معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

حجم 3.4 میلیارد دلاری تبادل تجاری الجزایر و کره جنوبی

سفیر کره جنوبی در الجزایر در نشستی در شهر وهران بر اهمیت تقویت همکاری‌های دوجانبه با الجزایر بویژه در بخش انرژی، فناوری، صیادی و آموزش عالی تاکید کرد. وی که در همایشی با موضوع توسعه اقتصادی کره و چشم اندازهای تقویت شراکت اقتصادی با الجزایر در محل دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه وهران 2 شرکت کرده بود گفت دو کشور بویژه با توسعه شراکت راهبردی در بخش هایی همچون انرژی روابطی عالی دارند. به گفته وی، شرکت های کره ای فراوانی برای سرمایه گذاری در الجزایر از جمله در زمینه زیرساخت ها، فناوری‌های پیشرفته و صیادی اظهار علاقه کرده اند. سفیر کره جنوبی در الجزایر همچنین به نشست کره جنوبی – آفریقا اشاره کرد که قرار است روزهای 4 و 5 ژوئن 2024 در این کشور برگزار شود. سفیر کره جنوبی تاکید کرد که الجزایر با توجه به منابع سرشار و سرمایه انسانی عالی ظرفیت بالقوه فراوانی برای رشد دارد. وی حجم تبادلات تجاری بین دو کشور را 3.4 میلیارد دلار اعلام کرد.

سرمایه گذاری شرکت وولکان آلمان در الجزایر

شرکت وولکان (Vulkan) آلمان که تولید کننده پیشرو در زمینه قطعات مکانیکی است الجزایر را به عنوان مرکز فعالیت خود در قاره آفریقا انتخاب کرده است. این شرکت در زمینه مهندسی دریایی، استخراج های معدنی، صنایع نفت و گاز و تولیدات صنعتی فعالیت دارد. این اولین زیرمجموعه شرکت وولکان در قاره آفریقا و چهارمین زیرمجموعه اش در سراسر جهان است. مدیرعامل این شرکت قابل اعتماد بودن الجزایر به عنوان شریک تجاری در آفریقا را از دلایل انتخاب این کشور برای سرمایه گذاری اعلام کرد. انس جوادی مهندس الجزایری فارغ التحصیل دانشگاه هواری بومدین الجزایر که در این شرکت آلمانی کار می‌کند توانسته است مدیریت شرکت را در خصوص فرصت سرمایه گذاری در الجزایر متقاعد کند. 

ملاقات رئیس اتاق بازرگانی قطر با وزیر تجارت و توسعه صادرات الجزایر

در ملاقات رئیس اتاق بازرگانی قطر با علی عون وزیر تجارت و توسعه صادرات الجزایر راه‌های تقویت همکاری‌های اقتصادی دو کشور و چشم اندازهای تقویت روابط دو جانبه در زمینه‌های مختلف تجاری بررسی شد. در این ملاقات که سفیر قطر نیز حضور داشت فرصت های همکاری مشترک در بخش های صادرات و سرمایه گذاری مورد گفتگو قرار گرفت. وزیر تجارت الجزایر در این ملاقات بر اهمیت سرمایه گذاری‌های محقق شده قطر در خاک الجزایر در بخش های مختلف و ضرورت گسترش آنها تاکید کرد. رئیس شورای اداری اتاق بازرگانی قطر نیز از آمادگی کشورش برای تعمیق همکاری، بررسی فرصت های شراکت و گسترش سرمایه گذاری‌ها در الجزایر به عنوان شریکی راهبردی برای قطر خبر داد.

احتمال تعلیق صادرات گاز الجزایر به شرکت ناتورژی اسپانیا

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده است الجزایر قصد دارد تحویل گاز به شرکت ناتورژی اسپانیا را در صورتی که سهام آن به یک شرکت دیگر فروخته شود قطع کند. شرکت اماراتی طاقه ابوظبی اخیراً اعلام کرده بود که در حال مذاکره با سهامداران اصلی ناتورژی است و اینکه احتمال دارد این شرکت را خریداری کند. ناتورژی مشارکت چهل و نه درصدی در خط لوله انتقال گاز مدگاز دارد که الجزایر را به اسپانیا متصل کرده است. این شرکت همچنین قراردادهایی با شرکت دولتی نفت و گاز الجزایر (سوناطراک) دارد که اصلی ترین تامین کننده گاز اسپانیا از طریق این خط لوله است. سخنگوی شرکت ناتورژی به خبرگزاری رویترز گفته است که تا سال 2032 با الجزایر قرارداد دارد. الجزایر طی سه ماه اول سال 2024، اصلی ترین تامین کننده گاز اسپانیا بود و اسپانیا یک سوم گاز وارداتی خود را از الجزایر تامین می‌کند و بیشتر گاز صادراتی به اسپانیا نیز از طریق خط لوله مدگاز انجام می‌شود. در ماه آوریل، شرکت طاقه امارات اعلام کرده بود که به دنبال خرید بیش از 40 درصد سهام ناتورژی است. سوناطرک نیز 4.1 درصد سهام این شرکت اسپانیایی را در اختیار دارد.  به گزارش یک روزنامه اسپانیایی، شرکت طاقه احتمال دارد برای بدست آوردن 40 درصد سهام ناتورژی، 10 میلیارد یورو هزینه کند. طبق قوانین اسپانیا، شرکت طاقه امارات برای این معامله باید موافقت دولت اسپانیا را نیز کسب کند. 49 درصد خط لوله مدگاز در تملک شرکت ناتورژی و 51 درصد آن در تملک شرکت سوناطراک الجزایر است. طول این خط لوله 210 کیلومتر است و از سال 2011 عملیاتی شده و در سال 2022 حدود 136 میلیون یورو سود کسب کرده است. عملکرد مالی خط لوله مدگاز در سال 2022 برابر با 295 میلیون یورو بوده است که در مقایسه با سال 2021 حدود 19 درصد رشد داشته است.

برگزاری دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک الجزایر و ترکیه

دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، علمی و فنی الجزایر و ترکیه در آنکارا به ریاست وزیر انرژی و معادن الجزایر و وزیر خانواده و خدمات اجتماعی ترکیه (سفیر قبلی ترکیه در الجزایر) برگزار شد. این نشست که بر اساس توافق دو کشور در سال 1983 برگزار می‌شود. نشست قبلی در نوامبر 2021 در الجزایر برگزار شده بود. روزهای ششم و هفتم می 2024 نشست های فنی در سطح کارشناسان دو کشور در آنکارا برگزار شد. الجزایر و ترکیه در سال 2003 نیز معاهده دوستی و همکاری امضا کردند.

رئیس جمهور الجزایر خواستار کاهش نرخ بهره بانکی شد

عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر وزیر دارایی را در نشست هیئت وزیران موظف کرد نرخ بانکی را که به گفته وی با سیاست تشویق به سرمایه گذاری همخوانی ندارد کاهش دهد. قرار است این بازنگری با هماهنگی با بانک مرکزی الجزایر و انجمن بانک ها و موسسات مالی این کشور انجام شود.

دولت الجزایر تدابیری را برای رونق گردشگری در این کشور اتخاذ کرد

شورای تجدید اقتصادی الجزایر با هدف هماهنگی با عوامل اقتصادی دولتی و بخش خصوصی صنعت گردشگری بویژه زیرساخت های هتلداری جلسه ای برگزار کرد. عوامل این صنعت در این نشست به بهبود خدماتشان در آستانه فصل تابستان بویژه از طریق پیشنهاد تخفیف های قیمتی متعهد شدند. در این چارچوب، فعالان صنعت گردشگری الجزایر به خانواده‌های الجزایری داخل و مقیم خارج برای استقرار در هتل های باکیفیت در طول سال قیمت های جذابی را پیشنهاد خواهند داد تا امکان مشاهده میراث گردشگری الجزایر برای آنها فراهم شود. این اقدامات قرار است از ابتدای فصل تابستان شروع شود.

تلاش الجزایر برای تکمیل اولین نقشه معادن این کشور تا پایان سال 2024

الجزایر قصد دارد اولین نقشه معادن خود را تا پایان سال 2024 کامل کند. تهیه این نقشه از دو سال پیش آغاز شده است و هدف از آن شناسایی اصلی ترین معادن این کشور است. این نقشه 35 استان الجزایر را شامل می‌شود. معادن الجزایر با وجود فراوانی، در حال حاضر فقط یک درصد جی دی پی این کشور را تشکیل می دهند. به این ترتیب، مقامات الجزایر برای بهره مندی از تاثیرات اقتصادی آن چندین طرح را در دستور کار قرار داده اند که در این بین می‌توان از معدن سنگ آهن غار جبیلات و معدن فسات نام برد.  دولت الجزایر به موازات این بازنگری در زمینه قوانین و مقررات مربوط به معادن را با هدف تسهیل سرمایه گذاری در این بخش آغاز کرده است.

الجزایر در رده پنجم حداقل دستمزد در قاره آفریقاست

حداقل دستمزد در الجزایر معادل 149 دلار آمریکا در ماه است و به این ترتیب، الجزایر در بین کشورهای آفریقایی در رده پنجم بالاترین دستمزدها قرار دارد. با این حال، حداقل دستمزد  در کشورهای تونس و مغرب بالاتر از الجزایر است. بالاترین دستمزد حداقلی متعلق به آفریقای جنوبی و رقم آن 354 دلار در ماه است. مغرب با 339دلار در ماه، موریس با 259 دلار و تونس با 169 دلار در رده‌های دوم و سوم قرار گرفت اند. بر اساس قانون کار الجزایر، دستمزد ملی حداقلی برای کار هفتگی به مدت 40 سال و 173.33 ساعت تضمین شده است. دولت الجزایر وعده داده است دستمزد حداقل دستمزد در این کشور تا سال 2026 دو برابر شود.

اولین دکل تولید داخل الجزایر تحویل یک شرکت مخابراتی شد

یک شرکت دولتی در الجزایر اولین دکل تولید داخل این کشور را تحویل شرکت مخابراتی جازی (Djezzy) کرد. نود درصد این دکل از محصولات داخلی الجزایر است.

رئیس جمهور الجزایر دستاوردهای اقتصادی این کشور در سالهای اخیر را تشریح کرد

عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر که در حضور اتحادیه‌های عمومی‌کارگران الجزایر و نمایندگان سندیکاهای ملی مستقل سخنرانی می‌کرد، اقتصاد ملی قوی و مدرن سازی ارتش ملی را دو پایه قدرت هر کشوری دانست. وی اعلام کرد الجزایر اکنون سومین قدرت اقتصادی آفریقا پس از آفریقای جنوبی و مصر تلقی می‌شود که ناشی از رشد اقتصادی 4.2 درصدی و رسیدن تولید ناخالص داخلی این کشور به 260 میلیارد دلار در سال 2023 است. وی اعلام کرد این رقم در سال 2027 به 400 میلیارد دلار خواهد رسید. تبون ذخایر ارزی الجزایر را 70 میلیارد دلار عنوان و اعلام و تاکید کرد صادرات غیر نفتی این کشور به هفت میلیارد دلار رسیده است که این رقم در پایان سال 2024 به 11 میلیارد دلار خواهد رسید.  تبون اعلام کرد الجزایر در حال حاضر 7 هزار استارت آپ دارد و اینکه با بهبود فضای سرمایه گذاری، 100 درخواست سرمایه گذاری خارجی به ثبت رسیده است و این علاوه بر هفت هزار سرمایه گذار الجزایری از جمله سرمایه گذاران الجزایری مقیم خارج است که قصد دارند در این کشور سرمایه گذاری کنند. تحقق این سرمایه گذاری‌ها باعث ایجاد 200 هزار فرصت شغلی خواهد شد. تبون همچنین اعلام کرد این کشور در حال حاضر 40 میلیون تن در سال سیمان برای صادرات تولید می‌کند.

برنامه الجزایر برای جذب 10 میلیون گردشگری تا سال 2023

الجزایر با هدف افزایش جذب گردشگری و تسهیل ورود آنها، فرآیند صدور روادید در مبادی ورودی به مناطق صحرایی این کشور را به مرحله اجرا در آورده است و به گفته مقامات این کشور، قرار است این فرآیند به سایر مناطق این کشور نیز گسترش یابد. لازم به ذکر است که الجزایر در مقایسه با کشورهای مصر، تونس و مغرب تاکنون گردشگری را در اولویت های خود قرار نداده بود. از ابتدای سال گذشته، گردشگران ماجراجو و علاقمند به صحرا که حاضر به چشم پوشی از امکانات رفاهی هستند می‌توانند با فرآیند ویزای در مبدی ورودی به این مناطق سفر کنند. مختار دیدوش وزیر گردشگری الجزایر گفته است که این کشور در حال حاضر 1600 هتل دارد که خدمات متناسب با مسافران بین المللی را ارائه می دهند. ظرفیت پذیرش هتل های الجزایر نیز 150 هزار تا 160 هزار تخت است. به این ترتیب، برای افزایش ظرفیت های اقامتی، دولت الجزایر برای سرمایه گذاران 58 هزار هکتار زمین در سراسر کشور در نظر گرفته است. به گفته وزیر گردشگری الجزایر در یک سال منتهی به فوریه 2024، ده هزار روادید در قالب فرآیند صدور روادید در مبادی ورود به مناطق جنوبی (صحرای) الجزایر صادر شده است. در مجموع، در بازه زمانی مذکور، 3.3 میلیون نفر به الجزایر سفر کردند که عمده آنها الجزایری‌های مقیم خارج از کشور بوده اند. اکنون نیز وزارت گردشگری الجزایر جذب ده میلیون گردشگر تا سال 2030 را هدفگذاری کرده است. درخواست گردشگران خارجی برای سفر به مناطق صحرای الجزایر در مدت زمان حداکثر ده روزه بررسی می‌شود. همچنین امکاناتی برای بازدید گروهی این گردشگریان از مناطق شمالی الجزایر نیز فراهم شده است. وزیر گردشگری الجزایر گفته است قرار است فرآیند صدور روادید در مبادی ورودی به سایر مناطق این کشور نیز در آینده گسترش یابد اما به زمان آن اشاره ای نکرده است.

اختصاص 1.8 میلیارد دلار ارز برای واردات 18 هزار دستگاه خودرو به الجزایر در سال 2023

وزیر صنعت و تولیدات دارویی الجزایر اعلام کرد این کشور در سال 2023، 1.8 میلیارد دلار برای واردات 180 هزار دستگاه خودرو اختصاص داد. این مبلغ به 24 شرکت دارای مجوز داده شده است و تا 18 آوریل 159 هزار دستگاه خودرو وارد الجزایر شده است. شرکت فیات الجزایر که یکی از سه شرکت اول دارای مجوز است در سال 2023، 97 هزار خودرو وارد الجزایر کرده است. الجزایر از ماه مارس 2023 با اعطای مجوز به نمایندگان داخلی فیات، اوپل و جک واردات خودروی نو را از سرگرفت. به گفته وزیر صنعت الجزایر، به علت مشکلات مشاهده شده و اقدامات غیرقانونی وارد کنندگان خودرو، دو ماه پیش درگاهی اینترنتی برای دریافت شکایت های مشتریان راه اندازی شد و تاکنون 20 هزار شکایت در این درگاه ثبت شده است. به این ترتیب، به واردکنندگان خودرو هشدار داده شده است در صورت تکرار تخلف مجوزشان باطل خواهد شد.

ورود قریب الوقوع دومین فروشگاه زنجیره ای فرانسوی به الجزایر

پس از فروشگاه زنجیره ای کارفور فرانسه که در الجزایر فعالیت دارد، فروشگاه زنجیره ای اوشان نیز به زودی فعالیت خود را در الجزایر آغاز می‌کند. پیش بینی می‌شود این فروشگاه تا دو ماه دیگر در الجزایر افتتاح شود. اوشان قبلا اعلام کرده بود اولین فروشگاه خود در الجزایر را در سه ماهه چهارم سال 2023 باز خواهد کرد اما این اتفاق رخ نداد. این فروشگاه با یک شریک الجزایری برای آغاز فعالیت های خود در این کشور همکاری می‌کند.

اعلام مقررات جدید برای تولید خودرو در الجزایر

الجزایر تغییراتی در مقررات مربوط به تولید خودرو در این کشور ایجاد کرد و ضمن حذف برخی مقررات، شروط جدیدی به آن اضافه کرد. این تغییرات در روزنامه رسمی 15 می 2024 منتشر شده است. این متن جایگزین دستورالعمل منتشر شده در تاریخ 17 نوامبر 2022 شده است که مقررات ساخت خودرو در الجزایر را تعیین کرده بود. بر اساس مقررات جدید، سازندگان خودرو در الجزایر که قبل از ابلاغ دستورالعمل 17 نوامبر گذشته مجوز دریافت کرده بودند مجبور به تجدید مجوز خود نیستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما