معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۴

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوا و سه کشور آمریکای مرکزی در هفته نیمه اول فروردین‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) اخبار نیکاراگوا:

سرمایه گذاری در نیکاراگوئه

دولت ایالات متحده همچنان سهم اصلی سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) نیکاراگوا را دارا می­ باشد. کانادا نیز منبع دوم این سرمایه گذاری‌ها است. طبق آمار رسمی، مؤلفه اصلی سرمایه گذاری مجدد سود است، اما موارد جدیدی نیز وجود دارد. در سال جاری ساخت شرکت نساجی آمریکایی Kaitai آغاز شد و شرکت کالیبر ماینینگ کانادا 20 میلیون دلار برای توسعه اکتشافات معدنی خود سرمایه گذاری خواهد کرد. پیش از این نیز سرمایه ­گذاری‌هایی نظیر راه اندازی نیروگاه گازی نیو فورترس به ارزش 700 میلیون دلار وجود داشت که در سال 2022 آغاز به کار کرد.

https://www.laprensani.com/2023/03/16/economia/3119184-ni-las-sanciones-ni-las-condenas-han-evitado-que-estados-unidos-sea-la-principal-fuente-de-ied

درآمد صادراتی در دو ماهه اول از مرز 700 میلیون دلار گذشت

این چهار محصول تقریباً 70 درصد از درآمد صادراتی کشور بین ژانویه تا فوریه سال جاری را تشکیل می دهند: در دو ماه اول سال 2023، طلا، قهوه، گوشت و شکر چهار محصول اصلی در سبد صادراتی کشور باقی ماندند و 68.8 درصد از درآمد بدست آمده، از این محموله‌های صادراتی تولید نیکاراگوا بوده است. در مجموع در دو ماهه نخست سال، 98 محصول صادراتی نیکاراگوا به 83 کشور جهان صادر شده است. این حجم صادراتی، درآمدی بالغ بر 710.40 میلیون دلار برای کشور تولید کرد که در مقایسه با 661.40 میلیون دلار درآمد صادراتی بین ژانویه تا فوریه 2022، 49 میلیون دلار افزایش داشته است.

https://www.laprensani.com/2023/03/16/economia/3119733-ingresos-por-exportaciones-superan-los-700-millones-de-dolares-en-el-primer-bimestre

بانک آمریکای مرکزی برای همگرایی اقتصادی و آژانس تجارت و توسعه آمریکا ، سرمایه گذاری را در آمریکای مرکزی ترویج می‌کنند

بانک آمریکای مرکزی برای همگرایی اقتصادی (BCIE) و آژانس تجارت و توسعه ایالات متحده (USTDA) یادداشت تفاهمی‌برای تقویت روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری در منطقه امضا کردند. طبق بیانیه این سازمان پولی و مالی منطقه ای که مقر آن در تگوسیگالپا، پایتخت هندوراس قرار دارد، این توافقنامه توسط دانته موسی، رئیس اجرایی این بانک و اِنوک تی. اِبونگ، مدیر آژانس تجارت و توسعه ایالات متحده امضا شد.

https://100noticias.com.ni/internacionales/122571-bcie-eeuu-intercambios-inversion-ceantroamerica/

قانونگذاران ایالات متحده خواستار جلوگیری از تأمین مالی نیکاراگوا توسط «بانک آمریکای مرکزی برای همگرایی اقتصادی» شدند

رؤسای کمیته‌های روابط خارجی سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده نامه ای به رؤسای جمهور گواتمالا، السالوادور، کاستاریکا و هندوراس ارسال کردند و طی آن از آنها خواستند که «حمایت مالی بانک آمریکای مرکزی برای همگرایی اقتصادی (BCIE)» از دولت نیکاراگوا را متوقف کنند.

https://www.confidencial.digital/economia/legisladores-ee-uu-piden-bloquear-financiamiento-del-bcie-a-la-dictadura/

خطوط هوایی کوپا پروازهای مستقیم ماناگوا به گواتمالا و کاستاریکا را از سر خواهد گرفت

شرکت هواپیمایی کوپا، پروازهای تجاری خود را از ماناگوا به گواتمالا و کاستاریکا از روزهای ابتدایی جولای 2023 از سر خواهد گرفت و سه پرواز در هفته انجام خواهد شد.

https://www.articulo66.com/2023/03/28/copa-airlines-reanudara-vuelos-directos-desde-managua-a-cuidad-de-guatemala-y-san-jose/

بانک مرکزی: «صادرات، حواله‌های ارزی خارجی و مالیات در سال 2022 افزایش داشته است»

بر اساس گزارش سالانه 2022 ارائه شده توسط بانک مرکزی نیکاراگوا، تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال گذشته 3.8 درصد رشد کرد. این نهاد پولی و مالی طی بررسی‌های خود آمار سال 2019 را نیز اصلاح کرد و به طور رسمی اعلام کرد که کاهش در تولید ناخالص داخلی در سال 2019 - 2.9٪ بود و نه -3.9٪ . بانک مرکزی نیکاراگوا اعلام کرد،: «رشد درآمدهای مالیاتی و کاهش بدهی عمومی؛ ایجاد جریان‌های پولی و مالی خارجی مانند صادرات، حواله‌های ارزی خارجی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی و درآمد حاصل از گردشگری، پویایی واسطه گری مالی از طریق تجمیع رشد اعتبار و افزایش مستمر سپرده‌ها، تقویت ذخایر ناخالص بین المللی (RIB) و ثبات نرخ ارز از جمله مواردی بودند که در سال 2022 در مقایسه با سال های قبل پیشرفت مناسبی داشته اند».

https://confidencial.digital/economia/banco-central-destaca-mas-exportaciones-remesas-familiares-e-impuestos-en-2022/

ب) کشورهای همسایه

هندوراس:

هندوراس و چین برنامه‌های توسعه تعریف خواهند کرد

در پایان ماه آوریل یا اوایل ماه مه، جمهوری خلق چین سفارت خود را در هندوراس افتتاح و سفیر خود را معرفی می‌کند که متعاقبا تایید رئیس جمهور سیومارا کاسترو را دریافت خواهد کرد. هندوراس نیز به نوبه خود نماینده دولت معرفی را نزد دولت شی جین پینگ معرفی کرده و در راستای ایجاد برنامه توسعه روابط دوجانبه اقدام خواهد کرد. آنتونیو گارسیا، معاون وزیر امور خارجه هندوراس توضیح داد: «چین از نظر انرژی، آموزش، زیرساخت ها، تجارت و سایر زمینه‌ها، چیزهای زیادی برای ارائه دارد». وی برآورد کرد که دولت چین مقدار قابل توجهی پول در این کشور سرمایه گذاری خواهد کرد. گارسیا اظهار داشت: «چین 600 میلیارد دلار در آمریکای لاتین سرمایه گذاری کرده است و ما امیدواریم که مقدار زیادی از آن (حدود 600 میلیون دلار) به هندوراس برسد، ما معتقدیم که ممکن است سرمایه گذاری قوی پیش روی ما باشد». این دیپلمات اظهار داشت که «ایده ما این است که تجارت عادلانه داشته باشیم و اینطور نیست که چین از ما حمایت کند». در پایان هفته، شی جین پینگ به طور رسمی از سیومارا کاسترو دعوت کرد تا در تاریخی که متعاقبا اعلام خواهد شد، از این کشور آسیایی دیدن کند.

https://www.laprensa.hn/honduras/honduras-china-definiran-planes-desarrollo-conflicto-taiwan-IP12844792

بانک بین آمریکایی توسعه: «هندوراس کشوری با دومین فقر شدید در آمریکای لاتین در سال 2023»

گزارش اخیر بانک بین آمریکایی توسعه، نسبت به چشم انداز تیره ای که هندوراس در مسائل اقتصادی با آن مواجه است، هشدار می دهد. بانک بین آمریکایی توسعه در گزارش اقتصاد کلان خود هشدار داد که نرخ شتابان رشد قیمت محصولات در کشور و نرخ سود بالا بر پویایی آینده بازار کار، فقر و نابرابری در هندوراس تأثیر خواهد گذاشت. بانک بین آمریکایی توسعه در گزارش خود از آمریکای لاتین و کارائیب عنوان کرده است که هندوراس امسال دومین کشوری است که بیشتر تحت تأثیر افزایش تورم قرار گرفته است و این نشانگر افول جمعیت فقیر به جمعیت دارای فقر شدید خواهد بود. بر اساس گزارش بانک مرکزی هندوراس، این کشور سال 2022 را با تورم 9.8 درصدی بسته بود. در همین حال، انباشته تورم تا ماه فوریه سال جاری 1.58 درصد بوده است.

فقر در آمریکای لاتین

https://elespectadorhn.com/sec-economia/single.php?id=33385

 کاستاریکا:

کاستاریکا و امارات متحده عربی روابط تجاری خود را تقویت می‌کنند

کاستاریکا سومین کشور در آمریکای لاتین است که پس از کلمبیا و شیلی، روند مذاکره با هدف امضای یک توافق تجاری با امارات متحده عربی را آغاز کرد. امضای «توافقنامه مشارکت جامع اقتصادی»، فرآیندی شبیه به توافقنامه تجارت آزاد، در دبی بین آقای مانوئل توار ریورا، وزیر تجارت خارجی کاستاریکا و دکتر ثانی الزیودی، وزیر تجارت خارجی امارات صورت گرفت. این روند دیپلماتیک که منجر به توافق مذکور شد، طی دیدار دوجانبه بین دکتر رودریگو چاوز روبلز، رئیس جمهور کاستاریکا و آقای محمد السویدی، مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری مستقل امارات ابوظبی در داووس در چارچوب مجمع جهانی اقتصاد در ژانویه گذشته پایه گذاری شد. متعاقباً، سفر رسمی آرنولدو آندره، وزیر امور خارجه به امارات متحده عربی در فوریه گذشته، در جریان دیدار با دکتر انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور امارات و امیر ابوظبی، ، شرایط سیاسی را تثبیت کرد.

https://rree.go.cr/?sec=servicios&cat=prensa&cont=593&id=7172

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما