معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۱۶:۰۹

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته سوم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

واردات سرب به الجزایر ممنوع شد

دولت الجزایر با هدف تشویق تولیدات داخلی و کاهش خروج ارز، از چند سال پیش در حال طولانی تر کردن فهرست کالاهایی است که واردات آنها به این کشور ممنوع است. در جدیدترین مورد، دولت الجزایر واردات سرب را که بویژه برای ساخت باطری‌های خودرو استفاده می‌شود ممنوع اعلام کرده است. به گفته وزیر تجارت الجزایر، این کشور سالیانه 2 هزار تن سرب تولید می‌کند و اینکه واردات هر تن سرب برای الجزایر 400 دلار هزینه دارد. وزیر تجارت الجزایر اعلام کرده است سه شرکت خصوصی و ده شرکت تولیدی، سرب مورد نیاز برای تولید باطری در این کشور را تولید می‌کنند. با این حال، وی به میزان واردات سرب اشاره ای نکرد. به گفته وزیر تجارت الجزایر، سیاست کاهش واردات باعث شد میزان واردات این کشور از 60 میلیارد دلار در سال 2014 به 44 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش یابد.

رشد اقتصادی الجزایر در سال 2024 به میزان 4% پیش بینی شده است

بر اساس جدیدترین گزارش چشم اندازهای اقتصادی در آفریقا که بانک توسعه آفریقا آن را منتشر کرده است، رشد اقتصادی الجزایر در سال 2024 به میزان 4% پیش بینی شده است. این رقم در گزارش سال 2023، 2.7 درصد پیش بینی شده بود. برای سال 2025 نیز رقم رشد اقتصادی الجزایر 3.7 درصد پیش بینی شده است که عمدتاً ناشی از بخش های صنعت، ساخت وساز، خدمات و بخش نفت و گاز خواهد بود. همچنین پیش بینی شده است که روند تورم در الجزایر همچنان کاهشی خواهد بود و در سال 2024 رقم آن 6.8 درصد و در سال 2025 رقم آن 5.7 درصد خواهد بود. افزایش تولیدات کشاورزی علت اصلی کاهش تورم در الجزایر اعلام شده است. گزارش بانک توسعه آفریقا خاطر نشان کرده است که انتخابات ریاست جمهوری الجزایر که در ماه سپتامبر 2024 برگزار خواهد شد با توجه به ثبات سیاسی و اجتماعی این کشور خطری برای اقتصادکلان الجزایر تلقی نمی‌شود. این گزارش همچنین از سیاست دولت الجزایر برای تنوع بخشی به اقتصاد این کشور، بهبود فضای کسب و کار و سرعت دهی به گذار دیجیتال و توسعه بخش های محرک توسعه و رشد اقتصادی بویژه صنایع غذایی و صیادی استقبال کرده است.

الجزایر قصد دارد یک بانک در چین راه اندازی کند

لعزیز فاید وزیر دارایی الجزایر در حاشیه نشست سالیانه بانک توسعه آفریقا اعلام کرد پس از گشایش بانک های الجزایری در موریتانی و سنگال، این کشور برای راه اندازی یک بانک در چین تلاش می‌کند. به عقیده ناظران، تاسیس بانک های الجزایری در خارج اهمیتی ژئواستراتژیک در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی برای الجزایر دارد. همچنین این اقدام می‌تواند باعث توسعه تجارت درون منطقه ای و بین المللی و کمک به سرمایه گذاری‌ها حضور مشتریان بانک های الجزایری در بازارهای جدید شود. کارشناسان اقتصادی معتقدند تصمیم الجزایر برای ایجاد یک بانک در چین حاکی از ویژگی راهبردی روابط الجزایر و چین و نشان دهنده اراده موجود برای گسترش بیش از پیش شراکت راهبردی و استحکام روابط دوجانبه است. وزیر دارایی چین همچنین اعلام کرد مطالعات در خصوص راه اندازی بانک الجزایری در ساحل عاج نیز به خوبی در حال پیشرفت است. بانک الجزایری در فرانسه نیز که به تازگی موافقت مقامات پولی فرانسه را کسب کرده است، پس از کسب مجوزهای لازم از بانک مرکزی اروپا،  قرار است در طول سال جاری میلادی افتتاح شود. به این ترتیب، پنج شعبه بانک خارجی الجزایر در شهرهای فرانسه راه اندازی خواهند شد.

افزایش فعالیت های بندر الجزیره در سه ماهه نخست 2024

فعالیت بندر الجزیره در سه ماهه نخست سال 2024 از لحاظ رفت و آمد کشتی‌ها و حمل و نقل کالا رشد داشته است. درماههای ژانویه، فوریه و مارس، تعداد کشتی‌هایی که در بندر الجزیره پهلو گرفتند به 393 فروند رسید. در مجموع در سه ماهه نخست سال 2024، 1.93 میلیون تن کالا در بندر الجزیره حمل و نقل شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی 4.57 درصدی را نشان می دهد. از این میزان، 1.58 میلیون تن کالاهای وارداتی (رشد 3.14 درصدی) و 347 هزار تن کالای صادراتی (رشد 11.67 درصدی) بوده است.

پیش بینی سفر 3.5 میلیون الجزایری مقیم خارج به الجزایر در تابستان 2024

دبیرکل وزارت حمل و نقل الجزایر اعلام کرد تابستان امسال الجزایر شاهد سفر شمار زیادی از الجزایری‌های مقیم خارج به کشور خواهد بود. وی پیش بینی کرد انتظار می رود نزدیک به 3.5 میلیون الجزایری به کشورشان سفر کنند. برای جابجایی این تعداد مسافر شرکت هواپیمایی الجزایر 923 پرواز در هفته برنامه ریزی کرده است که 492 پرواز توسط دو شرکت الجزایری و 431 پرواز توسط شرکت های هواپیمایی خارجی انجام خواهد شد. از ابتدای ژوئن تا 30 سپتامبر 16 هزار و 581 پرواز انجام خواهد شد که ظرفیت آنها نزدیک به 3.5 میلیون صندلی است.

شرکت مالزیایی 8 میلیارد دلار در الجزایر سرمایه گذاری می‌کند

بر اساس اعلام آژانس توسعه سرمایه گذاری الجزایر، شرکت مالزیایی لاین گروپ که در زمینه آهن و آلومینیوم فعالیت دارد قصد دارد 8 میلیارد دلار در الجزایر سرمایه گذاری کند. این سرمایه گذاری در چهار مرحله انجام خواهد شد که 3.4 میلیارد دلار آن طی ماه‌های آینده خواهد بود. این شرکت مالزیایی که در دهه 30 میلادی تاسیس شده است از شرکت های مهم در زمینه آهن است. عمده فعالیتهای این شرکت در مالزی، چین، سنگاپور، کامبوج و لائوس است و برای تداوم رشد خود به دنبال تنوع بخشی به بازارهایش است. عملکرد مالی این شرکت 2.47 میلیارد دلار است و بیش از 11 هزار نیروی کار در سراسر جهان دارد. این آژانس قبلاً نیز از سرمایه گذاری 3.5 میلیارد دلاری قطر برای تولید گوشت و شیرخشک خبر داده بود. دولت الجزایر رسیدن به تولید ناخالص داخلی 400 میلیارد دلاری تا سال 2027 را هدفگذاری کرده  است.

حضور 100 شرکت چینی و ترک در نمایشگاه بین المللی منسوجات، لباس و چرم الجزایر

هفتمین نمایشگاه بین المللی منسوجات، لباس و چرم الجزیره روز دوشنبه 21 خرداد با حضور 170 غرفه دار آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه سه روزه شرکت کنندگانی از کشورهای تونس، مصر، ایتالیا، ترکیه، چین، هند و بنگلادش نیز حضور دارند. شصت شرکت چینی و چهل شرکت ترکیه ای در این نمایشگاه شرکت کرده اند. چین و ترکیه دو کشوری هستند که تبادلات تجاری بالایی در زمینه منسوجات چه در زمینه مواد اولیه و چه در زمینه تجهیزات و فناوری با الجزایر دارند. شصت شرکت الجزایری از جمله شش استارت آپ نیز در این نمایشگاه حضور دارند. بهبود تولید داخلی و تقویت قابلیت رقابت آنها با تولیدات خارجی و حمایت از اقتصاد غیر نفتی از اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

کاهش 62 درصدی تبادلات تجاری الجزایر و مغرب در سال 2023

قطع روابط دیپلماتیک بین مغرب و الجزایر که در اوت سال 2021 رخ داد تجارت بین دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس آمار دفتر مبادلات مغرب، تبادلات تجاری بین این دو کشور همسایه در سال 2023 1.3 میلیارد درهم معادل 130 میلیون دلار بوده است که حاکی از کاهش 62 درصدی تبادلات تجاری در مقایسه با سال 2022 و پایین ترین میزبان تبادلات بین آنها از 24 سال پیش تاکنون است. در سال 2020 که روابط دو کشور قطع نشده بود، تبادلات تجاری بین آنها 5.3 میلیارد درهم معادل 530 میلیون دلار بود. این رقم در آن زمان کمتر از یک درصد تبادلات تجاری بین المللی مغرب بود. این میزان تبادلات تجاری حاکی از ادغام اقتصادی بسیار ضعیف دو کشور است. این درحالی است که تبادلات تجاری بین مغرب و اسپانیا 30 برابر بیشتر از تبادلات تجاری مغرب و الجزایر است. بر اساس پیش بینی برخی از کارشناسان، تولید ناخالص داخلی مغرب و الجزایر تا ده سال آینده به ترتیب 30 و 35 درصد افزایش خواهد یافت و ادغام اقتصادی آنها می‌تواند برای هر دو طرف سودمند باشد. عمده صادرات الجزایر به مغرب در گذشته گاز بوده است. در سال 2021، الجزایر 480 میلیون دلار صادرات به مغرب داشته و در مقابل 150 میلیون دلار کالا از این کشور وارد کرده بود. تولید ناخالص داخلی دو کشور بر روی هم 325 میلیارد دلار (195 میلیارد دلار برای الجزایر و 130 میلیارد دلار برای مغرب) است.

وزیر صنعت الجزایر در ملاقات با هیئت شرکت خوروسازی چری چین بر تولید سریعتر خودروهای این شرکت در الجزایر تاکید کرد

علی عون وزیر صنعت و تولیدات دارویی الجزایر در ملاقات هیئت شرکت خودروسازی چری وضعیت پیشرفت طرح تولید خودرو و تجهیزات جانبی این نشان در الجزایر را بررسی کرد. در این ملاقات راهبرد شرکت چری برای تولید خودرو و تجهیزات آن در الجزایر ارائه شد. وزیر صنعت الجزایر در اظهارات خود بر ضرورت تسریع در اجرایی شدن این طرح تاکید و اهمیت عملیاتی شدن کارخانه این شرکت در سریعترین زمان ممکن برای تقویت صنعت خودروسازی الجزایر و ایجاد فرصت های شغلی را خاطر نشان کرد.

ملاقات مدیران شرکت ابراج انرژی عمان با وزیر انرژی و معادن الجزایر

محمد عرقاب وزیر انرژی و معادن الجزایر با رئیس و برخی از مدیران شرکت ابراج انرژی عمان و جمعی از تجار این کشور که برای سفری کاری به الجزایر آمده اند ملاقات کرد. این هیئت در قالب شرکت در هشتمین نشست کمیسیون مشترک الجزایر و عمان و همایش تجاری دو کشور به الجزایر سفر کرده است. در این ملاقات از جمله مذاکرات کنونی بین سوناطراک الجزایر و شرکت ابراج انرژی عمان در زمینه نفت و گاز بویژه بر اساس تفاهم نامه امضا شده در آوریل 2024 برای همکاری در زمینه اکتشاف، توسعه و نگهداری چاه‌ها و خدمات طرح های تکمیلی، تبادل تجربیات و تجارب فنی و آموزش های تخصصی در این زمینه‌ها گفتگو شد. دو طرف همچنین در زمینه همکاری در حوزه پتروشیمی، تجاری سازی نفت خام و گاز طبیعی مایع و انرژی‌های نوین و تجدیدپذیر همچون انرژی هیدروژنی تبادل نظر کردند.

سفر عبدالمجید تبون به ایتالیا برای شرکت در نشست گروه هفت

عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر به دعوت جئورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا برای شرک در نشست گروه هفت که از 13 تا 15 ژوئن در باری ایتالیا برگزار می‌شود به این کشور سفر می‌کند.

افزایش ذخایر ارزی الجزایر به 85 میلیارد دلار در پایان سال 2023

ارزیابی‌های بانک مرکزی الجزایر حاکی از این است که ذخایر ارزی این کشور با رشدی 24 میلیارد دلاری در طول یک سال، در پایان سال 2023 به رقم 85 میلیارد دلار رسیده است. علت اصلی این رشد، افزایش بهای نفت و گاز بوده است. هر چند این افزایش نشانه خوبی برای الجزایر است اما همچنین حاکی از ضرورت تنوع بخشی به اقتصاد متکی بر صادرات نفت و گاز این کشور و کاهش وابستگی اش به صادرات انرژی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما