معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۱۱:۲۶

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته اول خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

صدور دستورالعمل اجرایی جدید برای فعالیت خودروسازان

دستورالعمل اجرایی جدید برای فعالیت خودروسازی در الجزایر به امضای نخست وزیر این کشور رسید. هدف از این دستورالعمل که تغییراتی را در مفاد قبلی ایجاد کرده، تقویت مقررات این صنعت و در عین حال، ترغیب سرمایه گذاری و تولید در داخل الجزایر اعلام شده است. در این متن جدید، جزئیات پرونده درخواست مجوز اولیه مشخص تر شده است. این دستورالعمل اجرایی میزان داخلی سازی تدریجی را برای شرکت های خودروساز تعیین کرده است که لازم الاجراست و در صورت رعایت نشدن آن مجازات هایی برای آن در نظر گرفته شده است. با این حال، تحت شرایطی، شرکت خودروساز می‌تواند از مهلت اضافی 12 ماهه بهره مند شود. بازدید نمایندگان وزارت صنعت الجزایر به عنوان ضامن اجرای این برنامه اجرایی در نظر گرفته شده است. در مجموع، این دستورالعمل جدید، سختگیرانه تر و در عین حال دارای برخی انعطاف ها برای شرکت های خودروساز توصیف شده است.

تمرکز سرمایه گذاری‌های مستقیم اروپا بر انرژی‌های فسیلی الجزایر

علی عون وزیر صنعت و تولیدات دارویی الجزایر اعلام کرد غالب سرمایه گذاری‌های مستقیم اروپایی در الجزایر همچنان به بخش انرژی‌های فسیلی محدود است و ضرورت دارد این وضعیت تغییر کند. در کنفرانسی با عنوان "شناسایی فرصت های جدید سرمایه گذاری در الجزایر" که نمایندگی اتحادیه اروپا در الجزایر با همکاری آژانس توسعه سرمایه گذاری الجزایر آن را برگزار کرد، وزیر صنعت الجزایر خاطر نشان کرد که الجزایر به عنوان شریکی قابل اعتماد و مطمئن برای کشورهای اروپایی بوِیژه در زمینه تامین گاز طبیعی می خواهد روابط همکاری و شراکتی را ایجاد کند که به خواسته‌های متقابل در زمینه توسعه اقتصادی پاسخ دهد. وی در سطح منطقه ای نیز خاطر نشان کرد که الجزایر به منطقه تجارت آزاد قاره ای در آفریقا پیوسته و قصد دارد با موقعیت جغرافیایی و سرمایه گذاری‌هایش در زیرساختهای جاده ای، مناطق صنعتی و بنادر و با تسهیل تبادلات تجاری به معبری بین دو قاره آفریقا و اروپا تبدیل شود. وزیر صنعت الجزایر اعلام کرد توافق تجاری بین الجزایر و اتحادیه اروپا باعث شد این اتحادیه به مدت چندین سال شریک اول تجاری الجزایر شود. وی تبادلات تجاری بین دو طرف در 11 ماهه اول سال 2023 را بالغ بر 46.5 میلیارد دلار اعلام کرد.

وابستگی صنعت دارویی الجزایر به مواد اولیه وارداتی

علی عون وزیر صنعت و تولیدات دارویی الجزایر اعلام کرد صنعت دارویی این کشور تا 80% به واردات مواد اولیه وابسته است. وی افزود: سال 2024 سال راه اندازی دو یا سه طرح برای ساخت عناصر فعال و مواد اولیه برای داخلی سازی 40 تا 50 درصد صنعت دارویی خواهد بود. وزیر صنعت و تولیدات دارویی الجزایر تاکید کرد "نمی‌توان همچنان گفت که با داروهای ساخت داخل که از مواد اولیه وارداتی استفاده می‌کنند می‌توانیم نیازهای بهداشتی کشور را پوشش دهیم. این چالشی است که من شخصاً و کل وزارت صنعت و تولیدات دارویی برای خودمان مشخص کرده ایم تا هر چه سریعتر تولیدات دارویی را داخلی سازی کنیم."

تداوم روند واردات گوشت تا پایان سال 2024

طیب زیتونی وزیر تجارت الجزایر اعلام کرد این کشور از ابتدای سال 2024 تاکنون 26300 تن گوشت قرمز و 10 هزار تن گوشت سفید وارد کرده است و این روند تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت. وی همچنین گفت به موازات این، تلاش های قابل توجهی در بخش کشاورزی برای تضمین در دسترس بودن گوشت در بازار به قیمت های منطقی در جریان است.

الجزایر در مسیر تبدیل شدن به دومین تولید کننده گندم در شمال آفریقا

وزارت کشاورزی آمریکا پپیش بینی کرده است تولید گندم در الجزایر با رشد 11 درصدی در مقایسه با سال گذشته، در سال جاری به 3 میلیون تن برسد. علت این رشد تولید، بهبود نزولات جوی در مناطق تولید گندم در مرکز و شرق الجزایر است. در گزارش وزارت کشاورزی آمریکا آمده است که سطح زیر کشت گندم در الجزایر به میزان 1.8 میلیون هکتار بدون تغییر مانده اما عملکرد آن با رشدی 11 درصدی به 1.67 تن در هکتار خواهد رسید. در صورت تحقق این پیش بینی، الجزایر خواهد توانست با پیشی گرفتن از مغرب، پس از مصر به دومین تولید کننده گندم در شمال آفریقا تبدیل شود. در مقابل، وزارت کشاورزی آمریکا پیش بینی کرده است تولید گندم مغرب در سال جاری در مقایسه با سال گذشته 40 درصد کاهش یابد و به رقم 2.5 میلیون تن برسد. همچنین مساحت زیر کشت در مغرب 300 هزار هکتار کاهش یافته است. در گزارش وزارت کشاورزی آمریکا بویژه به کاهش نزولات جوی در مغرب و کشت گسترده دیم اشاره شده است. به این ترتیب، کاهش بارش در مناطق گسترده ای از مرکز و جنوب مغرب باعث کاهش برداشت گندم در این مناطق خواهد شد.

روسیه پس از گندم، بازار تولیدات لبنیات الجزایر را هدف گرفته است.

روسیه که یکی از تامین کنندگان اصلی گندم الجزایر است، قصد دارد سهم خود در بازار لبنیات این کشور را نیز افزایش دهد. به گفته رئیس اتحادیه ملی تولید کنندگان محصولات لبنی روسیه، این کشور پیش بینی کرده است صادرات سالانه محصولات لبنی اش به کشورهای عربی بویژه الجزایر را تا 20 درصد افزایش دهد. به گفته وی، اولین محموله محصولات لبنی به میزان 500 تن شیرخشک از منطقه ولگا در دسامبر گذشته به الجزایر صادر شده است. وی افزود: "در صورتی که روسیه بتواند موقعیت خود را در منطقه تثبیت کند، ما خواهیم توانست مراکز تولید و مزارعی را برای تولید محصولاتی مخصوص بازار الجزایر ایجاد کنیم." با این حال، فعالان صنعت لبنیات روسیه باید با سایر تامین کنندگان محصولات لبنیاتی الجزایر همچون نیوزلند، آرژانتین، اوروگوئه، لهستان، بلژیک و فرانسه رقابت کنند. در الجزایر، شیر و مشتقات آن پس از غلات، دومین هزینه در سبد خانواده‌هاست. این کشور تقریباً کل نیاز سالیانه خود به شیر خشک را که میزان آن حدود 400 تن است وارد می‌کند. بنا بر اعلام دفتر ملی فعالان صنعت شیر، الجزایر در سال 2021 به میزان 600 میلیون دلار شیرخشک وارد کرد که حدود نیمی از آن را این دفتر و نیمی دیگر را شرکت های خصوصی وارد کردند. الجزایر قصد دارد وابستگی اش به واردات محصولات غذایی بویژه شیر خشک را کاهش دهد و به همین منظور در آوریل گذشته توافقی 3.5 میلیارد دلاری با شرکت قطری بلدنا برای راه اندازی طرحی در زمینی به مساحت 117 هزار هکتار امضا کرد.

میزبانی الجزایر در همایش تجاری مشترک با لهستان

همایش تجاری الجزایر و لهستان با شرکت فعالان اقتصادی دو کشور در الجزیره برگزار شد. در این همایش که در اتاق تجارت و صنعت الجزایر و با همکاری اتاق تجارت لهستان و سفارت این کشور در الجزایر برگزار شد بیش از 140 نفر از فعالان اقتصادی الجزایری و هیئتی از نمایندگان 15 شرکت بزرگ لهستانی از بخش های مختلف بویژه ساخت و ساز و عمران، برق، کشاورزی، تجاری سازی محصولات کشاورزی، ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، تولیدات دامی، ذوب آهن و مشاوره شرکت داشتند. رایزن اقتصادی سفارت لهستان در الجزایر نیز با اشاره به اصلاحات جدید انجام شده در الجزایر بویژه در زمینه قوانین مرتبط با سرمایه گذاری، تاکید کرد که کشورش به بازار نوید بخش الجزایر علاقمند است. پس از این نشست، اولین نشست شورای تجاری الجزایر و لهستان که به طور رسمی در آوریل 2018 ایجاد شد برگزار شد.

سفر 800 هزار گردشگر خارجی به الجزایر در سه ماهه نخست 2024

مختار دیدوش وزیر گردشگری و صنایع دستی الجزایر اعلام کرد در سه ماهه نخست سال 2024، 800 هزار گردشگر خارجی به این کشور سفر کرده اند. وی با اشاره به اینکه افکار بین المللی در خصوص الجزایر در حال تغییر است تاکید کرد سیاست الجزایر مبنی بر جستجوی گردشگر در حال ثمر دهی است. وی به نقش طرح ساماندهی گردشگری 2023 الجزایر اشاره کرد که راهبرد ملی گردشگری این کشور از آن نشأت می‌گیرد و در آن به سرمایه گذاری، بهبودخدمات، ترویج، توسعه امکانات ارتباطی و ابعاد حقوقی برای مدیریت بهینه این بخش پرداخته شده است. وزیر گردشگری الجزایر همچنین اهمیت قانون سرمایه گذاری این کشور را خاطر نشان کرد که تسهیلاتی را برای سرمایه گذاران در نظر گرفته است. به گفته وی، در سال 2023، 3.3 میلیون گردشگر وارد الجزایر شدند که 2.2 میلیون نفر از آنها خارجی و1.1 میلیون نفر از الجزایری‌های مقیم خارج بودند. این رقم بالاترین رقم به ثبت رسیده در الجزایر از 20 سال پیش تاکنون است. وزیر گردشگری الجزایر اعلام کرد این کشور شاهد افزایش سفرهای گردشگری به مناطق جنوبی این کشور است که یکی از دلایل آن تسهیلات مرتبط با صدور ویزا در مبادی ورودی است. وی پیش بینی کرد الجزایر در سال 2030 میزبان 12 میلیون گردشگری خارجی خواهد بود. به گفته وزیر گردشگری الجزایر تقویت سرمایه گذاری‌ها برای افزایش ظرفیت اسکان از ضروریات است و اینکه بیش از 2200 طرح گردشگری تاکنون به تصویب رسیده و بیش از 800 طرح نیز در دست اجراست. به گفته وی، الجزایر هر سال به طور متوسط 40 تا 50 طرح جدید در زمینه‌های هتلداری دریافت می‌کند که معادل 6000 تخت است. وی تاکید کرد بخش گردشگری 2 درصد تولید ناخالص داخلی الجزایر را تشکیل می دهد و این کشور قصد دارد این رقم را به 6 درصد برساند. وزیر گردشگری الجزایر درآمدهای ارزی کشورش از این بخش را 1.6 میلیارد دلار در سال 2023 اعلام کرد.

سهم 2.7 میلیارد دلاری صنایع دستی در تولید ناخالص داخلی الجزایر

مختاردیدوش وزیر گردشگری و صنایع دستی الجزایر در مراسم افتتاحیه بیست وپنجمین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی الجزایر اعلام کرد صنایع دستی در سال 2023 به میزان 360 میلیارد دینار (معادل 2.7 میلیارد دلار به نرخ ارز رسمی) به تولید ناخالص داخلی این کشور کمک کرده است. وی تعداد فعالان صنایع دستی در الجزایر را 1.1 میلیون نفر اعلام کرد که در بخش های صنایع دستی هنری، تولیدات و خدمات فعالیت می‌کنند. به گفته وزیر گردشگری و صنایع دستی الجزایر، در این نمایشگاه بیش از 400 فعال صنایع دستی از 58 استان حضور دارند. وی همچنین اعلام کرد 58 نماینده نیز از کشورهای فلسطین، مصر، تونس، لیبی، صحرای غربی، موریتانی، مالی و نیجر نیز در این نمایشگاه حضور دارند. این نمایشگاه برای اولین بار در شهر وهران برگزار می‌شود.

آغاز ساخت بیمارستان الجزایری – قطری – آلمانی

با راه اندازی شرکتی که 60 درصد آن در اختیار صندوق قطر الگانسیا و 40 درصد آن در اختیار صندوق ملی سرمایه گذاری الجزایر است، احداث بیمارستان الجزایری-قطری-آلمانی وارد مرحله اجرا شد. این طرح با عنوان "خدمات مراقب بهداشتی الجزایری – قطری" ثمره همکاری بین دولت های الجزایر و قطر توصیف شده است. این بیمارستان با ظرفیت 300 تخت در غرب پابتخت احداث می‌شود و بویژه به افراد مبتلا به بیماریهای قلبی، اعصاب و سرطان خدمات خواهد داد. در اکتبر سال 2023 توافقی برای احداث این بیمارستان امضا شد و قرار است خدمات دهی آن از سال 2025 آغاز شود. این بیمارستان همچنین به یک موسسه آموزشی برای کادر درمانی مجهز خواهد بود. این بیمارستان شامل 30 بخش مراقبت های ویژه، 15 بخش جراحی و 40 درمانگاه و همچنین بخش های اورژانس خواهد بود.

امضای چندین توافق همکاری بین الجزایر و اسلوونی

معافیت روادید کوتاه مدت برای دارندگان گذرنامه‌های دیپلماتیک، شراکت بین شرکت دولتی نفت و گاز الجزایر (سوناطراک) و شرکت جئوپلان اسلوونی با هدف افزایش صادرات گاز به اسلوونی از طریق خط لوله انتقال گاز الجزایر به ایتالیا از جمله اسناد امضا شده در این سفر نخست وزیر اسلوونی به الجزایر بود. دو کشور همچنین تفاهم نامه همکاری در زمینه هوش مصنوعی امضا کردند.

الجزایر به تولید فیبر نوری در داخل کشور سرعت می‌بخشد

وزیر صنعت و تولیدات دارویی الجزایر اعلام کرد این کشور در حال سرعت بخشی به فرآیند افزایش تولید فیبر نوری در داخل کشور است. به گفته وی، یکی از شرکت های این کشور حدود 20 هزار کیلومتر فیبر نوری تولید می‌کند اما این رقم نیازهای بخش مخابرات الجزایر را پوشش نمی دهد.

صادرات دارویی الجزایر در سال 2024 به 80 میلیون دلار می رسد

وزارت صنعت و تولیدات دارویی الجزایر اعلام کرد صادرات دارویی این کشور در سال 2024 به موازات کاهش واردات، به رقم 80 میلیون دلار خواهد رسید. این وزارتخانه رقم واردات دارو به الجزایر در سالهای 2022 و 2023 را به ترتیب 4 میلیارد دلار و 1.2 میلیارد دلار اعلام کرد. تولیدات داخلی دارو در الجزایر 72 درصد نیاز این کشور را پوشش می دهد و قرار است این رقم در پایان سال 2024 به 80 درصد برسد. وزارت صنعت و تولیدات دارویی الجزایر همچنین اعلام کرد با طرح هایی که این کشور در دست اجرا دارد، به 60 درصد تقاضای داروهای سرطانی و بیماری‌های مزمن با تولیدات داخلی پاسخ داده خواهد شد.

ملاقات هیئتی از گروه خودروسازی استلانتیس با وزیر صنعت الجزایر

هیئتی از گروه خودروسازی استلانتیس به ریاست مسیر شرفان مدیرمنطقه آفریقا و خاورمیانه این گروه با وزیر صنعت الجزایر ملاقات کرد. هدف از این ملاقات، پیگیری پیشرفت طرح تولید خودرو در الجزایر با نشان فیات بود. شرفان در این ملاقات بر تعهد شرکت استلانتیس برای حمایت از توسعه صنعت خودرو در الجزایر تاکید کرد. تولید خودروهای فیات 500 و دوبلو از طرح های شرکت فیات برای تولید در الجزایر است. قرار است تا پایان سال 2024، 40 هزار دستگاه خودرو و تا پایان سال 2026، 90 هزار دستگاه توسط این شرکت تولید شود. بر اساس توافق انجام گرفته تا سال 2026، باید 35 درصد قطعات این خودروها در داخل الجزایر تولید شود. از مارس 2023 تا مارس 2024، فیات الجزایر 97 هزار دستگاه خودرو وارد بازار الجزایر کرد.

امضای قرارداد 8 میلیون دلاری بین الجزایر و آمریکا برای تولید میگو در الجزایر

شرکت الجزایری آکوا کانتینانتل توافقی 8 میلیون دلاری با شرکت آمریکایی ئی اس ئی اینتک امضا کرد که هدف از آن بهبود آبزی پروری در الجزایر است. این توافق که در سفارت آمریکا در الجزایر امضا شد به تولید میگو در الجزایر مربوط می‌شود. این طرح قرار است الجزایر را در زمینه تولید میگو خودکفا کرده و زمینه را برای صادرات میگو فراهم کند. به گفته سفیر آمریکا در الجزایر، این طرح در راستای تنوع بخشی به صادرات الجزایر و افزایش رشد اقتصادی و خودکفایی غذایی الجزایر به امضا رسیده است. بر اساس پیش بینی‌های انجام شده قرار است ده هزار تن میگو برای بازار داخلی و همچنین صادرات از الجزایر تولید شود که در نتیجه آن بین 150 تا 200 فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

گسترش سیستم حمل و نقل دریایی الجزایر با کشتی‌ها و خطوط جدید

خطوط حمل و نقل دریایی و کشتی‌های جدیدی به سیستم حمل و نقل دریایی الجزایر افزوده خواهد شد. مدیرکل شرکت حمل و نقل دریایی الجزایر اعلام کرد ناوگان کشتی‌ها و سهم این شرکت از بازار حمل و نقل دریایی افزایش خواهد یافت. بر این اساس، سه فروند کشتی با ظرفیت 55 هزار تا 60 هزار تن به ناوگان کشتی‌های الجزایری اضافه خواهد شد. برای تحقق این هدف، صندوق ملی سرمایه گذاری الجزایری وام هایی به میزان 20 میلیارد دینار (هر دلار معادل 130 دینار به نرخ رسمی) اختصاص داده شده است. قرار است همچنین در ماه ژوئن آینده خط دریایی جدیدی برای حمل کالا به سمت بندر نواکشوط موریتانی و داکار سنگال راه اندازی شود. راه اندازی خط دریایی جدید به مقصد لهستان با برنامه صادرات 10 هزار تن کالا در ماه از دیگر برنامه‌های الجزایر است.

افزایش 8 دهم درصدی شاخص قیمت مصرف کننده در الجزایر

شاخص قیمت مصرف کننده در الجزایر در مقایسه با ماه مارس 2024، در ماه آوریل 8 دهم درصد افزایش یافت و به این ترتیب قیمت مواد غذایی در این کشور 1.5 درصد افزایش یافت. در مقیاس یک سال، شاخص قیمت مصرف کننده در الجزایر 2.3 درصد و نرخ تورم سالیانه از می 2023 تا آوریل 2024 7.4 درصد بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما