معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی ونزوئلا در هفته چهارم اردیبهشت‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

افزایش تقاضای آمریکا برای دریافت نفت ونزوئلا

تقاضای پالایشگاه‌های نفت سنگین آمریکا برای دریافت نفت خام ونزوئلا افزایش یافته است.  برابر اعلام منابع آگاه به نقل از خبرگزاری رویترز،  پالایشگاه‌های خلیج آمریکا در رویارویی با افزایش تقاضا در پی کاهش تولید کشورهای عضو سازمان اوپک، در انتظار دریافت نفت بیشتری از ونزوئلا از طریق شرکت نفتی آمریکایی شوورون می‌باشند این در حالیست که میزان صادرات روزانه نفت ونزوئلا به آمریکا طی ماه آوریل سال جاری میلادی از ۱۴۰ هزار بشکه فراتر رفت.

https://www.reuters.com/markets/commodities/tight-market-sour-crude-oil

اعلام رسمی مزایای مصوب برای کارکنان دولتی ونزوئلا

مصوبه مقرره از سوی نیکلاس مادورو،  رئیس جمهور ونزوئلا مبنی بر افزایش برخی مزایای کارکنان بخش دولتی با انتشار در روزنامه رسمی،  رسمیت پیدا کرد. برابر مصوبه منتشره در روزنامه رسمی‌به شماره ۶۴۷۶، کمک هزینه ماهیانه خرید مواد غذایی به ۴۰ دلار و بن ماهیانه مساعدت اقتصادی" جنگ اقتصادی " به  ۳۰ دلار افزایش یافته است علاوه بر این آخرین حقوق مقرره بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز در مصوبه یاد شده لحاظ شده است.

https://twitter.com/CronicaUno/status/1657181215118467072

طرح ونزوئلا برای افزایش تولید نفت

وزارت نفت ونزوئلا از تدوین طرحی برای افزایش تولید روزانه نفت طی سال جاری میلادی خبر داد. طرح جدید تحت عنوان "طرح جامع احیای تولید (PRIP)" در راستای نیل به افزایش تولید نفت از سوی رافائل تیچئا،  وزیر نفت و رئیس شرکت ملی نفت ونزوئلا ارائه گردیده که بر پایه آن افزایش تولید روزانه به بیش از یک میلیون بشکه تا ماه اوت سال جاری میلادی پیش بینی شده است این در حالیست که ونزوئلا پیش از این آخرین بار در دسامبر سال ۲۰۲۱ به تولید روزانه یک میلیون بشکه دست یافت و با وجود ارائه طرحی مبنی بر افزایش تولید روزانه به ۲ میلیون بشکه،میانگین روزانه تولید نفت ونزوئلا از ۷۰۰ میلیون بشکه فراتر نرفته است.

https://talcualdigital.com/en-su-plan-para-recuperar-pdvsa-tellechea-planea

اعلام همبستگی کشورهای کارائیب با ونزوئلا در برابر تحریم های آمریکا

 کشورهای عضو انجمن کارائیب در نهمین نشست سران بلوک منطقه ای در گواتمالا همبستگی خویش با ونزوئلا در برابر تحریم های اعمالی از سوی آمریکا را اعلام داشت.  در این نشست ونزوئلا بار دیگر خواستار رفع تحریم‌های اعمالی آمریکا بالغ بر ۹۰۰ مورد تحریمی مصوب شد.

https://twitter.com/CancilleriaVE/status/1656831975930441729

ادامه مداخله ارزی در ونزوئلا

بانک مرکزی ونزوئلا در تداوم اجرای راهکار مداخله ارزی در بازار پولی این کشور، در آخرین مرحله بالغ بر ۸۳ میلیون دلار را روانه بازار پولی ساخت.  این مبلغ بیشترین مبلغ اختصاص یافته طی سال جاری میلادی می‌باشد که در پی تعدیل امتیازات حقوقی کارکنان دولت در راستای ممانعت از فشارهای ناشی از افزایش نقدینگی صورت می‌پذیرد. با احتساب این مبلغ، مبالغ اختصاص یافته به مداخله ارزی طی سال جاری میلادی تا کنون در بازه زمانی چهار ماه و نیم بیش از ۱.۶۰۳ میلیارد دلار فراتر رفته است.

https://www.bancaynegocios.com/bcv-aumenta-en-us10-millones-intervencion

تصمیم ونزوئلا برای اعطای مجوز به شرکت‌های اروپایی برای صدور گاز

شرکت ملی نفت ونزوئلا از تصمیم اتخاذشده از سوی دولت این کشور برای اعطای مجوز صدور گاز مایع طبیعی به شرکت های اروپایی انی و رپسول خبر داد. پدرو تیچئا،  وزیر نفت و رئیس شرکت ملی نفت ونزوئلا، با اشاره به قرارداد منعقده با شرکت های اروپایی در اوایل ماه جاری میلادی، تأیید نمود که مجوزهای مرتبط برای صدور گاز مایع ونزوئلا از سوی شرکت‌های یادشده در ماه ژوئن صادر و اعطا می‌گردند، شرکت های اروپایی علاقمند به سرمایه گذاری در توسعه حوزه گازی ونزوئلا در راستای تحقق هدف از سرگیری اجرای پروژه "کاردون ۴" با ظرفیت ۱.۳ میلیارد فوت مکعب می‌باشد.

https://www.eluniversal.com/politica/155380/licencias-para-exportar-gas

اعلام برخورداری ونزوئلا از چهارمین ذخیره گاه بزرگ گاز جهان

نیکلاس مادورو،  رئیس جمهور ونزوئلا مدعی برخورداری این کشور از چهارمین ذخیره گاه بزرگ گاز طبیعی در جهان شد. وی با اعلام انجام اقدامات لازم برای تأیید میزان ذخایر گازی موجود، اعلام داشت که این ذخیره گاه تحت عنوان "نوار گازی کارائیب " کل نوار ساحلی شمال ونزوئلا را در بر می‌گیرد و در بردارنده بالغ بر ۵۰ بلوک تولید گاز بوده و ونزوئلا در راستای توسعه پتانسیل گازی جهت تضمین حاکمیت انرژی در جهان، از سرمایه گذاری خارجی و تامین گاز موردنیاز نیاز اروپا استقبال می نماید.

http://www.minci.gob.ve/venezuela-se-encamina-a-la-certificacion-de-cuarta

استقبال ونزوئلا از اقدام زیمبابوه مبنی بر بکارگیری ارز دیجیتال با پشتوانه طلا

نیکلاس مادورو،  رئیس جمهور ونزوئلا اقدام زیمبابوه مبنی بر عرضه ارز دیجیتال با پشتوانه طلا را نشان از دلارزدایی در جهان قلمداد نمود. وی در این راستا به خانم دلسی رودریگز، معاون اجرایی رئیس جمهور دستور داد تا مطالعه ای در مورد ابتکار عمل جدید کشور آفریقایی مبنی بر راه اندازی ارزدیجیتال برخوردار از پشتوانه طلا را آغاز نماید. رئیس جمهور ونزوئلا  با استقبال از اقدام کشورهای عضو بریکس، روند دلارزدایی اقتصاد در جهان را اجتناب ناپذیر، ضروری و عادلانه قلمداد نمود و بر ضرورت بکارگیری راهکار زیمبابوه به عنوان دستورالعملی در این راستا تأکید نمود و اعلام داشت که ونزوئلا در بکارگیری رمزارزها در جهان با استفاده از رمز دیجیتال ارزی مبتنی بر نفت پیشرو بوده و با این ابتکار عمل بر تحریم‌های اعمالی آمریکا غلبه نموده است در حالیکه که آمریکا از دلار به عنوان ابزاری سیاسی بهره برداری می نماید و به دستکاری نظام مالی در راستای تحریم کشورهایی نظیر چین، روسیه، ترکیه، هند، کوبا و ونزوئلا می‌پردازد.

http://www.minci.gob.ve/venezuela-se-inserta-en-iniciativa-de-desdolarizacion

مادورو؛ کشور با ربایش سیتگو توسط آمریکا، ماهانه ۹۰۰ میلیون دلار متضرر شده است

رییس جمهور ونزوئلا با بیان این که راستگرایان افراطی مسئول ربایش شرکت سیتگو هستند افزود؛ از زمانی که دولت ترامپ شرکت سیتگو را تحت کنترل خود در آورد، تامین نفت خام این شرکت که در ونزوئلا تولید می‌شد قطع گردید و کشور از دریافت ۹۰۰ میلیون دلار در ماه محروم شد . دولت جدید آمریکا هم با اقدام اخیر خود سعی در وارد نمودن ضربه نهایی کرده است.

https://ultimasnoticias.com.ve/noticias/politica/maduro-el-pais-dejo-de-percibir

رویارویی ونزوئلا با مشکل تأمین بنزین

برابر بر بررسی کارشناسی صورت گرفته، ونزوئلا هم اکنون با مشکل تأمین بنزین مواجه گردیده و پالایشگاه‌های آن تنها از ۱۰ درصد ظرفیت نصب شده بهره برداری می نمایند.  به گفته رافائل کایروز، کارشناس اقتصاد نفتی،  میزان کسری روزانه بنزین در ونزوئلا بالغ بر ۱۰۵ هزار بشکه می‌باشد و به دلیل مشکلات جاری در پالایشگاه‌ها، روزانه تنها ۱۴۵ هزار بشکه بنزین تولید می‌گردد در حالیکه میزان تقاضای داخلی مصرف روزانه بنزین از ۲۲۵ هزار بشکه فراتر می رود

https://www.awsbitlynews.com/nacionales/refinerias-de-venezuela-trabajan

قانون محافظت از اموال و دارایی ونزوئلا در خارج از کشور

با هدف محافظت از دارایی‌های موجود در خارج از کشور، بارپس گیری دارایی‌های به سرقت رفته دولتی در خارج از کشور و مجازات عاملین سرقت دارایی‌ها در جلسه علنی مجلس به تصویب نمایندگان رسید. خورخه رودریگز، رییس مجلس ملی ونزوئلا در سخنانی گفت؛ اخیرا مبلغی معادل ۳۶۰ میلیون دلار از دارایی‌های کشور به یک نماینده اسبق مجلس که مخالف دولت است داده شده تا صرف کارزار انتخاباتی انریکه کاپریلس برای انتخابات داخلی اپوزیسیون شود.  گفتنی است وزارت خارجه آمریکا اخیرا پس از ان که خانم دینورا فیگرا به عنوان رییس مجلس منقضی سال ۲۰۱۵ انتخاب شد حساب هایی که دارایی‌های ونزوئلا در انها توقیف شده که قبلا در اختیار خوان گوایدو بود را در اختیار وی گذاشته است.

https://www.eluniversal.com/politica/155491/an-aprueba-por-unanimidad

سفر هیأت برزیل به ونزوئلا برای تقویت همکاری دوجانبه

دولت برزیل چهار ماه پس از از سرگیری روابط دو جانبه با ونزوئلا،  هیأتی رسمی را در راستای تقویت همکاری دو جانبه در زمینه‌های مختلف به ونزوئلا اعزام داشت. این هیات در بدو ورود به ونزوئلا مورد استقبال راندر پنیا،  معاون وزیر خارجه این کشور در امور آمریکای لاتین قرار گرفت، ریاست این هیأت را روی پریرا،  رئیس سازمان ملی همکاری برزیل بر عهده دارد و اعضای آن در نظر دارند با مقامات دولت ونزوئلا دیدار و گفت‌وگو نمایند.

https://twitter.com/RanderPena/status/1658926440698503174

بررسی میزان درآمد ماهیانه مردم ونزوئلا از سوی سازمان ملل

آخرین مطالعه صورت گرفته از سوی «مرکز توسعه اقتصادی آمریکای لاتین (Cepal)، وابسته به سازمان ملل متحد، نشان از برخورداری بیشتر مردم ونزوئلا از درآمد ماهیانه اندک دارد. بر پایه بررسی صورت گرفته، بیش از ۸۷ درصد از مردم ونزوئلا، ماهیانه درآمدی کمتر از ۱۰۰ دلار دارند،  درآمد ماهیانه ۲۳ درصد  بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار می‌باشد و تنها دو درصد مردم درآمدی بالاتر از ۵۰۰ دلار در ماه دریافت می دارند، کمترین درآمد دریافتی مربوط به بخش دولتی بوده که بیش از ۵۸  درصد کارکنان دولتی را زنان شکل می دهند علاوه بر این بالغ بر ۷۳ درصد بازنشستگان و مستمری بگیران فاقد درآمد کافی برای معیشت می‌باشند، ۶۶ درصد از جمعیت  شاغل و ۱۰ درصد بیکار می‌باشند و از میان شاغلان، ۴۵ درصد در بخش هایی نظیر آموزش، بهداشت و تجارت فعالیت می نمایند، منطقه شرق کشور دارای بیشترین بیکاری است.

https://sumarium.info/2023/05/16/cuanto-ganan-al-mes-los-venezolanos-segun

درخواست رئیس جمهور ونزوئلا از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری

نیکلاس مادورو،  رئیس جمهور ونزوئلا خواستار سرمایه گذاری بخش خصوصی در راستای احیای تولید داخلی شد. وی با تاکید بر ضرورت تضمین سرمایه گذاری خصوصی و دولتی، ماموریت جستجوی سرمایه و جذب آن را به معاونت اجرایی رئیس جمهور و وزارتخانه‌های صنایع و کار محول ساخت و شرکت های خارجی فعال در حوزه انرژی را به سرمایه گذاری در بخش گاز در ونزوئلا جهت تأمین انرژی اروپا فراخواند.

https://www.globovision.com/nacional/6462/presidente-maduro-invito-al-sector

تأسیس دانشگاه تخصصی برق در ونزوئلا

دانشگاه تخصصی برق در ونزوئلا تحت عنوان «دانشگاه ملی تجربی تخصص های برق (Unexee) افتتاح گردید.  این دانشگاه طی مراسمی‌با حضور نستور روول، وزیر برق ونزوئلا در منطقه ای موسوم به گوری از توابع ایالت بولیوار در راستای تربیت نیروهای متخصص در رشته‌های مرتبط به برق از جمله مهندسی شبکه‌های الکتریکی، مهندسی سیستم های قدرت و مدیریت تعمیر و نگهداری برق با پذیرش حدود ۴۰۰ دانشجو آغاز به کار نمود.

https://venezuela-news.com/inauguran-universidad-nacional-experimental

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما