معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۰

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الجزایر و عمان برای همکاری در زمینه خدمات نفت و گاز تفاهم نامه امضا کردند.

شرکت نفت و گاز دولتی الجزایر، سوناطراک روز چهارشنبه 24 آوریل  2024در مسقط تفاهم نامه ای با شرکت عمانی خدمات انرژی ابراج امضا کرد. این شرکت یکی از اصلی ترین شرکت های عمانی در زمینه خدمات نفت و گاز است. طبق این تفاهم نامه، سوناطراک و شرکت خدمات انرژی ابراج گفتگوهایی‌هایی را برای همکاری در زمینه فعالیت های حفاری و خدمات چاه‌ها آغاز خواهند کرد. رشید حشیشی مدیرعامل سوناطراک در مراسم امضای این تفاهم نامه حضور داشت.

افتتاح یک کارخانه قطعات خودرو الجزایری – ترکیه ای در قسنطینه الجزایر

روز سه شنبه 4 اردیبهشت 1403، با حضور علی عون وزیر صنعت و تولیدات دارویی الجزایر کارخانه تولید قطعات خودرو با سرمایه گذاری بخش خصوصی افتتاح شد. در این رابطه شرکت سیرتا اوتوموتیو یک شرکت مشترک الجزایری – ترکیه ای در منطقه صنعتی مشترک ابن بادیس با ظرفیت تولید 2.5 میلیون قطعه یدکی در سال فعالیت خواهد کرد. در این کارخانه 180 کارگر مشغول به کار خواهند شد و تولیدات آن به تقاضای روز افزون بازار داخلی و سپس صادرات به کشورهای مغرب و آفریقایی پاسخ خواهد داد. در این سفر همچنین یک کارخانه تولید باطری با ظرفیت تولید یک میلیون باطری در انواع مختلف افتتاح شد. 184 نفر نیز در این کارخانه مشغول به کار می‌شوند.

چین یک طرح بزرگ راه آهن را در الجزایر اجرا می‌کند.

الجزایر و چین در حال همکاری برای بهره برداری از معدن آهن غار جبیلات ، یکی از بزرگترین معادن آهن جهان،  هستند. این شراکت باعث همکاری دو کشور برای توسعه خطوط راه آهن در الجزایر نیز شده است که قرار است تندوف را به بشار در صحرای الجزایر ، بزرگترین شهر این کشور در جنوب غرب و در نزدیکی کشور مغرب، متصل کند. طول این خط آهن که از سوی چین تامین مالی می‌شود 575 کیلومتر خواهد بود. رسانه‌های چینی معتقدند این همکاری می‌تواند به چین برای تامین سنگ آهن مورد نیازش کمک کند. شرکت دولتی ساخت راه آهن چین مجری این خط آهن است.  در حال حاضر چین برای تامین سنگ آهن مورد نیاز خود عمدتا به استرالیا و برزیل وابسته است. معدن غار جبیلات 3.5 میلیارد تن سنگ آهن دارد که می‌تواند باعث تنوع بخشی به منابع چین شود. در مقابل، الجزایر نیز خواهد توانست نیاز خود به درآمدهای ناشی از صادرات نفت و گاز را کاهش دهد. الجزایر و چین در سال 2023 توافقاتی همکاری اقتصادی به ارزش 36 میلیارد دلار امضا کرده اند. چین در حال همکاری با الجزایر برای احداث 6000 کیلومتر خط آهن از شمال به جنوب و از شرق به غرب این کشور است.

علاقمندی سرمایه گذاران لهستانی به بخش کشاورزی و انرژی‌های تجدیدپذیر الجزایر

شماری از سرمایه گذاران لهستانی در سفر به الجزایر علاقمندی خود را به سرمایه گذاری در بخش های مختلف در این کشور بویژه در زمینه‌های کشاورزی، صنایع غذایی و انرژی‌های تجدیدپذیر نشان دادند. در این خصوص، نشستی بین هیئت اقتصادی لهستانی و آژانس توسعه سرمایه گذاری الجزایر برگزار شد. نمایندگانی از حدود بیست شرکت لهستانی که عمدتاً در زمینه‌های کشاورزی، صنایع غذایی و انرژی‌های تجدیدپذیر تخصص دارند در این هیئت حضور دارند. طرف الجزایری، مزایای رقابتی این کشور بویژه در زمینه هزینه‌های تولید همچون انرژی و دستمزد کارگران و همچنین موقعیت جغرافیایی الجزایر به عنوان دروازه‌های ورود به آفریقا و حتی اروپا را خاطر نشان کرد. از آغاز فعالیت آژانس توسعه سرمایه گذاری الجزایر در اول نوامبر 2022 تا پایان ماه مارس 2024، 118 طرح سرمایه گذاری خارجی به ثبت رسیده است.

الجزایر احداث مرکز ملی خدمات دیجیتال خود را به چینی‌ها واگذار کرد.

قرارداد احداث مرکز ملی خدمات دیجیتال الجزایر بین کمیساریای عالی دیجیتال سازی الجزایر و کنسرسیوم هوآوی چین امضا شد. این توافقنامه طی مراسمی در حضور کمیسر عالی دیجیتال سازی الجزایر و سفیر چین در الجزایر و شرکت هوآوی – الجزایر امضا شد. خانم مریم بن مولود کمیسر عالی دیجیتال سازی الجزایر در سخنانی در این مراسم ایجاد این مرکز را گامی‌بزرگ به سمت تحقق دولت دیجیتال دانست. وی تاکید کرد احداث این مرکز به الجزایر امکان خواهد داد داده‌های ملی خود را در داخل کشور میزبانی و متمرکز کند و حاکم دیجیتال خود را تقویت کند.

بر اساس پیش بینی‌های صندوق بین المللی پول، الجزایر در پایان سال جاری به سومین اقتصاد بزرگ قاره آفریقا تبدیل می‌شود.

بر اساس این پیش بینی‌ها، تولید ناخالص داخلی الجزایر در پایان سال 2024 به 270 میلیارد دلار خواهد رسید و به این ترتیب، الجزایر پس از آفریقای جنوبی و مصر سومین اقتصاد بزرگ قاره آفریقا می‌شود. در سال 2023، تولید ناخالص داخلی الجزایر به 243 میلیارد دلار رسید. صندوق بین المللی پول همچنین از عملکرد اخیر اقتصاد الجزایر اظهار رضایت و از اصلاحات صورت گرفته در این کشور تقدیر کرده است. به گفته مدیربخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول، این پیشرفت ها اقتصاد الجزایر را در مسیر رشد نویدبخشی قرار داده است. رشد اقتصادی الجزایر در سال 2023، 4.2 درصد بود که ناشی از افزایش تولید نفت و گاز و عملکرد خوب بخش های صنعتی،  ساخت و ساز و خدمات بود. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است این رقم در سال 2024، 3.8 درصد خواهد بود.

سفر مدیرکل سازمان بین المللی کار به الجزایر

در ملاقات بین وزیر کار و تامین اجتماعی الجزایر و مدیرکل سازمان بین المللی کار، از تلاش های الجزایر در زمینه ارتقای کار شایسته، ساز و کارهای اشتغال، گفتگو و حمایت های اجتماعی تقدیر شد. مدیرکل سازمان بین المللی کار همچنین از تجارب الجزایر در زمینه تامین اجتماعی و روابط خوب بین این سازمان و الجزایر در زمینه‌های کار و تامین اجتماعی اظهار رضایت کرد. الجزایر از سال 1967 میزبان دفتر بین المللی کار برای کشورهای مغرب (شمال آفریقا) است.

کاهش 56 درصدی مازاد تجاری الجزایر در سال 2023

بر اساس گزارش دفتر ملی آمار الجزایر، واردات این کشور در سال 2023 افزایش قابل توجهی را نشان می دهد. این گزارش حاکی از افزایش 21.9 درصدی واردات الجزایر از لحاظ حجم در مقایسه با سال 2022 است. این در حالی است که واردات الجزایر در سالهای قبل روندی نزولی به خود گرفته بود به طوری که حجم واردات الجزایر در سال 2022 در مقایسه با سال 2021،  5.4 درصد و در سال 2021 در مقایسه با سال 2020، 4.7 درصد کاهش یافته بود. این افزایش واردات شامل همه بخش های کالایی بویژه ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل می‌شود که رشدی بیش از 60 درصدی داشته است. علت این افزایش راه اندازی صنایع جدید و از سرگیری واردات خودرو ارزیابی می‌شود. به موازات افزایش واردات الجزایر از لحاظ حجم، واردات این کشور از لحاظ ارزش نیز افزایش یافته و با رشدی 4.6 درصدی به 5794 میلیارد دینار رسید. (حدود 42 میلیارد دلار به ارز رسمی) همچنین تقریبا همه گروه‌های کالایی در مقایسه با واردات سال 2022 کاهش قیمت داشته اند که در این بین می‌توان از کاهش 29 درصدی قیمت روغن و 20 درصدی قیمت مواد غذایی نام برد. الجزایر همچنین در سال 2023 حدود 7406 میلیارد دینار (معادل 55 میلیارد دلار به نرخ رسمی) صادرات کالا داشته است که در مقایسه با سال 2022 کاهشی نزدیک به 20 درصد را نشان می دهد. به این ترتیب، مازاد تجاری الجزایر از 3668 میلیارد دینار در سال 2022 به 1612 میلیارد دینار در سال 2022 کاهش یافت که حاکی از کاهشی 56 درصدی است.

پیش بینی هزینه یک و نیم میلیارد دلاری اتصال شبکه‌های برق شمال و جنوب الجزایر

طرح اتصال شبکه برق جنوب الجزایر به شبکه ملی 200 میلیارد دینار هزینه دارد. (حدود 1.5 میلیارد دلار به ارز رسمی) بنا بر اعلام محمد عرقاب وزیر انرژی و معادن الجزایر، این طرح قرار است با سرمایه داخلی و از طریق شرکت های دولتی و خصوصی الجزایری برگزار شود. وزیر انرژی و معادن اعلام کرد اقدامات اولیه برای اجرای این طرف اتصال شبکه برق شمال به شبکه برق جنوب انجام گرفته است. به گفته وی همه تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد این شبکه همچون پست های برق، دکلها، کابلهای برق و تجهیزات جانبی در الجزایر ساخته می‌شوند. آقای عرقاب همچنین تاکید کرد این طرح به پروژه حمل و نقل به سمت جنوب بویژه طرح های ریلی نیز کمک خواهد کرد. وی اعلام کرد اتصال این دو شبکه برق افق هایی را برای اتصال شبکه‌های برق کشورهای ساحل هدفگذاری کرده است. وزیر انرژی الجزایر در خصوص توسعه هیدروژن در این کشور به عنوان منبع انرژی اعلام کرد طرح های آزمایشی در این خصوص با هدف تسلط بر زنجیره آن در دست اجراست.

 هشتاد درصد مردم الجزایر به اینترنت دسترسی دارند.

بنا بر اعلام وزیر پست و مخابرات الجزایر در کنفرانس آفریقایی دیجیتال، هشتاد درصد مردم این کشور به اینترنت دسترسی دارند وی با بیان اینکه اقدامات قابل توجهی در زمینه دیجیتال سازی در الجزایر صورت گرفته است تاکید کرد مدرنیزه سازی خدمات پست و دیجیتالیزه کردن سایر بخش ها با سرعت در حال پیشرفت است و الجزایر آماده است همه دانش فنی خود را در این زمینه در اختیار کشورهای آفریقایی قرار دهد. وزیر اقتصاد دانش بنیان، استارت آپ ها و شرکت های خرد الجزایر نیز اقدامات و ابتکارات دولت بویژه در زمینه مالی را برای ترغیب جوانان به ایجاد شرکت هایشان یادآوری کرد.

چهار موسسه آموزشی تخصصی در زمینه معادن در الجزایر تاسیس می‌شود.

وزیر انرژی و معادن الجزایر اعلام کرد قرار است چهار موسسه آموزشی تخصصی در زمینه معادن در نقاط مختلف این کشور ایجاد شود. وی اعلام کرد بخش معادن نیازمند کارگرانی آموزش دیده و تخصصی است. این موسسات جدید که گروه صنعتی دولتی سونارم بر آن نظارت خواهد داشت دیپلمه‌هایی در سطح بین المللی آموزش خواهند داد که با همکاری شرکت های خارجی تخصصی به آموزش های خود ادامه خواهند داد.

مدیرکل شرکت ملی دریانوردی الجزایر تغییر کرد.

به گفته یکی از نمایندگان مجلس الجزایر مدیرکل شرکت ملی دریانوردی این کشور تغییر کرد از سال 2021، شش بار مدیرعامل این شرکت تغییر کرده اما مشکلات آن از جمله تاخیر و لغو سفرها حل نشده باقی مانده است. سیستم رزرو این شرکت نیز به شدت مورد انتقاد است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما