمان هستیم. در این مجمع که بیش از 17 هزار نفر از جمله مقامات ارشد دولت و شرکت‌های دولتی و خصوصی روسیه در آن حضور داشتند، نمایندگانی از 136 کشور حضور دارند. علاوه بر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، لوئیس آرسه، رئیس جمهور بولیوی و امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور زیمبابوه نیز در این نشست حضور یافتند. در خلال این نشست که تا 8 ژوئن ادامه خواهد داشت، قراردادهای مهم اقتصادی و تجاری بین روسیه و کشورهای شرکت کننده امضا شد.

https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:152614-nicaragua-participara-en-el-foro-economico-internacional-de-san-petersburgo.

نرخ اشتغال در نیکاراگوا 96 درصد اعلام شد

بر اساس گزارش موسسه ملی اطلاعات توسعه نیکاراگوا  (INIDE)، نرخ اشتغال خالص در سطح ملی در این کشور طی یکسال منتهی به ژوئن سالجاری 96.3 درصد بوده است، این رقم دقیقا مشابه آمار اعلام شده در سال گذشته است. با این حال، انریکه سانز، اقتصاددان مخالف دولت نیکاراگوا معتقد است که این ارقام با واقعیت منطبق نیستند. وی اظهار داشت که در طول هفده سالی که دانیل اورتگا و روزاریو موریلو در قدرت بودند. شرایط کاری و اقتصادی کارگران دولتی و خصوصی در کشور بهبود نیافته است. به اعتقاد وی بر اساس آمارهای منتشر شده از رسانه‌های مخالف دولت نیکاراگوا نرخ بیکاری در سطح ملی در سال منتهی به ماه ژوئن 2024 در حدود  36 درصد است.

https://100noticias.com.ni/economia/131825-regimen-nicaragua-alta-tasa-trabajo-empleo/.

خشکسالی تولید مواد غذایی در هندوراس را با خطر مواجه کرد

دوره خشکسالی در هندوراس شدید گزارش شده و تا به امروز تنها در برخی از مناطق این کشور بارندگی به ثبت رسیده است. این موضوع  باعث شده هزاران تولیدکننده از آماده سازی زمین و کاشت محصول در سال 2024 منصرف شوند. به اعتقاد کارشناسان: تابستان طولانی در آمریکای مرکزی خاک را سخت و خشک کرده است و تاخیر در آغاز بارندگی‌ها باعث کاهش سطح کاشت و کمبود مواد غذایی اساسی مانند ذرت و لوبیا در آینده خواهد شد. این درحالیست که رونق کشاورزی در کشورهای آمریکای لاتین و مرکزی نیازمند حداقل 5 ماه بارندگی است. دولیو مدینا، رئیس انجمن ملی تولیدکنندگان غلات هندوراس  (Prograno)، اظهار داشت که با این تفاسیر بین  30 تا 40 درصد از محصولات در مقایسه با سال گذشته کم خواهند شد. علاوه بر آن اگر در طول فرآیند کشت، در اواسط زمستان، پدیده‌های نامطلوب رخ دهد، تلفات می‌تواند تا 50٪ افزایش یابد و این موضوع می‌تواند،حدود 2.3 میلیون نفر در هندوراس را با ناامنی غذایی مواجه نماید. بر اساس آخرین گزارشات 55 درصدمناطق شهری در  هندوراس به دلیل خشکسالی در رده قرمز دسته بندی شدند ، 130 منطقه در سطح هشدار زرد و سه منطقه در سطح هشدار سبز قرار دارند. بر اساس برآوردهای بانک مرکزی هندوراس ، غلات اساسی 5 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور و کل بخش کشاورزی 13 درصد از تولید ناخالص داخلی  هندوراس  را تشکیل می دهد.

https://www.laprensa.hn/premium/honduras-siembra-detenida-amenaza-oferta-alimentos-BJ19670067.

معاون رئیس  جمهور السالوادر در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ شرکت کرد

فلیکس اولوآ جونیور، معاون رئیس جمهور السالوادر به نمایندگی از طرف نجیب بوکله رئیس جمهور السالوادر در بیست و هشتمین دوره مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ شرکت کرد. وی در بدو ورود مورد استقبال رئیس اداره همکاری‌های بین المللی آقای الکسی اوریانوف، رئیس بخش کمک های بشردوستانه، آقای آندری مالتسف و سفیر السالوادور در روسیه، آقای یوری سانتاکروز  قرار گرفت. مجمع بین المللی اقتصادی در سن پترزبورگ؛ از 5 تا 8 ژوئن برگزار می‌شود.  در این نشست موضوعاتی نظیر: هوش مصنوعی، محیط زیست، گردشگری، بهداشت، آموزش مورد بحث و گفتگو قرارگرفت.

https://lapagina.com.sv/nacionales/vicepresidente-felix-ulloa-realiza-viaje-oficial-a-rusia-participara-en-foro-economico/.

عربستان سعودی یک نیروگاه برق بیوگاز در السالوادر احداث خواهد کرد

دولت السالوادر اخیرا اعلام نمود: با ریزنی‌های صورت گرفته، صندوق توسعه عربستان سعودی 83 میلیون دلار  برای راه اندازی یک نیروگاه تولید برق بیو گاز در این کشور اختصاص داده است. بنابر بر این گزارش مقامات دولتی از وزارت امور مالی السالوادر و سلطان بن عبدالرحمن المرشاد، مدیر اجرایی صندوق توسعه مقدمات و مذاکرات نهایی در این خصوص را انجام داده اند. بر اساس سند نهایی توافقات صورت گرفته پروژه احداث نیروگاه توسط صندوق توسعه عربستان سعودی حمایت مالی و از طریق یک شرکت بومی در مناطق سیوداد دلگادو و کوسکاتانسینگو ( با جمعتی بیش از 1.2 ملیون نفر) در سن سالوادور اجرایی خواهد شد. دولت السالوادر اظهارداشته است که با با احداث این نیروگاه  امکان تصفیه آب و تولید انرژی الکتریکی در مناطق مذکور فراهم خواهد شد.  

https://lapagina.com.sv/nacionales/arabia-saudita-financiara-con-us83-millones-planta-de-biogas-en-rio-acelhuate/.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما