معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۵

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته اول خردادماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

حضور وزیر کشاورزی و توسعه روستایی الجزایر در سومین مجمع اقتصادی قطر

محمد عبدالحفیظ هنی، وزیر کشاورزی و توسعه روستایی الجزایر برای شرکت در سومین مجمع اقتصادی قطر که از 23 تا 25 می‌با موضوع "تاریخ جدیدی از رشد جهانی" برگزار شد، به دوحه (قطر) سفر کرد. در این مجمع که با حضور با حضور تعدادی از رهبران، تجار و سران دولت ها و به منظور ترسیم مسیر برای مراحل آینده رشد اقتصاد جهانی برگزار شد، موضوعات مهمی از جمله آینده تورم، رقابت پذیری شرکت ها و مشاغل، اقتصاد ورزش، نوآوری فناوری، رشد اقتصادی، امنیت غذایی و آینده اقتصاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حضور وزیر دارایی الجزایر در نشست سالانه بانک توسعه آفریقایی در مصر

وزیر دارایی، لعزیز فاید، به شرم الشیخ (مصر) سفر کرد تا در پنجاه و هشتمین نشست سالانه گروه بانک توسعه آفریقایی (AfDB) شرکت کند. نشست سالانه AfDB 2023، با موضوع "بهره گیری از توان مالی بخش خصوصی در راستای مسائل اقلیمی و رشد سبز در آفریقا" میزبان سران کشورها، سران نهادهای بین المللی و منطقه ای، سازمان‌های غیردولتی و بازیگران کلیدی و بخش خصوصی در آفریقا می‌باشد.

برگزاری چهل و نهمین کنفرانس و مجمع عمومی سازمان بیمه آفریقایی در الجزایر

چهل و نهمین کنفرانس و مجمع عمومی سازمان بیمه آفریقا (AIO) در روزهای 27 تا 31 می در الجزیره برگزار می‌شود. نایب رئیس AIO و رئیس کمیته سازماندهی محلی اعلام کرد یکی از موضوعات این نشست بررسی راه حل های نوآورانه برای تقویت صنعت بیمه، به ویژه بیمه کشاورزی می‌باشد. وی همچنین اعلام کرد «نرخ پوشش ریسک‌های کشاورزی در قاره آفریقا فقط 4 درصد می‌باشد که این شاخص در الجزایر تنها 3 درصد از بازار بیمه این کشور است و عمدتا مربوط به بخش غلات می‌باشد.»

در این نشست که با موضوع "مشارکت بیمه در چالش های امنیت غذایی در آفریقا" برگزار می‌شود، بیش از 1700 شرکت کننده از جمله کارشناسان بین المللی، بیمه گذاران و بیمه گذاران اتکایی گرد هم آورده و اهمیت صنعت بیمه را در افزایش امنیت غذایی برجسته می‌کند.

 افتتاح مجمع اقتصادی الجزایر-پرتغال در سفر رئیس جمهور تبون به پرتغال

رئیس جمهور عبدالمجید تبون در لیسبون، با اشاره به قانون جدید سرمایه گذاری این کشور و حمایت از سرمایه گذار خارجی در این قانون، بر فرصت های سرمایه گذاری بزرگی که در فضای کسب و کار الجزایر برای سرمایه گذاران وجود دارد تاکید کرد. همچنین در جلسه ای با حضور رئیس جمهور تبون با ریاست مشترک با آنتونیو کاستا، نخست وزیر پرتغال، مجمع اقتصادی الجزایر-پرتغال افتتاح شد.

این مجمع که توسط شورای نوسازی اقتصادی الجزایر (CREA) و آژانس سرمایه گذاری و تجارت خارجی پرتغال (AICEP) سازماندهی شده است، با حضور حدود 60 تاجر الجزایری و پرتغالی، سرمایه گذاران دو کشور را به یکدیگر نزدیکتر می‌کند و محلی برای بررسی فرصت های همکاری و مشارکت و تقویت همکاری‌های اقتصادی دو کشور است. در سفر هیات عالی رتبه الجزایری به پرتغال علاوه بر افتتاح این مجمع، چندین موافقتنامه و یادداشت تفاهم در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه حکمرانی دیجیتال و نوسازی دولت، تبادل فرهنگی و استارت آپ و نوآوری امضا شد.

حمایت بانک توسعه آفریقایی از تلاش های الجزایر برای راه اندازی خط لوله گاز ترنس صحرا (TSGP)

رئیس گروه بانک توسعه آفریقا (AfDB)، ضمن قدردانی از تلاش های الجزایر برای حمایت از توسعه در آفریقا، حمایت این موسسه مالی منطقه ای را از پروژه خط لوله گاز ترانس صحرا (TSGP) که نیجریه را از طریق الجزایر به اروپا متصل می‌کند، ابراز کرد.

خط لوله گاز ترانس صحرا یک پروژه بزرگ انتقال گاز است که نیجریه، نیجر و الجزایر را در فاصله 4000 کیلومتری به یکدیگر متصل می‌کند. وزرای انرژی 3 کشور در ژوئیه 2022 در الجزیره یادداشت تفاهمی را برای آغاز ساخت خط لوله گاز ترانس صحری (TSGP) امضا کردند. این پروژه برای الجزایر نمونه ای از اراده سه شریک برای "ایجاد زیرساخت منطقه ای با دامنه بین المللی" است.

برگزاری نشستی در ایتالیا با موضوع چشم انداز توسعه صنعت خودرو در الجزایر

سفارت الجزایر در ایتالیا در 29 می در شهر تورین ایتالیا یک نشست اقتصادی با موضوع "چشم انداز توسعه صنعت خودرو در الجزایر" برگزار کرد. این نشست با همکاری انجمن ملی صنعت خودرو ایتالیا (ANFIA) و با مشارکت گروه خودروسازی "STELLANTIS" و با هدف تشویق تولید کنندگان تجهیزات ایتالیایی برای توسعه فعالیت های خود در الجزایر برگزار خواهد کرد.

از طریق این نشست، الجزایر از یک سو قصد دارد وجهه کشور را پس از انجام اصلاحات ساختاری انجام شده توسط دولت برای بهبود فضای کسب و کار و به ویژه تصویب یک چارچوب نظارتی جدید برای سرمایه گذاری، ارتقا دهد. همچنین از فضای مثبت ایجاد شده بعد از راه اندازی رسمی خط تولید برند "FIAT" در الجزایر در 19 مارس، برای تشویق سایر تولید کنندگان تجهیزات ایتالیایی برای توسعه فعالیت های خود در الجزایر بهره برداری نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما