معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۸

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوا و سه کشور آمریکای مرکزی در تیرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

نیکاراگوا:

رسمیت یافتن سه موافقتنامه تجاری، پزشکی و دادگستری با ایران از سوی نیکاراگوا

مجلس ملی با اکثریت ساندینیست‌ها، چهارشنبه پنجم جولای سه یادداشت تفاهم امضا شده توسط دولت دانیل اورتگا با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌ همکاریهای اقتصادی، بهداشتی و دادگستری را تصویب نمود. با حکم شماره 8852 منتشره در روزنامه رسمی (La Gaceta)، قانونگذاران دستور ایجاد یک کمیسیون مشترک بین دولتی مابین تهران و ماناگوا را صادر کردند که ظاهراً "به توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و تبادل علمی فنی بین هر دو کشور کمک خواهد کرد." این سه تفاهم نامه در 14 ژوئن همزمان با دیدار رئیس جمهور ایران از ماناگوا به امضای طرفین رسیدند.

https://www.articulo66.com/2023/07/05/nicaragua-oficializa-tres-acuerdos-cooperacion-iran/

دو برابر شدن حواله‌های ارسالی نیکایی‌ها از آمریکا

بر اساس داده‌های بانک مرکزی نیکاراگوا (BCN) درآمد حاصل از حواله ارز از ایالات متحده توسط اتباع این کشور تا ماه می سال جاری به 1488.1 میلیون دلار رسیده است که تقریباً دو برابر مدت مشابه سال گذشته است. طبق این آمار کل حواله‌های ارسالی در مدت مذکور به رقم 1820.8 میلیون دلار بالغ گردیده است.

https://www.laprensani.com/2023/06/29/economia/3167743-remesas-desde-ee-uu-se-acercan-a-los-1500-millones-de-dolares-en-solo-cinco-meses

صادرات در چهار ماه اول سال 2023 کاهش یافت

بر اساس آمار بانک مرکزی نیکاراگوا (BCN) در پایان دوره چهار ماهه اول، کل صادرات به 2630.6 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه در سال 2022 کاهش 0.4 درصدی را ثبت کرد. اقلامی‌که بر این کاهش تاثیر گذاشته است، مربوط به محصولات نساجی می‌باشد که در مقایسه هر دو دوره چهار ماهه 105.6 میلیون دلار کمتر صادر کرده است و پس از آن صادرات مقوا (-10.9 میلیون دلار)، روغن پالم (-10.1 میلیون دلار) و محصولات شیلات (-8.6 میلیون دلار) قرار دارند.

https://confidencial.digital/economia/caen-las-exportaciones-en-los-primeros-cuatro-meses-de-2023/

هیات وزارت صنعت و بازرگانی چین از نیکاراگوا دیدار می‌کند

روساریو موریو، معاون رئیس جمهور نیکاراگوا از دیدار هیاتی از جمهوری خلق چین از این کشور خبر داد. به گفته نامبرده هیات بزرگی از وزارت صنعت و بازرگانی جمهوری خلق چین برای کار بر روی مرحله نهایی توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور از نیکاراگوا  دیدار می‌کند تا ظرفیت دو کشور برای مبادلات اقتصادی و تجاری را تقویت کند.

https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:142113-nicaragua-recibe-visita-de-delegacion-del-ministerio-de-industria-y-comercio-de-china

نیکاراگوا : افزایش حجم و ارزش در بخش ماهیگیری

بخش ماهیگیری در نیکاراگوا  ارقام مثبتی را نشان داده که حاکی از بهبود این بخش در کشور است. بر اساس گزارشی که روز جمعه 21 جولای توسط ایوان آکوستا وزیر دارایی و اعتبار عمومی ارائه شد، حجم تولید در ماه ژوئن 86 میلیون پوند بود که نسبت به هدف تعیین شده در ابتدای سال که 74.9 میلیون پوند بود، 15 درصد افزایش را نشان می دهد. وی خاطرنشان کرد: حجم صید صادراتی با 9 درصد افزایش به 55.4 درصد در مقایسه با 50.8 درصدی که تا به امروز هدف گذاری شده بود، افزایش یافت که از نظر ارزش، صادرات از بخش ماهیگیری بالغ بر 135.2 میلیون دلار بوده که به 99 درصد از هدف سالانه 136.3 میلیون دلاری نزدیک شده است.

https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:142759-nicaragua-sector-pesquero-con-aumentos-en-volumen-y-valor

السالوادور:

در سه ماهه اول سال 2023 سرمایه گذاری در السالوادور 15.4 درصد افزایش یافته است

کریستین فلورس، کمیسر پروژه‌های استراتژیک ریاست جمهوری، اظهار داشت که سرمایه گذاری دولتی و خصوصی در سه ماهه اول سال 15.4 درصد رشد داشته است که عمدتاً ناشی از انگیزه برای پروژه‌های ساختمانی است. وی تصریح داشت که دیاسپورای السالوادوی(جامعه السالوادوری‌های خارج از کشور) اکنون انگیزه دارد تا بخشی از رشد کشور باشد و در حال حاضر سرمایه گذاری‌هایی به ارزش 800 میلیون دلار از سوی اعضای جامعه مذکور صورت گرفته و در در حال اجرا می‌باشد.

بخش صنعت کشور در سال گذشته 9288 شغل از دست داده است

به گفته کارشناسان اقتصادی، کاهش فعالیت اقتصادی در بخش صنعت و همچنین پایین بودن سرمایه‌گذاری خارجی بر اشتغال در این بخش تأثیرگذار خواهد بود. بر اساس داده‌های رسمی‌که توسط موسسه تامین اجتماعی السالوادور (ISSS) منتشر شده بین مارس 2022 تا مارس 2023  بخش صنعت 9288 شغل را از دست داده است.

https://www.elsalvador.com/noticias/negocios/empleo-y-desempleo-industria-inversion-industrial-economia-salvadorena/1072779/2023/

هندوراس:

چین و هندوراس شروع به مذاکره برای توافق تجارت آزاد کردند

هندوراس پس از قطع روابط خود با تایوان در پایان ماه مارس روابط دیپلماتیک خود را با پکن برقرار و سپس مذاکره درباره توافقنامه تجارت آزاد (FTA) را آغاز کرد. وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین، اعلام کرد که مذاکرات "به بهبود کیفیت و سطح تجارت دوجانبه و تقویت سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلف" کمک می‌کند. ادواردو انریکه رینا، وزیر امور خارجه هندوراس، پیش از این در ماه مه گذشته اعلام کرد که کشورش پس از برقراری روابط دیپلماتیک، در مورد یک تجارت آزاد با چین مذاکره خواهد کرد. به گفته رینا، ایجاد روابط "امکانات بیشتری" را در زمینه‌های تجاری، زیرساختی، مالی، انرژی، فناوری، علم، آموزش و فرهنگ و غیره فراهم می‌کند.

https://www.laprensa.hn/honduras/china-honduras-comienzan-negociar-tratado-libre-comercio-tras-establecer-lazos-HE14234443

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در هندوراس در سه ماهه اول سال 2023 39.2 درصد کاهش یافت

بانک مرکزی (BCH) گزارش داد سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در هندوراس در سه ماهه اول سال 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل 39.2 درصد کاهش یافت و به 208.7 میلیون دلار رسید. بر اساس داده‌های این موسسه مالی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سه ماهه اول سال 2023، 134.6 میلیون دلار کمتر از 343.3 میلیون دلار در سه ماهه اول سال 2022 بوده است. صنعت تولید با 100.7 میلیون دلار، مهمترین بخش اقتصادی است که بیشترین جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در سه ماهه اول سال جاری به خود اختصاص داده است که 41.1 درصد از کل سرمایه گذاری خارجی را به خود اختصاص داده است.

https://elespectadorhn.com/sec-economia/inversion-extranjera-directa-en-Honduras-cae-un-39,2--en-el-primer-trimestre-de-2023/35229

پالمرولا 1.4 میلیون دلار در سیستم مدرن انرژی خورشیدی سرمایه گذاری می‌کند

اپراتور فرودگاه بین‌المللی پالمرولا، همچنان به نوآوری خود ادامه می‌دهد و اکنون در حال اجرای یک پروژه مدرن تولید انرژی‌های تجدیدپذیر است که 43 درصد از تقاضای برق ترمینال هوایی را تامین می‌کند. سرمایه گذاری برای این پروژه تقریباً 1.4 میلیون دلار خواهد بود و این کار را به عنوان یک "فرودگاه سبز" یا "فرودگاه زیست محیطی" انجام می دهد. پالمرولا با این ابتکار به دنبال آن است که سیستم الکتریکی خود را کارآمدتر کند، هزینه‌ها و تولید دی اکسید کربن را کاهش دهد و بار را از سیستم انرژی ملی در مواقعی که بیشترین تقاضا را دارد کم کند تا بتوان از این انرژی در سایر مناطقی که کمبود وجود دارد استفاده نمود. علاوه بر این، اجرای این سیستم مدرن، پالمرولا را به یک فرودگاه دوستدار محیط زیست تبدیل خواهد کرد.

https://www.laprensa.hn/honduras/honduras-aeropuerto-internacional-palmerola-paneles-solar-medio-ambiente-AE14450808

کاستاریکا

از اکتبر 2022 بازار کار 118000 شغل را از دست داده است

بازار کار کاستاریکا 118000 شغل را در 7 ماه از دست داد و آنچه نگران کننده است این است که نیمی از آنها یعنی 46 درصد در اختیار جوانان بین 25 تا 34 سال و 20 درصد دراختیار افراد بین 15 تا 24 سال قرار داشته است. طبق گزارش موسسه ملی آمار و سرشماری (INEC) تعداد افراد شاغل تا ماه می 2,077,351 نفر بود که رقمی‌کمتر از 2,195,192 نفری است که در دوره منتهی به اکتبر کار می‌کردند.

https://www.nacion.com/economia/empleo/mercado-laboral-perdio-118000-empleos-desde/HS6BP5LNYBBSTCCI6CNO2FAFPM/story/

پیش بینی رشد اقتصادی کاستاریکا

رشد اقتصادی کاستاریکا پس از تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌های مالی این منطقه با داده‌های موسسه مطالعات مالی آمریکای مرکزی (ICEFI) طبق گزارش فوربس، پنجمین رشد اقتصادی در آمریکای مرکزی خواهد بود. این کشور سال 2023 را با نرخ رشد 2.9 خواهد بست که پیش بینی می‌شود در سال 2024 به 3 برسد.

پاناما کشوری است که بهترین رشد اقتصادی با پیش بینی 4 درصد را برای سال جاری دارد که برای سال آینده نیز همین رقم باقی خواهد ماند. در رتبه دوم هندوراس قرار دارد که سال را با 3.5 درصد می‌بندد و تا سال 2024 یک رقم اعشار افزایشخواهد داشت. گواتمالا با 3.4 درصد در سال 2023 و 3.5 درصد در سال 2024، سومین کشور با بالاترین رشد را داراست.

https://www.larepublica.net/noticia/costa-rica-tendra-el-quinto-mayor-crecimiento-economico-de-centroamerica

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما