معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۱۶:۵۲ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته سوم فروردین 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

احداث اسکله معدنی بندر عنابه الجزایر آغاز شده است.

توسط یک کنسرسیوم الجزایری – چینی کار احداث اسکله معدنی بندر عنابه الجزایر که به صادرات فسفات و محصولات فسفاتی اختصاص دارد آغاز شده است. این اسکله در قالب ابر پروژه فسفات یکپارچه تبسا در حال احداث است که هدف از آن تولید بیش از ده میلیون تن ماده معدنی فسفات برای تولید شش میلیون تن محصول نهایی است. طول این اسکله 1600 متر خواهد بود که قرار است طی 24 ماه احداث شود. هدف از احداث این اسکله، افزایش ظرفیت پذیرش بندر عنابه برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ و تسهیل بارگیری و تخلیه بار و حمل فسفات و محصولات نهایی است. زیرساخت های بندری عنابه نقشی راهبردی در ابرپروژه فسفات یکپارچه الجزایر ایفا خواهد کرد و محصولات واحدهای مختلف تولیدی به این بندر منتقل خواهند شد. با این اقدامات، الجزایر به دنبال بدست گرفتن سهم بیشتری از بازار بین المللی فسفات خواهد بود. رئیس جمهور الجزایر نیز بر اجرای این طرح در مدت زمان تعیین شده تاکید کرده است. علاوه بر این، کارهای احداث خط ریلی که امکان حمل 10 میلیون تن ماده معدنی فسفات به واحدهای فرآوری را فراهم خواهد کرد پیشرفت های قابل توجهی داشته است. دولت الجزایر با هدف کاهش وابستگی خود به صادرات نفت و گاز چنین اقداماتی را در پیش گرفته است. صادرات محصولات فسفات فرصتی برای اقتصاد الجزایر است و این کشور ظرفیت تولید 5.4 میلیون تن در سال را دارد. تحقق این رقم باعث خواهد شد الجزایر به یکی از بزرگترین تامین کنندگان بازار جهانی فسفات شود.

سفر 2.7 میلیون الجزایری به تونس در سال 2023

تونس در سال 2023 میزبان 8.8 میلیون گردشگر خارجی بود که حتی بیشتر از آمار ثبت شده در دوران قبل از شیوع کرونا در سال 2019 و نزدیک به 50 درصد بیشتر از تعداد گردشگران سال 2022 است. در این بین، 2.7 میلیون نفر از این گردشگران الجزایری بوده اند. پس از الجزایری‌ها، گردشگران لیبیایی با 2.1 میلیون نفر و گردشگران فرانسوی با 974 هزار نفر بیشترین اتباع خارجی هستند که در سال 2023 به تونس سفر کردند. بازگشایی مرزهای زمینی و هوایی بین دو کشور و بهبود روابط دو کشور از جمله عوامل افزایش سفر الجزایری‌ها به تونس قلمداد شده است. علاوه بر جذابیتهای فرهنگی، تاریخی و معماری و غذایی تونس، وجود زیرساخت های گردشگری مدرن و متعدد نیز به جذب گردشگران الجزایری کمک کرده است. همچنین تونس رویدادهای فرهنگی و هنری متعددی را در طول سال برگزار می‌کند که باعث جذب اقشار مختلف می‌شود.

آمریکا "میز تجارت آفریقا" را با هدف افزایش صادرات مواد غذایی از قاره آفریقا به آمریکا راه اندازی کرد.

در سال 2023، صادرات بخش کشاورزی قاره آفریقا به آمریکا به 2.6 میلیارد دلار رسید. آژانس توسعه بین المللی آمریکا موسوم به USAID روز 27 مارس 2024 میز تجارت آفریقا را راه اندازی کرد. آمریکا امیدوار است این ابتکار باعث افزایش 300 میلیون دلاری صادرات مواد غذایی از آفریقا به این کشور شود. این پلتفرم تجاری اینترنتی، تامین کنندگان محصولات کشاورزی آفریقایی و خریداران آمریکایی را از طریق 20 هزار فروشگاه در آمریکا به هم وصل می‌کند.

یک شرکت قطری برای اولین بار در الجزایر شیر خشک تولید می‌کند.

شرکت قطری بلدنا با امضای قراردادی با الجزایر قرار است در زمینی به مساحت صد هکتار، سالانه دویست هزار تن شیر خشک تولید کند. در این مجتمع صد هزار رأس دام نگهداری خواهد شد. رئیس جمهور الجزایر هدف از این قرارداد را حرکت به سمت خودکفایی داخلی اعلام کرده است. این زمین در جنوب غربی الجزایر به قطری‌ها واگذار شده است. الجزایر در سال 2021 600 میلیون دلار شیر خشک وارد کرد. الجزایر هر سال حدود 400 هزار تن شیر خشک نیاز دارد که نیمی از آن توسط  یک شرکت دولتی و نیمی دیگر توسط شرکت های خصوصی وارد می‌شود. بلدنا بزرگترین شرکت لبنیانی قطر است. این شرکت در مصر و مالزی نیز فعالیت دارد.

واردات موتورهای کشتی‌های صیادی زیر پنج سال به الجزایر به زودی مجاز می‌شود.

یکی از مسئولان وزارت صیادی و تولیدات دریایی الجزایر در گفتگو با شبکه یک رادیو الجزایر با اعلام این خبر افزود این تصمیم امکان نوسازی بخشی از ناوگان کشتی‌های صیادی الجزایر را فراهم خواهد کرد. به گفته وی الجزایر به علت کمبود تولید کنندگان این نوع موتورها در داخل با مشکل تعمیر آنها مواجه است. الجزایر شش هزار کشتی صیادی دارد. بااین حال، این کشور در زمینه کشتی‌های صیادی با ظرفیت بالا کمبود دارد. در الجزایر 59 تعاونی صیادی فعالیت دارند.

دبیرکل جبهه نیروهای سوسیالیست الجزایر وعده تبون برای رسیدن تولید ناخالص داخلی الجزایر به 400 میلیارد دلار در سال 2026 را غیرواقع گرایانه دانست.

یوسف اوشیش دبیرکل جبهه نیروهای سوسیالیست الجزایر (از احزاب مخالف) در گفتگویی تلویزیونی از اظهار نظر در خصوص معرفی نامزد مشترک احزاب مخالف در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر خودداری و اعلام کرد احتمالاً حزب وی در ماه جاری آوریل در خصوص مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد. وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این دوره از انتخابات به گونه ای برگزار شود که همه امکان اظهار نظر آزادانه و دفاع از عقایدشان را داشته باشند تاکید کرد حزب وی در خصوص نتایج انتخابات توهم ندارد. به عقیده وی، انتخابات ریاست جمهوری در الجزایر انتخاباتی بسته است و این کشور هنوز به سطحی نرسیده است که انتخابات ریاست جمهوری در آن رویدادی مهم در حیات کشور باشد. وی همچنین وعده رئیس جمهور الجزایر برای رسیدن تولید ناخالص داخلی این کشور به 400 میلیارد دلار در سال 2026 را غیرواقع گرایانه تلقی کرد.

تثبیت جایگاه الجزایر به عنوان تامین کننده اصلی گاز طبیعی اسپانیا

الجزایر با اختصاص 42 درصد گاز وارداتی اسپانیا به خود در ماه مارس 2024 موقعیتش را به عنوان تامین کننده اصلی گاز طبیعی این کشور مستحکم کرد. اسپانیا در ماه مارس گذشته 25 درصد گاز خود را روسیه و 18 درصد آن را از آمریکا وارد کرد. به این ترتیب، الجزایر در سه ماه متوالی تامین کننده اصلی گاز اسپانیا شد. از ماه ژانویه تا مارس، حجم گاز صادراتی از الجزایر به اسپانیا از طریق خط لوله مدگاز نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 15 درصد افزایش یافت و به 25.8 تراوات ساعت رسید. از ابتدای سال 2024، الجزایر 33 درصد نیاز اسپانیا به گاز طبیعی را تامین کرده است. این ارقام برای آمریکا 24.5 درصد و برای روسیه 23 درصد است.

الجزایر به دنبال از سرگیری تولید تلفن‌های هوشمند در داخل است.

تنظیم بازار تلفن هوشمند در الجزایر از طریق بررسی امکان از سرگیری تولید داخلی موضوع نشست کاری مشترک وزیر صنعت و تولیدات دارویی، وزیر تجارت و وزیر پست و مخابرات الجزایر بود. در این جلسه که رئیس شورای احیای اقتصادی الجزایر و فعالان اقتصادی در زمینه تلفن همراه نیز حضور داشتند، فعالان اقتصادی تجارب مختلف در زمینه مونتاژ تلفن‌های همراه در قالب SKD و CKD را ارائه و بر آمادگی زنجیره‌های تولید برای از سرگیری این صنعت تاکید کردند. وزیر صنعت الجزایر در این نشست بر ضرورت احصای همه ظرفیت های موجود برای بسیج کردن آنها و هم افزایی تلاش ها برای موفقیت این ابتکار تاکید کرد. وزیر پست و مخابرات الجزایر نیز بر ضرورت خودکفایی در زمینه تلفن همراه به این شرط که این تولیدات به جدیدترین فناوری‌ها مجهز و قادر به ارائه خدمات پس از فروش باشند تاکید کرد. وزیر تجارت الجزایر نیز بر ضرورت کنترل تجارت خارجی با اقدام به ارزیابی عمیق برای جلوگیری ازاشتباهات قبلی بویژه اشتباهات مرتبط با داخلی سازی تاکیدکرد. عوامل اقتصادی حاضر در این نشست از راهبرد دولت برای از سرگیری این فعالیت تقدیر کردند.

 شرکت ملی هواپیمایی الجزایر سومین ناوگان بزرگ هواپیمایی قاره آفریقا را دارد.

شرکت ملی هواپیمایی الجزایر با هدف افزایش مقاصد پروازی خود به آمریکا، اروپا و آسیا قرار است 15 فروند هواپیمای جدید را به ناوگان خود اضافه کند. این هواپیماها از شرکت های بوئینگ و ایرباس خریداری خواهند شد. بر أساس ارزیابی‌های سایت تخصصی Norvan Reports که شرکت های هوایپمایی را بر أساس تعداد ناوگان پروازی شان رده بندی می‌کند، شرکت هواپیمایی الجزایر در رده سوم بزرگترین شرکت های هواپیمایی قاره آفریقا قرار گرفته است. در قاره آفریقا، پنج شرکت هواپیمایی از لحاظ تعداد ناوگان هواپیمایی شان برجسته هستند. بزرگترین شرکت هواپیمایی قاره آفریقا، شرکت هواپیمایی اتیوپی است که در مجموع 135 فروند هواپیمای عملیاتی دارد. شرکت هواپیمایی مصر نیز با 71 فروند هواپیما در رده دوم قرار گرفته است. شرکت هواپیمایی الجزایر نیز با 56 فروند هواپیما در رده سوم بزرگترین شرکت های هواپیمایی قاره آفریقا قرار دارد. این هواپیماها به طور منظم به 39 مقصد در 28 کشور جهان پرواز می‌کنند. در داخل الجزایر نیز این هواپیماها به 32 فرودگاه پرواز دارند. ناواگان شرکت هوپیمایی الجزایر از32 فروند بوئینگ، 8 فرورند ایرباس، 15 فروند ای تی آر و یک فروند هرکول تشکیل شده است. شرکت هوایپمایی پادشاهی مغرب نیز با 50 فروند هواپیما در رده چهارم بزرگترین شرکت های هواپیمایی قاره آفریقا قرار گرفته است. این هواپیماها به 90 مقصد پرواز دارند.

امضای قرارداد سوناطراک و توتال فرانسه برای توسعه منابع گاز در غرب الجزایر

شرکت ملی نفت و گاز الجزایر، سوناطراک و شرکت فرانسوی توتال انرژی روز دوشنبه 8 آوریل 2024 توافقنامه ای را برای توسعه منابع گازی در شمال شرقی تیمیمون  در غرب الجزایر امضا کردند. هدف از این قرارداد کاهش هزینه‌ها و آلاینده‌ها اعلام شده است. بر اساس بیانیه منتشر شده، اعلام شده است که بر اساس توافقات قبلی امضا شده بین دو طرف، در سال 2025، سوناطراک دو میلیون تن گاز طبیعی مایع به توتال انرژی تحویل خواهد داد.

ملاقات سفیر کره جنوبی با وزیر صنعت و تولیدات دارویی الجزایر

علی عون وزیر صنعت و تولیدات دارویی الجزایر در ملاقات سفیر کره جنوبی راه‌های تقویت و توسعه همکاری‌های دوجانبه بویژه در زمینه صنعت خودروسازی و صنایع الکترونیک و لوازم خانگی را بررسی کرد. در این ملاقات وزیر صنعت الجزایر بر تقویت بخش صنعت در بخش های مختلف آن تاکید کرد. وی همچنین بر انتقال فناوری در بخش های فوق به الجزایر اشاره کرد. سفیر کره جنوبی نیز نقش فعال الجزایر در آفریقا در زمینه صادرات و سرمایه گذاری را خاطر نشان کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما