معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۱۵- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۱۷۴

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته اول فروردین‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

راه اندازی کارخانه فیات در ایالت وهران الجزایر

مراسم رونمایی از برند فیات در الجزایر در 19 مارس 2023 (28 اسفند 1401) با حضور علی عون، وزیر صنعت و تولید دارو و طیب زیتونی، وزیر تجارت و توسعه صادرات برگزار شد. نمایندگان گروه خودروسازی tellantis اعلام کردند، سرمایه اختصاص داده شده در مرحله اول توسط این گروه برای ساخت سایت تولید خودروهای فیات صنعتی در استان وهران 200 میلیون یورو است. پیش بینی می‌شود اولین خودروی فیات تا قبل از پایان سال جاری تولید و عرضه شود و تا سال 2026 برای 2000 نفر شغل مستقیم ایجاد شود.

60 میلیارد دلار ارزش صادرات سوناطراک در 2022

شرکت سوناطراک( شرکت ملی نفت و گاز الجزایر) در گزارش سالانه خود با تاکید بر اینکه تولید اولیه هیدروکربن‌ها نسبت به مدت مشابه 2 درصد افزایش داشته، اعلام نمود؛ ارزش صادرات گروه سوناطراک در سال مالی 2022 به حدود 60 میلیارد دلار رسید. همچنین در این مدت سرمایه گذاری‌ها به 5.5 میلیارد دلار رسیده است.

بخشی از این گزارش نیز به امضای قراردادهای متعدد توسط سوناطراک اشاره دارد که نشان دهنده تلاش الجزایر برای تقویت جایگاه این کشور به عنوان یک تامین‌کننده قابل اعتماد در بازار جهانی گاز می‌باشد. توافق با گروه انرژی یونانی DEPA برای تمدید قرارداد بلندمدت برای فروش LNG، موافقتنامه با شرکت ENI با هدف افزایش حجم گاز صادراتی و امضای قرارداد با Naturgy برای فروش گاز طبیعی از طریق خط لوله مدگاز از جمله این موارد است. بر اساس این گزارش، سوناطراک بزرگترین تامین‌کننده گاز ایتالیا، دومین تامین‌کننده گاز اسپانیا و دومین تامین‌کننده گاز LNG ترکیه و یونان است.

رئیس جمهور تبون: اکثر کشورهای عضو موافق پیوستن الجزایر به بریکس هستند

عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر در مصاحبه ای با شبکه خبری قطری "الجزیره" در مورد عضویت الجزایر در بریکس، به عواملی اشاره کرد که الجزایر را قادر می سازد به بریکس بپیوندد. وی در این راستا به عواملی مانند جایگاه مهم این کشور به عنوان بزرگترین کشور عربی و آفریقایی، بزرگترین صادرکننده گاز در آفریقا، چهارمین اقتصاد بزرگ این قاره اشاره کردند. آقای عبدالمجید تبون در این مصاحبه که در روز 22 مارس (2 فروردین 1402) انجام شد، اشاره کردند درخواست الجزایر برای عضویت در بریکس تابستان آینده در جریان نشست این گروه تصمیم گیری خواهد شد و تاکید کرد که اکثر کشورهای عضو موافق عضویت الجزایر هستند.

تدوین نقشه راه توسعه هیدروژن: تامین 10 درصد از نیاز بازار اروپا تا سال 2040

وزارت انرژی و معادن روز 23 مارس (3 فروردین 1402) در الجزیره یک کارگاه آموزشی برای معرفی استراتژی توسعه ملی هیدروژن برگزار کرد. وزارت انرژی و معادن الجزایر اعلام کرد: نقشه راه توسعه هیدروژن با هدف تبدیل الجزایر به کشوری پیشگام در سطح منطقه ای و بین المللی در تولید و بازاریابی این انرژی جدید با تلاش برای تامین 10 درصد از نیاز بازار اروپا تا سال 2040 است. براساس نقشه‌راه تدوین شده، الجزایر از ظرفیت‌های فنی و مزیت‌های رقابتی خود برای تولید و صادرات هیدروژن گازی، مایع و مشتق‌شده بهره برده و تا سال 2040 نزدیک به 10 درصد از نیازهای بازار اروپا را با قیمت های رقابتی تامین خواهد کرد.

ترخیص کارنتینرهای حاوی مواد اولیه مصارف صنعتی از بنادر 

آقای طیب زیتونی وزیر جدید تجارت و توسعه صادرات الجزایر در مصاحبه ای تاکید کرد این وزارتخانه به عنوان یک کنشگر در حل و فصل مشکلات و چالش های تمامی فعالان زنجیره اقتصادی کشور دخالت می‌کند. وی با اشاره به مسدود شدن کالاها و مواد اولیه صنایع در برخی بنادر، از تصمیم برای رفع مسدودی و ترخیص کانتینرهای حامل مواد اولیه صنایع کشور خبر داد. وی همچنین کمبود مواد اولیه کالاهای اساسی در کشور را رد کرد و اظهار داشت مشکل ناشی از اختلال در سطح توزیع و سازماندهی آنهاست.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما