معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته اول فروردین 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

در رده بندی 500 شرکت بزرگ قاره آفریقا سوناطراک الجزایر جایگاه خود به عنوان بزرگترین شرکت این قاره را حفظ کرد.

عملکرد مالی سوناطراک (شرکت دولتی نفت و گاز الجزایر) حدود چهار برابر نزدیکترین رقیبش یعنی شرکت ملی نفت نیجریه است. در بین 500 شرکت بزرگ آفریقا، سیزده شرکت الجزایری هستند که پنج شرکت از آنها در زمینه انرژی فعالیت دارند و ده شرکت از این سیزده شرکت نیز سرمایه دولتی دارند. سه شرکت وابسته به سوناطراک نیز در این رده بندی قرار گرفته اند. همچنین شش شرکت الجزایری حاضر در این رده بندی عملکرد مالی بیش از یک میلیارد دلار در سال دارند.

بر این اساس، عملکرد مالی سوناطراک به بیش از 77 میلیارد دلار و سود خالص آن به نزدیک 12 میلیارد دلار رسیده است که معادل ده درصد عملکرد مالی کل 500 شرکت بزرگ قاره آفریقاست. شرکت نفتال که از زیرمجموعه‌های سوناطراک محسوب می‌شود با 4 میلیارد دلار عملکرد مالی و سود خالص 92 میلیون دلاری در رده 41 قرار گرفته است. سونلگاز نیز با علمکرد مالی 3.5 میلیارد دلاری در رده سوم بزرگترین شرکت های الجزایری قرار گرفته است.

سه ویتال به عنوان بزرگترین شرکت خصوصی الجزایری در رده چهارم بزرگترین شرکت های الجزایری و در رده 73 بزرگترین شرکت های قاره آفریقا قرار دارد. شش شرکت از ده شرکت اول قاره آفریقا از آفریقای جنوبی هستند. اولین شرکت مغربی در این رده بندی در رده نهم و اولین شرکت تونسی در رده 86 قرار گرفته است.

یک میلیون دستگاه خودرو در الجزایر از گاز طبیعی مایع (ال پی جی) استفاده می‌کنند.

کمیساریای انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی الجزایر در گزارشی با عنوان توسعه گاز طبیعی مایع و گاز طبیعی فشرده به عنوان ابزارهای گذار انرژی در بخش حمل و نقل الجزایر اعلام کرد تعداد خودروهایی که در این کشور از گاز طبیعی مایع استفاده می‌کنند به یک میلیون دستگاه رسیده است.

استفاده از ال پی جی در خودروها در الجزایر از سال 2015 و به دنبال افزایش قیمت بنزین و گازوئیل و همچنین حمایت های یارانه ای دولت برای نصب کسپول های گاز در خودروها روندی صعودی داشته است.

بر اساس این گزارش، گاز طبیعی مایع در الجزایر ارزانترین قیمت را در جهان دارد و برای رانندگان الجزایری یک پنجم قیمت بنزین و یک سوم قیمت گازوئیل هزینه دارد. از سال 2016 تا 2022، تقاضا برای مصرف گاز طبیعی مایع در الجزایر بیش از شش برابر شده است.

همچنین تمایل الجزایری‌ها به استفاده از این نوع سوخت باعث کاهش مصرف بنزین از 4.4 میلیون تن در سال 2015 به 3.3 میلیون تن در سال 2022 و صرفه جویی بیش از یک میلیون تنی بنزین شده است.

بر اساس این گزارش، استفاده از گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) در خودروها در الجزایر در مرحله آزمایشی قرار دارد.

 

الجزایر در سال 2022 پنجمین کشور آفریقایی از لحاظ جذب گردشگر بود.

الجزایر به عنوان وسیعترین کشور آفریقایی و با وجود داشتن ظرفیت های بالقوه گردشگری و نزدیکی به قاره اروپا و سواحل طولانی در شمال آفریقا، مقصد سفر گردشگران کمی است. بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته در خصوص وضعیت گردشگری 20 کشور آفریقایی در سال 2022، الجزایر پنجمین کشور آفریقایی از لحاظ جذب گردشگر بوده و در سال 2022، فقط یک میلیون و 250 هزار گردشگری به این کشور سفر کرده اند.

تسهیل فرآیند صدور روادید و ترویج صنعت گردشگری الجزایر از اقدامات این کشور برای جذب گردشگران بیشتر است. بر اساس ارزیابی صورت گرفته، در سال 2022، مغرب با ده میلیون و 870 هزار نفر، تونس با شش میلیون و 440 هزار نفر، آفریقای جنوبی با 5 میلیون و 700 هزار نفر و تانزانیا با یک میلیون و 460 هزار نفر گردشگر در رده‌های اول تا چهارم جذب گردشگر قرار داشته اند.

 

توافق الجزایر و اتحادیه اروپا درباره یک برنامه 15 میلیون یورویی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر

الجزایر و اتحادیه اروپا در نشست گفتگوی سیاسی سطح بالا در زمینه انرژی در خصوص یک برنامه 15 میلیون یورویی به توافق رسیدند. هدف از این ابتکار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و تقویت همکاری در بخش انرژی بین دو طرف است. این توافق در پنجمین دور این نشست در بروکسل حاصل شد که به ریاست مشترک کمیسر انرژی اتحادیه اروپا و وزیر انرژی و معادن الجزایر برگزار شد. افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سیستم انرژی الجزایر با استفاده از فناوری‌های نوین و گسترش استفاده از انرژی هیدروژن و بهبود بهره وری انرژی در ساختمان‌ها و شرکت های دولتی از اهداف این توافق اعلام شده است. در این نشست بر اهمیت توسعه بیشتر روابط الجزایر و اتحادیه اروپا در زمینه انرژی تاکید شد.

 

احداث اولین نیروگاه خورشیدی از طرح ملی نیروگاه‌های خورشیدی الجزایر آغاز شد.

وزیر انرژی و معادن الجزایر در مراسم احداث یک نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 200 مگاوات در استان المغیر در شمال غربی این کشور شرکت کرد. این اولین نیروگاه از طرح ملی الجزایر برای تولید دو هزار مگاوات برق خورشیدی است. قرار است این نیروگاه طی 14 ماه احداث شود که نتیجه آن ایجاد 500 فرصت شغلی خواهد بود. در این طرح که در مساحتی 400 هکتاری انجام می‌شود 354 هزار صفحه خورشیدی و بیست ترانسفورماتور نصب خواهد شد. در طرح ملی الجزایر قرار است 15 نیروگاه خورشیدی در 12 استان احداث شود. این استان الجزایر دارای پوشش 92 درصدی برق و 75 درصدی گاز طبیعی است.

رئیس جمهور الجزایر، کمیسیون ملی عالی تجدید نظر در احکام مرتبط با سرمایه گذاری را ایجاد کرد.

آقای بوعلام بوعلام مدیر کابینه ریاست جمهوری الجزایر، ریاست این کمیسیون را برعهده خواهد داشت. این کمیسیون یک نهاد عالی برای تصمیم گیری نهایی در خصوص تجدیدنظر خواهی سرمایه گذاران خواهد بود.

رئیس جمهور الجزایر به همین مناسبت توجه ویژه خود به این موضوع را خاطر نشان و از تلاش های شورای تجدید اقتصادی الجزایر برای پیشبرد سرمایه گذاری، تنوع بخشی به اقتصاد ملی و کاهش وابستگی به نفت و گاز تقدیر کرد. وی همچنین از نتایج همکاری بین وزارتخانه تجارت و ارتقای صادرات و شورای تجدید اقتصادی الجزایر که پاسخ مثبتی به ابتکار کاهش قیمت های کالاها و محصولات پرمصرف در ماه رمضان داد اظهار رضایت کرد.

 

سه هزار دستگاه خودروی جیلی در حال ترخیص از گمرک الجزایر است.

سومین محموله خودروهای جیلی از چین به تعداد هزار دستگاه روز چهارشنبه 20 مارس وارد گمرک الجزایر شد. قبل از این 2200 دستگاه دیگر نیز وارد گمرک الجزایر شده بود و قرار است روز 29 مارس نیز محموله چهارم وارد شود. این خودروها پس از پایان کارهای اداری در اختیار مشتریان الجزایری قرار خواهد گرفت.

تاکنون فروش 32 هزار دستگاه خودرو جیلی به الجزایری‌ها قطعی شده و فروش 6 هزار دستگاه دیگر نیز در دست اقدام است. در سایت اینترنتی جیلی در الجزایر تاکنون 60 هزار تقاضای خرید ثبت شده است. قرار است تا سال 2026 کارخانه مونتاژ خودروهای جیلی در الجزایر با ظرفیت 50 هزار دستگاه در سال راه اندازی شود. این خودروها علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای آفریقایی نیز صادر خواهند شد.

 

فیات طی یک سال 97 هزار دستگاه خودرو وارد الجزایر کرده است.

شرکت فیات الجزایر در طول یک سال پس از آغاز فعالیت هایش در این کشور در مارس 2023، 97 هزار دستگاه خودرو وارد الجزایر کرده است. سمیر شرفان مدیر منطقه خاورمیانه و آفریقای شرکت استلانتیس (شرکتی که از ادغام پژو و فیات تشکیل شد) طی گزارشی در خصوص یک سال فعالیت فیات در الجزایر این خبر را اعلام کرده است.

فیات در حال حاضر 50 نمایندگی در 30 استان الجزایر دارد. شرفان همچنین از رضایت نود درصدی مشتریان از خدمات فروش و پس از فروش این شرکت خبر داده است. به گفته وی، فیات در الجزایر 1124 نفر در بخش عملیات های تجاری و 650 نفر در بخش کارخانه استخدام کرده  است. استلانتیس در حال حاضر بیشترین سهم را در بازار خودرو الجزایر در اختیار دارد.

 

الجزایر می خواهد به صادر کننده هیدروژن تبدیل شود.

 الجزایر قصد دارد با تبدیل شدن به صادر کننده هیدروژن، تا سال 2040، ده درصد نیاز قاره اروپا به این انرژی را تامین کند. برخی از کشورهای اروپایی بویژه آلمان برای تصاحب بخش عمده این صادرات فعال شده اند. آلمان و الجزایر در اوایل ماه فوریه، یک گروه کاری مشترک برای توسعه هیدروژن سبز و راه اندازی یک واحد آزمایشی تولید هیدروژن سبز، در یکی از مراکز سوناطراک در غرب الجزایر به ظرفیت 50 مگاوات تشکیل دادند. آلمان 20 میلیون یورو برای این طرح اختصاص داده است. 

بر اساس توافق امضا شده بین سوناطراک و شرکت آلمانی وی ان جی قرار است الجزایر از سال 2030، هیدروژن به آلمان صادر کند. در ژانویه 2023 نیز توافق همکاری بین سوناطراک و شرکت انی ایتالیا برای تولید و صادرات هیدروژن امضا شده بود. بر این اساس، قرار است خط لوله ای برای انتقال گاز، آمونیاک و هیدروژن به میزان 8 تا 10 میلیارد مترمکعب در سال از الجزایر تا ایتالیا احداث شود. این خط لوله انشعاباتی نیز به سمت آلمان و اتریش خواهد داشت.

وزارت انرژی و معادن الجزایر پیش بینی کرده است الجزایر می‌تواند از محل صادرات هیدروژن سالیانه ده میلیارد دلار درآمد داشته باشد. کارشناسان سرمایه گذاری‌های الجزایر در زمینه هیدروژن را بین 20 تا 25 میلیارد دلار ارزیابی می‌کنند. به گفته منبعی در وزارت انرژی و معادن الجزایر، دولت این کشور قصد دارد از شرکت های الجزایری و همچنین شرکت های چینی به شرط اینکه 35 درصد تجهیزات در داخل الجزایر تولید شود، برای مشارکت در طرح های هیدروژن دعوت کند.  

در حالی که روسای جمهور فرانسه و الجزایر در سال 2022 بر همکاری در زمینه گذار انرژی بویژه از طرق همکاری در حوزه گاز و هیدروژن تاکید کردند، هنوز هیچ اقدام عملی در این باره انجام نشده است. فرانسه برای واردات هیدروژن از اسپانیا از طریق خط لوله آتی بین بارسلون و مارسی و همچنین طرح کریدور هند، عربستان و امارات که به مارسی ختم خواهد شد تلاش می‌کند. 

 

تولید کامیون‌های دوو در الجزایر از سر گرفته می‌شود.

مدیر عامل این شرکت درباره عملی شدن مطالبات الجزایر برای داخلی سازی این خودرو با نوسازی خطوط تولید موجود و ایجاد خطوط جدید ابراز اطمینان کرده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما