معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۶

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پیش بینی عبورسرمایه گذاری از مرز 6 هزار میلیارد دینار تا پایان سال 2024

لعزیز فاید وزیر دارایی الجزایر اعلام کرد حجم سرمایه گذاری‌ها از جمله سرمایه گذاری‌های خارجی در این کشور به لطف قانون جدید سرمایه گذاری و اعتبارات اختصاص داده شده به سرمایه گذاری‌ها با افزایشی قابل توجه در پایان سال 2024 از مرز 6 هزار میلیارد دینار (هر دلار معادل 135 دینار در بازار ارز رسمی) فراتر خواهد رفت. وزیر دارایی الجزایر افزایش میزان سرمایه گذاری‌ها را به سیاست دولت در زمینه تامین مالی اقتصادی از طریق منابع داخلی همچون بانک ها یا خزانه عمومی یا با استفاده از بدهی‌های داخلی (اوراق) و بدون توسل به بدهی‌های خارجی نسبت داد. به گفته وی، بدهی‌های خارجی الجزایر در حال حاضر 924 میلیون دلار است. وی اعلام کرد ارزش اعتبارات اختصاص داده شده به اقتصاد ملی در سال 2023 با رشد 5.7 درصدی به 10 هزار و 750 میلیارد دینار رسید و بانک های دولتی 90 درصد این اعتبارات را تامین کرده اند.

وزیر دارایی الجزایر: 60 درصد تورم ناشی از عوامل خارجی است.

لعزیز فاید وزیر دارایی الجزایر با اعلام تورم 8.5 درصدی تاکید کرد این رقم طی روزهای آینده با ابزارها و امکاناتی که در اختیار است کاهش خواهد یافت.  با این حال، وی اعلام کرد 60 درصد تورم در الجزایر ناشی از عوامل خارجی (افزایش قیمت ها در سطح بین المللی) است. وی گفت بانک ها نرخ بهره خود را به طور چشمگیری در روزهای آینده کاهش خواهند داد و این به تامین مالی اقتصاد ملی کمک خواهد کرد و باعث تحریک سرمایه گذاری و کاهش تورم و به موازات آن کاهش هزینه سرمایه گذاری خواهد شد. وی در خصوص صادرات غیر نفتی الجزایر پایبندی دولت به هدفگذاری 13 میلیارد دلاری در سال 2024 را مورد تاکید قرار داد و هدف از آن را تنوع بخشی به اقتصاد ملی و عبور از وابستگی به نفت و گاز اعلام کرد. وی اعلام کرد صادرات الجزایر در سال 2023 با کاهش هفت میلیارد دلاری در مقایسه با سال 2022 به رقم 49 میلیارد دلار رسید که علت آن کاهش بهای نفت در بازارهای بین المللی بود.

صادرات انسولین از الجزایر

با حضور وزیر صنعت و تولیدات دارویی و رئیس شورای تجدید اقتصادی الجزایر و سفیر دانمارک در الجزایر صادرات اولین محموله قلم های انسولین از الجزایر به عربستان سعودی انجام شد. این انسولین‌ها تولید شرکت نووو نوردیسک در استان بلیده الجزایر است. این صادرات در سه مرحله انجام و در مجموع 2.5 میلیون قلم انسولین به ارزش 11 میلیون یورو به عربستان سعودی صادر می‌شود. این اقدام در راستای سیاست تنوع بخشی به اقتصاد الجزایر و توسعه صادرات صورت می‌گیرد.

راهبرد الجزایر برای افزایش تولید گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر

محمد عرقاب وزیر انرژی و معادن الجزایر که برای شرکت در کنفرانس وزارتی گروه هفت درباره آب و هوا، انرژی و محیط زیست به تورین ایتالیا سفر کرده بود در سخنرانی اش اعلام کرد الجزایر راهبردی را برای دو برابر کردن تولید انرژی خود بویژه گاز طبیعی در پیش گرفته است که هدف از آن تضمین بلند مدت انرژی مورد نیاز این کشور و به حداقل رساندن انتشار آلاینده‌های کربنی است. وی تاکید کرد الجزایر به تقویت نقش خود به عنوان تامین کننده قابل اعتماد انرژی در سطح جهان با سرمایه گذاری‌های گسترده در اکتشاف و تولید هیدروکربورها و زیرساخت های انتقال گاز متعهد است. وی تاکید کرد الجزایر طرحی 52 میلیارد دلاری برای پاسخگویی به تقاضای روز افزون انرژی دارد و اینکه این کشور از طریق این برنامه قصد دارد تولید گاز خود را به 110 میلیارد متر مکعب در سال افزایش دهد. وزیر انرژی الجزایر اعلام کرد این کشور قصد دارد سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را در سبد انرژی مصرف خود تا سال 2035 به 30 درصد برساند. در حال حاضر الجزایر 3 هزار مگاوات برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تولید می‌کند و هدف این کشور رسیدن به رقم 15 هزار مگاوات است. وی همچنین از طرح الجزایر برای کاشت بیش از 420 میلیون درخت طی ده سال خبر داد که هدف از آن ایجاد یک اکوسیستم جدید جنگلی برای جذب آلاینده‌ها و مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. وزیر انرژی الجزایر در خصوص خط لوله انتقال گاز ترانس صحرا نیز توضیح داد که این خط لوله نیجریه را از طریق الجزایر و نیجر به اروپا متصل خواهد کرد. وی تاکید کرد این طرح علاوه بر تاثیرات اجتماعی – اقتصادی، باعث توسعه داخلی و تقویت نقش راهبردی الجزایر و بهبود امنیت انرژی در اروپا خواهد شد.

الجزایر 160 هزار تن ذرت و 70 هزار تن آرد سویا می خرد.

دفتر ملی نهاده‌های دامی الجزایر مناقصه‌هایی بین المللی را برای خرید 160 هزار تن ذرت برای تغذیه دامی و 70 هزار تن آرد سویا اعلام کرده است. تاریخ سی ام آوریل به عنوان تاریخ نهایی تحویل اسناد مناقصه و قیمت های پیشنهادی تعیین شده است. الجزایر به طور عمده ذرت مورد نیاز خود را از برزیل و آرژانتین تامین می‌کند. قرار است این خریدها در ماه می‌به الجزایر ارسال شود. در مناقصه قبلی، الجزایر 30 هزار تن ذرت و 30 هزار تن آرد سویا خریداری کرده بود.

تاکید رئیس جمهور الجزایر بر اهمیت توسعه دیجیتال سازی در همه بخش ها

رئیس جمهور الجزایر در سخنرانی اش به مناسبت روز کارگر بر اهمیت توسعه دیجیتال سازی در همه بخش ها برای پایان دادن به ابهامات و ارقام غیر واقعی تاکید کرد و آن را تنها راه ممکن برای رسیدن به این هدف دانست. وی از شرایط اقتصادی حاکم بر الجزایر در سالهای قبل از 2019 (قبل از دولت خودش) بویژه سرمایه گذاریها انتقاد کرد که به گفته وی با وجود اینکه با امکانات و تجهیزات وارداتی به جز زمین انجام گرفته اما مبالغ مالی هنگفتی صرف آنها شده است. وی اعلام کرد نمایشگاه آتی تولیدات الجزایر آشکارا تغییرات مثبت رخ داده در کشور را نشان خواهد داد. تبون اعلام کرد صنایع تولیدات کارخانه ای الجزایر که اکنون 95 درصد آن الجزایری شده است از حمایت حقوقی برخوردارند و اینکه تولید شکر در الجزایر از اواخر 2024 یا اوایل 2025 آغاز خواهد شد.

بازگشت شرکت خودروسازی گریت وال چین به الجزایر

در مرحله اول خودروهای سواری و مسافرتی و در مرحله دوم کامیون‌های گریت وال چین در الجزایر عرضه و سپس تولید خواهد شد. علاوه بر این، قرار است روز نهم مای می مراسم آغاز به کار رسمی‌شرکت دانگ فنگ در الجزایر برگزار شود و در این مراسم به جزئیات بیشتری در خصوص تولید این شرکت در الجزایر اشاره خواهد شد. قرار است چهار مدل از خودروهای پیک آپ و شاسی بلندهای لوکس این شرکت در الجزایر عرضه شود. بازگشت شرکت گریت وال چین به الجزایر پس از شش سال غیبت این شرکت صورت می‌گیرد.

الجزایر به کمک چین معادن لیتیوم خود را استخراج می‌کند.

الجزایر با همکاری چین قصد دارد بهره برداری از منابع لیتیوم خود را آغاز کند. وزارت انرژی و معادن الجزایر به تازگی اعلام کرد نتایج بررسی‌های مقدماتی معادن لیتیوم در استان‌های تامنرست و عین قزام مثبت بوده و علاوه بر شواهدی از وجود منابع فراوان معدنی و خاک های نادر همچون تنگستن، نوبلیم، تانتالم نیز بدست آمده است. ارزیابی‌ها حاکی از این است که الجزایر با صادرات این مواد معدنی می‌تواند دست کم 150 میلیارد دلار درآمد کسب کند. در جلسه ای با حضور وزیر انرژی و معادن الجزایر، نتایج اکتشاف لیتیوم در استان‌های تامنراست و عین قازم و سایر مواد معدنی و خاک های نادر از طرف یک تیم کاری الجزایری - چینی ارائه شد. وزیر انرژی و معادن الجزایر اعلام کرد استخراج خاک های نادر یکی از محورهای مهم راهبرد توسعه بخش معدنی الجزایر است. گروه چینی گانفنگ لیتیوم شرکتی پیشرو در زمینه اکتشاف، تولید و فرآوری لیتیوم و مواد معدنی و همچنین تولید و بازیافت باتری‌ها در چین در جهان و یکی از صد  شرکت برتر در این زمینه بر اساس رده بندی سالانه فوربس برای سال 2023 است.

حمل و نقل دریایی الجزایر در سال 2023 به 126 میلیون تن کالا رسید

وزیر حمل و نقل الجزایر از حمل و نقل دریایی 126 میلیون تن کالا توسط این کشور خبر داد. این رقم در سال 2022، 120 میلیون تن بود. وی که در نشستی ملی با موضوع تدارکات فصل تابستان و ارزیابی فعالیت های بندری در مدرسه ملی عالی دریایی سخنرانی می‌کرد خواستار افزایش تلاش ها و اتخاذ معیارهای کاری جهانی برای توسعه ظرفیت ها شد. وزیر حمل و نقل الجزایر بر ضرورت بازنگری در مسیرها، ساعات پهلوگیری و زمان بارگیری و تخلیه بار کشتی‌های تجاری با هدف کاهش هزینه‌ها شد. وی اعلام کرد الجزایر ده بندر تجاری در سواحل مدیترانه دارد که 6 بندر به حمل و نقل کالا و سه بندر به حمل و نقل هیدروکربور و کالا اختصاص دارد. به این موارد، 46 بندر صیادی و تفریحی افزوده می‌شود. الجزایر 34 کشتی دارد که 14 کشتی مخصوص حمل و نقل هیدروکربور دارد که متوسط حمل بار آنها بیش از 665 هزار تن کالا است.

برگزاری نمایشگاه محصولات الجزایری در موریتانی و امضای هفت تفاهم نامه همکاری

در حاشیه برگزاری نمایشگاه محصولات الجزایری در موریتانی، فعالان اقتصادی الجزایری و موریتانیایی هفت تفاهم نامه همکاری در زمینه‌های همکاری، صادرات و نمایندگی‌های تجاری در بخش های مختلف از جمله صنایع غذایی، سرامیک، درب و پنجره سازی، صنایع دارویی، دستکش های پزشکی، سازه‌های فلزی پیش ساخته، منبع های فلزی و ... امضا کردند. مراسم امضای این تفاهم نامه‌ها در مقر نمایشگاه دائمی‌شرکت تصدیر وابسته به شرکت نمایشگاه‌های الجزایر (سافکس) برگزار شد. ششمین نمایشگاه محصولات الجزایری در موریتانی تا هفتم ماه می‌با مشارکت 183 شرکت در بخش های مختلف اقتصادی برگزار می‌شود.

صادرات سیمان الجزایر در سال 2023 به بیش از 747 میلیون دلار رسید.

طیب زیتونی وزیر تجارت الجزایر در افتتاحیه نمایشگاه بین المللی ساختمان، مصالح و عمران الجزایر موسوم به باتیماتک 2024 ضمن اعلام این خبر تاکید کرد صادرات سیمان الجزایر در سال 2019 تنها 60 میلیون دلار بود. در الجزایر 18 کارخانه سیمان وجود دارد که ظرفیت تولید آنها در سال 2022 به 39 میلیون تن رسید این درحالی است که نیاز داخلی الجزایر 21 میلیون تن ارزیابی می‌شود. الجزایر پس از ویتنام دومین صادر کننده کلینکر (ماده مورد استفاده در تولید سیمان) که ارزش آن 438 میلیون دلار ارزیابی می‌شود. وزیر تجارت الجزایر تاکید کرد این کشور باید از صادرات کلینکر به عنوان ماده اولیه به صادرات سیمان و افزایش ارزش افزوده آن برسد. زیتونی فرانسه، ایتالیا و بلژیک را به عنوان اصلی ترین واردکنندگان کلینکر نام برد که به ترتیب 172 میلیون دلار، 113 میلیون دلار و 89 میلیون دلار واردات دارند. به گفته وی، الجزایر در سال 2023 در مجموع 1.2 میلیارد دلار مصالح ساختمانی صادر کرد. زیتونی همچنین اعلام کرد الجزایر با 680 میلیون دلار صادرات مصالح ساختمانی به کشورهای آفریقایی، سومین صادر کننده در این زمینه به بازار آفریقاست .

ملاقات مدیران گروه انرژی اکینور نروژ با وزیر انرژی الجزایر

نایب رئیس اجرایی گروه انرژی اکینور نروژ Equinor  با وزیر انرژی و معادن الجزایر ملاقات کرد. در این ملاقات چشم انداز گسترش همکاری‌های این شرکت در الجزایر مطرح شد. طی این ملاقات که مدیرعامل شرکت دولتی نفت و گاز الجزایر (سوناطراک) نیز حضور داشت دو طرف وضعیت همکاری‌های دوجانبه در زمینه انرژی بویژه در زمینه اکتشاف و تولید هیدروکربورها در الجزایر را بررسی کردند.  امسال بیستمین سالگرد حضور این شرکت نروژی در الجزایر است.

ادامه همکاری‌های شرکت هوآوی چین و الجزایر

در سفر سال 2023 عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر به چین وی از کارخانه‌های شرکت بی وای دی و همچنین از مقر شرکت هوآوی بازدید کرد. در آن سفر اعلام شد چین 36 میلیارد در الجزایر سرمایه گذاری می‌کند. از آن زمان تاکنون امضای قرارداد بین کمیسیاریای عالی دیجیتال سازی الجزایر و هواوی در ژانویه امسال، ملاقات محمد عرقاب وزیر انرژی و معادن الجزایر با هیئتی از  شرکت هوآوی در خصوص همکاری در زمینه انرژی‌های خورشیدی و ...، امضای قرارداد شرکت مخابراتی اوریدو الجزایر برای راه اندازی خطوط نسل پنجم اینترنت، واگذاری احداث مرکز داده (دیتا سنتر) الجزایر به هوآوی و امضای قرارداد بین هوآوی و 12 دانشگاه الجزایری جنوب این کشور از مهمترین همکاری‌های صورت گرفته بین هوآوی و الجزایر بوده است. همچنین هوآوی برای چهارمین سال پیاپی کارفرمای برتر در الجزایر انتخاب شد و شماری از الجزایری‌ها در رقابتهای آی تی سی که این شرکت برگزار می‌کند برنده شده اند. سیزده استارت آپ الجزایری نیز از برنامه‌های هوآوی بهره مند شده اند.

یک مدل اوپل در وهران مونتاژ خواهد شد

شرکت استلانتیس که از ادغام شرکت های خودروسازی پژو و فیات تشکیل شده و در الجزایر فعالیت دارد قصد دارد یک نوع از خودروهای زیرمجموعه اوپل خود را در الجزایر تولید کند. هنوز نوع این خودرو اعلام نشده است. تولید فیات 500 و فیات دوبلو در در الجزایر در دستور کار این شرکت قرار دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما